Aarde kabel trekken naar een GEAARDE stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-04 19:15
Beste mede Tweakers,

Ik heb een vraag waar ik mee zit. Ik heb een outdoor camera die op een paal zit ongeveer op een hoogte van 15m. De paal zelf steekt 4m boven mijn huis uit. De camera word voorzien van stroom via PoE. Nu zou ik de internetkabel willen aarde. Ik ben van plan de volgende set te kopen:

https://www.wifishop.nl/u...-utp-ftp-kabels/pid=36206

het eerste stuk van de beveiliging kan ik aan de paal zelf aarden (zoals in de handleiding staat).
Het probleem is echter het 2de stuk van de beveiliging, deze moet in de grond geaard worden. Sinds de paal op mijn balkon staat is er vrijwel geen mogelijkheid om deze ergens op de aarden.

In de buurt (binnen) zit een stopcontact die wel geaard is. Deze word gebruikt voor de wasmachine. Is het mogelijk om een aarde draad vanaf de 2de bliksembeveiliging te trekken naar dit stopcontact en die dan aan te sluiten op het aarde gedeelte van de stopcontact?

Bedankt voor het helpen! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43

BCC

Een bliksemafleider moet naar de grond, niet naar de meterkast.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik ben totaal a-elektrotechnisch... Bliksemafleider via aardedraad in huisinstallatie???

Geen goed idee denk ik. Hoeveel A doet een bliksemschicht? 1.200 - 200.000 A ofzo? Hoveeel kan een std.automaat afschakelen? 16?

TL:DR Mogelijk is het vast wel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:56
Doe dat niet ivm brand veiligheid bovendien is ook bliksemschicht geen vast A kan laag of te hoog en vaak is een aardedraad zo dun ... gewoon in grond steken is halve werk dan meterkast gedoe aansluiten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 23:05
Ultrafast schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:12:
Doe dat niet ivm brand veiligheid bovdien is ook bliksemschicht geen vast A kan laag of te hoog en vaak is een aardedraad zo dun ... gewoon in grond steken is halve werk dan meterkast gedoe aansluiten ...
Paal staat op zijn balkon, dus OP woont in een appartement? Maar ik snap niet waarom je zo'n surge protector buiten ertussen wilt plaatsen (Ubiquiti ETH-SP Gen2). Kan je niet dan gewoon een surge protector hangen vlak bij de opnameapparatuur/switch etc. (zoals eentje van phoenix contact)?

[ Voor 23% gewijzigd door Monkeydancer op 24-04-2022 19:17 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:56
Monkeydancer schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:14:
[...]

Paal staat op zijn balkon, dus OP woont in een appartement?
Ow overheen gelezen... sorry daarvoor dan stel ik dan voor met nieten via muur een aardekabel naar grond trekken ? Tenzij iemand beter verstand klussen idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ultrafast schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:17:
[...]

Ow overheen gelezen... sorry daarvoor dan stel ik dan voor met nieten via muur een aardekabel naar grond trekken ? Tenzij iemand beter verstand klussen idee heeft.
Gewoon niet zélf gaan klussen in zo'n geval?

Het is niet voor niets dat de bliksem geleiders (en geen afleiders) bij bijvoorbeeld kerktorens gemaakt zijn van ±10mm dik koper. Al je het hoogste punt in de omgeving bent dan vang je wel eens wat extra spanning op...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@Monkeydancer De switch zit aangesloten op een surge protector dus dat zit hoop ik veilig. Ik zou de Ubiquiti ETH-SP Gen2 puur kopen om de statische elektriciteit weg te geleiden. Beschermen tegen een directe inslag is vrijwel onmogelijk. Sinds het een vrij dure camera is zou ik die ook graag goed willen beschermen tegen statische elektriciteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
@VkAmk Als je zorgt dat je camera geïsoleerd is van de paal en je POE kabel met Ubiquiti ETH-SP ben je toch klaar? Camera hangt helemaal geïsoleerd van alles en de kabel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@BCC Stel ik zou een extra aarde pen laten slaan en deze zit op 2m afstand van de aardepen van het huis. Creëer je dan niet een soort loop? Elektriciteit geleid ook best goed door de grond namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@chrisborst Hoe kan ik ervoor zorgen dat de camera goed geïsoleerd zit van de rest? Het eerste gedeelde van de Ubiquiti ETH-SP zit namelijk geaard aan de paal en de camera zit d.m.v. metalen beugels aan de paal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je wilt dat die goed geïsoleerd is dan sluit je hem met glas aan voor data en een scheidingstrafo voor de energie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even geheel terzijde, maar woon je inderdaad in een appartement? Zo ja, wat vindt de vve van je 15 meter hoge bliksemafleider en camera?

De enige veilige mogelijkheid is vanaf het balkon aan de buitenzijde een aardaansluiting naar een aardpen. Als je huis al is voorzien van bliksemafleiders kun je hem ook daar op aarden.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 24-04-2022 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
The_BoKmeester schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:08:
Ik ben totaal a-elektrotechnisch... Bliksemafleider via aardedraad in huisinstallatie???

Geen goed idee denk ik. Hoeveel A doet een bliksemschicht? 1.200 - 200.000 A ofzo? Hoveeel kan een std.automaat afschakelen? 16?

TL:DR Mogelijk is het vast wel. :D
Automaten schakelen je aarde niet, enkel fase en nul.

