Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTM
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-06-2022
Ha,

Kort voorstelrondje voordat ik een beroep hoop te doen op de aanweziger kennis hier. Mijn naam is Luc, 30, ruim een jaar ZZP'er. Voornamelijk projectmanager rollen gericht op proces optimalisatie. Woonachtig in Brabant nabij Eindhoven. Overigens nooit geweten dat Tweakers zich ook voor dergelijke vragen leent. Voorheen voornamelijk gebruikt voor pricewatch en kwalitatief goede reviews van apparatuur.

Ik heb het idee om een campertje te gaan bouwen en 'gebruik' te maken van het feit dat ik ook ZZP'er ben. ik voer nagenoeg geen kosten op en heb een privé auto waar ik nog wel even tevreden mee ben. Graag doe ik na het 'kantoorwerk' iets creatiefs/met mijn handen. Nu wil ik graag een Transporter Youngtimer kopen. Op dit moment zijn auto's duur maar dagwaarde van dergelijke auto's ligt aldus verzekeraars tussen de 1-3000 euro. Vraag is eigenlijk als volgt:

- Auto wordt aangeschaft voor meer dan 'dagwaarde'=(WEV), zeg 6000eu? wat is hierin verdedigbaar? Ik kan me immers niet voorstellen dat mensen die 5 jaar geleden een bus hebben gekocht een correctie omhoog uitbrengen voor het feit dat hun auto meer waard is geworden?

- Ik ben voornemens vervolgens een slaaphefdak in te laten bouwen, hiervoor zijn de kosten niet mals (ca. 4000eu). Dit is dus hoogstwaarschijnlijk meer dan de theoretische dagwaarde. Kan dit überhaupt?

Vervolgens betaal je 35% bijtelling over de WEV en 1,5% over cataloguswaarde aan bijtelling (betreft in dit geval marge voertuig). Maar tja, als je met de auto op vakantie gaat en de brandstof, wegenbelasting en mogelijk zelfs de verbouwing van het voertuig (volledig) als zakelijke kosten mag opvoeren kost de auto me nagenoeg niets.... (anders zouden de kosten van een vakantie immers privé betaalt worden, waar een retourtje Kroatië natuurlijk behoorlijk aantikt met de huidige benzine prijzen, dit is overigens niet een van de hoofdredenen maar een argument om mijn idee voor mezelf beter verdedigbaar te maken).

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar wat er kan en of ik bepaalde zaken over het hoofd zie, wat men hier op dit forum doet, tips & tricks. Geen intenties om de fiscus een loer te draaien.

Groet,
LTM

Beste antwoord (via LTM op 25-04-2022 16:38)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Let wel op dat het geen grijs kenteken betreft want dan moet de cabine van de laadruimte gescheiden zijn. Ook mogen er geen zitplaatsen in de laadruimte bevinden en moet je een gelijke vloer hebben.

Terug keuren naar geel kenteken kan maar kunnen kosten aan zitten.

Dit geldt ook voor ZZP'ers, particulieren hebben hier geen last van.

Ook opletten dat je waarschijnlijk niet met een normale camper verzekering uit de voeten kan

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 25-04-2022 16:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Het is simpel, de belastingdienst gaat niet bepalen of hoe jij je werk moet doen. Als jij minstens 10% zakelijk er mee gaat rijden en bijtelling betaalt dan zal het de BD een worst wezen of je dit in een Lamborghini Aventador, Volkswagen Golf of een campertje gaat doen.

Let wel op dat het dus minstens 10% zakelijke ritten moet zijn en een realistische dagwaarde hanteert. Structureel 0,19 euro per KM rekenen omdat je met je prive auto naar het werk gaat is dan niet meer echt verdedigbaar, je zult de camper dus ook moeten gebruiken voor zakelijk verkeer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Het leest niet echt alsof je de camper substantieel gaat gebruiken voor je zzp werk. Dan kan je de kosten ook helemaal niet zakelijk aftrekken.

