Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 11:35
Ik heb een probleem en ik kom er echt niet meer uit.

Eergisten had ik 3 monitoren werkend aan mijn pc (Windows 10). Een Dell U2713HM als hoofdmonitor en een HPw2207H als tweede monitor en een onbekend merk monitor als derde monitor. Alles heeft jaren lang goed gewerkt.

Maar onlangs kreeg ik een zwarte vlek in mijn Dell monitor die ik niet meer weg kreeg (soms ging hij weg als ik de stroom er af haalde en er weer op zette, maar dat werkte later ook niet meer). Dus heb ik besloten om een nieuw scherm te kopen. Maar die Dell wou ik toch gebruiken (als 2e of als 3e scherm).

Ik heb nu een BenQ PD3220U 4K scherm gekocht en gisteren aangesloten. Aangesloten via een HDMI kabel op de grafische kaart NVIDIA GeForce GTX760. Werkt voor zover ik nu kan zien, helemaal goed.

Daarna de Dell via een DVI-D kabel aangesloten op de grafische kaart,............krijg ik ineens een paars scherm te zien. Eerst dacht ik dat ik het scherm kapot had gemaakt met het wisselen van de schermen. Maar als ik de Dell via een HDMI-kabel aansluit op de grafische kaart dan heb ik wel gewoon beeld. Sluit ik 'm daarna weer aan via de DVI-D kabel -> paars beeld.

De HP-monitor (mijn 3e scherm) doet helemaal niets. Die heb eerst via VGA op mijn moederbord aangesloten maar daar krijg ik helemaal geen beeld meer. Ook als ik 'm via HDMI aansluit -> geen beeld.

Ik heb de drivers gecontroleerd, kabels verwisseld, maar ik krijg het niet werkend.

Iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
GTX 760 doet maximaal 4K @30Hz via HDMI. Denk niet dat dat je bedoeling is. Het 4K scherm sluit je aan op de Displayport en de Dell op HDMI. Kan ook zomaar zijn dat het aantal pixels van die 2 schermen teveel is voor de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Okay, heb helaas op dit moment geen DisplayPort-kabel ter beschikking. Morgen 1 halen dus.

Wel is het zo wanneer ik kijk bij "Geavanceerde beeldscherminstellingen" mijn computer daar aangeeft dat de Vernieuwingsfrequentie 60.000Hz is. Daar zou dan toch 30.000Hz moeten staan?

[ Voor 50% gewijzigd door 103720 op 24-04-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Dikke kans dat je niet DVI en HDMI tegelijk mag gebruiken omdat ze een kanaal delen. Je zult dus een van beide op een alternatief moeten zetten, dat zal DP worden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:52
103720 schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:46:
Okay, heb helaas op dit moment geen DisplayPort-kabel ter beschikking. Morgen 1 halen dus.

Wel is het zo wanneer ik kijk bij "Geavanceerde beeldscherminstellingen" mijn computer daar aangeeft dat de Vernieuwingsfrequentie 60.000Hz is. Daar zou dan toch 30.000Hz moeten staan?
4K@60hz kan ook door een HDMI-1.4-poort (de versie van de 760), maar dan moet er gebruik gemaakt worden van chroma subsampling. Dan ga je kleurinformatie missen en worden je letters grijzig. Dat ziet er niet uit.
Normaliter is er kleurinformatie voor iedere pixel op het scherm. Nu is dat voor een minder aantal pixels. Heb je dus 2 kleuren naast elkaar, dan lopen ze in elkaar over of zie je maar 1 van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Dank jullie voor de informatie. Morgen komt de DP-kabel binnen en dan kom ik er op terug.

Overigens, als ik de BenQ op een lagere resolutie zet, heeft dat geen effect. Nog steeds geen beeld op de andere schermen. Ik dacht dat wanneer ik de BenQ op een lagere resolutie (dezelfde als ik voorheen had op mijn 1e scherm) ik wel beeld zou krijgen op de andere 2 monitoren.

[ Voor 61% gewijzigd door 103720 op 25-04-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
DisplayPort-kabel aangesloten en......ik heb nu beeld op 2 schermen.

