Advies staanders houten overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Beste,

Ik wil gaan beginnen aan mijn overkapping alleen zit ik met de volgende twijfel.
Ga ik gebruik maken voor mijn staanders en ringbalken van 15 bij 15cm of 20 bij 20cm.
De lengte die overspannen moet gaan worden is ongeveer 3,5m, waarbij ik uitkom op 17,5cm volgens internet.
Ik twijfel alleen doordat de balk ook ondersteund wordt door een extra balk rechts of 20 cm nodig is met een soort extra wandje.
Om de totale koste te drukken is het het waard om voor 15 cm te gaan of toch voor zekerheid te gaan en voor de 20 cm te kiezen?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9yzTHQ-xqoA-CqOnqWvUxn2QVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1r3sO4K9U465AbUqjU6AXd2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLOHxgsz78G_f0Ot03Pj4uPy-xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qc3R3FjFPj9qMvX0HdNU0u9I.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

In die 3.5m wordt de balk dus niet ondersteund. Of hij rechts en links nog ondersteund wordt zegt daar helemaal niets over.

De vraag is: Wat doe je liever? Het risico lopen dat hij door gaat buigen of gewoon op safe spelen en voor 20cm gaan?

Ik zie in de tekening in ieder geval geen enkele reden om af te wijken van de berekende waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Croga schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:27:
In die 3.5m wordt de balk dus niet ondersteund. Of hij rechts en links nog ondersteund wordt zegt daar helemaal niets over.

De vraag is: Wat doe je liever? Het risico lopen dat hij door gaat buigen of gewoon op safe spelen en voor 20cm gaan?

Ik zie in de tekening in ieder geval geen enkele reden om af te wijken van de berekende waarde.
In de 3,5 meter wordt de balk inderdaad niet ondersteund. Het liefste speel ik voor safe maar ik dacht misschien is het niet nodig. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je zou ook met een paar schuine schoren in de hoeken kunnen werken, dat geeft ook een goede ondersteuning. Ik heb hier een tijd een overkapping staan met een overspanning van 4,8m (15x15cm) met schoren op ongeveer een halve meter in te hoeken, het houd prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je op termijn nog iets op dat dak doen? Zonnepanelen/sedum? Dan sws zwaar uitvoeren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Ik heb hier vorig jaar een overkapping gebouwd met vrijwel exact dezelfde afmetingen ook extra staander met de lamellen etc, ik heb 'gewoon' voor 15x15 gekozen. Zat eerst ook te twijfelen, maar je ziet eigenlijk overal dat complete bouwpakketten van 4x4 met 15cm geleverd worden.

Wel eens met teacher hierboven, als je dat van plan bent wellicht handig om dit voor de zekerheid te doen ja. 15x20 ringbalken anders geen optie? Kun je de staanders gewoon 15x15 houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb verschillende van dit soort afdaken gebouwd en gebruik tot een overspanning van 5 meter eigenlijk altijd 15x15.

De tip die ik al vaker hier op GoT heb gegeven; zoek voor de ring balken die een klein beetje krom lopen en leg ze met de 'bolle kant' naar boven. Wanneer je de gordingen op de ring legt en vervolgens het dak erop zal dit vanzelf uitvlakken. Omdat er altijd spanning naar boven staat is de kans op doorzakken zéér miniem (ik heb het nog nooit meegemaakt).
Bakema schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:31:
[...]
Wel eens met teacher hierboven, als je dat van plan bent wellicht handig om dit voor de zekerheid te doen ja. 15x20 ringbalken anders geen optie? Kun je de staanders gewoon 15x15 houden.
Als je van plan bent om iets op het dak te leggen inderdaad zwaarder uitvoeren. V.w.b. 15x20 dat is in douglas geen standaard maat; het is 15² of 20²; als je ergens 15x20 kunt kopen dan is dat een 20² die is teruggezaagd. De kostencomponent snap ik wel; een balk van 15² van 3 meter lang gaat met de huidige houtprijzen voor zo'n €90, bij 20² zit je voor 3 meter ongeveer op het dubbele.

