Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Code
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-01 08:16
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
Opvolger voor mijn Oneplus 6, liefst met beetje lange ondersteuning (>=3 jaar) niet te veel bloatware, geen heftige skins/reclame/dat soort onzin.
Een beetje leuke camera zou ook mooi zijn en een accu waarmee ik de dag makkelijk doorkom met gemiddelde screen on time.
Qua grootte moet het eigenlijk ook niet veel groter worden dan wat ik nu heb.

Wat is je budget?
Hoe minder hoe beter, 2e hands is ook een optie. Zeker niet meer dan 600 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Light user maar future proof is fijn. Heb altijd voor tabbladen in internet open staan, soms wat light gaming maar niks intensiefs. Fotograferen/filmen ook regelmatig.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb Oneplus 1, 3 en 6 gehad. Allemaal erg goed bevallen, maar de specs worden niet zo gek veel beter en de prijs alleen maar hoger. Ik heb nu nog een 3.5 mm jack en mijn geliefde alert slider, maar ik denk dat ik die vaarwel moet gaan zeggen. Besturingssysteem altijd erg goed bevallen.

Oneplus valt dus nu eigenlijk wel af. Misschien dat een Nord 2 CE wat voor mij zou kunnen zijn, maar voelt niet als een stap in de juiste richting, ook lijkt het update beleid aan die kant wat te schorten maar dat kan intussen verbeterd zijn?

Ik hoef niet de beste telefoon wat betreft specs, maar moet tijdens zijn ondersteunde periode wel beetje fatsoenlijk mee blijven komen.

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken of een Pixel iets voor mij zou zijn. Ik heb natuurlijk niet het hele Pixel 6 ervaringen topic gelezen, maar in de laatste paar paginas merk ik grote verdeeldheid. Een 5 lijkt uit de vergelijker op tweakers echter weer niet echt een upgrade te zijn, een 6a zijn nu nog geen uitspraken over te doen en de 6 pro is mij te duur (al lijkt de telelens me erg leuk).

Het is misschien toeval, maar zie in de reacties onder de verschillende artikelen en reviews van de Pixel 6 veel mensen die ook van een OP6 afkomen en voor deze zijn gegaan.

Nu vraag ik mij af wat de alternatieve zijn. Ik heb in een ver verleden een Galaxy S+ gehad, dat was toen prima, maar wel veel samsung-saus. Dat lijkt me na mijn jaren OP misschien niet de beste zet, maar dat is meer gevoel dan op feiten gebaseerd. In de sub-top (A53, S21 FE) lijkt Samsung wel een aantal mooie bang-for-buck apparaten te maken met lange ondersteuning.

Verder heb ik OPPO ook wel bekeken, maar kan niet goed bepalen of dat een goed alternatief is, en welke exacte type dat dan zou moeten zijn. Zelfde geldt voor Realme.

Een wat simpelere Motorola lijkt me ook wel wat, goede accu, niet te veel saus over de UI, alleen is dat update beleid weer totaal niet waar ik naar opzoek ben.

Sony Xperia sta ik ook voor open maar lijkt erg duur in vergelijking met de concurrentie.

Wat is nou een waardige opvolger voor mijn OP6?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kale Android komt Android One nog om de hoek, voornamelijk door Nokia gebruikt. Is op te filteren in de Pricewatch.

Samsung heeft een nieuwe UI gebregen sinds de S+, misschien eens in de winkel een demo bekijken? Dan weet je of het wel of geen alternatief is voor jou.

OnePlus en Oppo zijn aan het samengaan en de OnePlus OxygenOS daarmee ook met Oppo ColorOS, welke ook gebruikt wordt door zusterbedrijven Realme en Vivo.

Pixel is misschien wel de mooiste, en de telelens, het blijft "de beste camera is diegene die je bij je hebt". Geen idee of je nog een compact camera hebt die je dan kunt thuislaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Code
Welk model van Nokia zou je aanbevelen met Android one?

Samsung's ui eens bekijken is wel een goeie maar altijd lastig als het niet helemaal naar je eigen smaak is ingesteld. Maar kan eens gaan kijken.

