Opberg ruimte van hout + gipsplaten, is mijn plan goed ?

Pagina: 1
Acties:

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-01 21:38

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Beste allen,

Gek genoeg, naar een paar telleurstellingen, heb ik besloten om zelf de opberge ruimte te bouwen, ik heb van vrienden gehoord: ze zeggen dat ik dit kan.

Dit is nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXF7kTnEllkLOQVSd6JedAYT7Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azGXLAHSW2Nz7wtrryj3W6KY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wil ik maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIoBMQd2ARKriGrVtVvAG5H36Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbE1SU1ozJtd9XAQnF2CnD3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wat voorbereiden,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDGsvG0anVLDE8ajY2QovJU20x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UThgKO4zkAu2eTLkLBSTWS1G.jpg?f=fotoalbum_large

en nu heb ik een paar vragen
- Met de houten balk die nog nieuw is, how kan ik zorgen dat het groter / kleiner worden van de balken (door temperatuur) hun niet krom maakt (omdat die vaste tegen de vloer en plafond zullen zitten) ? Dit zijn de balken: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5185889/artikel.html
- Kan ik een verticale balk tegen de grote vertical balk van de trap ook vaste zetten ? Ik ben bang dat dit de vertical balk van de trap kapot maakt ? De balk is van begande grond tot de 2e verdieping leidt, een erg belangrijk balk van de trap Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAyIeQQa78SOYzRXB6dJi6kWubY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxdfWKKQg26wC9P8MlzbiILp.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:19
Hout trekt niet zo maar krom, ja kan een paar mm speling houden in de hoogte.
Die 8 schroeven die je in de trap staander weg schroeft, zal het verschil niet maken hoor, maak je geen zorgen.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
The Fatal schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:41:
Hout trekt niet zo maar krom, ja kan een paar mm speling houden in de hoogte.
Maar als ik de verticale hout balk niet vaste schroef naar de plafond en de vloer, zitten de muur niet vaste,
Als ik vaste schoef, in warm maanden kan die krom zijn ???
Die 8 schroeven die je in de trap staander weg schroeft, zal het verschil niet maken hoor, maak je geen zorgen.
Pardon, waarom 8 schroeven weg schroeven van de staander ?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

noucmen schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:06:

Pardon, waarom 8 schroeven weg schroeven van de staander ?
Dat is spreektaal.

Ergens een paar schroeven in weg schroeven = ergens in schroeven.

Die trap verzwakt niet als je daar een balk met een paar schroeven (in dit voorbeeld ) tegenaan schroeft :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Hier is mijn tekeningen, is mijn plan goed ?

Voor het schroeven tegen de staander, zal ik een paar gaten maken zodat ik op de zelfde manier van een bed kan doen (grote schroef om 2 grote houten balken tegen elkaar vaste zetten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA85X3wmi7lxwzFONo4YyOm9NUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bngej11WwmRJTUIazEsOQU0w.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het vaste zetten tegen de vloer en plafond, zal ik alle verticale balken straak genoeg zetten (misschien met een paar milimeter van spatie ???)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO63h97rWsSbFANjYGpPCwpKg4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2zANFWBSFsIT1BLjhGG0vy5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door noucmen op 24-04-2022 23:11 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Hura, de eerste keer dat ik dit DIY doe met houten,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_v7QNTT3icaAYu0ROTvLRVqT4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7qeT3B1pXqiJM6WghEJfpGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_CppBRmpH4jtg5QCFCE5Z1490E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IveY3nlO2vNeSDK6drxRsmFT.jpg?f=fotoalbum_large

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Was het niet handiger geweest om eerst je trap dicht te maken voordat je er een hok omheen timmert?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:49
Gaat de goede kant op.
Zoals @Harrie_ al zegt is dit het moment om onder de trap aftewerken. Nu kan je er nog redelijk bij.
Een houten plaat is daar denk ik het beste voor geschikt en die langs de onderkant laten lopen.

Je deur heb je nu zo geplaatst dat die naar de binnenkant van de kamer opengaat. Op de foto waar je heen wilt is die precies andersom.

Ik weet niet wat voor materiaal je wil gebruiken voor de afwerking. Indien gipsplaat dan zou ik wat extra horizontale latten (hout plaatsen) Dat geeft wat meer stevigheid.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Harrie_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:48:
Was het niet handiger geweest om eerst je trap dicht te maken voordat je er een hok omheen timmert?
D-dark schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:50:
Je deur heb je nu zo geplaatst dat die naar de binnenkant van de kamer opengaat. Op de foto waar je heen wilt is die precies andersom.
In deze categorie: is het werkelijk het doel om dit zo ver naar rechts door te laten lopen?

In dat geval maak je de woonkamer klein en houd je een gek hoekje over.

