Radiatoren warm terwijl thermostaat uit staat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:57
Ik heb donderdag de sleutels van mijn nieuwbouwhuis gekregen. Ik ben net weer langs geweest en er viel me 1 ding op wat mij niet normaal lijkt met de verwarming.

De thermostaat gaf een temperatuur van 19,5 aan en stond ingesteld op 15 graden. Er is dus geen warmtevraag.

Op de begane grond is er vloerverwarming. Die voelde niet warm aan. Op de eerste en tweede verdieping zijn er radiatoren op de kamers. Alle radiatoren hebben een draaiknop die van * tot 5 gaat. Sommige stonden ingesteld op stand 2 en enkele op 3.

Er stonden op eerste en tweede verdieping 2 radiatoren die op stand 4 stonden. Deze radiatoren waren warm ondanks dat er geen warmtevraag is geregeld vanuit de thermostaat. Dit lijkt mij niet normaal ?

In mijn huidige woning worden de radiatoren niet warm als er geen warmtevraag is vanuit de thermostaat. Ongeacht op welke stand de radiatoren staan gedraaid. Hier heb ik echter geen vloerverwarming dus ik weet niet of er een verschil zit.

Beide woningen zijn trouwens aangesloten op stadsverwarming. Het enige verschil is dat er in de nieuwe woning dus vloerverwarming is op de beganegrond. In beide woningen wordt de warmte geregeld via een Honeywell thermostaat (rond ding).

Beste antwoord (via dcell op 24-04-2022 15:34)

Anoniem: 36835

Die radiatoren hebben hun eigen thermostaatknop.* stand 2 = 18 graden ongeveer.
Je thermostaat beneden is voor vloerverwarming, die voelt niet warm omdat je temperatuur bereikt is. Zet hem maar op 21 graden, en voel dan na een uurtje nog eens.

Niks aan de hand dus

*Dit geldt voor 90% van de nieuwbouwwoningen

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 24-04-2022 15:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:12
Is er wel warm water gebruikt? Dan kan dit een teken zijn dat de driewegklep in de ketel defect is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Je thermostaat beneden is voor vloerverwarming, die voelt niet warm omdat je temperatuur bereikt is. Zet hem maar op 21 graden, en voel dan na een uurtje nog eens.

Niks aan de hand dus

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 24-04-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
frickY schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:18:
Is er wel warm water gebruikt? Dan kan dit een teken zijn dat de driewegklep in de ketel defect is.
Enige keer dat er warm water is gebruikt is tijdens de oplevering afgelopen donderdag. De afgelopen dagen 2 dagen is er geen water gebruikt dus ook geen warm water. Ondanks dat is er 0.5 GJ verstookt.
Anoniem: 36835 schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:20:

Niks aan de hand dus

Ok dus dan werkt het anders dan in mijn huidig woning. Ik zal de aannemer even voor de zekerheid vragen of dat echt zo is.

[ Voor 40% gewijzigd door dcell op 24-04-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Als je stadsverwarming hebt, is dit toch ook gewoon logisch?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Makkelijk schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:44:
Als je stadsverwarming hebt, is dit toch ook gewoon logisch?
Hier in de huidige woning (uit 2010) staan de radiatoren aan. De thermostaat staat uit (op 15, binnen is het nu 20,5 graden dus geen warmtevaag) en de radiatoren gaan niet aan/zijn koel.

Dat had ik dus ook verwacht bij de nieuwe woning maar blijkbaar werkt het dan toch anders. Beide woningen zijn aangesloten op stadsverwarming.

Even wat meer opgezocht en in mijn huidige woning heb ik radiatorkranen op de radiatoren en in de nieuwe woning heb ik thermostaatknoppen. Dat is dus het verschil en geeft dus blijkbaar ook een andere werking.

[ Voor 16% gewijzigd door dcell op 24-04-2022 16:14 ]

Pagina: 1