Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJuanTM
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-09 17:27
Ik zoek een?
Een CPU en goed bijpassend moederbord

Wat is je budget?
Ik wil rond de 600-700 euro uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD of Intel voor CPU maakt mij niet uit, heb zelf al wat rond gekeken en denk dat ik dan zou gaan voor een AMD 5900X of een Intel i7 12700K(F?), gaat mij vooral om het moederbord wat er bij komt wat ik een lastige keuze vind.

Momenteel heb ik een ASUS Z170 Pro Gaming met een Intel i7 6700K. Zelf heb ik nooit problemen gehad met deze merken, alleen dat je in de ASUS BIOS gelimiteerde opties hebt voor je fan-curves is jammer. Als dit geen probleem meer is bij de nieuwe moederborden van ASUS vind ik het niet erg om weer met ASUS te gaan, anders misschien liever een MSI of EVGA moederbord bijvoorbeeld. Ik heb zelf van vrienden en kennisen slechte ervaringen gehoord over Gigabyte moederborden dus die liever niet.

Ik heb mijn oude CPU flink kunnen overclocken, en heb ik er ook een 280mm AIO cooler er op zitten. Dus ik wil graag weer een moederbord waarmee je kan overclocken.

Ik hoef niet perse WiFi op mijn moederbord, ik zie veel moederborden rond de 200 euro allemaal met WiFi, als er een moederbord met zelfde specs voor minder geld is dan is dat goed.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel al een ASUS TUF 3080 10Gb een 32Gb aan Corsair 3200Mhz geheugen. Als windows bootschijf heb ik een 500Gb Samsung 970 Evo M.2 Nvme PCI-3.0. Ik wil misschien deze bootschijf upgraden naar een 1TB PCI-4.0 schijf als ik ook een nieuw moederbord koop met een PCI-4.0 M.2 slot, maar dit is voor later.

Ik gebruik mijn pc veel voor gaming en programmeer werk. Reden van de upgrade is dat ik langzaam over de jaren heen steeds onderdeel voor onderdeel ben gaan upgraden, eerst de opslag en kast, toen geheugen en als laatste vorig jaar, net voor de extreme prijs toename, mijn videokaart. Nu merk ik alleen dat mijn videokaart verre van zijn hele power kan gebruiken door een erge CPU bottleneck en werd het dus ook maar eens tijd voor een upgrade daar.

Nog een keer een lijstje van mijn huidige PC:
- CPU: Intel i7 6700k @ 4.7 Ghz (OC @ 1.35V)
- CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT
- Motherboard: Asus z170 Pro Gaming
- RAM: Corsair Vengeance RGB 4 x 8gb 3200 Mhz
- GPU: Asus TUF Gaming 3080 10GB OC (OC @ + 120Mhz Core, +360Mhz Memory)
- SSD #1: Samsung Evo 970 500GB
- SSD #2: Samsung Evo 860 1TB
- HDD #1: Seagate 2TB
- Case: Corsair 5000D Airflow

Ik hoor graag jullie tips!