Maar....op mijn tweede scherm, de DELL U2713HM kan ik maar maximaal kiezen voor een resolutie van 1920x1080 terwijl hij eigenlijk 2560x1440 aan kan. Ik vermoed dus dat mijn systeem te beperkt is om ook de tweede monitor op volle resolutie te laten draaien. Op mijn derde scherm (HP) krijg ik nog steeds geen beeld (via de VGA uitgang op het moederbord, wat voorheen dus wel lukte). Sluit ik dat scherm aan op de HDMI-uitgang van de grafische kaart, dan heb ik daar wel gewoon beeld, maar aangezien mijn grafische kaart geen twee HDMI-uitgangen heeft moet ik nu dus kiezen tussen beeld op de DELL of beeld op de HP.

Ik heb nu dus de keuze om te gaan werken met twee schermen (waarvan eentje dus op een lagere resolutie), of mijn systeem updaten zodat ik weer met drie schermen, op volledige resolutie, kan gaan werken.

Maar ik weet echt niet waar de beperking van mijn systeem nu ligt waardoor ik niet met drie schermen kan werken. Is het de beperking van de grafische kaart, is mijn processor niet snel genoeg, of heb ik te weinig geheugen in mijn computer zitten.

Mijn vraag is dus, kan iemand mij daarbij helpen om te bepalen wat ik moet doen om mijn systeem te upgraden zodat ik weer met drie schermen kan draaien?

Mijn Grafische Kaart: NVIDIA GeForce GTX760
Mijn Processor: Intel Core i7-4790 CPU @ 3.60GHz
Mijn Geheugen: 32GB DDR3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Heb je de iGPU enabeled in het BIOS van het moederbord?

En verder wat ik eerder zei; waarschijnlijk zit je aan het maximale aantal pixels wat de videokaart aan kan. Dat ligt aan niets anders dan de videokaart. Een videokaart van 9 jaar terug is niet gemaakt voor een multimonitor setup met hogere resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Ik ga kijken hoe ik de iGPU in de BIOS kan activeren.

[edit:] Het inschakelen van de iGPU .................heeft het probleem opgelost. Heel heel erg bedankt.

Dus u denkt dat het geheugen en de processor voldoende moeten zijn om met het nieuwe scherm (en de 2 anderen) te kunnen omgaan? Dan zou een nieuwe grafische kaart dus de oplossing kunnen zijn?

Waar moet ik naar kijken als ik ga voor een nieuwe grafisch kaart?

[ Voor 14% gewijzigd door 103720 op 27-04-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Wat je nog zou kunnen proberen is om ook de Dell monitor aan te sluiten op het moederbord en alleen de 4K monitor aan de videokaart.
De HP is nu aangesloten op de VGA van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
103720 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:11:
DisplayPort-kabel aangesloten en......ik heb nu beeld op 2 schermen.

Maar....op mijn tweede scherm, de DELL U2713HM kan ik maar maximaal kiezen voor een resolutie van 1920x1080 terwijl hij eigenlijk 2560x1440 aan kan. Ik vermoed dus dat mijn systeem te beperkt is om ook de tweede monitor op volle resolutie te laten draaien. Op mijn derde scherm (HP) krijg ik nog steeds geen beeld (via de VGA uitgang op het moederbord, wat voorheen dus wel lukte). Sluit ik dat scherm aan op de HDMI-uitgang van de grafische kaart, dan heb ik daar wel gewoon beeld, maar aangezien mijn grafische kaart geen twee HDMI-uitgangen heeft moet ik nu dus kiezen tussen beeld op de DELL of beeld op de HP.

Ik heb nu dus de keuze om te gaan werken met twee schermen (waarvan eentje dus op een lagere resolutie), of mijn systeem updaten zodat ik weer met drie schermen, op volledige resolutie, kan gaan werken.

Maar ik weet echt niet waar de beperking van mijn systeem nu ligt waardoor ik niet met drie schermen kan werken. Is het de beperking van de grafische kaart, is mijn processor niet snel genoeg, of heb ik te weinig geheugen in mijn computer zitten.

