Hoi iedereen
Na 10 jaar van m'n vorige desktop (i7 3e generatie, 1080 kaart, 64gb RAM) te hebben genoten, kriebelt het voor een upgrade!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een hobbyist met uiteenlopende interesses. Zoek vooral een deskop waar ik weer enkele jaren geniet van kan hebben. Ik hou er van om met de nieuwste games en technologieën te experimenteren dus een zware computer die nog uitbreidbaar is, geniet mijn voorkeur.
Ben flexibel bij duidelijke meerwaarde. Het allerlaatste nieuwe hoeft niet persé maar wel graag kwalitatief materiaal. Ik ga uit van een € 2.500 maar als de ideale machine er € 3.000 kost is het ook zo
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Synology NAS voor opslag dus heb het nu bij 1TB SSD gehouden.
Monitor en randapparatuur heb ik al.
Nu dus vooral op zoek naar de ideale combinatie en advies rond de eigenlijke desktop.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een desktop die grafisch sterk is (video montage, fotobewerking, AfterEffects werk, ...). Met het oog op VR/AX, Python algoritmes, AI, big data ... ook graag de nodige rekenkracht om te kunnen experimenteren.
Ben geen die hard gamer maar het is fijn om de grote games de komende 5 jaar te kunnen spelen op een vlotte manier, bij voorkeur op de eerder hogere visuele instellingen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen uitgesproken voorkeuren naar merken toe. Voorkeur voor kwaliteit ook al kost dat iets meer. Maar wel steeds in verhouding tegenover de meerwaarde - het moet niet "het merk" zijn als resultaten en bouwkwaliteit van een goedkoper alternatief gelijkaardig zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het mag een grote en zware kast zijn, hoeft niet verplaatst te worden. Met RGB experimenteren zou fijn zijn maar het hoeft geen pronkstuk te worden en hoeft de kamer niet te verlichten want dat zou me eerder storen
Als keuzes moeten gemaakt worden liever een laag geluidsniveau dan fancy uitzicht of laag energieverbruik.
Ga je overklokken?
Heb er geen ervaring mee maar het kriebelt wel om te proberen!
Graag dus voeding/koeling/processor wel op deze mogelijkheid voorzien.
Wat verwacht je van ons?[i]
Het is de eerste keer dat ik volledig zelf een desktop zou samenstellen en assembleren. Ik kan me dus voorstellen dat ik beginnersfouten durf te maken
Ben dan ook vooral op zoek naar advies, of de componenten die ik in gedachten heb bij elkaar passen, of er betere alternatieven zijn op basis van jullie expertise, of ik alle maten/wattages goed bekeken heb en of ik daar nergens tegen de muur dreig te knallen, ...
Elk advies is welkom en enorm geapprecieerd!
Een aantal vragen waar ik nu alvast mee zit:
Alvast bedankt voor jullie hersenspinsels en adviezen!! Much appreciated!
Na 10 jaar van m'n vorige desktop (i7 3e generatie, 1080 kaart, 64gb RAM) te hebben genoten, kriebelt het voor een upgrade!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een hobbyist met uiteenlopende interesses. Zoek vooral een deskop waar ik weer enkele jaren geniet van kan hebben. Ik hou er van om met de nieuwste games en technologieën te experimenteren dus een zware computer die nog uitbreidbaar is, geniet mijn voorkeur.
- Photoshop
- Adobe Premiere en AfterEffects (drone beelden, GoPro, vele layers/effecten)
- Games: GTA5, RDD2, ...
- VR gaming in de toekomst mogelijk
- Rendering (video, 3D modellen, AI toepassingen, ...) - nog weinig concreet maar geniet van snelle renders.
- Hobbyist coder: SQL database, virtual machine(s), xampp - maar vermoed hier geen uitdagingen
Ben flexibel bij duidelijke meerwaarde. Het allerlaatste nieuwe hoeft niet persé maar wel graag kwalitatief materiaal. Ik ga uit van een € 2.500 maar als de ideale machine er € 3.000 kost is het ook zo
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Synology NAS voor opslag dus heb het nu bij 1TB SSD gehouden.
Monitor en randapparatuur heb ik al.
Nu dus vooral op zoek naar de ideale combinatie en advies rond de eigenlijke desktop.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een desktop die grafisch sterk is (video montage, fotobewerking, AfterEffects werk, ...). Met het oog op VR/AX, Python algoritmes, AI, big data ... ook graag de nodige rekenkracht om te kunnen experimenteren.
Ben geen die hard gamer maar het is fijn om de grote games de komende 5 jaar te kunnen spelen op een vlotte manier, bij voorkeur op de eerder hogere visuele instellingen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen uitgesproken voorkeuren naar merken toe. Voorkeur voor kwaliteit ook al kost dat iets meer. Maar wel steeds in verhouding tegenover de meerwaarde - het moet niet "het merk" zijn als resultaten en bouwkwaliteit van een goedkoper alternatief gelijkaardig zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het mag een grote en zware kast zijn, hoeft niet verplaatst te worden. Met RGB experimenteren zou fijn zijn maar het hoeft geen pronkstuk te worden en hoeft de kamer niet te verlichten want dat zou me eerder storen
Als keuzes moeten gemaakt worden liever een laag geluidsniveau dan fancy uitzicht of laag energieverbruik.
Ga je overklokken?
Heb er geen ervaring mee maar het kriebelt wel om te proberen!
Graag dus voeding/koeling/processor wel op deze mogelijkheid voorzien.
Wat verwacht je van ons?[i]
Het is de eerste keer dat ik volledig zelf een desktop zou samenstellen en assembleren. Ik kan me dus voorstellen dat ik beginnersfouten durf te maken
Ben dan ook vooral op zoek naar advies, of de componenten die ik in gedachten heb bij elkaar passen, of er betere alternatieven zijn op basis van jullie expertise, of ik alle maten/wattages goed bekeken heb en of ik daar nergens tegen de muur dreig te knallen, ...
Elk advies is welkom en enorm geapprecieerd!
Een aantal vragen waar ik nu alvast mee zit:
- Is het slim om voor de i9 te gaan? Heb deze vooral gekozen omdat ik denk dat hij langer relevant/performant zal zijn tegenover i5/i7? Of toch beter een Ryzen?
- Ben voor 3.600mhz DDR4 geheugen gegaan i.p.v. 3.200mhz. Is dat een significant verschil in praktijk?
- Mijn kennis over koeling en voeding is euhm onbestaande
zit ik op het goede spoor met wat ik selecteerde?
- De GPU's zijn nog steeds bijzonder duur. Is een 3060TI een goeie keuze of moet ik toch voor een 3080 gaan? Gevoel zegt nu onder de € 700 blijven en over enkele jaren een upgrade steken van een 4000 of 5000 reeks tegen dan.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i9-12900K Boxed | € 599,- | € 599,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 | € 369,- | € 369,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X 8G LHR | € 599,- | € 599,- |
1 | Behuizingen | Sharkoon TG5 Pro RGB | € 79,95 | € 79,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18 | € 309,- | € 309,- |
1 | Voedingen | MSI MPG A850GF | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) | € 129,- | € 129,- |
Totaal | € 2.194,85 |
Alvast bedankt voor jullie hersenspinsels en adviezen!! Much appreciated!