Ja mijn telefoon is altijd al mijn camera omdat ik die, zoals je zegt, bij het heb. Wat dat betreft is de pixel een mooie optie inderdaad. Alleen lijkt de pro teveel nadelen (afmetingen, accu, prijs) te hebben ten opzichte van de normale 6 om de telelens te verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06 21:12

ISJ

Ik zit/zat met dezelfde situatie. Oneplus 6 die geen support meer heeft.....

Een uur geleden heb ik de S21FE 8GB/256GB besteld.
Lang en continue support, prima specs, €100 cashback tot begin mei. Eigenlijk wilde ik een telefoon kopen die minimaal 4-5 jaar mee kan en met support vind je die bijna alleen bij Samsung.
Nadeel is natuurlijk de bloatware maar er lijkt EU wetgeving aan te komen die dit teniet gaat doen.

Tweede keuze voor mij zou de Pixel 6 zijn vanwege de lange support maar ik vind dit toestel persoonlijk te blokkerig en minder mooi.

Misschien heb je wat aan mijn verhaal. Ik denk dat de sleutel voor jou wellicht ligt in het bepalen wat je het belangrijkste vindt, camera/accu/support/gaming. Wellicht kunnen je zo een aantal toestellen afpellen tot je er twee of drie over hebt. Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Captain_Code schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:21:
Welk model van Nokia zou je aanbevelen met Android one?
XR20: pricewatch: Nokia XR20, 6GB ram, 128GB opslag Blauw

Android One recente toestellen in de Pricewatch: https://tweakers.net/smar...UqIPxTuXeA0HPW-QtpBW_Tevw

En wat interface betreft, kijk eens naar Nova Launcher, kun je op je huidige toestel al installeren en een hoop mee aanpassen?

[ Voor 9% gewijzigd door swhnld op 26-04-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Code
Bedankt voor de reactie.

Mijn OP6 leek er gisteren heel even mee op te houden maar hij werkt gelukkig weer.
Dit maakt de situatie wat nijpender.
Ik kijk nu voornamelijk naar de Pixel 6 en de Samsung S21FE zoals word aangeraden.
Met de cashback moet ik snel een keuze maken, maar maakt het wel een stuk goedkoper om voor de samsung te gaan.
Ik ga dit weekend kijken of de samsung UI en bloatware voor mij overkomelijk is.

Zowel de S21FE en de Pixel 6 hebben lange ondersteuning, maar ik twijfel dan over de accu, die lijkt niet makkelijk te verwisselen. Bij de Pixel ben ik dan sowieso op mijzelf aangewezen gezien de support in Nl. Voor de S21FE lijkt daarin meer mogelijk.

De SD888 in de S21FE is ook nog een puntje van twijfel, lees hier weinig goeds over wat betreft hitte en stroomverbruik. Zal hem zeker niet tot het uiterst van zijn kunnen gebruiken, maar een algemeen hoger verbruik en hogere temps zitten me niet heel lekker. Is hier intussen met firmware/drivers al een heel andere blik op gekomen?

De android one apparaten voldoen niet aan mijn eisen helaas, even snel gekeken is de XR20 gigantisch, duur en underspecced in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Code
Stiekem kijk ik ook nog een beetje naar potentiele flagship killers uit china.
Niks springt eruit zoals oneplus dat ooit deed, maar bv een realme GT neo 2 is nog te weinig besproken om voor mij een duidelijk beeld te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:37

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een Pixel 6 zou ik niet aanraden. Ja er is lange softwareondersteuning, maar heel kwalitatief is die niet. Ik ken heel wat collega's met dat toestel maar daar schort overal wel wat aan.

Ik heb zelf de Nord 2 en snap wel dat de CE niet helemaal in de juiste richting evolueert (minder presterende SoC dan de voorganger). Leuk toestel voor zijn prijs, maar het updatebeleid is inderdaad wat magertjes en zo ook de camera.