Je kan wel een schaduwadministratie bijhouden en zeggen 'de BD controleert dat toch nooit', maar je bent dan wel actief bezig met de BD een loer te draaien (ook wel belastingontduiking genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTM
Ha,

Bedankt voor jullie antwoorden

Daar ik de camper niet structureel voor dagelijks vervoer ga gebruiken lijkt mij 10% van het aantal kilometers zakelijk prima haalbaar. Sterker nog, ik heb eigenlijk ook het idee om remote te gaan werken vanuit b.v. Spanje of Portugal. De vraag is echter in hoeverre dat in het oog van de belastingdienst 'zakelijk' is. Hoe dan ook, over die 10% zakelijk maak ik me geen zorgen. Mocht dit niet behaald worden pak ik gewoon een paar keer de bus op en neer.

Een schaduwadministratie/de BD een loer draaien mag op geen enkele manier het geval zijn. Op dit moment declareer ik structureel te weinig KM's (ook door gebrek aan goede administratie op dit gebied) en zo wel, uitsluitend ANWB kortste route van adres naar adres.

De vraag is echter wat de WEV zou moeten zijn, liefst laag, maar uiteraard ook acceptabel. En of je er restricties zijn voor het opvoeren van kosten/investeringen(hefdak, misschien wel zijramen, transformator, of meer cosmetische dingen zoals een treeplank of lichtmetalen velgen) gezien de lage aanschafwaarde/dagwaarde.

[ Voor 11% gewijzigd door LTM op 25-04-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Zo te zien moet je de aanschafwaarde als eerste WEV gebruiken. Logisch ook - als je de camper niet voor minder dan 6k kan kopen, waarom zou de waarde voor de fiscus dan lager liggen?
Ook moet je bij restauratie (dat zal voor verbetering niet anders zijn) de WEV corrigeren. Oftewel een taxatie doen na afloop.
Zie https://www.jongbloed-fis...taxatiewaarde_youngtimer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTM
Dat is inderdaad eigenlijk wel logsich, en de zaak daarmee wellicht afgedaan. Wrang eraan is dat als ik een vergelijkbare bus ca. 2 jaar geleden had gekocht deze jonger én goedkoper was geweest. Ik kan me niet voorstellen dat een ondernemer die dat wel gedaan had een correctie naar boven hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Niet langer meer actief op tweakers.

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 29-04-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:35
Anoniem: 217290 schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:20:
Wat even belangrijk is is dat de belastingdienst uit gaat van een zakelijk belang jij moet kunnen aantonen dat het uit zakelijk belang is aangekocht. In dit geval durf ik dat toch redelijk te betwisten.

Recent toevallig boeken controle gehad waarbij zelfs moeilijk werd gedaan over een kleine keuken in het tweede pand want op papier werkte er geen mensen. Uiteindelijk met roosters kunnen onderbouwen en dit ging om nog geen 1000 euro. Dus als ze komen dan is een camper vragen om problemen.
is dit iets wat de wet zegt of iets waarvan jij denkt dat het zo is?

Ik dacht namelijk dat je bij een auto zelf de keuze mocht maken. Zie o.a. https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 29-04-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTM
Het zakelijk belang is vervoer. Alle upgrades zijn niet direct van zakelijk belang. Maar ik zie eerlijk gezegd geen verschil met iemand die een Lamborghini Aventador(wat GrooV aanhaalt) zakelijk rijdt. Wat in zekere zin, volstrekt onnodig is, maar wel toegestaan. Anders zou immers heel zakelijk Nederland in een A-segmenter rondrijden.

[ Voor 3% gewijzigd door LTM op 25-04-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 11:16
Let wel dat je geen recht meer hebt op het kwart tarief wat een privé camper wel heeft. Check eerst even of het dan nog wel zo voordelig is dit op de zaak te zetten.

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTM
Je Moeder schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:45:
Let wel dat je geen recht meer hebt op het kwart tarief wat een privé camper wel heeft. Check eerst even of het dan nog wel zo voordelig is dit op de zaak te zetten.
Daar was ik van op de hoogte inderdaad. Maar het gaat om een om te bouwen bestelbus, dus dat aanhouden lijkt me oke met gedeeltelijk uitneembaar interieur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Let wel op dat het geen grijs kenteken betreft want dan moet de cabine van de laadruimte gescheiden zijn. Ook mogen er geen zitplaatsen in de laadruimte bevinden en moet je een gelijke vloer hebben.

