Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reeds 10x320wp op ZW. Is 10x320wp bijleggen NO interessant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Topicstarter
Beste medetweakers,

Momenteel heb ik 10x 320Wp panelen geinstalleerd op mn dak, totale theoretische max opbrengst is 3,2Kwh.

Ik heb een Solaredge SE3000h PI(omvormer).
De zonnepanelen zijn in de meterkast aangesloten op een C16/0,03A aardlekschakelaar.

De panelen liggen op mn dakhelft wat zuidwestelijk georiënteerd is(240 graden ZW).

Ik twijfel of ik nog 10 panelen bij moet leggen op mn andere dakhelft (60 graden NO).
Het dak heeft een (gunstige?) hellingshoek van +/- 25 graden.

- is het rendement voldoende? In de ochtend zullen deze panelen meer opleveren dan de ZW panelen, maar later in de middag minder lijkt me. Ik had al gevonden dat het rendement t.o.v. zuid ongeveer 75% zal zijn, klopt dat? Bron: https://warmerhuis.nl/zonnepanelen-noorden

- kan de aardlek dit aan of moet er een extra groep gecreëerd worden?

- kan de omvormer dit aan of moet deze geupgrade worden?

Als ik antwoorden heb op deze vragen dan kan ik inschatten of het de moeite waard is om het dak vol te leggen.

Als iemand nog tips heeft of suggesties dan hoor ik het graag. Dank alvast voor het meedenken. d:)b

Alle reacties

• gurbe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Je zou het kunnen invoeren in de solaredge designer. Zie: https://designer.solaredge.com

Meer info over de designer vind je in het solaredge topic.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een dakhoek van 25 is het eigenlijk vreemd dat het nog niet vol ligt ;)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De PI versie ken ik niet.

Inderdaad even simuleren hoeveel er nog bij op die omvormer past in dit geval. Ik vermoed dat 10+10 net wel of net niet lukt.
Het hoeven overigens niet dezelfde panelen te zijn, het gaat erom dat de nieuwe optimisers hetzelfde maximale voltage als de oude hebben.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:04:
De PI versie ken ik niet.

Inderdaad even simuleren hoeveel er nog bij op die omvormer past in dit geval. Ik vermoed dat 10+10 net wel of net niet lukt.
Het hoeven overigens niet dezelfde panelen te zijn, het gaat erom dat de nieuwe optimisers hetzelfde maximale voltage als de oude hebben.
PI is photovoltaic inverter… had het erbij gezet maar is denk ik overbodig geweest. Dank voor de tips iig! Zal eens kijken naar de designer die genoemd is.

• CAvE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39
Ik volg dit topic even omdat ik met dezelfde situatie zit (buren?😂).
Waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen is dat er niemand op een 60 graden dak wil leggen.
Bovendien haakt het merendeel al af als ik over NO begin, alsof ze aansprakelijk zijn voor de productie.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Topicstarter
CAvE schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:08:
Ik volg dit topic even omdat ik met dezelfde situatie zit (buren?😂).
Waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen is dat er niemand op een 60 graden dak wil leggen.
Bovendien haakt het merendeel al af als ik over NO begin, alsof ze aansprakelijk zijn voor de productie.
Geen probleem. Geen buren denk ik, die 60 graden is gemeten op het kompas(60 graden noordoost). Dakhelling (hoek)is echter 35 graden :)

60 graden hellingshoek is zover ik begrijp inderdaad aan de steile kant. Misschien dat t voor wintermaanden iets voordeliger is, maar het grootste rendement haal je uit de zomermaanden. Dan staat de zon veel hoger in de hemel en is de instraling een stuk minder(als ik de theorie goed begrijp)

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Voer hier anders even al je gegevens in en kijk wat je opbrengst ongeveer gaat zijn en of de omvormer nog geschikt is en niet te veel gaat aftoppen

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Ik ga mijn NO dak iig zo vol mogelijk leggen aankomend weekend

Ik ga 3900wp leggen op 59 graden azimut op een 30graden dak.
Van de 3900 zou dan ongeveer 2750 overblijven tops.
Zeker met de TLV van nu is dit zeker rendabel

[ Voor 50% gewijzigd door da_stiech op 25-04-2022 22:57 ]

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Dit zou dan dus bij jou ongeveer het geval gaan zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U644AX6Nn88saeSQ4TPf2xejt4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDrkSQ4U6V7PTulPcdqBnjaq.jpg?f=fotoalbum_large

Op goede dagen ga je dus 4600w opbrengen rond 13.30uur.
Je omvormer gaat het dus niet leuk vinden

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Topicstarter
da_stiech schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:44:
Voer hier anders even al je gegevens in en kijk wat je opbrengst ongeveer gaat zijn en of de omvormer nog geschikt is en niet te veel gaat aftoppen

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Ik ga mijn NO dak iig zo vol mogelijk leggen aankomend weekend

Ik ga 3900wp leggen op 59 graden azimut op een 30graden dak.
Van de 3900 zou dan ongeveer 2750 overblijven tops.
Zeker met de TLV van nu is dit zeker rendabel
Handige site. Klinkt niet verkeerd. Opbrengst is ongeveer 65-70% van zuid. Grote voordeel voor mij persoonlijk is ook wat meer opbrengst in de ochtend, en meer verspreid over de dag.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
da_stiech schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:03:
Dit zou dan dus bij jou ongeveer het geval gaan zijn:

[Afbeelding]

Op goede dagen ga je dus 4600w opbrengen rond 13.30uur.
Je omvormer gaat het dus niet leuk vinden
Mooie simulatie.
SolarEdge 1 fase mag een max DC vermogen van 155% van AC. 1.55 x 3000 W = 4650 W DC.
Het zou dus ook net wel kunnen passen en dan bijvoorbeeld 2% van de jaaropbrengst aftoppen.

Simuleer beter met Solaredge designer. Als het daar toegestaan is wordt de omvormer gewoon blij.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1