Moest ik nu opnieuw kiezen dan kies ik voor Samsung, iets in de A-reeks. De flagships zijn helemaal prachtig maar imo zijn prijs niet waard. De A-reeks is daarintegen wel zijn geld waard. De software is mijn ding niet, maar de hardware en camera hebben een klein streepje voor, en de softwareondersteuning een dikke streep. Het updatebeleid daar is gewoon echt beter en ik denk dat je daardoor langer met zo'n toestel zal doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mavamaarten op 27-04-2022 10:16 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Code
Er valt zeker iets te zeggen voor de a52s, ziet er ook redelijk future proof uit. Betere batterij specs ook nog. Wel grappig dat deze nog groter is dan de s21fe, zou je niet verwachten.

Ik ga deze ook nog even wat beter onderzoeken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:59
Ik heb zelf een Pixel 6 Pro en ik ben dan waarschijnlijk de gelukkige, want ik heb totaal geen issues. Zeer mooi en stabiel toestel in mijn geval. Een Pixel 6 zou een mogelijkheid zijn maar je hebt inderdaad succesverhalen maar ook weer niet. Durf je dat aan? Bij de Mediamarkt in Duitsland nu €569

Anders zou ik voor de S21 FE gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door qwasd op 27-04-2022 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:49
Captain_Code schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:37:
Er valt zeker iets te zeggen voor de a52s, ziet er ook redelijk future proof uit.
De A52s krijgt normaal 3 OS upgrades. Het toestel kwam uit in augustus 2021 met Android 11 dus normaal upgrades tot 14 en security updates tot 2025. De A53 krijgt 4 OS upgrades en 5 jaar security updates, dus tot Android 16 en 2027. Vind je dat belangrijk, dan is de A53 misschien de betere keuze.

Toch heb ik vorige week de A52s gekocht voor mijn vriendin omdat ik sowieso al niet meer dan 300 euro wil uitgeven aan een telefoon. Ik mag al blij zijn als ze 2025 haalt die telefoon :P De foto's zijn prima, dat vind ik ook belangrijk :) Ook heeft de A52s een iets betere processor heeft dan de A53 en verder zijn ze qua specs eigenlijk behoorlijk gelijkaardig.

Op dit moment gebruik ik zelf nog een Realme maar daar houden de updates na 2 jaar ook op. Maar als ik nu op dit moment voor mezelf zou moeten kiezen, was het waarschijnlijk ook de A52s of A53 geworden. Qua specs/prijs/support lijkt mij dit ideaal. En ik ben zeker niet Samsung minded :P De Samsung-saus inderdaad. :/ De UI is inderdaad iets waar je weer gewend aan moet worden maar de nieuwe schijnt iets beter te zijn dan de vorige. Spring ergens een winkel binnen en probeer het eens, zou ik zeggen?
Captain_Code schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:37:
Wel grappig dat deze nog groter is dan de s21fe, zou je niet verwachten.
Iets compacter vind ik persoonlijk geen minpunt :) Waarschijnlijk zou ik die ook wel kiezen mocht ik meer willen uit geven. Ongetwijfeld een iets meer premium look & feel (maar maakt dat veel uit met een hoes er rond?), sneller (al zeg je zelf weinig intensiefs te doen), iets betere camera en uiteraard een langere support. Of een Pixel :P

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 27-04-2022 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain_Code
qwasd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:04:
Een Pixel 6 zou een mogelijkheid zijn maar je hebt inderdaad succesverhalen maar ook weer niet. Durf je dat aan? Bij de Mediamarkt in Duitsland nu €569

