Klonen SSD gaat verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eager
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 12:51
Beste Tweakers,

Bij het vervangen van de SSD in de Windows laptop van mijn zoon is er iets niet helemaal goed gegaan.

Windows is -althans voor dit soort dingen- voor mij een zwart gat. Daarom een handleiding erbij genomen om die stap voor stap te volgen.

De nieuwe SSD heb ik in een USB behuizing gezet om de oude schijf daarop te klonen met Macrium Reflect. Die kon de nieuwe SSD niet vinden en ik kon hem ook niet formatteren (was grijs). Daarom de SSD eerst geformatteerd op mijn Mac en opnieuw geprobeerd. Nu kon ik de schijf wel zien en opnieuw formatteren als NTFS en klonen.

De SSD in de laptop gezet en opgestart. Dat werkt, maar de nieuwe schijf is nu precies even groot als de oude, en dus ook bijna vol:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoA8m8XYK5Mi2bouyQ-xYv9XIYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QLizCXAqY4lkDMSgYSW8ACzC.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoedde dat er iets is fout gegaan met het formatteren en wilde het daarom opnieuw proberen. Maar de laptop wil niet meer opstarten vanaf de oude 256GB SSD. Ik krijg een blauw Windows herstelscherm, met een aantal opties. Geen van de opties werkt echter (behalve misschien Windows opnieuw installeren maar dat wil ik niet).
De nieuwe 1TB schijf werkt wel, maar is dus niet groter dan de oude 256 GB, zie screenshot (bovenste is de nieuwe):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3ijnsag74-UbF8O8LD-P_cJ-sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OcKWC4mVZrszK0GnjIdt0qRQ.png?f=fotoalbum_large

Als ik in schijfbeheer kijk krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKtINkqZOipJgTk7Tuiese5XraE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Mc0uKegBXsDVLVCfHIjii5V.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is wat hier fout is gegaan en hoe dit op te lossen?

Bedankt.

[ Voor 28% gewijzigd door Eager op 24-04-2022 23:15 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:15
Hij heeft de partities ook gekloond.

Je zult de partitie moeten vergroten.

Resize partition door Google heen halen gaat je een heel eind op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
Hij heeft letterlijk een kloon gemaakt. Dat werkt dus prima je moet nu alleen de C partitie groter zien te maken.

Maar een betere oplossing is om van de overgebleven ruimte een extra partitie te maken. Dan kun je veel data (300GB is veel voor een Windows schijf) verplaatsen naar de nieuwe partitie.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:34
Er is niks fout gegaan. Je kloonsoftware heeft _exact_ gedaan wat het moest doen: een kloon van je SSD maken. Maar je wilde dus bij nader inzien toch geen kloon maken? Ik dacht dat Windows hiervoor wel software aan boord heeft, waarom gebruik je zo'n maf programma?

Nou ja, het is wel op te lossen. Verwijder de 'herstelpartitie' en breid vervolgens de c: partitie uit tot de gewenste grootte. Kan allemaal gewoon in Windows. Volgens mij vergroot hij zelfs automatisch het filesystem erbij. Geen probleem, 5 minuten klaar. Of je dan nog die herstelpartitie wilt houden of terugkrijgen? Ik vraag me af wat daarop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eager
Ik dacht dat Windows hiervoor wel software aan boord heeft, waarom gebruik je zo'n maf programma?
Niet dat ik weet, instructies om te klonen kwamen van Coolblue, waar ik de SSD gekocht had, dus geen reden voor mij om daaraan te twijfelen.

Zie nu wel in vergelijkbare instructies van PCMag dat je een vinkje moet zetten bij "Cloned Partition Properties:

If you're cloning to a larger drive, you'll want to click the "Cloned Partition Properties" button at the bottom of this window, and extend your main partition to fill up the entire space of the disk.

Dus dat is wat er fout is gegaan.
Resize partition door Google heen halen gaat je een heel eind op weg helpen
Ben wel huiverig om dit te doen. De originele SSD werkt al niet meer (ook vreemd) dus als ik nu ga rommelen met de SSD die wel werkt en er gaat weer wat fout zit ik met een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:18

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een backup is natuurlijk zowiezo handig om te hebben. Maar je kunt toch ook in het nu niet gebruikte stuk een nieuwe partitite D: aanleggen en daar je fotoverzameling/filmverzameling/gameverzameling opslaan? Dan hoef je niet met de bestaande partities te rommelen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
De originele disk werkt waarschijnlijk nog gewoon, maar hij boot van disk 0 en daar zit de nieuwe.
Zo lang die nieuwe erin zit kan hij nooit booten van de oude.

En tijdens het clone process had in marcrium de windows partitie groter moeten maken via zijn propertie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eager
De originele disk werkt waarschijnlijk nog gewoon, maar hij boot van disk 0 en daar zit de nieuwe.
Zo lang die nieuwe erin zit kan hij nooit booten van de oude.

Ja, begrijp ik maar er zit maar één schijf tegelijkertijd in (is een laptop)

En tijdens het clone process had in marcrium de windows partitie groter moeten maken via zijn propertie.

Ja, klopt, is een optie die je aan moet zetten. Zit verborgen en staat standaard uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ASfwujiyidYjWO2f4rb_EvOjRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G8z3eWtwtssRhPVpHsJNh2hY.png?f=user_large

Dat heb ik gedaan en een nieuwe cloon gemaakt, nu werkt het wel.
Bedankt voor de antwoorden.

[ Voor 15% gewijzigd door Eager op 25-04-2022 15:24 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Pagina: 1