Gorgelend geluid vaatwasser verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noharm1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09-2024
Mijn vraag
De vaatwasser zorgt tijdens het afvoeren van water een gorgelend geluid in de afvoer. Waarschijnlijk is een extra sifon of beluchting de beste oplossing. Maar waar precies in de afvoer moet het worden aangesloten?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is het inschakelen van een loodgieter (telefonisch). Deze vraagt 100€ en ik denk dat met materiaal en zelf doen het net zo makkelijk moet kunnen.

Wie heeft een beetje verstand van afvoer en kan een goede plek voor sifon of beluchting aanwijzen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0f-MDk6R0twYTJcZNWh2HPA_WbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTVhhF3YQAH2itURiQjfeMtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbqhIaPy2Tjt8Vunrq-YGVsgGqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fl9RLVSm7D5vICtAxeO5EGsF.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via noharm1 op 15-05-2022 12:45)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Sifon van spoelbak er af halen.
Onder de haakse bocht onder spoelbak sifon met beluchter, deze https://www.warmteservice...=-tl005-3000-11053-11134-
Op het pvc pijpje wat dan aan de onderkant zit een t-stuk met vaatwasaansluiting, deze https://www.warmteservice...=-tl005-3000-11053-11137-
Stukje pijp 40 op maat er tussen en klaar.
Red je het niet met de inbouw hoogte dan een lijm t-stuk 40 ertussen en een aansluitstuk voor wasmachine/vaatwasser, deze https://www.warmteservice...9?origin=Search%20Results

Zoals al gezegd is het nogal rommelig aangesloten allemaal.

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 16:11
Zoals het nu in elkaar zit, lijk je al twee sifons onder je wasbak te hebben zitten. Dan zou je de eerste boven je vaatwasser inlet kunnen plaatsen en klaar is noharm1.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Wat een zootje in dat kastje.

Afvoer van de vaatwasser aansluiten op een eigen stankafsluiter

[ Voor 10% gewijzigd door BBB-Nick op 24-04-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noharm1
Sifon links is van de wasbak, sifon 2 wordt gebruikt voor een lekkraan van een quooker.
De rommel in het kastje is vanwege al het leidingwerk van water en quooker.

Ik had zelf het idee om op dat deel rechts een extra sifon aan te sluiten voor de vaatwasser.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25
Handig ook die stopcontacten zo naast je afvoer.. volgens mij kan je beter alles opnieuw doen en netjes maken als ik dit zo zie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22

BCC

Zet je die vaatwasserslang er ook ff opnieuw op? Want hij kan er zo elk moment afschieten. Probeer hem anders even als test in de "overloop van de cooker"-buis te duwen. Als dat werkt zou ik de buis een stukje afzagen en er een schuin t-stuk opzetten.

Oh en de oude aansluiting wel afdoppen, anders krijg je een mooi fonteintje over je stopcontacten heen.

[ Voor 66% gewijzigd door BCC op 24-04-2022 21:08 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noharm1
BCC schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:05:
Zet je die vaatwasserslang er ook ff opnieuw op? Want hij kan er zo elk moment afschieten. Probeer hem anders even als test in de "overloop van de cooker"-buis te duwen. Als dat werkt zou ik de buis een stukje afzagen en er een schuin t-stuk opzetten.
Hij zit gelukkig goed vast, loopt een buisje van een paar cm na de knik waar de slang van de vaatwasser omheen zit.
Vind de test om de slang er rechts in te hangen het proberen waard.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Sifon van spoelbak er af halen.
Onder de haakse bocht onder spoelbak sifon met beluchter, deze https://www.warmteservice...=-tl005-3000-11053-11134-
Op het pvc pijpje wat dan aan de onderkant zit een t-stuk met vaatwasaansluiting, deze https://www.warmteservice...=-tl005-3000-11053-11137-
Stukje pijp 40 op maat er tussen en klaar.
Red je het niet met de inbouw hoogte dan een lijm t-stuk 40 ertussen en een aansluitstuk voor wasmachine/vaatwasser, deze https://www.warmteservice...9?origin=Search%20Results

Zoals al gezegd is het nogal rommelig aangesloten allemaal.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Misschien niet wat je wilt horen en ik ben ook geen expert. Echter als dit mijn keuken kastje was zou ik het niet eens gebruiken, alles eruit halen, en het door een vakman opnieuw laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:24
Haha, wat zie ik? Nu weet ik weer heel goed waarom ik alles liever zelf doe.. Wat een puinhoop.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
noharm1 schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:48:
Mijn vraag
De vaatwasser zorgt tijdens het afvoeren van water een gorgelend geluid in de afvoer. Waarschijnlijk is een extra sifon of beluchting de beste oplossing. Maar waar precies in de afvoer moet het worden aangesloten?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is het inschakelen van een loodgieter (telefonisch). Deze vraagt 100€ en ik denk dat met materiaal en zelf doen het net zo makkelijk moet kunnen.

