Mijn vraag:
Kan een pc vastlopen doordat hij voorover staat ? (+- 25 graden) Door bijv. waterkoeling ?
Lijkt me heel vreemd, maar misschien hebben jullie een verklaring voor onderstaand.
Hoor graag jullie reactie, alvast bedankt !
Hardware:
NZXT H710i tower
Corsair HX1000, 1000 Watt
GIGABYTE Z690 AORUS ULTRA
Intel® Core i9-12900KS
NZXT Kraken Z63 waterkoeling
Corsair 32 GB DDR5-5200 Kit
MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G LHR
Corsair MP600 PRO XT, 1 TB SSD
Corsair MP600 PRO XT, 2 TB SSD
Mijn situatie:
Nieuwe pc laten bouwen door Alternate (zonder Windows).
Na de levering Windows 11 installatie gestart, halverwege de installatie al de eerste vastloper.
Doordat mijn pc normaal in een bureaukast staat is het aansluiten van de kabels altijd even een gedoe.
Daarom had ik de achterkant van de pc op de rand van de kast staan en de voorkant op de grond.
De pc stond daardoor in een hoek van ongeveer 25 graden.
Na het aansluiten heb ik de pc zo laten staan en ben ik eerst begonnen met de installatie.
- Installatie opnieuw gedaan, kunnen afronden, benchmark test gedaan zonder problemen.
5 min later weer een vastloper.
- Daarna elke keer binnen 30 min een vastloper, soms kort achter elkaar, soms na 20 min.
- Omdat de pc 150km onderweg is geweest dacht ik dat er misschien iets los zou zitten.
Alle kabels en hardware langsgelopen en aangedrukt, geheugen ook even los gehad en opnieuw op het moederbord gedrukt, helaas zonder resultaat, wederom vastlopers.
- XMP uitgeschakeld, geen verschil, wederom vastlopers.
- In frustratie Windows 10 geïnstalleerd, zonder problemen, echter daarna weer vastlopen na 20 min.
- Pc losgekoppeld en nu rechtop op mijn bureau gezet en daar aangesloten.
Videokaart verwijderd, geheugen verwijderd, daarna één strip geheugen geplaatst.
MEM test uitgevoerd, geen problemen. Ook geen vastlopers.
- Geheugen gewissel, wederom één strip geplaatst.
- Beide geheugen strips weer geplaatst.
- Ook videokaart teruggeplaatst, pc laten draaien, geen vastlopers.
- XMP ingeschakeld, pc laten draaien, geen vastlopers.
- Vanochtend begonnen met schone installatie Windows 11, inmiddels alle drivers en software weer geïnstalleerd. Geen vastlopers meer gehad. (inmiddels al bijna 4 uur bezig)
Kan een pc vastlopen doordat hij voorover staat ? (+- 25 graden) Door bijv. waterkoeling ?
Lijkt me heel vreemd, maar misschien hebben jullie een verklaring voor onderstaand.
Hoor graag jullie reactie, alvast bedankt !
Hardware:
NZXT H710i tower
Corsair HX1000, 1000 Watt
GIGABYTE Z690 AORUS ULTRA
Intel® Core i9-12900KS
NZXT Kraken Z63 waterkoeling
Corsair 32 GB DDR5-5200 Kit
MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G LHR
Corsair MP600 PRO XT, 1 TB SSD
Corsair MP600 PRO XT, 2 TB SSD
Mijn situatie:
Nieuwe pc laten bouwen door Alternate (zonder Windows).
Na de levering Windows 11 installatie gestart, halverwege de installatie al de eerste vastloper.
Doordat mijn pc normaal in een bureaukast staat is het aansluiten van de kabels altijd even een gedoe.
Daarom had ik de achterkant van de pc op de rand van de kast staan en de voorkant op de grond.
De pc stond daardoor in een hoek van ongeveer 25 graden.
Na het aansluiten heb ik de pc zo laten staan en ben ik eerst begonnen met de installatie.
- Installatie opnieuw gedaan, kunnen afronden, benchmark test gedaan zonder problemen.
5 min later weer een vastloper.
- Daarna elke keer binnen 30 min een vastloper, soms kort achter elkaar, soms na 20 min.
- Omdat de pc 150km onderweg is geweest dacht ik dat er misschien iets los zou zitten.
Alle kabels en hardware langsgelopen en aangedrukt, geheugen ook even los gehad en opnieuw op het moederbord gedrukt, helaas zonder resultaat, wederom vastlopers.
- XMP uitgeschakeld, geen verschil, wederom vastlopers.
- In frustratie Windows 10 geïnstalleerd, zonder problemen, echter daarna weer vastlopen na 20 min.
- Pc losgekoppeld en nu rechtop op mijn bureau gezet en daar aangesloten.
Videokaart verwijderd, geheugen verwijderd, daarna één strip geheugen geplaatst.
- Geheugen gewissel, wederom één strip geplaatst.
- Beide geheugen strips weer geplaatst.
- Ook videokaart teruggeplaatst, pc laten draaien, geen vastlopers.
- XMP ingeschakeld, pc laten draaien, geen vastlopers.
- Vanochtend begonnen met schone installatie Windows 11, inmiddels alle drivers en software weer geïnstalleerd. Geen vastlopers meer gehad. (inmiddels al bijna 4 uur bezig)