Speakerbar op kast plaatsen - tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aros84
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-04 10:53
Goedemorgen,

Ik ben nog redelijk nieuw op dit forum maar heb nu een vraagstuk waar ik zelf niet zo goed uit kom. Ik hoop dat wat audio-kenners mij hier verder kunnen helpen.

Ik heb een nieuw wandmeubel gemaakt waar een Samsung Frame TV 65 inch in komt te hangen. Het zou logisch zijn om daar een mooie speakerbar onder te plaatsen echter de vrouw is falikant tegen een speakerbar omdat dit het hele idee van een Frame TV om zeep helpt. Ergens kan ik dat wel snappen dus nu aan het kijken voor een andere oplossing.

Op dit moment heb ik een 32 inch TV (opstelling in kamer is ook anders) met gewoon geluid uit de TV. Omdat wij straks over totale breedte van de kamer gaan zitten. Bank aan ene kant en TV-geluid aan andere kant moet er een afstand van bijna 6 meter overbrugd worden.

Ik had het idee om een smalle speakerbar op de kast te plaatsen. (hoogte zo'n 230cm) Deze zal dan, door de hoogte van de kast, niet of nauwelijks opvallen zeker niet als je op de bank zit.

Nu heb ik begrepen dat je met een Dolby Atmos systeem dit best wel kan doen echter nu loop ik wat vast.

Ik heb gezien: de Sonos Beam gen2 en Denon Home Soundbar550.Echter als ik wat meer om info vraag krijg je vaak te horen voor dat geld heb je zoveel beter.... Op de vraag wat dan krijg ik vaak geen antwoord... Ik hoop hier wel :-) Ik ben geen audio-fiel maar wil een redelijk goed geluid wat evt in toekomst verder uit te breiden is.

Een aanvullende vraag die ik heb. Heb ik wel Dolby Atmos 'nodig' als de speakerbar al zo hoog staat?

Enkele eisen:
- Moet later evt uitbreidbaar zijn met WIFI speakers- subwoofer
- Budget max 500-600 euro
- moet redelijk plat zijn zodat deze nauwelijks zichtbaar zal zijn
- HDMI ARC aansluiting ivm regelen op tv afstandbediening

Zie hieronder de opstelling van de kast. Op de kast staat een gele waterpas. Daar zal de speakerbar moeten komen.

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXtc-QNJT7JmheHrjYwikqJN9OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiGvu4PGbW2VwgGkPyLc2kmv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
Die vrouwen toch altijd, je mag ook helemaal niks meer tegenwoordig ;)
Als je beter geluid wil uit je tv en surround is een must dan heb je geen keus dan een speaker in de buurt van je tv te hebben. Je hebt namelijk een centerspeaker nodig, of dat nu een soundbar is of een reguliere centerspeaker. Het is geven en nemen in een relatie. Je vrouw wil wat, jij wil wat.

De soundbar zou je op de kast kunnen leggen, maar ik vraag me af of dat het geluidsbeeld ten goede komt en of dat überhaupt prettiger klinkt dan het geluid uit de tv. Dat zou je zelf moeten proberen.

Wat betreft 'voor dat geld koop je zoveel beters', dat is vaak waar. Maar het is een afweging die je maakt. Een soundbar heeft vaak een hogere WAF en plug and play. Ze zijn relatief duur, maar je krijgt er andere zaken voor terug die je belangrijk vindt als je voor een soundbar gaat. Het alternatief is een versterker met losse speakers. Maar als je vrouw al tegen een soundbar is, vraag ik me af of ze een versterker met losse speakers dan wel ziet zitten.

Wat suggesties van mijn kant:
1) het meubel aanpassen. Deurtje voor een soundbar maken en dat deurtje bespannen met speakerdoek. Je ziet de soundbar niet, het ziet er strak uit en toch een stuk beter geluid dan uit je tv.
2) kleine boekenplank speakers rechts en links naast de tv zetten. Dan moet je nog wel een versterker hebben. Dat meubel bezien krijg je een AV receiver niet kwijt (je hebt 45cm breedte oid nodig). Dan kom je op hele kleine stereo versterker uit. Dan mis je weer de optie om voor surround te gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 25-04-2022 09:17 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Het idee van een Frame TV ís al om zeep geholpen door hem in een kast te hangen, zeg dat maar tegen je vrouw, en plaats vervolgens die soundbar gewoon onder de TV waar hij hoort. Jullie gaan er allebei echt niet vrolijk van worden om die soundbar helemaal bovenop de kast te gaan zetten, je hoort echt wel waar het geluid vandaan komt en dat gaat raar "aanvoelen" als die soundbar zo gek hoog staat.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
setje 'in wall speakers' erbij?
random voorbeeld van Sonos, natuurlijk meerdere merken te vinden.

zelf zou ik ook de optie van @Hulleman pakken, een of meerdere vakken voorzien van speakerdoek en daar de apparatuur achter wegmoffelen. twee kleinere speakers in de linker- en rechterhoek van de kast heeft denk ik de hoogste wife acceptancy factor (WAF).

alternatief: nog 1 plat horizontaal schap erbij maken onder je tv, en daar (met speakerdoek) de soundbar in hangen?

edit: ik kom erachter dat er een hele markt gericht is op vrouwen zoals die van jou. HIER en HIERR en vast nog meer.