Wie heeft een beetje verstand van afvoer en kan een goede plek voor sifon of beluchting aanwijzen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer eerst eens de aansluiting van je vaatwasser 180 graden te draaien zodat deze naar boven loopt ipv naar beneden. Dit haalt wat snelheid weg in je afvoer.

Stap 2 kan zijn om de zwanenhals in zijn geheel te verwijderen. Deze heb je niet nodig omdat er al een knoopt zit in je afvoerslang van je vaatwasser. De wasbak heeft deze ook niet nodig want deze heeft een eigen sifon.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:38
Die losliggende stopcontacten 7(8)7

Picobello BV langs geweest? Mijn hemel wat een puinhoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
Douweegbertje schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:23:
Misschien niet wat je wilt horen en ik ben ook geen expert. Echter als dit mijn keuken kastje was zou ik het niet eens gebruiken, alles eruit halen, en het door een vakman opnieuw laten doen.
Dit IS hoe een vakman het doorgaans doet. Mijn keukenkastje ziet er ook zo uit, behalve dan de stopcontacten. Allemaal door een professional geplaatst. Het is mij ook een groot raadsel waarom er nog geen kant en klare dubbele sifons te koop zijn, want een vaatwasser op deze manier aansluiten (wat al 20 jaar gebruikelijk is) is inderdaad vragen om gorgelgeluiden.

Ik zou het inderdaad ook proberen met de afvoer van de Quooker. Volgens mij gaat dat prima lukken en komt er niet nog meer rommelig leidingwerk in je kastje.

[ Voor 28% gewijzigd door PhilipsFan op 24-04-2022 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:35
PhilipsFan schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:31:
[...]

Dit IS hoe een vakman het doorgaans doet. Mijn keukenkastje ziet er ook zo uit, behalve dan de stopcontacten. Allemaal door een professional geplaatst. Het is mij ook een groot raadsel waarom er nog geen kant en klare dubbele sifons te koop zijn, want een vaatwasser op deze manier aansluiten (wat al 20 jaar gebruikelijk is) is inderdaad vragen om gorgelgeluiden.

Ik zou het inderdaad ook proberen met de afvoer van de Quooker. Volgens mij gaat dat prima lukken en komt er niet nog meer rommelig leidingwerk in je kastje.
Bij ons is het wel iets strakker. Maar toch ook wel een rommel, wel beschouwd. Ben wel benieuwd naar die super strakke kastjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:55
Dat het kastje een rommelig aanzicht heeft is onvermijdelijk met zo'n Quooker flex kraan (ik heb dezeflde...) omdat er slangen op en neer moeten gaan.

Zodoende zag ik ook dat je de afvoer van het overdrukventiel van de Quooker niet hebt aangesloten zoals Quooker voorschijft, namelijk met een speciele boot & tap een gaatje in de afvoer boren en daar een slangthule in te lijmen. Als je dat doet, komt de rechter syphon vrij en kun je daar de vaatwasser-slang op aansluiten.

De gorgelgeluiden worden volgens mij niet door de syphon van de wasbak, maar door de slang van de vaatwasser veroorzaakt (of heb je dezeflde gorgelgeluiden bij gebruik van de wasbak?). Dus ik vrees dat dit het geluid niet oplost. Maar als de aansluiting redelijk dicht is, worden de geluiden hopelijk voldoende gedempt.

PS.
  • Heb je gezien dat je rechter kraantje lekt? Spaanplaat en water zijn niet echt vrienden.... Protip: Hennep werkt veel beter dan teflontape ;)
  • De drukreduceer en het mengventiel van Quooker hangen nu los. Dat kan op termijn voor lekkage gaan zorgen.
  • Quooker heeft op Youtube keurig uitgelegd hoe je het reservoir moet installeren: Met stukjes koperpijp die je netjes vast kunt zetten zodat de ventielen gefixeerd worden. Dat scheelt ook weer een kraantje. Je kunt die meerlagenbuis doorsnijden en een speciele klemring kopen (bij Warmteservice of Toolstation om naar koper over te gaan
  • Als je de stopcontacten zo hoog mogelijk en zo ver mogelijk weg van het water monteert, heb je minder kans dat er water in komt als bv. een slangetjes scheurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 12:58
Dit is mijn situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQeuVA1zvneN-aFq5BaOCFZrpcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0G6Ehk8d4Ri9LXD3nT21BwgK.jpg?f=fotoalbum_large

En gorgelend geluid is naar mijn weten prima. Als het maar niet gaat borrelen want dat is een aankomende verstopping. Dat water gaat dan de route met het minste weerstand zoeken en spuit dan uit de afvoer van je kokendwaterkraan. Daar kan je niets aan doen dan tijdig te ontstoppen.

