iPhone 7 met waterschade repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter
Mijn zus heeft haar telefoon in de wc laten vallen. Nu wil ze graag de foto's en video's terughalen. Ik weet dat dit soort schade normaal gerepareerd wordt met een ultrasoon reiniger. Ik wil dat overwegen door een 40kHz exemplaar aan te schaffen. Ik heb echter geen ervaring met waterschade repareren en vraag me af hoe erg deze schade is'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_eg5EnK1nhjFsSCq-maBo-2vYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLjNmlOmBqVRfHLCap5UaSeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srHirw5pAxA7A-r9khTRF7bsWIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0SzyEMAo2SA6xHTt8ewx0IY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXS4baOYvE1G8ldMbnjSh7e6KGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7U06e2ur2txjyjAmKByPbklR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sltr7JjM3x9pJlfRifIX1HV8oG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CZgyiJ96RPfwdl0FDWoMuE4.jpg?f=fotoalbum_large
Mij lijkt de schade vrij ernstig maar misschien valt dit toch mee? Wie kan een inschatting maken van de kans van slagen? Ik wil voorkomen dat ik het erger maak. Het doel is overigens niet om de telefoon weer te gaan gebruiken.
Een goed tip voor een reparatie bedrijf is anders ook welkom. Ik neem aan dat de chips overzetten naar een donor telefoon een tweede methode is waar ik de spullen niet voor heb. Dit toestel is al een keer gerepareerd waarbij er geen sealing tussen het scherm en de case is aangebracht. Dat verklaard ook dat het nu zoveel schade heeft. Dat bedrijf gaan we dus zeker niet meer vragen.

Theo

Beste antwoord (via xah5kiDe op 25-04-2022 15:56)

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De schade is groter dan je waarschijnlijk denkt. Onder meerdere BGA IC's is water gekomen wat zeer waarschijnlijk schade aangericht heeft welke alleen zichtbaar is na het verwijderen van de IC's. Verder zijn meerdere microscopische traces en pads zeer waarschijnlijk weggeoxideerd, en moeten meerdere kleine componenten (0402, 0201) verwijderd of vervangen worden.

Als je hier zelf aan wilt beginnen zorgt dan dat je iig het juiste apparatuur en materiaal hebt zoals een hetelucht station en een soldeerbout met een hele kleine tip. En zoals Brahiewahiewa al zei, heb geen te hoge verwachtingen.

Als de data welke er op staat een hoge waarde heeft zou ik dit naar een reparatiebedrijf brengen welke dit zeker veilig kan stellen. Het enige bedrijf wat ik zelf zou vertrouwen is het Duitse RESQ Repair (website), maar schik niet van prijs (€600+). Je kan op z'n YT kanaal zien welke kwaliteiten ze daar in huis hebben.

Verder zijn er op Reddit beter geschikte kanalen te vinden voor dit soort reparaties als er echt zelf aan wilt beginnen. Bijvoorbeeld /r/mobilerepair or /r/soldering

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik zou eens bij northridgefix op youtube kijken. Bij waterschade is het over het algemeen: schoonmaken met alcohol en dan gaan meten wat er kapot is. Vaak zelfs een enkele condensator - en verwijderen ervan verhelpt het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter
Ga ik doen. Ik heb al wat video's van louis Rossmann bekeken. Zeer verhelderend. Ik heb ook een thermische camera om lekkende capaciteiten te vinden. Ik was dus vol goede begonnen maar de hoeveelheid oxidatie viel me tegen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

xah5kiDe schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:18:
... Wie kan een inschatting maken van de kans van slagen?...
Realistisch gesproken: als dit je eerste telefoon met waterschade is die je repareert, is de kans van slagen miniem. Dat hoeft je op zich niet te weerhouden om het toch te proberen ;o)

Maar maak even een afweging wat er belangrijker is: je zusje's foto's of jouw leerproces

En euh, moet ik nog gaan zeuren over de back-up in iCloud?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter
Ja dat het handiger was geweest om het in de cloud op te slaan is inmiddels ook wel duidelijk |:(
Blijft over de vraag, weet iemand hoe ik aan een betrwoubare reparatiepartner kom? Er zijn heel veel toko's die een scherm of batterij kunnen vervangen. Maar echt repareren komt wat meer bij kijken.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
Maar, wil je persé de telefoon gerepareerd hebben maar het nu niet zelf doen? Of gaat het nu echt puur om datarecovery van de foto's?

Indien het laatste, dan zou je gewoon kunnen informeren bij een professioneel recovery bedrijf. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bijvoorbeeld stellar.nl adverteert met dat ze o.a. foto's terughalen van iPhones met waterschade. Al gok ik dat je zus zicht gaat bedenken bij het prijskaartje (€899, van wat ik zo snel zie).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De schade is groter dan je waarschijnlijk denkt. Onder meerdere BGA IC's is water gekomen wat zeer waarschijnlijk schade aangericht heeft welke alleen zichtbaar is na het verwijderen van de IC's. Verder zijn meerdere microscopische traces en pads zeer waarschijnlijk weggeoxideerd, en moeten meerdere kleine componenten (0402, 0201) verwijderd of vervangen worden.

Als je hier zelf aan wilt beginnen zorgt dan dat je iig het juiste apparatuur en materiaal hebt zoals een hetelucht station en een soldeerbout met een hele kleine tip. En zoals Brahiewahiewa al zei, heb geen te hoge verwachtingen.

Als de data welke er op staat een hoge waarde heeft zou ik dit naar een reparatiebedrijf brengen welke dit zeker veilig kan stellen. Het enige bedrijf wat ik zelf zou vertrouwen is het Duitse RESQ Repair (website), maar schik niet van prijs (€600+). Je kan op z'n YT kanaal zien welke kwaliteiten ze daar in huis hebben.

Verder zijn er op Reddit beter geschikte kanalen te vinden voor dit soort reparaties als er echt zelf aan wilt beginnen. Bijvoorbeeld /r/mobilerepair or /r/soldering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter
Thanks. Ik ga het vanavond eens doorlezen. Meer dan 600 euro is het haar waarschijnlijk niet waard.

Theo

Pagina: 1