Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor zonnepanelen - BektLekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:23
Binnenkort gaan we verhuizen naar onderstaande woning en ook wij willen zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Het dak volleggen met zonnepanelen is stap1. Wat de vervolgstappen worden zien we daarna. Hiermee doel ik op een hybride/fullelectric warmtepomp of een elektrische auto. Gezien de hoge terugleververgoeding is zonnepanelen leggen stap 1.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16XA1D3uyk-iYkR565IMtlUII7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfSE4PoKI6LKDtNAllNohqLb.jpg?f=fotoalbum_large
Op het dak ligt een dakkoffer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhvUULTaXMxpohWRcF48wdCTU3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7LqbrufEFSVYjKhohSZIi1D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6mN0XwVB9c_XPu6RY8lLBII6e8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rntNQAP5mzol1Twyz9jz90hU.jpg?f=user_large
De foto is op het noorden gemaakt

Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WqaUqodCv-V0Fq9dP5a_wvtwhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqXxcwQPnqk51AC6N1obEcLp.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
We hebben het schuine dak achter waar momenteel al 5 panelen opliggen die op een Growat 1000s aangesloten zijn. Er is echter ruimte voor (zie ik bij de buren) 6x3 (-1 dakraam) panelen, de voorzijde;waar er 5 kunnnen boven de dakkappel, het dak van de dakkapel wellicht ook, de uitbouw 2,40 bij 5,70 en het dak van de garage. 6.10 bij 2,90 Plek genoeg dus.
Hellingdak is 35.4
Stand tob van het zuiden; Azimut van 165
Schaduw
Er is nu een pijpje van de mechanische afzuiging die voor schaduw zorgt. Die zou ik graag willen vervangen voor een platte dakpan. Wat de voorzijde van het huis voor toegevoegde waarde is weet ik niet.
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik staat nu op 2000. Dit is met elektrisch koken en met een CV installatie.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1fase
Budget en doel
Tussen de 7000a9000
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur
Bijhouden van data
ja
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCaqh9Q3tgM-DcR7dfzbIF0h7rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou7vd7LG1XNgdanCwlmbMRRk.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag aan jullie.
-Zouden jullie het dak aan de voorzijde volleggen en is dit uberhaupt in mijn situatie wel rendabel?
-Voegt Enphase wel wat toe aangezien ik zo goed als geen schaduw heb?
-platte dak ook volleggen voor zover dat past in het budget?
Regio
Overijssel

[ Voor 78% gewijzigd door BektLekker op 26-04-2022 19:23 ]

Beste antwoord (via BektLekker op 03-05-2022 04:31)

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:43
Leuk om te lezen dat je wat aan het advies hebt! In 1 keer goed scheelt je zoveel gedoe joh..

Ik denk ook dat zonneplan een technisch meer betrouwbare situatie heeft in je situatie.
Prijs per wp is wel een handige filter methode, maar uiteindelijk is een 'goed gevoel' ook wel belangrijk bij een uitgave als dit. Je kan elke euro maar 1x uitgeven he!

Alle reacties

• BektLekker
edit

[ Voor 97% gewijzigd door BektLekker op 24-04-2022 20:53 ]

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:04
Mijn vraag aan jullie.
-Zouden jullie het dak aan de voorzijde volleggen en is dit uberhaupt in mijn situatie wel rendabel?
Waar is het noorden ?

-Voegt Enphase wel wat toe aangezien ik zo goed als geen schaduw heb?
Nee maar als het de goedkoopste is dan is het een prima optie

-platte dak ook volleggen voor zover dat past in het budget?
Altijd doen.

• BektLekker
Foto is op het noorden gemaakt. Noorden is boven, zal het vermelden in de openingspost

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Eerst die 5 oude panelen van 200 Wp? van dat dak af.
Anders wordt ‘t maar een rommeltje.
En dan dakkie vol op zuid, alle overschot levert geld op.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• alwind
oude panelen op het noorden en zuid en plat dak lekker vol leggen.

• BektLekker
Hoe kan ik zien of de panelen op het noorden überhaupt wat opleveren. Is daar een rekentool voor?
Vandaag 3 adviesgesprekken en zal daarna de offertes delen

[ Voor 23% gewijzigd door BektLekker op 26-04-2022 07:35 ]

• BektLekker
JoKo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:45:
Eerst die 5 oude panelen van 200 Wp? van dat dak af.
Anders wordt ‘t maar een rommeltje.
En dan dakkie vol op zuid, alle overschot levert geld op.
Heb meerdere offertes vandaag ontvangen. Lijkt wel of iedereen net voor koningsdag de offertes verstuurd wil hebben. Zit behoorlijk wat verschil tussen, maar de huidige panelen gaan er af. Dit willen ze doen voor 75 euro per paneel.
alwind schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:53:
oude panelen op het noorden en zuid en plat dak lekker vol leggen.
Het verschilt per offerte hoeveel ze er op het zuiden willen leggen. Dit heeft blijkbaar met de afmeting van het paneel te maken. 1 partij durft het niet aan om er een rij bij onder te leggen. Hoe kan ik de afmeting van het dak goed berekenen. Of kan ik van de expertise van de leverancier afgaan?