Maar je wilt dat gorgelen helemaal weg hebben? Dan inderdaad een aparte sifon met een beluchter zodat hij geen lucht trekt uit de sifon van je wasbak.

[ Voor 37% gewijzigd door com2,1ghz op 25-04-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
com2,1ghz schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:51:
Maar je wilt dat gorgelen helemaal weg hebben? Dan inderdaad een aparte sifon met een beluchter zodat hij geen lucht trekt uit de sifon van je wasbak.
De aansluiting van de vaatwasmachine zit bij TS toch boven de syphon?
Ik vermoed dat het gorgelen komt doordat de pomp van de vaatwasser stopt en water dan terugstroomt en daarbij lucht verdringt die dan tegen de waterstroom in gaat.
Bij de wasmachine heb ik exact hetzelfde.

Wat helpt (al is het niet erg praktisch) is om de afvoer van de wasbak met de stop (of hoe het ook bij de betreffende wasbask heet) af te sluiten. Dat dempt het geluid.

Dit is eigenlijk ook wat hierboven is gedaan. Alleen is het dan het waterslot (de syphon) die de afdichting verzorgt.

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 25-04-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
WackoH schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:57:
[...]

De aansluiting van de vaatwasmachine zit bij TS toch boven de syphon?
Ik vermoed dat het gorgelen komt doordat de pomp van de vaatwasser stopt en water dan terugstroomt en daarbij lucht verdringt die dan tegen de waterstroom in gaat.
Bij de wasmachine heb ik exact hetzelfde.

Wat helpt (al is het niet erg praktisch) is om de afvoer van de wasbak met de stop (of hoe het ook bij de betreffende wasbask heet) af te sluiten. Dat dempt het geluid.

Dit is eigenlijk ook wat hierboven is gedaan. Alleen is het dan het waterslot (de syphon) die de afdichting verzorgt.
Ja ook bij terugslag, dat gorgelend geluid komt ook doordat er vacuum ontstaat. Als de pomp stopt, dan stroomt er nog water door de afvoer heen wat vacuum trekt, dan gaat het water van je sifon gorgelen omdat hij steeds een hapje lucht neemt. Dit probleem verergert als je meerdere sifons op 1 afvoer hebt want een van die sifons gaat hoe dan ook gorgelen. In mijn geval gorgelde de sifon van de kokendwaterkraan.

Met een aparte sifon voor de vaatwasser met een ontluchter los je dit probleem op. Plaats je er ook meteen een Y stuk op waarbij je de onluchter op ieder moment kan verwijderen zodat je later met een verstopping er zo bij kan met een rioolveer.

Maarja zoals ik al zei, hoe meer sifons, des te meer problemen. Met 1 sifon als het afvoer verstopt is in de leiding, dan loopt je wasbak vol. Heb je meerdere sifons, dan spuit het er daar uit :+
Was een groot feest bij mij laats als ik een wasbak met sop even liet lopen door de afvoer. Het schuim kwam uit de afvoer van mn kokendwaterkraan vanwege die verstopping. Dat gaf een enorme terugslag waarbij het water de tegenovergestelde richting liep.

[ Voor 14% gewijzigd door com2,1ghz op 25-04-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
com2,1ghz schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:13:
[...]Ja ook bij terugslag, dat gorgelend geluid komt ook doordat er vacuum ontstaat. Als de pomp stopt, dan stroomt er nog water door de afvoer heen wat vacuum trekt,
Wat trekt dan vacuum? Het deel waar de vaatwasser in uitkomt, ademt via de afvoer van de wasbak direct op de buitenlucht.
dan gaat het water van je sifon gorgelen omdat hij steeds een hapje lucht neemt. Dit probleem verergert als je meerdere sifons op 1 afvoer hebt want een van die sifons gaat hoe dan ook gorgelen.
Dat betekent eigenlijk dat je leidingwerk te krap is bemeten en er geen drukvereffening op kan treden.
In mijn geval gorgelde de sifon van de kokendwaterkraan.
Waarom installeren jullie zo'n grote sifon? Quooker schrijft het anders voor en levert zelfs een speciale tapboor en thule daarvoor mee (of doen ze dat pas recent)?)
[Edit: De video is van 2018... ]
Zo zou je het aan moeten sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fxy-FTz299A96kP4ufEpjucLWp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1E3VcxEpfsn7XDN3tFICNnwt.png?f=fotoalbum_large
De sifon voor het overdrukventiel is dan de krul in de zwarte slang.
Met een aparte sifon voor de vaatwasser met een ontluchter los je dit probleem op.
Je lost het probleem niet op, maar bestrijdt de symptomen (geluid). Dat mag natuurlijk, maar heeft ook flinke nadelen zoals je hieronder zelf beschrifjt.
Plaats je er ook meteen een Y stuk op waarbij je de onluchter op ieder moment kan verwijderen zodat je later met een verstopping er zo bij kan met een rioolveer.