En waarom zou je met zo'n brede kast de deur helemaal links krap onder een trap maken? Hoe denk je de kast vervolgens te gaan gebruiken.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

I don't know about specific forum rules on this but it looks to me like your are Google translating from English. I think you could avoid any misunderstandings just sticking with English since most people here will understand.

(Cheap) hornbach wood will certainly undergo (rapid) involuntary conversion with changing atmospheric conditions, so make sure to account for some movement and bolt it down where you can. Worst comes to pass it will split or crack a bit here and there.

Finishing the plaster sheets make sure to use special woven tape or cotton tape for the edges sides to side before covering them in finish because otherwise you will always have visible lines / edges in your finish.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:55
Ik heb al honderden 2en3tjes verwerkt in wanden en dat gaat altijd goed.

Wel doe ik onder het gips nog een laag 9mm multiplex of osb zodat je geen pluggen nodig hebt voor planken en dergelijke.

De wanden tussen kamers isoleer ik ook altijd.

Wat mij opvalt is dat je de wand bouwt OP een planken vloer.
Die vloer moet vrij liggen, en je wand moet op de ondervloer staan.
Nu heb je kans dat de houten vloer bol gaat staan.

Ik zou hem nu langs de muur loszagen en een kier van 1cm maken.

Loszagen kan met een cirkelzaag die voldoende dicht tegen de muur kan zagen.
Of met een multitool .

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Harrie_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:48:
Inderdaad,
Maar ik wil sneller verhuizen, ik neem het aan dat na het plaatsen van gipsplaten moet ik nog iets doen die de woonkamer met veel stoff geeft, dus het is beter nu te doen dan later.

Als ik daar al woon, kan ik de trap nog dicht maken.
Klinkt het goed ?

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:45
FRANQ schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:03:
Wat mij opvalt is dat je de wand bouwt OP een planken vloer.
Die vloer moet vrij liggen, en je wand moet op de ondervloer staan.
Nu heb je kans dat de houten vloer bol gaat staan.
En als je die balk op de harde vloer legt, kijk dan nog even uit voor eventuele buizen / vloerverwarming in de dekvloer!!

Lekker!

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Dit wil ik hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4yhtbtY3ei2zjzQEOHTj4j2yDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bgrOVFWLoDCnMi6fsMQwCLwh.png?f=fotoalbum_large

Een paar van jullie hebben een opmerking dat de deur te ver naar links is, is het een probleem ?
Ik ga veel horizontale planken op die verticale houten balken hangen, hier zet ik geen koelkaste in, dus mag de deur vrij naar links zijn, toch ?

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Napsju schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:37:
[...]

En als je die balk op de harde vloer legt, kijk dan nog even uit voor eventuele buizen / vloerverwarming in de dekvloer!!
Ik heb een persoon van Project Advies in Hornbach gevraagd (voor mij is hij super hulpvol), hij zegt dat omdat de parketvloer hard is, als ik vloerverwarming later wil kan ik die vloer zagen: die stuk parket vloer blijft onder de horizontal balk. Is het slecht ?

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:45
noucmen schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:42:
[...]

Ik heb een persoon van Project Advies in Hornbach gevraagd (voor mij is hij super hulpvol), hij zegt dat omdat de parketvloer hard is, als ik vloerverwarming later wil kan ik die vloer zagen: die stuk parket vloer blijft onder de horizontal balk. Is het slecht ?
Het gaat er niet om of je die vloerverwarming later wilt, maar juist of die nu al aanwezig is. Indien (nog) niet, dan kan je die balk beter rechtstreeks op je dekvloer bevestigen. Wel zoals @FRANQ aangeeft eerst even de cirkelzaag op je planken vloer zetten.

Lekker!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
noucmen schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:39:

dus mag de deur vrij naar links zijn, toch ?
Toch te laat, maar heb je uberhaupt geprobeerd om eens zelf door de deur te gaan nu hij staat? Je gaat altijd krom in je kast moeten gaan, om iets eruit te nemen.
Kan je beter meer naar rechts doen, en planken links en rechts maken.

Want wat ben je nu met een ruimte van +-1m20 aan de rechterbinnenkant?
Niets, want je planken gaan nooit zo diep worden

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
bottom line schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:48:
[...]

Toch te laat, maar heb je uberhaupt geprobeerd om eens zelf door de deur te gaan nu hij staat? Je gaat altijd krom in je kast moeten gaan, om iets eruit te nemen.
Kan je beter meer naar rechts doen, en planken links en rechts maken.

Want wat ben je nu met een ruimte van +-1m20 aan de rechterbinnenkant?
Niets, want je planken gaan nooit zo diep worden
Je heb gelijk, en gelukkig is dit nog niet te laat, dit deur en frame zet ik nu maar tijdelijk vaste.