Verder zou ik nog adviseren om geen halfhoutsverbinding te maken, maar het zo op te lossen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6gw6FRN/afbeelding.png

Op de hoeken verstekken en en tussenin een inkeping maken van 7,5cm. Dat is:
• veel minder zaag- en beitelwerk
• oneffenheden (een opening van een paar milimeter) zie je niet
• aan de voorzijde zie geen halfhoutsverbinding
• vrijwel iedere timmerman die ik ken gebruikt deze methode i.p.v. halfhouts. Ik kan dit niet staven met cijfers, maar mijn gevoel en ervaring zeggen me dat het sterker is.

Verder zou ik overwegen dat gedeelte rechts van 80cm open te houden. 3,5 meter lijkt heel veel maar in de praktijk zit je snel in een klein hok met weinig licht. Ik heb één keer voor mensen een afdak van 3x3 binnenmaat gebouwd (hoewel ik dat afraadde gezien er een zee van ruimte was om het groter te maken). Dat is nu echt een donker hok geworden.

Ik weet niet hoe diep je overkapping wordt, maar als de verhoudingen van de tekening een beetje kloppen dan gok ik zo'n 3 meter diep? Een tijd geleden nog een afdak gezet van 4x4 hoewel de mensen in kwestie 3x3 wilden. Ik heb ze toen aangeraden om 4x4 te nemen en ze geadviseerd om in de tuin de afmetingen eens uit te zetten met een paar lange bamboe stokken o.i.d. in de grond en dan te bekijken hoe ruim je zit en wat je uitzicht is vanuit het afdak. Needless to say; de keuze was snel gemaakt.

Just my 2 cents. Succes met dit mooie project d:)b

[ Voor 81% gewijzigd door Harrie_ op 25-04-2022 20:27 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 20:38
De tip van Harrie_ omtrent de halfhoutse verbinding is een belangrijke. Zeker omdat de balk doorsteekt wil je niet de balk gaan verzwakken ter plaatse van het oplegpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
xGROOVER schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:31:
[...]

In de 3,5 meter wordt de balk inderdaad niet ondersteund. Het liefste speel ik voor safe maar ik dacht misschien is het niet nodig. Bedankt voor je reactie!
Als het een keertje gaat sneeuwen dan ben je bij dat je wel voor de 20cm bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

tlpeter schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:22:
[...]

Als het een keertje gaat sneeuwen dan ben je bij dat je wel voor de 20cm bent gegaan.
Zeg je op basis waarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:34
Je bent niet naief en dat is goed, maar je hoeft je ook niet bang te laten praten, kijk naar de omgeving, 15cm kan prima.
De oplegging, zoals Harrie vermeld, is belangrijker om in ogenschouw te nemen

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 27-04-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Levenservaring. Je geeft een hoop geld uit aan iets, de aanbeveling is blijkbaar 17,5 en dan toch er onder gaan zitten. Het sneeuwt hier niet vaak maar als er een pak sneeuw valt dan heb je liever overcapaciteit. En dat voor letterlijk een paar honderd euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

tlpeter schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:32:
[...]

Levenservaring. Je geeft een hoop geld uit aan iets, de aanbeveling is blijkbaar 17,5 en dan toch er onder gaan zitten. Het sneeuwt hier niet vaak maar als er een pak sneeuw valt dan heb je liever overcapaciteit. En dat voor letterlijk een paar honderd euro.
Ok, en waarom is de aanbeveling 17,5cm? Waarschijnlijk omdat iedereen hier op Tweakers de 'balkenschuif' gebruikt en dan kom je uit op een vuren balk C-kwaliteit van 17,5x7,5. Bijvoorbeeld voor het aanleggen van een vloer. We hebben het hier over douglas 15x15 of 20x20 dus die hele balkenschuif en aanbeveling van 17,5 is niet van toepassing.

Ik heb al zeker 20 van die dingen gezet de afgelopen 10 jaar, om nog maar te zwijgen over mijn ervaring met allerhande timmerwerkzaamheden. So far levenservaring.

Pagina: 1