[ Voor 19% gewijzigd door dyrc op 25-04-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom koop je een frame tv als je hem in een enorme kast hangt? Het idee van dat type tv is dat het als een schilderij of fotolijst wordt opgehangen. Als je geen luidsprekers wil zien stop je ze in de wand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtU1KV_SsufbvWh0sLs4WmsFQ6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmTfF0fEUMpWriVvkrkxN0dL.png?f=fotoalbum_large

Aangezien dat geen optie is zou ik twee vakken opofferen voor een luidspreker, of onder je tv een nieuw vak maken voor je soundbar. Dan span je daarvoor akoestisch transparante stof en zie je er niets meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de voorgangers. De soundbar op de kast leggen, lijkt mij een vreselijke oplossing voor je geluid. Over Atmos hoef je jezelf niet druk te maken; voor soundbars is dat vooral een marketing gimmick.

Mijn advies zou zijn om sowieso de soundbar onder de tv te plaatsen waar deze thuishoort. En als dat uit het zicht moet, hiervoor een modificatie te doen aan de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aros84
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-04 10:53
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:34:
Waarom koop je een frame tv als je hem in een enorme kast hangt? Het idee van dat type tv is dat het als een schilderij of fotolijst wordt opgehangen. Als je geen luidsprekers wil zien stop je ze in de wand:
[Afbeelding]

Aangezien dat geen optie is zou ik twee vakken opofferen voor een luidspreker, of onder je tv een nieuw vak maken voor je soundbar. Dan span je daarvoor akoestisch transparante stof en zie je er niets meer van.
Moet ik het nu een klein beetje voor haar opnemen… TV beschikt over art mode en bied mogelijkheid om foto/ kunst plaatjes op mooie/ realistische manier te ‘showen’. Snap je punt verder wel had ik ook al tegen dr gezegd maar blijft geven en nemen in een relatie 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik zou inderdaad aan de beide zijkanten een speaker plaatsen. Zijn ook echt mooi compacte modellen te vinden. Wel met eventuele basspoort aan de voorkant vanwege de kast. Als je voor actieve speakers gaat heb je geen versterker nodig. Ik vind zelf voor het geld de actieve Argon speakers van Klubben verrassend goed. Gaan vanzelf aan en uit met de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aros84 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:04:
[...]

Moet ik het nu een klein beetje voor haar opnemen… TV beschikt over art mode en bied mogelijkheid om foto/ kunst plaatjes op mooie/ realistische manier te ‘showen’. Snap je punt verder wel had ik ook al tegen dr gezegd maar blijft geven en nemen in een relatie 😉
* knip *
En ik neem het op voor de topic starter. Het is voor hem wel duidelijk dat zijn kast en de daarbij gemaakte designkeuzes niet voor iedereen zijn. Maar hij is op zoek naar input bij zijn audio ideeën. Doorzagen op de rest, helpt hem niet. Zijn huis, zijn kast.

[ Voor 25% gewijzigd door S1NN3D op 26-04-2022 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een luidspreker in zo'n diepe kast is ook niet ideaal, dat klinkt al gauw 'hol'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou de kast aanpassen en de soundbar in het onderste gedeelte monteren.
Met rotan deurtjes ervoor volgens deze IKEA hack. Heel stealth, want met alleen speakerdoek ervoor lijkt het nog steeds op... speakers. :)

Succes, leuk project en mooie kast met die kleuren.

https://www.remodelista.c...ture-upgrades-ikea-hacks/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVLvolM0UZithBwjbB7tRX3OUTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sG0JzMS9WC65zSkAo36bAnRy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Deurtjes met speakerdoek in kleur is ook een optie natuurlijk. Zeker als je ze allemaal doet, dan wordt het vrij strak. Speakerdoek kun je tegenwoordig ook in alle kleuren krijgen - en anders is het stof, dus kun je het zelf verven :)

Verder zou je natuurlijk in het vak voor de TV een extra plank kunnen maken, en daar een frame met speakerdoek op kleur voor om de soundbar weg te werken. Zij blij, jij blij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1