Dus, aangezien de advies hier:
- Deur meer naar recht
- De parket vloer verwijderen

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 26-04-2022 08:16 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HTT-Thalan schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:13:
I don't know about specific forum rules on this but it looks to me like your are Google translating from English. I think you could avoid any misunderstandings just sticking with English since most people here will understand.

(Cheap) hornbach wood will certainly undergo (rapid) involuntary conversion with changing atmospheric conditions, so make sure to account for some movement and bolt it down where you can. Worst comes to pass it will split or crack a bit here and there.

Finishing the plaster sheets make sure to use special woven tape or cotton tape for the edges sides to side before covering them in finish because otherwise you will always have visible lines / edges in your finish.
offtopic:
Nee hoor, noucmen is goed ingeburgerd in Wonen en mobiliteit . :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:13:
Sorry I am not a native NL.
(Cheap) hornbach wood will certainly undergo (rapid) involuntary conversion ... so bolt it down where you can.
Can you elaborate on "bolt it down" ?
Does Albatine muur vuller help that line ?
And what are the names for those woven tape and cotton tape ?

Thanks

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Ik heb iemand via werkspot gevonden, die zou een gipsblok muur gaan bouwen voor dit ruimte, hij zegt dat hij zou de muur OP de huidige parketvloer zet.

Heeft hij dit gezegd om snel zijn werk af te kunnen doen ?

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Zoals @Harrie_ al zegt is dit het moment om onder de trap aftewerken. Nu kan je er nog redelijk bij.
Een houten plaat is daar denk ik het beste voor geschikt en die langs de onderkant laten lopen.
Vertical Triplex planken bvb, is het goed ?
Dit deur van mij opent naar buiten
Ik weet niet wat voor materiaal je wil gebruiken voor de afwerking. Indien gipsplaat dan zou ik wat extra horizontale latten (hout plaatsen) Dat geeft wat meer stevigheid.
Ja zijn er nog horizontale hout balken die verbinden de verticale balken

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Ivm de parketvloer: zal ik door middelde van een multitool de gaten maken zo dat de nieuw de "muur" op beton zal bevestigen ?

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:38
De draairichting van die deur lijkt mij logisch zo, ik neem in ieder geval aan dat naast de trap de hal richting voordeur is, en naast die hal de keuken zit. Dan is deze draairichting perfect. Verder kan ik alleen maar zeggen dat een kast onder de trap echt een aanwinst voor je huis is. Je kan er zo ontzettend veel voorraden in kwijt, en dan hebben wij er ook nog vrijwel alle schoenen en de stofzuiger staan. En onder het laagste stuk van de trap kan je prima spullen opslaan waar je niet vaak bij hoeft (in ons geval onder andere verfspullen)

De treden zou ik idd per stuk dichtmaken met een stootbord (triplex). Bij ons de trap dus origineel al dicht, in de onderzijde van elke trede is een groef aanwezig waar het stootbord in valt, aan de onderkant zit het stootbord vast met spijkers op de achterkant van de trede.

[ Voor 19% gewijzigd door Eupeodes op 26-04-2022 08:33 ]

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
noucmen schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:14:
Ik heb iemand via werkspot gevonden, die zou een gipsblok muur gaan bouwen voor dit ruimte, hij zegt dat hij zou de muur OP de huidige parketvloer zet.

Heeft hij dit gezegd om snel zijn werk af te kunnen doen ?
https://www.gamma.nl/klus...eton-scheidingswand-maken

Je plakt vaak een strip op de ondergrond waar je de blokken in plaatst in dit geval je parketvloer als je die niet weghaalt.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Mijn parketvloer is verlijmd denk ik, met nagels, is niet de zwevend versie.

Is het definitief beter om nu te circel-zagen, zodat de nieuwe wand op de ondergrond (beton dus) te staan ?

Ah, misschien ik begrijp het nu waarom het beter is om het te doen:
- als ik de nieuwe wand op de parketvloer plaatsen, is er groter kans dat die parketvloer bol zou zijn (reden: oneven gewicht op dit parketvloer)
- als ik door middel van schroeven de parketvloer tegen de beton vastzetten, is er grotere kans dat die vloer gescheurd zou zijn omdat hij niet vrij horizontaal kan bewegen .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWbbXjZX871KAURkWGCbHvABc5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZlpjrcnOALB2jt9QpY7bWYe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door noucmen op 26-04-2022 09:20 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:55
noucmen schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:53:
Mijn parketvloer is verlijmd denk ik, met nagels, is niet de zwevend versie.

Is het definitief beter om nu te circel-zagen, zodat de nieuwe wand op de ondergrond (beton dus) te staan ?

[Afbeelding]
Als je muur nog niet wast staat zou ik zeker de vloer weghalen.
Je trekt 2 lijnen op de grond, 10cm uit elkaar waar de muur komt

Dan met de cirkelzaag ingesteld op de dikte van de plank langs de lijnen zagen.
Dan kun je met een hamer en beitel die plankjes zo weg tikken.