Mijn vraag is dus, kan iemand mij daarbij helpen om te bepalen wat ik moet doen om mijn systeem te upgraden zodat ik weer met drie schermen kan draaien?

Mijn Grafische Kaart: NVIDIA GeForce GTX760
Mijn Processor: Intel Core i7-4790 CPU @ 3.60GHz
Mijn Geheugen: 32GB DDR3
Ik kan nu even niet volgen welke kabel je op welke monitor aangesloten hebt.

Wat ik wel weet, is dat de Dell U2713HM alleen 2560x1440 op de Displayport-ingang ondersteunt. Op HDMI is de max inderdaad 1920x1080.
Heel irritant, ik heb die monitor ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Speed24 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:55:
[...]

Ik kan nu even niet volgen welke kabel je op welke monitor aangesloten hebt.

Wat ik wel weet, is dat de Dell U2713HM alleen 2560x1440 op de Displayport-ingang ondersteunt. Op HDMI is de max inderdaad 1920x1080.
Heel irritant, ik heb die monitor ook.
Ah, mijn suggestie gaat dus niet op mits het moederbord een DP heeft.

Welk moederbord heeft @103720 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 28-04-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Uszka en @Speed24

De situatie is momenteel zo dat de BenQ aangesloten is op de grafische kaart via DisplayPort, de DELL is via HDMI aangesloten op de grafische kaart en de HP is aangesloten via VGA op het moederbord.

De BenQ geeft een resolutie van 3840 x 2160 (landscape) en dat is de maximale resolutie
De DELL geeft een resolutie van 1080 x 1920 (portrait) en de maximale resolutie zou 2560 x 1440 moeten zijn maar die optie wordt nu niet gegeven.
De HP geeft een resolutie van 1050 x 1680 (portrait) en dat is de maximale resolutie.

@Uszka Het aansluiten van de DELL via HDMI op het moederbord en de HP via VGA op het moederbord geeft een winst in zoverre dat de maximale resolutie van de DELL nu ingesteld kan worden op 1600 x 1200 (maar dus nog niet de maximale resolutie).

{edit 2} Verkeerd gekeken, de optie om naar 1600 x 1200 te gaan wordt nu wel aangegeven maar als ik die kies gaat het systeem toch weer automatisch terug naar een resolutie van 1050 x 1680. Dat geldt voor zowel de DELL alsook de HP.

Mijn moederbord is een MSI Z97 PC Mate (MS-7850)

@Speed24, vreemd want ik heb pas sinds afgelopen maandag een DisplayPort-kabel en heb voorheen altijd via HDMI op de maximale resolutie van 2560 x 1440 kunnen werken. Dus ik heb wel de maximale resolutie kunnen gebruiken via HDMI.

Ik werk nu dus een paar dagen met het nieuwe scherm en ben blij, dankzij jullie hulp, dat ik nu m'n drie schermen kan gebruiken. Maar ik merk toch wel dat mijn 'systeem' trager werkt. Naast het feit dat ik dus niet de maximale resolutie op de DELL kan gebruiken.

Waar merk ik de traagheid? Ik werk heel veel met Photoshop en daar merk ik echt een behoorlijk verschil qua snelheid nu ik het nieuwe scherm gebruik. Handelingen zijn echt stukken trager (inzoomen op een foto, soms heb ik meerdere foto's open staan, en als ik er dan 1 sluit dan laat hij de foto toch nog zien, of hij laat een stuk bureaublad zien op de plek waar eerst de foto was geopend. Voorheen nooit geen last van gehad. Mijn systeem is wel al een paar jaar oud, maar ik had nooit last van traagheid, dat is nu dus wel het geval.

Vandaar ook mijn vraag of ik iets moet aanpassen om die snelheid weer terug te krijgen. Nu ik werk met het 4K scherm, moet ik een snellere processor aanschaffen, meer geheugen (zit al op max 32 GIG wat mijn moederbord aan kan) of een andere grafische kaart?

