Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperDre
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-07 23:12
Ik heb sinds kort, verplicht, een nieuwe modem van Ziggo gekregen, de ConnectBox (Compal CH7465LG).
Toen ik em kreeg had ik alleen ipv4, en omdat ik bij mijn vorige modem altijd een router had gebruikt hadden ze na wat vragen van mij over bridgemode een ipv6 firmware geladen (en sindsdiens ook geen mogelijkheid meer om terug naar routermode te gaan). Maar ik woon in het oude UPC gebied dat (nog) geen dualstack had, dus ik zag alleen maar DS-lite. Als ik keek via http://test-ipv6.com/ of showmyip geven die beiden aan dat er geen ipv6 adres gevonden is. Ik heb nu al meerdere keren hier een vraag aan ziggo via de service app gesteld, maar om 1 of andere reden geven ze hier geen antwoord op.
Op internet kan ik in iedergeval hier niets over vinden, maar mogelijk dat bij DS-lite naar buiten geen ipv6 adres beschikbaar is (wat ik raar zou vinden want wat is het nut van heel dat DS-lite ipv6 dan).

Maar met mn vorige modem startte zeer actieve torrents meteen en schoten dan snel naar de xMB/s, maar nu duurt het minimaal een half uur voordat er uberhaupt iets gebeurd, en zelfs dan is het maar met max 200kb/s.
Met speedtest geeft die natuurlijk wel aan dat ik zowat de volle 300/30mbit zou hebben.

Ik ga ze sowieso vragen om maar weer de ipv4 firmware te laden om te kijken of dat oplossing geeft voor het trage gedeelte, en zo niet dan maar om een ander merk modem, want het router gedeelte hoeft ik toch niet, en zelfs het wifi gedeelte interesseert me niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens bij het begin. Heb je je PC rechtstreeks op de modem aangesloten? Zo ja, wat zie je in je PC als je kijkt naar IP gegevens (onder Windows ipconfig /all

Pas als je weet dat dat op orde is heeft het zin allerlei externe sites te bekijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
dion_b schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:40:
Begin eens bij het begin. Heb je je PC rechtstreeks op de modem aangesloten? Zo ja, wat zie je in je PC als je kijkt naar IP gegevens (onder Windows ipconfig /all

Pas als je weet dat dat op orde is heeft het zin allerlei externe sites te bekijken.
Nog verder terug: in de eigenschappen van je netwerkkaart moet je ook het vinkje aan hebben staan bij de binding met het ipv6 protocol. Staat standaard aan, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien ook wel handig gebruik je het Ziggo modem/ router nu in bridge modus of in router modus? Wat voor router heb je erachter als deze in bridge modus staat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26
De connectbox lust niet graag torrents. maar los eerst je andere probleem even op, en geef idd even antwoord op de vragen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperDre
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-07 23:12
Sinds dat ze de connectbox geupdate hebben naar firmware met ipv6 DS-lite heb ik niet eens de optie om te kiezen tussen router/bridge, en lijkt het erop dat die gewoon in bridgemodus staat. Kijk ik bij informatie op de connectbox zie ik ook alleen maar ipv6 informatie staan.
PC hangt ongewijzigd aan mijn router (Acer c7, inmiddels al wat jaartjes oud), welke weer aan de connectbox hangt.

Op mijn PC en mijn router heb ik wel gewoon ipv6. PC heeft netjes een ipv6 adres als je kijkt middel ipconfig.

En aan ziggo heb je ook niets, kreeg net antwoord, maar weer geen antwoord op mijn vraag over waarom ik geen ipv6 adres aan de buitenkant zie. Ze beweerden dat mn moden in dualstack zou staan, terwijl dat toch echt niet het geval is, en dan begint dus mijn irritatie zwaar te stijgen. Helaas zit ik nu op het werk en kan dus ook niet even weer in het modem kijken.
Voorheen had ik de cisco epc3212 modem waar ik eigenlijk nooit problemen mee heb gehad, maar daar heb ik me ook nooit druk gemaakt over ipv6. maargoed, als ze zeggend dat die in ipv6 ds-lite is gezet en ik daarna aan de buitenkant nog steeds geen ipv6 adres zichtbaar is, dan ga ik me dus er wel druk over maken. En als ik dan niets op internet hierover kan vinden, met mijn zoek opdrachten, dan vraag ik het maar eens aan de experts hier, hopelijk dat ik er dan ook weer wat extra van opsteek, want de laatste keer dat ik me verder echt in netwerkinstellingen etc heb verdiept was nog puur ipv4 in XP tijdperk, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Als je DS-lite ipv6 wilt gebruiken kun je helemaal niet in bridge mode werken, want je ipv4 verkeer moet in je Connectbox encapsulated worden in een ipv6 frame en in de Ziggo servers weer uitgepakt en als ipv4 het internet op gestuurd.
Je eigen router kan dat niet, dus bridgemode is geen optie.

Ik vermoed dat ook die test websites geen ds-lite aankunnen, maar je kunt uiteraard in je connectbox gewoon je ipv6 adres bekijken.

Wat betreft die torrents:
Als je ds-lite ipv6 gebruikt ziet de buitenwereld en je ipv6 adress en wordt je automatisch beperkt tot seeders die ook dual stack hebben, maar de meesten hebben enkel ipv4 en die zien jouw torrent client dus niet en kunnen niet connecten.
Enkel de client in de swarm waar jij naar leeched kunnen dan naar jouw torrent client seeden.