Het gevaar met een planken vloer die vast komt te zitten doordat je en muur erop bouwt is dat de vloer wel werkt in de breedte van de planken.
En dan kan je allerlei problemen krijgen met de vloer.

Nu is het een halve dag extra werk , als je later problemen hebt is de klus veel groter omdat je eerst de muur moet slopen.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

noucmen schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:11:
[...]

Sorry I am not a native NL.
Don't worry, that's completely fine :).
Can you elaborate on "bolt it down" ?
Wood is a force of nature. If it wants to move, it'll move, there's little you can do to stop that. You can however make sure that whatever movement you get doesn't interfere with structural integrity, so make sure to use nails/screws/bolts whatever at regular intervals to make sure it stays put. This way your wall will at least stay straight. The wood might crack/tear in other places if it really wants to go, but it shouldn't interfere with the wall as much.
Does Albatine muur vuller help that line ?
And what are the names for those woven tape and cotton tape ?

Thanks
https://www.toolstation.n...QmO48Lv4ZqmhoCGpoQAvD_BwE

The literal translation would be 'reinforcement gauze' but as you can see it's in tape form for easy use.Don't use filler because that will shrink and crack during the drying period and you will see an indentation that doesn't go away.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Wel of niet de gedeelte van parketvloer en ondervloer beneden van de wand uithalen ?

Ik zie dat het een stevige verlijmde parket vloer met hout/obs ondervloer van totaal 2 cm.

Misschien is dit stevig genoeg om NIET uit te halen ? Ipv het boren tot beton om de beneden kant van de wand te bevestigen, hoef ik alleen maar tot dit OBS ondervloer te boren ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRB8Y0DxC5fJMlWitd1QFO6kDq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCXYZjBuTWvLDNNQNeoaHomC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw9kAlfojD4uiIRfYEg649vSJSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhKnIx1G3kyzF3l86Q4YCmw8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LoXp_FpyonpUD_fn9xHAbXFBnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOzyjt2vhZK4siYsChWyKnGh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 26-04-2022 17:10 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Voor een bergkast zou ik sowieso niet met gipsblokken werken. Dus houten of metalen frame en gipsplaat.

Verder zou ik het parket niet weghalen maar er bovenop bouwen. Mijn voornaamste motivatie daarvoor is dat ik iemand ben die over 5-10 jaar denkt, als die kast weg is, is mijn woonkamer een stuk ruimer! Dus dan heb ik de optie de kast weg te halen en in het parket slechts wat gaten weg te werken, wat dan mooi kan in een schuurbeurt.
Je woonbehoefte verandert nu eenmaal met de tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 26-04-2022 17:23 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Dank je wel, inderdaad de volgende eigenaar wilt zeker iets ander dan ik.

Het hoef de komende jaren nog niet een vloer verwarming te doen. Mijn vorige eigenaar vond het ook warm genoeg. Dit is een tussenwoning van bij 2002, A+. De verbetering van verwarming ga ik WTW doen ipv vloerverwarming.

Na het kapot maken van een stuk vloer, zie ik dat het beste stevig en dik is. Dus ik kan boren en bevestigen tot de ondervloer en niet tot de beton.

[ Voor 33% gewijzigd door noucmen op 26-04-2022 17:48 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPxWamcHXrXtkpUO0BpUGBSQ91U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUv88WJHpT6Qibwpe2o97Z1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLwEtPGvaBtB8RmqsPTD08bINlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdFhO436qaB5Gpxg5PQiuUKl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emkEl2j1bxtBs3JDdp9_qEq4wt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7cltP8pTgBg9IuDurdNVkrw.jpg?f=fotoalbum_large

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
E komen nog meer horizontale balken

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Morgen ga ik OSB + gipsplaten doen,

Als de frame recht en stevig is, dan het plaatsen van OSB en gipsplaten wordt makkelijk.

Daarna moet ik nog leren om te stucen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN3KDGW2PgxyfoTsAXwWuD_8C8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkUxeItHEU3VQMpxJcKFvaSS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwabiaEuQuB6g2PEcc1ZZC8DGsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbgA0s7fWlE52gLgdB3Odysx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door noucmen op 27-04-2022 22:29 ]

• D-dark
Gipsplaten kan je prima op de juiste maat krijgen door ze met een stanleymes steeds een stukje dieper in te snijden en vervolgens op de breuklijn te breken.