[ Voor 32% gewijzigd door Navi op 24-04-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@pagani Nee het is geen appartement maar een eengezinswoning. De mast bevindt zich op het balkon. Alleen is het trekken van een draad naar aarde lastig omdat mijn balkon aan de voorkant van mijn woning zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
VkAmk schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:03:
@pagani Nee het is geen appartement maar een eengezinswoning. De mast bevindt zich op het balkon. Alleen is het trekken van een draad naar aarde lastig omdat mijn balkon aan de voorkant van mijn woning zit.
Dan is de wedervraag wat de welstandsnota en het bestemmingsplan zeggen over antennes van 15 meter hoog op een balkon met daarop een camera ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 12:39
VkAmk schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:58:

het eerste stuk van de beveiliging kan ik aan de paal zelf aarden (zoals in de handleiding staat).
Het probleem is echter het 2de stuk van de beveiliging, deze moet in de grond geaard worden. Sinds de paal op mijn balkon staat is er vrijwel geen mogelijkheid om deze ergens op de aarden.
Er is geen "eerste" en "tweede" stuk. Als je deze bestelt krijg je gewoon 1 toestel, geen 2.

In de handleiding gebruiken ze inderdaad 2 toestellen, maar voor jouw toepassing is 1 toestel aan de paal voldoende. Het tweede moet je niet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Navi schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:59:
[...]

Automaten schakelen je aarde niet, enkel fase en nul.
Kijk, zoveel verstand heb ik dus van elektrotechniek... ;)

Maar, wat zou er in huis gebeuren als je een bliksemafleider-aardedraad op de randaarde in huis zou aansluiten? En er is een inslag.... (ik heb geen idee) Klapt dan je meterkast uit mekaar? Gaat er in huis iets kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@pagani Ik heb op de website van rijksoverheid gelezen dat bij een mast onder 5m geen vergunning nodig is. Mijn mast steekt 382 cm boven huis uit en heeft een totale lengte van 425cm dus binnen de vergunningsmarge van 5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@mathias82 Ah oke ja de foto op de website liet 2 stuks zien vandaar dat ik dacht dat er 2 van die apparaatjes werden geleverd. Prima als ik maar 1 nodig heb voor mijn toepassing dat is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wil je nou je camera aarden ? (Wat nutteloos is) Of wil je een bliksemafleider op je paal ? (Wat iets anders dan aarde is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@DukeBox Ik wil de internet kabel die via mijn switch naar de camera loop aarden. Zodat mijn switch beveiligd is tegen overspanning en andersom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

VkAmk schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:31:
@DukeBox Ik wil de internet kabel die via mijn switch naar de camera loop aarden. Zodat mijn switch beveiligd is tegen overspanning en andersom ook.
Aarding is geen bescherming tegen overspanning. Sterker nog, het kan bij blikseminslag juist voor schade zorgen bij sommige apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@DukeBox Hoe zou ik mijn switch en camera goed kunnen beveiligen tegen overspanning/statische elektriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Een overspanningsbeveiliging in je meterkast (of alleen een tussen je switch) maar alle andere apparatuur via de switch is nog steeds kwetsbaar als daar geen beveiliging in zit. Je hebt ook POE injectoren en switches die dit hebben ingebouwd.

Maar als het alleen om inslag op je paal gaat dan is gewoon een bliksem geleiding een betere (en veiligste) oplossing.

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@DukeBox Momenteel heb ik tussen de stopcontact en de switch dit apparaatje
zitten:

https://www.bol.com/nl/nl...pFfg.2_21.24.ProductTitle

En als ik op de mast een bliksemafleider wil installeren hoe kan ik dat het beste doe? met een aardepen en dan een kabel naar de mast toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

VkAmk schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:52:
En als ik op de mast een bliksemafleider wil installeren hoe kan ik dat het beste doe? met een aardepen en dan een kabel naar de mast toe?
Opnhet hoogste punt een geleiding maaken met een massieve kern via geisoleerde klemmen zo kort mogelijk naar een aardpen.
Wikipedia: Bliksemafleider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43

BCC

"beschermt aangesloten apparatuur tegen piekspanning o.a. veroorzaakt door (indirecte) blikseminslag" Ik zou de kleine lettertjes ook maar even doorlezen voordat je die 50.000 euro probeert te verhalen :) Maar idd aardepen en dan met een kabel naar de mast toe. Heb je niet toevallig een regenpijp in de buurt ofzo? Daar kun je zo achterlangs uit het zicht naar beneden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Je kan beter even kijken of je apparatuur gedekt is door verzekering. Soms zit daar een limiet aan zonder aanvullende melding/pakket. Een goede dekking kost je heel wat minder geld dan al die apparstuur die vaak toch maar half werkt en dat allemaal voor een kans van inslag die nog steeds heel klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
Ik heb een regenpijp lopen alleen zou ik daarvoor een gat in een muur moeten boren. Ik ga daar morgen nog eventjes naar kijken. Ik heb nog een laatste vraag. Als ik de aardpen erin sla en die bevindt zich op 2m afstand van de aardpen van het huis, creëer je dan geen loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

VkAmk schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:06:
Als ik de aardpen erin sla en die bevindt zich op 2m afstand van de aardpen van het huis, creëer je dan geen loop?
Een loop terug naar de wolken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
VkAmk schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:06:
Ik heb een regenpijp lopen alleen zou ik daarvoor een gat in een muur moeten boren.
Wanneer je zoiets als op onderstaande foto langs/naast de regenpijp kunt boren en je meteen onderaan een pen in de grond kunt laten slaan ben je toch klaar? Die bliksemafleidingen kunnen redelijk netjes gemonteerd worden waardoor ze nauwelijks opvallen.

Afbeeldingslocatie: https://debruijnbliksem.nl/wp-content/uploads/2019/06/bliksembeveiliging-5.jpg
Pagina: 1