Het slimste is gewoon weer een ipv4 stack te vragen, die Connectboxbox als router te gebruiken en die AC7 wegdoen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 25-04-2022 12:10 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
valkenier schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:44:
De connectbox lust niet graag torrents. maar los eerst je andere probleem even op, en geef idd even antwoord op de vragen hierboven.
Als jij denkt dat die Connectbox problemen heeft met torrents, dan helpt bridge mode ook echt niet.
Dat is namelijk niet zo dat dan die Connectbox enkel een Docsis modem wordt, maar hij forward alles gewoon, kortom hij routeert alles van wan naar lan en omgekeerd, maar alles moet nog steeds door die router heen.

En even ter info, met torrents en de verkeerde instellingen kun je elke router het leven moeilijk maken, als je het aantal toegestane connecties in je torrent client maar hoog genoeg zet, je pc voldoende capaciteit heeft en het aanbod voor zo'n torrent hoog genoeg is kun je bijna elke router onderuit halen of op z'n minst je lan volledig dicht trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
SuperDre schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:22:
Sinds dat ze de connectbox geupdate hebben naar firmware met ipv6 DS-lite heb ik niet eens de optie om te kiezen tussen router/bridge, en lijkt het erop dat die gewoon in bridgemodus staat. Kijk ik bij informatie op de connectbox zie ik ook alleen maar ipv6 informatie staan.
PC hangt ongewijzigd aan mijn router (Acer c7, inmiddels al wat jaartjes oud), welke weer aan de connectbox hangt.
Dan kan je toch zien of je Acer een extern IP adres heeft, of een 192.168.178.x adres. Als je dat laatste hebt staat hij niet in bridge.
Op mijn PC en mijn router heb ik wel gewoon ipv6. PC heeft netjes een ipv6 adres als je kijkt middel ipconfig.
Is dat een volwaardig adres? Of een fe80:
En aan ziggo heb je ook niets, kreeg net antwoord, maar weer geen antwoord op mijn vraag over waarom ik geen ipv6 adres aan de buitenkant zie. Ze beweerden dat mn moden in dualstack zou staan, terwijl dat toch echt niet het geval is, en dan begint dus mijn irritatie zwaar te stijgen. Helaas zit ik nu op het werk en kan dus ook niet even weer in het modem kijken.
In welke modus staat het modem dan volgens jou?
Voorheen had ik de cisco epc3212 modem waar ik eigenlijk nooit problemen mee heb gehad, maar daar heb ik me ook nooit druk gemaakt over ipv6. maargoed, als ze zeggend dat die in ipv6 ds-lite is gezet en ik daarna aan de buitenkant nog steeds geen ipv6 adres zichtbaar is, dan ga ik me dus er wel druk over maken. En als ik dan niets op internet hierover kan vinden, met mijn zoek opdrachten, dan vraag ik het maar eens aan de experts hier, hopelijk dat ik er dan ook weer wat extra van opsteek, want de laatste keer dat ik me verder echt in netwerkinstellingen etc heb verdiept was nog puur ipv4 in XP tijdperk, haha.
Als je modem werkelijk in DS-lite staat en je gooit er een eigen router achter, kan ik me voorstellen dat je IPv6 stuk maakt. Tenzij je die eigen router netjes hebt geconfigureerd om een prefix op te vragen bij je connectbox. Maar als ik lees wat je hier schrijft over je kennis van netwerkinstellingen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Ben(V) schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:08:
[...]

Als jij denkt dat die Connectbox problemen heeft met torrents, dan helpt bridge mode ook echt niet.
Dat is namelijk niet zo dat dan die Connectbox enkel een Docsis modem wordt, maar hij forward alles gewoon, kortom hij routeert alles van wan naar lan en omgekeerd, maar alles moet nog steeds door die router heen.

En even ter info, met torrents en de verkeerde instellingen kun je elke router het leven moeilijk maken, als je het aantal toegestane connecties in je torrent client maar hoog genoeg zet, je pc voldoende capaciteit heeft en het aanbod voor zo'n torrent hoog genoeg is kun je bijna elke router onderuit halen of op z'n minst je lan volledig dicht trekken.
Torrents en de Puma6 chipset zijn geen vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
valkenier schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:18:
[...]

Torrents en de Puma6 chipset zijn geen vrienden.
Loze kreet

De puma chipset had een probleem dat een management process periodiek voorrang kreeg om z'n taken uit te voeren en daardoor de latency opliep.
Daar is al heel lang via firmware een workaround voor aangeleverd en in alle ZiggoConect boxen uitgerold.
Hier kun je testen of je last kunt hebben van die bug.

http://www.dslreports.com/tools/puma6

[ Voor 48% gewijzigd door Ben(V) op 25-04-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Geen loze kreet. Er zijn nog steeds issues met torrents en VPN verbindingen. Wat je zegt klopt er is een firmware workaround uitgerold. Die heeft het probleem gemitigeerd, maar zeker niet volledig opgelost, omdat het in de hardware zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet geloven wat je wilt, maar torrents hebben er zeker geen last van.
Je kunt maximaal bij het gamen iets last van af en toe een latency dip, maar daar trekken torrents zich echt helemaal niets van aan.

Pagina: 1