Probeer je onderlaag van OBS en de gipslaten qua naden en grootte niet identiek te maken. Je wil de gipsplaten vastschroeven op een vlak stuk OBS

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
D-dark schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:23:
Gipsplaten kan je prima op de juiste maat krijgen door ze met een stanleymes steeds een stukje dieper in te snijden en vervolgens op de breuklijn te breken.
Ik ben bijna dit (stanleymes) vergeten
Probeer je onderlaag van OBS en de gipslaten qua naden en grootte niet identiek te maken. Je wil de gipsplaten vastschroeven op een vlak stuk OBS
Goed tip, inderdaad als de naden van OBS en gipsplaten hetzelfde zijn, wordt het groter kans van het scheuren van de afwerking (schilderen / stucen)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey @noucmen very good of you just to start this project and getting this far already with some questions and some help from the users here.

I have no doubt you will succeed and you can be very proud of yourself _/-\o_ d:)b

Good luck with finishing this :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• BennieWolters
  • Laatst online: 19:47
Let je wel op, dat als je de OSB platen nu vast schroeft, je dan niet meer bij de bovenste treden van de trap de schopborden er tegen aan kan maken?

Je kan dan niet meer in de binnenkant tussen de OSB en de traptreden komen om de platen te schroeven.
Beste is nu de trap vanuit de berging dicht te maken.

Joe

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
BennieWolters schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:58:
Let je wel op, dat als je de OSB platen nu vast schroeft, je dan niet meer bij de bovenste treden van de trap de schopborden er tegen aan kan maken?

Je kan dan niet meer in de binnenkant tussen de OSB en de traptreden komen om de platen te schroeven.
Beste is nu de trap vanuit de berging dicht te maken.
Goede opmerking, ik ga morgen die bovenst treden
Proberen dicht te maken, dan snap meer wat je bedoeld.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Fraggert schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:41:
Hey @noucmen very good of you just to start this project and getting this far already with some questions and some help from the users here.
In fact I am feeling very good these days. I am learning something new, I am doing things in my house the way I want, and I don't have to pay much to get things done.

Tweakers rock, you guys rock.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Goede morgen,
Welke material is het beste in kwaliteit vs prijs houding om de trappen dicht te maken ?

Ik ging naar Hornbach, zijn multiplex platen hebben niet zo geweldige reviews
https://www.hornbach.nl/s...172/artikeloverzicht.html

Bouwmaat heeft meer keuzen, maar er zijn geen reviews
https://www.bouwmaat.nl/h...ultiplex-platen-interieur

Ook voor mij moeilijk te kiezen: of ik de stootbord makkelijk verfen naar de kleur dat ik wil:
- Huidige kleur is bruin hout, net als de parket vloer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WawH6G7jR5iy7Z7Y2BjgBYzjspw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfRgTpGtSNuEHSth782MRUvB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIqYueyOZPL7sJs8U9jlLRPTN6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHuWkpWEO16pLEK8G68RMOlV.jpg?f=fotoalbum_large

- Dit is de multiplex ruwe kleur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UKccWsE3df9wa2pBJlw7s4YiWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqbXuai9UbBwXT7S0xrYRE04.jpg?f=fotoalbum_large

- Maar de trap boven is al wit, misschien later wilt mijn vrouw alle trappen in wit ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0DxWeTpM7TAQT57hE6-0gobQ00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DNI0V7mzzCvrQUVvmwxstHK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door noucmen op 28-04-2022 22:12 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
De pareto 80/20 principiële is hier van toepassing.

Het koste veel tijd om de eerste treden mooi te kunnen doen, maar dan met ervaring kan ik veel sneller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWxS6BmXS-iXqmsAmc_uJyDFyCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7Zg4xv0hwXg4VlQ2dLq28h4.jpg?f=fotoalbum_large

Meestal kan ik de treden goed dicht maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT9luRFe-XUoYRaCW50Zy48jjYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61va9NzTc4yVuwM6qUwG62aI.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er zijn ook gaten, kan ik later makkelijk met silicone / kit de gaten mooi en dicht doen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EX7pAfLuPCD_hCCBoW5QlaX24c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B86vE7F7b2xzYX3MAeUUQbgX.jpg?f=fotoalbum_large

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Hier moest ik een plank langer maken, ipv het moeten nog een keer naar Hornbach gaan om een hele grote plank 2400 cm x 1200 cm te kopen alleen om een lange plank 125 cm x 20 cm te kunnen maken (ik heb eerdere standard planken van 60 cm x 120 cm gekocht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbjH1xtu1yKY1Nb7I6JrsaMqqMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1UqjirW5NB9fC7tBj1eOA5f.jpg?f=fotoalbum_large

• BennieWolters
Voor iemand met weinig ervaring vind ik dat je het goed doet.

Waar die kier zit, in de middelste trede, kun je daar de plank niet nog iets naar boven schuiven?

Als je de hele trap wit gaat maken kun je inderdaad met een dun kitrandje alles afwerken. Dat lijkt ook direct erg netjes. Maar je moet daar geen siliconen-kit gebruiken. Dat is namelijk niet overschilderbaar. Verf hecht daar niet aan.. Acrylaatkit is wel overschilderbaar.