Ook opletten dat je waarschijnlijk niet met een normale camper verzekering uit de voeten kan

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 25-04-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als je een beetje op normaal tarief zit voor een projectmanager (90-120 p.u.), is die 10-15K privéaanschaf ook prima te doen. Ik zou er in ieder geval geen constructie in grijs gebied voor optuigen. Ik heb ooit als ZZP'er boekencontrole gehad, en ik kon van 2 jaar elk bonnetje tonen en moest zo ongeveer elke kruimel aan uitgaven zakelijk aannemelijk maken. Qua autokosten heb ik bijzonder veel discussie moeten voeren.

Wat @Anoniem: 217290 ook zegt dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 25-04-2022 16:11 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTM
GrooV schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:09:

Dank! was hier niet direct van op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32
LTM schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:27:
Ha,

Bedankt voor jullie antwoorden

Daar ik de camper niet structureel voor dagelijks vervoer ga gebruiken lijkt mij 10% van het aantal kilometers zakelijk prima haalbaar. Sterker nog, ik heb eigenlijk ook het idee om remote te gaan werken vanuit b.v. Spanje of Portugal. De vraag is echter in hoeverre dat in het oog van de belastingdienst 'zakelijk' is. ….
Dit wordt niet als zakelijk gezien zover ik weet. Het is niet verdedigbaar dat je persé naar Spanje of Portugal moet om je werk te kunnen doen. Anders zouden veel zelfstandigen hele vakanties zakelijk op gaan voeren omdat ze dagelijks 10 minuten hun mail checken bij wijze van spreken. Niet dat jij maar 10 zou werken per dag, maar daarvoor wordt het dus in geheel als ‘niet zakelijk’ gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:35
Anoniem: 217290 schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:39:
Je moet het wel zakelijk kunnen verdedigen... zie het voorbeeld van mijn keuken als ik geen zakelijk gebruik kan aantonen wordt dir gewoon volledig prive toegerekend.. notabene op een b.v.
Dat doe je toch door minimaal 10% zakelijke ritten te maken? Een keuken is verder geen auto. Voor een auto gelden hele andere regels.

[ Voor 9% gewijzigd door c-nan op 25-04-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 29-04-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Laatst online: 21:47

skoozie

SCSI

Wat ik voor een camper wel kan bedenken is die te hebben omdat je anders vaak op hotel zit bij een klant en zo met een camper goedkoper uit bent. Maar een klusbus ombouwen voor de lol naar camper opvoeren als een zakelijk iets vind ik wel wat vergezocht. Misschien als je hem bestikkert met logo's en het opvoert als "marketing"?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PikaPower
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Je bumpt een nogal oud topic maar daar staat eigenlijk helemaal geen antwoord op de vraag in, en ze skippen eigenlijk heel makkelijk over deze hele grote vraag heen: gaat de BD het accepteren dat ik een camper zakelijk boek.

Ik heb zelf een youngtimer (niet camper) en heb het hier met 2 boekhouders over gehad. Beide waren van mening dat, als je dingen waarvan het niet aannemelijk is dat ze zakelijk gebruikt worden toch zakelijk gaat boeken, je vrijwel gegarandeerd problemen krijgt met de belastingdienst. Dit is niet eens echt een grijs gebied; wat betreft de BD is de kans dat jij de boel probeert te flessen veel aannemelijker dan dat jij een ondernemer bent die daadwerkelijk specifiek een camper nodig heeft. Zelfs als reisjournalist gaat dit al een issue worden als je je meeste reizen gewoon met een vliegtuig doet.

Als je niet glashard aan kunt tonen dat je echt een camper nodig hebt; niet doen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11-2024
D'r laatste reactie is alweer even geleden, maar gezien wat hier gezegd wordt lijkt het mij wel mogelijk om een grijs kenteken bus aan te schaffen op de zaak en hier km's te rijden.

Door er bijtelling over te betalen, mag je de auto ook privé gebruiken en als je hem verbouwt uit privé vermogen met de geldende grijs kenteken regels in acht te nemen, dan lijkt me dat mogelijk?

Of is de wens vader van de gedachte..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-05 22:45
Ieder in mijn omgeving rijden dikke bussen etc. (Velen i.i.ig.)
Kopen prive, en rijden ahum rond de 10% zakelijk. Overig prive. Geen bijtelling etc.
Wel lekker goedkoop dieselen (grijskenteke s dubbele cabs iets van 130 per kwartaal)
Zakelijke kms opgeven en deel onderhoud ook.
Pagina: 1