Verder is het zo (ook niet al te slim van mij, maar ja.....) dat ik mijn foto's opsla op een 'normale' harddisk en ze dus ook vanaf die plek bewerk. Dat is mijn D-schijf, terwijl mijn C-schijf een SSD-schijf is. Dus ik zit er aan te denken en ga dat ook proberen om mijn foto's voortaan op de SSD-schijf te zetten. Eens kijken of dat veel scheelt in snelheid qua bewerken.

Dus op dit moment nog twee 'problemen':

1) Geen maximale schermresolutie mogelijk op de DELL

2) Aanzienlijke vertraging tijdens het bewerken van mijn foto's in Photoshop.

[ Voor 8% gewijzigd door 103720 op 28-04-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
103720 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:48:
@Uszka en @Speed24

1) Geen maximale schermresolutie mogelijk op de DELL
Sluit de Dell eens aan op de HDMI van het moederbord.
2) Aanzienlijke vertraging tijdens het bewerken van mijn foto's in Photoshop.
Tja, systeem is 8 jaar oud en zal moeite hebben met hoge resoluties. Dat het 4K uit kan spugen wil nog niet zeggen dat het lekker rap gaat werken. GTX 760 draait op legacy drivers dus daar hoef je ook geen verbetering meer te verwachten. Wat dat betreft is het eigenlijk aan vervanging toe. De nieuwste Intels zijn single core 2x zo snel en de nieuwste i7 (12700) doet multicore 6x zoveel. De iGPU van een 12600K doet bij mij probleemloos 2x 4K en 1x 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Uszka schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:05:
[...]

Sluit de Dell eens aan op de HDMI van het moederbord.

[...]

@Uszka Het aansluiten van de DELL via HDMI op het moederbord en de HP via VGA op het moederbord geeft een winst in zoverre dat de maximale resolutie van de DELL nu ingesteld kan worden op 1600 x 1200 (maar dus nog niet de maximale resolutie).

{edit 2} Verkeerd gekeken, de optie om naar 1600 x 1200 te gaan wordt nu wel aangegeven maar als ik die kies gaat het systeem toch weer automatisch terug naar een resolutie van 1050 x 1680. Dat geldt voor zowel de DELL alsook de HP.

Tja, systeem is 8 jaar oud en zal moeite hebben met hoge resoluties. Dat het 4K uit kan spugen wil nog niet zeggen dat het lekker rap gaat werken. GTX 760 draait op legacy drivers dus daar hoef je ook geen verbetering meer te verwachten. Wat dat betreft is het eigenlijk aan vervanging toe. De nieuwste Intels zijn single core 2x zo snel en de nieuwste i7 (12700) doet multicore 6x zoveel. De iGPU van een 12600K doet bij mij probleemloos 2x 4K en 1x 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Uszka ,

Okay,.....dus processor en grafische kaart vervangen......Maar dat houdt waarschijnlijk ook in dat het gehele systeem vervangen moet worden. Want voeding zal dan ook wel niet meer voldoende zijn, nieuw geheugen zal dan ook wel nodig zijn omdat de modules die ik nu heb ook een aantal jaren oud zijn. ( U schrijft dat het systeem 8 jaar oud is, maar volgens mij heb ik dit systeem pas een jaar of 3 of 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
103720 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:42:
@Uszka ,

( U schrijft dat het systeem 8 jaar oud is, maar volgens mij heb ik dit systeem pas een jaar of 3 of 4).
i7-4790 en Z97 zijn van 2014. GTX 760 zelfs 2013. De techniek is 8 jaar oud. Dat jij het pas 3 - 4 jaar hebt doet daar niets aan af. Je hebt destijds 4 jaar oud spul gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Uszka , even voor de zekerheid de factuur er bij gezocht. Maar heb het systeem al 6 jaar....tijd gaat sneller als ik denk.

Dus tijd voor een update.

Eenieder bedankt voor haar/zijn bijdrage. Jullie hebben me echt geholpen.

Ga nu in het aankoopadvies-topic maar eens kijken wat voor configuratie er wordt aanbevolen waardoor ik weer 6 jaar vooruit kan.
Desktop voor Photoshop

[ Voor 6% gewijzigd door 103720 op 29-04-2022 16:58 ]

Pagina: 1