Joe

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
BennieWolters schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:12:

Waar die kier zit, in de middelste trede, kun je daar de plank niet nog iets naar boven schuiven?
De zaaglijn dat ik zelf heb gedaan is niet recht. Morgen ga ik naar Hornbach's zaagservice om hulp te vragen
Als je de hele trap wit gaat maken kun je inderdaad met een dun kitrandje alles afwerken. Dat lijkt ook direct erg netjes. Maar je moet daar geen siliconen-kit gebruiken. Dat is namelijk niet overschilderbaar. Verf hecht daar niet aan.. Acrylaatkit is wel overschilderbaar.
Bedankt voor de tip, ik ga in bruin kleur dit trap maken, omdat de parketvloer ook bruin is. Ik neem het aan, volgens je post, dat acrylaatkit voor dit ook goed is.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Gipsplaten 70% gedaan, sommige kanten zijn ze te straks (0.5 mm vanuit de muur) maar ja dit ga ik leren als er later een beweging is, plus gips is zak en kan goed accomderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XlgvVGFog_pzDuV1cMJYQpnhyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdtrpWouxo5uAKAS4kHYfCzV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WTGgmQ2lSd9f8t7ChRIGNoTL88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKtzgxOjzqgevbrJvAGXK26L.jpg?f=fotoalbum_large

Welke afwerking zou het beste zijn ? Ik denk een behang (muur papier) voor makelijkheid, maar er zijn zeker beter opties ?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Heb je AK of RK gipsplaten gekocht?

Bij RK behangen

Bij AK met papierband en voegenvuller de naden dichtmaken en daarna latexen.

[ Voor 59% gewijzigd door Sethro op 01-05-2022 18:15 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
En een andere vraagje: er is een te korte van gipsplaat naast de deur scharnier, als ik een Dune gipsplaat kolom daar zet, is er een risico van losseheid ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfJUzxbRkC1-IzZAkyQXn0I69bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kHkpbHhEiw2kAd0UMKfY0KL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBohSEvFKi3pW2q-ve1NxtWW_iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55gAvO6AHDofrRHZAlqza7a5.jpg?f=fotoalbum_large

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Sethro schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:14:
Heb je AK of RK gipsplaten gekocht?

Bij RK behangen

Bij AK met papierband en voegenvuller de naden dichtmaken en daarna latexen.
Pregyplank AK 12,5 600, ik ga nog YouTuben om te begrijpen waarom een behangpapier minder goed is dan een papierband + voegenvuller + latexen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Voor de afwerking van de hoeken is het gemakkelijker om de afgeschuinde zijde eraf te snijden. :)

De Nederbelg !

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Jellabie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:25:
Voor de afwerking van de hoeken is het gemakkelijker om de afgeschuinde zijde eraf te snijden. :)
De hoek krijgt vaak aanrakingen, moet het stevig zijn ?

Plus, ik was nerveus op de hoek: het moet erg precies zijn en ik moest de beste en geheel plank daar zetten: er is geen afschuinen op de hoek.

Maar het is makkelijk om de huidige gipsplaat te verplaatsen: origineel naar links en de kleine plank naar de hoek. Wat denk jij ?

• D-dark
Hoeveel grote gipsplaat heb je nog over?
Als het kan is het soms fijner om de huidige kleiner te maken en een even groot deel ertegenaan te zetten.
Houd je 2 gelijke delen over.
Dat maakt het iets gemakkelijker met schroeven.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
D-dark schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:07:
Hoeveel grote gipsplaat heb je nog over?
Als het kan is het soms fijner om de huidige kleiner te maken en een even groot deel ertegenaan te zetten.
Houd je 2 gelijke delen over.
Dat maakt het iets gemakkelijker met schroeven.
Inderdaad, een kleine plank is de bron van hoofdpijn: moeilijk te werken, makkelijk te kapot zijn.
Ik ga dit volgen

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:25

MLLL

Palm Treo 650

Je had ze ook liggend kunnen plaatsen.
Boven het kozijn beginnen ,eerst de afgeschuinde zijde eraf snijden van de kant die tegen het plafond komt.
Scheelt een naad afsmeren , zeker een naad afsmeren die tegen het plafond zit is lastig.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01 16:55
noucmen schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:10:
Welke afwerking zou het beste zijn ? Ik denk een behang (muur papier) voor makelijkheid, maar er zijn zeker beter opties ?
Ik zou op de hoek een stucprofiel plaatsen, eerst met een klein beetje gips vastzetten en als dat droog is de afgeschuinde kanten volledig vullen met gips.
Naden gaasband in plakken en ook vullen, dit kan met jointfiller dat is er speciaal voor, fix&finish heb ik er ook wel eens voor gebruikt, de schroeven uiteraard ook meenemen.
Dan schuren, eventueel glasvlies(+schilderen) of behang erover, of direct schilderen, dan wel primer gebruiken.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Jorn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:44:
[...]