Maarja zoals ik al zei, hoe meer sifons, des te meer problemen.
Ik ben benieuwd of het schuin naar boven aansluiten van de vaatwasser het probleem al vermindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
WackoH schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:51:
[...]

Wat trekt dan vacuum? Het deel waar de vaatwasser in uitkomt, ademt via de afvoer van de wasbak direct op de buitenlucht.
Als de vaatwasser klaar is met pompen, dan zit de leiding nog vol met water, dat water moet door tot de standleiding. Totdat het water in de standleiding terechtkomt creeert het vacuum. Want de sifon is een waterslot Moet je maar eens je wasbak vullen en dan in een keer leeg laten lopen. Dan zal hij op het eind gorgelen.
Dit is geen probleem, alleen door TS vervelend ervaren doordat de vaatwasser meerdere malen in zijn programma water pompt.
[...]

Dat betekent eigenlijk dat je leidingwerk te krap is bemeten en er geen drukvereffening op kan treden.
Dit krijg je door meerdere sifons op 1 afvoer. Datgene wat ik hierboven omschrijf. Daarvoor bestaan beluchters. Zeker als de afstand tot de standleiding best groot is en de leiding horizontaal lang is.
[...]

Waarom installeren jullie zo'n grote sifon? Quooker schrijft het anders voor en levert zelfs een speciale tapboor en thule daarvoor mee (of doen ze dat pas recent)?)
[Edit: De video is van 2018... ]
Zo zou je het aan moeten sluiten:
[Afbeelding]
De sifon voor het overdrukventiel is dan de krul in de zwarte slang.
Dat slangetje is ook een sifon met die lus. Het is beunwerk en ziet er niet uit. Heel fragiel. Bij een klein tikje trek je die leiding los. Quooker weet niet wat voor afvoer mensen thuis hebben en dit is dan “plug and play”. Bij mijn Grohe Duo zat een gelijkwaardige oplossing bij.

Wil je het goed doen dan zet je er een normale sifon op. Een loodgieter zou dit trouwens ook zo doen. Op de overdrukventiel van je CV ketel zit vast ook zo n sifon
[...]

Je lost het probleem niet op, maar bestrijdt de symptomen (geluid). Dat mag natuurlijk, maar heeft ook flinke nadelen zoals je hieronder zelf beschrifjt.
Nou het probleem is vacuum, met een beluchter is dat opgelost. Ik zeg alleen dat met een verstopping je een probleem hebt met meerdere sifons. En dat is al het geval bij TS.

Bij mij ging het zo ver dat de water van mn gootsteen ook in mn vaatwasser terecht kwam. Met een halve wasbak vol kwam het ook uit de afvoer van de kokendwaterkraan. Dat had ik ook met die kleine slangetje die ik hiervoor had.

In geval van TS als hij geen kokendwaterkraan had, en had een verstopping, dan zou de vaatwasser hooguit zijn wasbak vullen.
[...]

Ik ben benieuwd of het schuin naar boven aansluiten van de vaatwasser het probleem al vermindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:35
Het slangetje met de bocht is misschien beun werk, het is wel beunwerk van 1500 euro, want het is de officiële instructie van Quooker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noharm1
In verband met een sleutelbeenbreuk heeft e.e.a. Op zich laten wachten.
De bestaande sifon vanaf de wasbak en vaatwasser vervangen door een sifon met beluchter.
Gegorgel is weg.

Stekkers verplaatst zodat bij lekkage geen kortsluiting ontstaat en 1 van de tap kraantjes strakker gedraaid zodat de lekkage is opgelost.

Klaar voor 20€.

Iedereen bedankt voor de inzichten en het advies ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xju30MAAMDd1F4K5oKkFi3VSAKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ibJoBaxXZERPQ1HLe40J1PD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ApCMTnvorD2deo3ivfe2z3dg1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEReol7dgmSiSsIA8Ie9jpGh.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1