Anders zou ik voor de S21 FE gaan.
Dit is de overweging inderdaad! en nu met de cashback is de S21 FE gewoon 100 euro minder, dat is best een verschil!
D-Three schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:36:
De UI is inderdaad iets waar je weer gewend aan moet worden maar de nieuwe schijnt iets beter te zijn dan de vorige. Spring ergens een winkel binnen en probeer het eens, zou ik zeggen?
Ja dit ga ik dit weekend doen!
D-Three schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:36:
Iets compacter vind ik persoonlijk geen minpunt :) Waarschijnlijk zou ik die ook wel kiezen mocht ik meer willen uit geven. Ongetwijfeld een iets meer premium look & feel (maar maakt dat veel uit met een hoes er rond?), sneller (al zeg je zelf weinig intensiefs te doen), iets betere camera en uiteraard een langere support. Of een Pixel :P
Helemaal mee eens! kleiner heeft ook eigenlijk wel de voorkeur! premium look en feel vind ik niet interessant want case inderdaad. Camera en support vind ik dan weer wel goeie argumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain_Code
Van het weekend een S21FE vast gehad, qua formaat en gewicht erg vergelijkbaar met mijn OP6. Maar schrok van de hoeveelheid apps van samsung en socials. Zijn die te verwijderen? Ik vond de telefoon verder best wel snappy aanvoelen.
Ook wat betreft de instellingen denk ik dat ik er een hoop aan te passen is en dat ik het wel zou kunnen maken naar mijn wensen.

Helaas geen pixel vast gehad, maar word wel lastig het prijsverschil voor mezelf goed te praten.

Maar dan staat de aankondiging van de pixel 6a ook op de agenda. helaas is net daarvoor de cashback actie van samsung verlopen, dus zit nogsteeds een beetje in dubio...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06 21:12

ISJ

Inmiddels drie dagen up and running met de 21fe. Ja, er staat bloatware op maar ik ervaar dit niet als storend. Als je alle icoontjes van de homepage(s) verwijderd dan is het alsof ze niet bestaan. Ik moet wel zeggen dat ik apps zoals agenda of dergelijke nauwelijks gebruik. Verder voelt het toestel tot nu toe heel vergelijkbaar aan vanwege de grootte. Batterij duidelijk beter, scherm uiteraard ook. Speakers klinken zeer degelijk en sterk als je van een OP6 afkomt. Aan de UI moet ik nog een beetje wennen, het is niet radicaal anders, maar de knoppen/menu's zijn een klein tikkeltje anders. Tot nu toe geen spijt gehad van mijn aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Captain_Code schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:12:
Van het weekend een S21FE vast gehad, qua formaat en gewicht erg vergelijkbaar met mijn OP6. Maar schrok van de hoeveelheid apps van samsung en socials. Zijn die te verwijderen? Ik vond de telefoon verder best wel snappy aanvoelen.
Ook wat betreft de instellingen denk ik dat ik er een hoop aan te passen is en dat ik het wel zou kunnen maken naar mijn wensen.

Helaas geen pixel vast gehad, maar word wel lastig het prijsverschil voor mezelf goed te praten.

Maar dan staat de aankondiging van de pixel 6a ook op de agenda. helaas is net daarvoor de cashback actie van samsung verlopen, dus zit nogsteeds een beetje in dubio...
Ja, veel is verwijderbaar, ik heb nog 14 apps over zoals: bellen, contacten, agenda, galerij, camera, etc. Die staan in een mapje in de app drawer.

Ook goed opletten tijdens instellen eerste keer bij de vraag, Wilt u deze geadviseerde apps installeren? Zodra je ja klikt gaan ze toegevoegd worden en moet je ze daarna handmatig weer verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Captain_Code schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:12:

Cashbackacties moet je altijd met 3 pakken zout nemen. Ze doen er alles aan om niet uit te keren.

In een grijs verleden een Huawei g700 gehad. Eerst waren de kopietjes van de bon niet goed, toen dat geregeld was, duurde het nog een jaar voor het geld er was. Iedereen klaagde, maar werd weinig mee gedaan. Ook hier op Tweakers lees je vaker problemen met cashbackacties. Dus wees gewaarschuwd.

Ik zou mijn keuze dus niet op een cashbackactie basseren

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 02-05-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 09:03

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zit in hetzelfde schuitje, ook een Oneplus 6. Deze heb ik volgende maand 3 jaar.
Merk dat hij af en toe wat trager wordt, vooral dat ie even hapert. Wou eerst een Pixel 6, maar vind het formaat niet fijn, mij iets te lomp. Vriendin heeft een Pixel 4a, ze is er tevreden mee, deze maakt vooral makkelijk mooie foto's. Denk dat ik nog even afwacht.

Whatever.

Pagina: 1