Ik zou op de hoek een stucprofiel plaatsen, eerst met een klein beetje gips vastzetten en als dat droog is de afgeschuinde kanten volledig vullen met gips.
Naden gaasband in plakken en ook vullen, dit kan met jointfiller dat is er speciaal voor, fix&finish heb ik er ook wel eens voor gebruikt, de schroeven uiteraard ook meenemen.
Dan schuren, eventueel glasvlies(+schilderen) of behang erover, of direct schilderen, dan wel primer gebruiken.
Oeps, zo ingewikkeld, kan ik dat ook leren ?

Ik heb mensen een compleet huis gebouwd gezien, toen ik jong was, in een andere land. Ze gebruiken cement + zand + baksteen. Kan ik ook die soort "zien ervaring" gebruiken in dit ?

• BennieWolters
Naden afwerken moet jou zeker zelf lukken.

YouTube: Gipsplaten afwerken

Joe

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:41
Nog een tip, deze hebben wij beneden in de trapkast maar moet bij jou ook passen. Wordt in het kozijn gemonteerd en zorgt voor érg veel extra ruimte. Daarachter hebben we schappen aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hLMdqn9JzQ4sywx790DjJ168eQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/CaCTrSgQUHXOJVvuJdM6xsKC.gif?f=user_large

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-01 01:17

Nobby

Nuts!

luuksnijmegen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:24:
Nog een tip, deze hebben wij beneden in de trapkast maar moet bij jou ook passen. Wordt in het kozijn gemonteerd en zorgt voor érg veel extra ruimte. Daarachter hebben we schappen aan de muur.

[Afbeelding]
Dat is idd mooi, hoe, wat en waar?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• luuksnijmegen
Nobby schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:08:
[...]

Dat is idd mooi, hoe, wat en waar?
Ik weet niet of ik hier reclame mag maken, maar wij hebben hem van handigekasten.nl

Hij was in een kwartiertje gezet. Levertijd is wel relatief lang, 3 mnd destijds.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
luuksnijmegen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:33:
[...]

Ik weet niet of ik hier reclame mag maken, maar wij hebben hem van handigekasten.nl

Hij was in een kwartiertje gezet. Levertijd is wel relatief lang, 3 mnd destijds.
Een slimme idee inderdaad ! Top

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Met AK gipsplaten heb ik 2 problemen
- Koste meer tjid en werk om af te werken (gaasband, joint vuller, stuc primer, stuc pasta, spackmes staal)
- Met het stucen, wordt de muur dikker dan de deurkozijn (OSB is 9mm dik en hij is al op de zelfde niveau van de deur kozijn, en nog gipsplaat van 12.5mm en misschien of stucen van 1.5-2mm dan wordt de deur kozijn 12-14mm minder dik dan de afgewerkte muur)

Ik denk om RK gipsplaten te kopen (dus de huidige AK gipsplaten te retourneren), dan kan ik makkelijk behangen

Wat denken jullie ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWHYR6IbPyty75D9wyOozU_L2_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1l0PjoWSWdqNEqsUmn1O19Up.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door noucmen op 04-05-2022 20:07 ]

• BennieWolters
Oej, daar had je misschien al even rekening mee moeten houden bij het monteren van de kozijn.
Kan je die nog los schroeven? Dan kun je die misschien iets voor de wand zetten zodat je wel weer gelijk uit komt.

Joe

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
BennieWolters schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:09:
Oej, daar had je misschien al even rekening mee moeten houden bij het monteren van de kozijn.
Kan je die nog los schroeven? Dan kun je die misschien iets voor de wand zetten zodat je wel weer gelijk uit komt.
Nog los schroeven, maar helaas is deze metaal kozijn alleen maar zo 9mm hoger dan de houten balk is, niet meer niet minder

• BennieWolters
Ik zie nu hoe de kozijn gemonteerd zit.
Alsnog kun je deze er uit pakken en het vlak waar je tegenaan schroeft ondervullen met de latten van de dikte van OSB, gips en eventuele stuc-laag + iets extra. Het is namelijk altijd netjes dat de deur op de muur ligt en niet er in.

Dus misschien de kozijn er nu uit halen, dan de muur rondom afwerken tot tegen de opening en dan de kozijn er weer in plaatsen. Zo ligt de kozijn dus op de muur in plaats van dat je nu met hout er tegenaan werkt.

Joe

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Helaas is de metaalkozijn beperkt kwa maat.

