Als de vaatwasser klaar is met pompen, dan zit de leiding nog vol met water, dat water moet door tot de standleiding. Totdat het water in de standleiding terechtkomt creeert het vacuum. Want de sifon is een waterslot Moet je maar eens je wasbak vullen en dan in een keer leeg laten lopen. Dan zal hij op het eind gorgelen.
Dit is geen probleem, alleen door TS vervelend ervaren doordat de vaatwasser meerdere malen in zijn programma water pompt.
[...]
Dat betekent eigenlijk dat je leidingwerk te krap is bemeten en er geen drukvereffening op kan treden.
Dit krijg je door meerdere sifons op 1 afvoer. Datgene wat ik hierboven omschrijf. Daarvoor bestaan beluchters. Zeker als de afstand tot de standleiding best groot is en de leiding horizontaal lang is.
[...]
Waarom installeren jullie zo'n grote sifon? Quooker schrijft het anders voor en levert zelfs een speciale tapboor en thule daarvoor mee (of doen ze dat pas recent)?)
[Edit: De video is van 2018... ]
Zo zou je het aan moeten sluiten:
[Afbeelding]
De sifon voor het overdrukventiel is dan de krul in de zwarte slang.
Dat slangetje is ook een sifon met die lus. Het is beunwerk en ziet er niet uit. Heel fragiel. Bij een klein tikje trek je die leiding los. Quooker weet niet wat voor afvoer mensen thuis hebben en dit is dan “plug and play”. Bij mijn Grohe Duo zat een gelijkwaardige oplossing bij.
Wil je het goed doen dan zet je er een normale sifon op. Een loodgieter zou dit trouwens ook zo doen. Op de overdrukventiel van je CV ketel zit vast ook zo n sifon
[...]
Je lost het probleem niet op, maar bestrijdt de symptomen (geluid). Dat mag natuurlijk, maar heeft ook flinke nadelen zoals je hieronder zelf beschrifjt.
Nou het probleem is vacuum, met een beluchter is dat opgelost. Ik zeg alleen dat met een verstopping je een probleem hebt met meerdere sifons. En dat is al het geval bij TS.
Bij mij ging het zo ver dat de water van mn gootsteen ook in mn vaatwasser terecht kwam. Met een halve wasbak vol kwam het ook uit de afvoer van de kokendwaterkraan. Dat had ik ook met die kleine slangetje die ik hiervoor had.
In geval van TS als hij geen kokendwaterkraan had, en had een verstopping, dan zou de vaatwasser hooguit zijn wasbak vullen.
[...]
Ik ben benieuwd of het schuin naar boven aansluiten van de vaatwasser het probleem al vermindert.