Pull down menu met kleurverandering en waarde in 1 cel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MstrSn
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-04-2022
Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om, nadat ik een waarde heb ingevuld in een cel, dat deze nadat ik via een pulldown menu ja of nee heb aangeklikt, deze cel een ander kleur wordt.

Voorbeeld, is voor uurregistratie, ik vul 8 uur in en dan via zo'n pull down menu op die cel ja of nee (is voor mezelf om aan te geven dat het ingeboekt is) en dat die cel dan een gele invulling krijgt.
Ik zou nog wel het getal in de cel aan kunnen passen, hoeft niet gelocked te worden nog.

Ik ben benieuwd of dit mogelijk is binnen Excel.

Alvast bedankt, Sander.

Beste antwoord (via MstrSn op 25-04-2022 11:47)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Je kan niet die cel zelf een pulldown menu geven. Dan zou de ingevulde waarde in de cel overschreven worden met ja/nee en je dus je uren kwijt zijn.

Wat je dan beter kan doen is naast de cel waar je je uren invult een pulldown maken die de Ja/Nee keuze geeft. En dan met de hierboven genoemde voorwaardelijke opmaak je urencel kleuren als er voor Ja gekozen is.

Een keuzelijst maak je via tabblad Gegevens -> Gegevensvalidatie.
En dan kiezen voor Validatiecriterium "Lijst" met als bron de waarde Ja;Nee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yrj583xebo9_jRjf_WVDgzfzq_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PcFdWiOHnw6y7s7OhXaGL1w8.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Met conditional formatting kan dat (in ieder geval in google sheets) met NOT(ISBLANK)

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 25-04-2022 09:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MstrSn
Beste Duke Box, als ik het zo zie kan de waarde dan alleen maar acht zijn, maar het zou een waarde kunnen wezen van 0,5 tot 8,0. En dan heb ik nog geen pull down menu toch?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Wát is bepalend is om de cel waarin ja of nee staat, geel te laten worden?
- Is dat het feit dat in die cel "Ja" is gekozen,
- of is de waarde in de cel met het pull-downmenu bepalend?
- of zijn beide bovenstaande voorwaarden bepalend?
Afhankelijk daarvan stel je dan de vw. opmaak in.

[ Voor 10% gewijzigd door dix-neuf op 25-04-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MstrSn
Beste dix-neuf, zie bijlage.

De grijze gebieden zijn de plaatsen waar ik mijn uren invul, deze moet ik in een extern programma zetten en als ik dat heb gedaan zou ik via een pull down menu de kleur van de cel willen wijzigen. Ik kan natuurlijk ook zelf alleen de kleur aanpassen, maar dit leek me ook handig en ik wil dat graag leren hoe dat moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdrWgSOK_sj9VBLkt8HGGI4y9_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtKG0OY4AWWKSh9Y3JOhi6dO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Bepalend voor het geel maken van de cel is dus het feit of je gegevens al dan niet gekopieerd hebt naar een ander programma. Daar bestaat in vw. opmaak geen opdracht voor, voor over ik weet. Maar uit je eerste bericht begrijp ik dat je een cel hebt waarmee je door het kiezen van ja of nee aangeeft of iets wel of niet gekopieerd is. In het kopiëren zit waarschijnlijk enige regelmaat (per dag/per week). Afhankelijk daarvan moet je de vw. opmaak dan instellen. Als je bijvoorbeeld 1 x per dag kopieert, dan maak je boven de uren van elke dag een cel met de keuze ja/nee en bij de vw. opmaak voor de grijze cellen van die dag stel je dan de gecombineerde voorwaarde in dat in de cel met ja/nee ja moet worden weergegeven en dat de cel met de dag dinsdag moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MstrSn
Beste, het gaat er om dat als ik een cel heb, ik deze zelf een pull down menu kan geven, met ja/nee, ongeacht of ik deze waarde heb gekopieerd, dat staat hier los van.

Ik zou alleen willen dat ik een cel heb waar ik onbeperkt een getal in kan zetten/aanpassen, en dan via een pull down menu met ja/nee de kleur kan aanpassen, hoeft niet gekoppeld te zijn aan een ander programma.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Je kan niet die cel zelf een pulldown menu geven. Dan zou de ingevulde waarde in de cel overschreven worden met ja/nee en je dus je uren kwijt zijn.

Wat je dan beter kan doen is naast de cel waar je je uren invult een pulldown maken die de Ja/Nee keuze geeft. En dan met de hierboven genoemde voorwaardelijke opmaak je urencel kleuren als er voor Ja gekozen is.

Een keuzelijst maak je via tabblad Gegevens -> Gegevensvalidatie.
En dan kiezen voor Validatiecriterium "Lijst" met als bron de waarde Ja;Nee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yrj583xebo9_jRjf_WVDgzfzq_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PcFdWiOHnw6y7s7OhXaGL1w8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MstrSn
Hartelijk dank, dan zoek ik niet verder.
Pagina: 1