Dit is de situatie nu ivm OSB & gipsplaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPuOBwRuPoXF9WOsR2d2lQ_R2wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOhghWIP4QTUKyBWTqh8gr7K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5HUExJAEcYQ9_nHjJvNAz4yMck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxBecqidEYjyjiS7H3lqHlhO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POuWIy2lTb7GAHc99o5Be7rSJTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCzYMHaarrrzW0H5oNgT1J8t.jpg?f=fotoalbum_large

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Aan de randje tussen de OSB + Gipsplaat en de kozijn, kan ik iets netjes doen ? Bedoeling is om vliesbehang te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7qSwLK2peonpYXm4z1cXO2jlWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUW4suhbH3KHsZlg4vECMWRf.jpg?f=fotoalbum_large

• BennieWolters
Ik begrijp nu wat je bedoeld.
Dat zal dan wel een lijstje of zoiets worden rondom de gipsplaat / aansluiting kozijn.

Joe

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
BennieWolters schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:15:
Ik begrijp nu wat je bedoeld.
Dat zal dan wel een lijstje of zoiets worden rondom de gipsplaat / aansluiting kozijn.
Morgen ga ik naar Hornbach, misschien hebben ze iets om dat randje mooi te maken

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Ik ben tot deze stap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K15LytEvyDHdAHXhBNEQYzw6Yo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zshrWMQ1JJ1yiyzI00OGp5kp.jpg?f=fotoalbum_large

Nu blijft voor mij een vraagje: of ik de behang goed heb gedaan, want (1) ik zie de randje van de onder papier, (2) wat kan ik doen om de onder kant van de kuur mooi te maken (nu is de onder kant van de papier's randje niet recht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Hgn2M5DzCuA6coiz5EdhmXI-ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k687idStz9ylwumFlRShhtaF.jpg?f=fotoalbum_large

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Ik ben 95% klaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiXwg4QvDiSBCJSEKCzhz0kdSjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onQaU1dpbW2PHp8DJpvIKh8k.jpg?f=fotoalbum_large

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Maar nu heb ik een andere probleem: dat de vloer na het oliën door een professionele persoon op werkspot (en 41 uur wachten) meteen een beschadiging heeft, door de plastic pot van de normale ladder.

Er was alleen 1 laag oliën, moet er wel 2 hebben ? Ik wacht op zijn reactie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mSztTKW-Douu6ENqRNKlVH8DoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQAbZINX5myClpnxtw359Jd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bwa8y4IrUM4L-gw4lyQxJkUgnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iI1JKdC2dsG0zuqCqHLxv1Nw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E2BGS-A5JrA_v3if6Fn2EU3eik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YV6hpDLTIDNweBvOpCLGBja.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_7TeKBP5ORB1rY9eAehHicC-A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/navmrJyayVpGaHz8C3heHxi0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 19-05-2022 14:06 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
luuksnijmegen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:24:

[Afbeelding]
Ja joh, ga van level drie gelijk naar 42. 8)7 :P

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
jadjong schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Ja joh, ga van lever drie gelijk naar 42. 8)7 :P
Wat bedoeld jij ?

• D-dark
Beschadiging lijkt mij meetevallen.
Dat is alleen de bovenlaag welke enigszins geschraapt is.
Alleen die plekken met de hand nogmaals in de olie zetten en je ziet er denk ik niets meer van.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:51:
Beschadiging lijkt mij meetevallen.
Dat is alleen de bovenlaag welke enigszins geschraapt is.
Alleen die plekken met de hand nogmaals in de olie zetten en je ziet er denk ik niets meer van.
Ik kan het fixen, maar betekent het ook dat de oppervlak makkelijk geschraapt is ? Als ik vergelijk met de oude kleur, die blijkt "dieper" en als er een schraap dan is er geen kleur verandering.

Was het beter om 2 lagen olie te doen, en ik ben benieuwd wat doen mensen het meeste ? 1 of 2 lagen ?

Bedankt

• D-dark
Olie heeft zijn tijd nodig.

Eerst goed opschuren zodat de oude buitenlaag eraf is en het hout weer open is.
Dan in de olie zetten en genoeg tijd geven om in te trekken en optedrogen.

Vervolgens kan je een 2e laag geven.

• luuksnijmegen
jadjong schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Ja joh, ga van level drie gelijk naar 42. 8)7 :P
Wat bedoel je? :+

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voor wie dit ook wil doen, had ik Faay VP45 prefab systeem aangeraden (sorry @noucmen).

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Falcon schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:51:
Voor wie dit ook wil doen, had ik Faay VP45 prefab systeem aangeraden (sorry @noucmen).
Hoe veel % goedkoper en sneller is dit Prefab ?

Met mijn ondertrap opbergeruimte van hout, is material rond 500 Euro, arbeid (Oost Europa) is 4 dagen (rond 2000 Euro). Als het van blok is, wordt het ongeveer 800 Euro material + arbeid (door een NL professionel), 2 dagen.

Pagina: 1

Let op:
Noucmen is een bekende in Wonen & Mobiliteit, Engels is niet nodig.