Daarnaast blijkt dat ik 1 fase heb. De eerste partij die ik de foto van de meterkast liet zien zei dat het 3 fase is. Daarop heb ik de volgende offertes aangevraagd. Wat is jullie advies gezien de tijd dat het duurt voordat je omgezet bent naar 3fase? Ik wil namelijk per 11-7(dag van de sleutel) al gaan terugleveren.

Ik zal hier mijn top3 offertes bespreken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCaqh9Q3tgM-DcR7dfzbIF0h7rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou7vd7LG1XNgdanCwlmbMRRk.jpg?f=fotoalbum_large

1)nummer 3A, dit betreft Enie. Levertijden staan nergens vermeld en vergeten te vragen. Iemand bekend met de huidige levertijden bij hen? Digitaal gesprek gehad met goeie service. Zij willen echter maar 5 panelen onder elkaar leggen. Terwijl ik er liever 6 heb. Dit past volgens hen niet (176bij110)
Ik krijg nog een 2e offerte voor het volleggen van de aanbouw en de garage.

2)nummer 6B, Hebben fout geoffreerd, dus kan nog 1 paneel bij, wat wellicht de prijs nog iets zal drukken

3)nummer 5, maar valt bij mij af gezien de levertijd van 23-28 weken. Wel de goedkoopste en het beste geholpen.

Wat is jullie advies?

• alwind
nummer 5 is zonneplan zeker.

• BektLekker
Klopt! Die valt eigenlijk af gezien hun levertijden.
Wat vind je van de andere offertes?

• alwind
Het verschil qua panelen is nogal groot. 3a is je favoriet maar 6a legt het dubbele neer.

• BektLekker
alwind schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:21:
Het verschil qua panelen is nogal groot. 3a is je favoriet maar 6a legt het dubbele neer.
Dat klopt, dat is mijn schuld. In eerste instantie wou ik alleen het zuiddak vol, toen ik mij beter ingelezen heb wil ik maximaal rendement met zoveel mogelijk panelen. Budget is vanwege het uitstellen van een hybride warmtepomp 9000 ex BTW.

• alwind
Dan is 5 wel de beste. Misschien verlies nemen en hopen dat ze sneller komen ?

• NileZ_
Ik zou sowieso even filteren op het aantal panelen dat je nou echt wilt leggen.
De offertes met minder panelen zijn dan in principe volledig overbodig geworden.

De overgang naar 3 fase, heb je die al aangevraagd of is dat meer een 'idee' op dit moment?
Ik weet dat er een lange wachttijd is, maar uiteindelijk sowieso wel aan te raden. Dus als je dit van plan bent, aanvragen alvast.

Verder vraag ik mij af of die levertijden überhaupt realistisch zijn? Want de meeste installateurs plannen al ergens in oktober nu..
Dus als ik jou was zou ik om bevestiging vragen of ze wel echt kunnen leveren binnen die periode.

Dit is niet echt het geschikte moment om snel zonnepanelen te willen..

• BektLekker
NileZ_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:04:
Ik zou sowieso even filteren op het aantal panelen dat je nou echt wilt leggen.
De offertes met minder panelen zijn dan in principe volledig overbodig geworden.

De overgang naar 3 fase, heb je die al aangevraagd of is dat meer een 'idee' op dit moment?
Ik weet dat er een lange wachttijd is, maar uiteindelijk sowieso wel aan te raden. Dus als je dit van plan bent, aanvragen alvast.

Verder vraag ik mij af of die levertijden überhaupt realistisch zijn? Want de meeste installateurs plannen al ergens in oktober nu..
Dus als ik jou was zou ik om bevestiging vragen of ze wel echt kunnen leveren binnen die periode.

Dit is niet echt het geschikte moment om snel zonnepanelen te willen..
Goed punt, ga vandaag en morgen de offertes goed aanvragen, zodat ik appels met appels vergelijk. Waarbij ik eerst het volgende moet weten:
Want ik heb 1 fase. Op 1 fase kan max 6000wp is mij verteld. Heb 1 partij die mijn voorkeur heeft, binnen 10 weken kan leggen en veruit de goedkoopste is, partij 3A. Maar.... Ik wil ze snel hebben liggen vanwege de TLV waarvan ik wil profiteren en in de toekomst wil ik over van 1fase naar 3fase. Dat hoeft wat mij betreft niet nu, want de elektrische auto komt pas over 2 jaar.

Hoe werkt dat technisch gezien als ik nu het schuine dak vol leg met zonnepanelen op 1fase en over 2 jaar overstap naar 3fase en dan het uitbouwdak en garage ook vol leg. Want bij meer panelen dan 6000 en bij een elektrische auto dan MOET ik 3fase is mij verteld. Wie weet daar het antwoord op?

Edit: Heb trouwens 1fase40a. Hoeveel kan daar volgens jullie maximaal aan panelen op?

Doorlooptijden voor dit adres voor ombouw naar 3fase (3x25a) is 12 tot 16 weken

[ Voor 5% gewijzigd door BektLekker op 28-04-2022 09:26 ]

• NileZ_
De hoge TLV staat in direct verband met de hoge tarieven op dit moment. Die gaan niet ineens kelderen ofzo. Niemand heeft een glazen bol natuurlijk. Ik (en een fors aantal medetweakers) hebben bewust een zeer duur contract gekozen, het modelcontract, hierbij zit een hoge TLV. Zie het terugleververgoeding topic hier op het forum.
Dit tarief wordt echter herzien op 1 juli.

Aangezien je zegt dat die partij kan leveren binnen 10 weken (ik betwijfel het, maar dat zou mooi zijn) en het verzwaren van de hoofdaansluiting 12 tot 16 weken duurt.. dan zou ik persoonlijk het in 1 keer goed doen in plaats van nu snel en later veranderen. Maar goed dat is een persoonlijke keuze. Ook ben ik zwaar sceptisch over de levertijden die je noemt, ook die van het verzwaren van de hoofdaansluiting trouwens.

Die 6000 zal aardig kloppen, maar je zal vooral moeten bepalen hoeveel je wil hebben. Voor mij zou het een no brainer zijn om (mits het budget het toelaat) zo vol mogelijk te leggen. Achteraf aanpassen is altijd duurder, daarom ook mijn advies om het in 1 keer goed aan te pakken. Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van je wensen en budget. Vergeet niet dat als je de BTW terug wil/kan vragen dat je dit het beste in 1 keer kan doen vanwege de KOR regeling.

Zelfs als ze met 10 weken leveren zit je ook al halverwege juli he.. Dus reken je niet rijk met die snellere levertijd..

Wellicht kan @Ronald wat zinnigs toevoegen hier. Als hij het niet te druk heeft 😁

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
@NileZ_ Even geen idee wat de vraag is die ik zou kunnen beantwoorden... Ik heb geen contact met handelaren ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NileZ_
Handel handel handel haha

• BektLekker
Heb jullie advies opgevolgd en ga toch voor 3fase. In één keer goed en dak vol is voor de langere termijn een beter advies.

Nu heb ik 2 offertes die verschillend omgaan met de optimizers. Advies van partij 8 is om ALLE zonnepanelen te voorzien van optimizers. Partij 5 zegt dat dat niet nodig is. Alleen de panelen die schaduw hebben voorzie je van optimizers. Wat is daarin jullie advies?

En de leverancier Zonneplan werkt met eigen optimizers en omvormers. Uiteraard zegt partij 8 dat eigen merk van mindere kwaliteit is. Wat vinden jullie? Iemand ervaring mee?

Zie mijn dak en de 2 offertes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPRlDiSwQD965Ht978urKopbGC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vPtnVcy5NRpc4v9xhDzGoPN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tkRD27ebbQEJuGM3n1tcAQ-vm4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j6R733PSzA3sOnSB67rwbd3m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i8bwJyRY78WS0Vtb6A1ftOER_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RK5astDEXweuqerFA6BUc1MZ.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door BektLekker op 29-04-2022 11:03 ]

• Ronald
Zonneplan heeft geen eigen merk, het is Huawei en Dmegc... Ze plakken er in verkooppraat een label over...

Dat zou elke installateur met de ogen open moeten weten... in plaats van moddergooien.

Ik denk dat Zonneplan de technisch betrouwbaardere oplossing heeft voor deze situatie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BektLekker
Ronald schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:27:
Zonneplan heeft geen eigen merk, het is Huawei en Dmegc... Ze plakken er in verkooppraat een label over...

Dat zou elke installateur met de ogen open moeten weten... in plaats van moddergooien.

Ik denk dat Zonneplan de technisch betrouwbaardere oplossing heeft voor deze situatie
Hierbij nog een aangepaste offerte, nu heb ik ze allemaal binnen, die is vergelijkbaar met partij 8.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBh5mFRK0LzjrnppQ-59LCe1yJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t44rtBbyK99zzkeSsgJwuryN.jpg?f=fotoalbum_large
Zonneplan heeft op dit moment ook mijn voorkeur gezien de prijs, maar mijn twijfel die partij 8 gezaaid heeft vanwege de optimizers is dus onterect en je hebt met Zonneplan een goed systeem

• Ronald
Ja zeker wel. SolarEdge 3 fase heeft soms zelfs wat moeite met de kleine paneelgroep op platte dak, al denk ik dat het door het grote aantal op schuin goed gaat. De Huawei oplossing werkt fundamenteel anders en zou voor zo ver ik begrijp geen risico hebben.

Acties:
  • Beste antwoord

• NileZ_
Leuk om te lezen dat je wat aan het advies hebt! In 1 keer goed scheelt je zoveel gedoe joh..

Ik denk ook dat zonneplan een technisch meer betrouwbare situatie heeft in je situatie.
Prijs per wp is wel een handige filter methode, maar uiteindelijk is een 'goed gevoel' ook wel belangrijk bij een uitgave als dit. Je kan elke euro maar 1x uitgeven he!
Pagina: 1