Droogtijd beton/zandcement ivm. plak PVC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 18:50

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Binnenkort wil ik de convectorput (ca. 240x40 cm) in ons nieuwe huis gaan dicht maken dmv. beton en daaroverheen zandcement. De beton laag zal ca 10 cm zijn en de zandcement ca. 5 cm. Het probleem is dat ze in principe over 5 weken zouden komen voor het egaliseren van de vloer om er daarna plak PVC op aan te brengen. Nu zit ik met het probleem cq. de vraag of ik het beton/zandcement in die periode wel voldoende snel kan drogen. Nu lees ik uiteenlopende verhalen over het al dan niet gebruiken van bv. een bouwdroger.

Heeft iemand enig idee of dit kan werken? Of kan ik nog iets anders doen om te zorgen dat het voldoende snel droog is? Of is het simpelweg onmogelijk wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:43
hier meer..."De droogtijd is afhankelijk van de water-cement (W/C/ factor) en andere toeslagstoffen. 2 dagen is meestal voldoende om verder aan het project te werken. Het is dan al mogelijk om op het beton te staan en erop te werken. Wanneer je een stevige betonvloer storten wilt kun je het beste rekening houden met minimaal 3 dagen droogtijd om er zeker van te zijn dat je er veilig op kunt staan.
Droogtijd beton

Hoe snel droogt beton? Beton is pas na 28 dagen volledig uitgehard. Dit betekent dat het beton dan pas de uiteindelijke potentiële sterkte bereikt heeft.
"...

Hier hebben ze het over 6 weken voor verven.

En ik denk dat een bouwdroger niet veel gaat schelen in droogtijd, daar je een vrij kleine oppervlak aan beton tov. je hele kamer gaat doen. Zorgen voor voldoende ventilatie doet meer. En best kans dat je ook de zon erop hebt daar convector putten vaak bij lage ramen zitten.

Kan het vocht ook nog naar onder weg richting de kruipruimte? Dan heb je meerdere paden dat het op kan.

Maar als je nu begint, dan lijkt me dat je met een week of vijf toch wel het zaakje droog moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
The_Vice schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:29:
En best kans dat je ook de zon erop hebt daar convector putten vaak bij lage ramen zitten.

Kan het vocht ook nog naar onder weg richting de kruipruimte? Dan heb je meerdere paden dat het op kan.

Maar als je nu begint, dan lijkt me dat je met een week of vijf toch wel het zaakje droog moet hebben.
Ja maar je leest dus ook weer dat je niet te snel moet drogen en dus soms ook juist moet beschermen tegen de zon ivm. te snel drogen. Terwijl je ergens anders weer leest dat je het prima met een bouwdroger kan versnellen?! Vraag is of dat voor zo'n relatief klein oppervlak ook een probleem is natuurlijk. Via de kruipruimte kan het denk ik niet goed weg aangezien ik ga storten op een paar lagen EPS platen met daar bovenop een OSB plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-04 01:09
Gewoon de tijd nemen, moet neem ik aan 30 jaar meegaan. Dus betonstorten en afdekken met plastic zodat het langzaam droogt. Gewoon de vloerboer uitstellen. Heb je de sleutel van het nieuwe huis nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
Vistuig schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:43:
Gewoon de tijd nemen, moet neem ik aan 30 jaar meegaan. Dus betonstorten en afdekken met plastic zodat het langzaam droogt. Gewoon de vloerboer uitstellen. Heb je de sleutel van het nieuwe huis nog niet?
Helaas heb ik de sleutel nog niet nee (die krijg ik over een week). En aangezien ik 2 kleine kinderen heb zou het natuurlijk wel heel erg handig uitkomen als het PVC er ook al in ligt als we gaan verhuizen. Maar het moet inderdaad wel gewoon "goed" zijn. Ik had gewoon de hoop dat er nog alternatieven waren om het sneller "goed" te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:45

BCC

Wij hebben eerst een restpartij tapijt tegels gelegd voor de kids en pas na 2 maanden pvc. Er was ook nog lekkage dus bij ons was dat geluk bij een ongeluk :)

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 24-04-2022 16:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou even een walletje maken rondom de convectorput (hout, pur, whatever), de rest alvast laten egaliseren en leggen en na voldoende droogtijd de convector en het stuk rondom de wal af laten maken. Doen we hier rond een nieuw geplaatste trap (die we pas na het leggen konden plaatsen) ook.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 24-04-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
pagani schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:48:
Ik zou even een walletje maken rondom de convectorput (hout, pur, whatever), de rest alvast laten egaliseren en leggen en na voldoende droogtijd de convector en het stuk rondom de wal af laten maken. Doen we hier rond een nieuw geplaatste trap (die we pas na het leggen konden plaatsen) ook.
Volgens mij willen die PVC leggers dat niet omdat ze alles in 1x willen doen. Heb ze nl. destijds ook gevraagd of ze de woonkamer/keuken niet apart konden leggen, maar dat wilden ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 09:58

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

ruimte opvullen met platic folie tegen lekken. Dan een laag stoeptegels, klinkers e.d. er in, laagje beton er in gieten die de ruimte er tussen vult. Op deze manier laag voor laag het gat vullen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:15
Er zijn ook toevoeg stoffen te krijgen die je droogtijd drastisch verkorten.
Dit bijvoorbeeld: https://www.chemsta.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
tcw82 schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:39:
Er zijn ook toevoeg stoffen te krijgen die je droogtijd drastisch verkorten.
Dit bijvoorbeeld: https://www.chemsta.nl/
Bedankt voor de tip, ik zal daar eens naar kijken!

Weet iemand eigenlijk met welke droogtijd je moet rekenen als je 10cm beton stort waar je vervolgens 5cm zandcement op stort? Voor die 10cm beton rekenen ze normaal iets van 28 dagen en voor zandcement 5 weken (1cm / week). In het geval je vrij snel je dekvloer (2 dagen later ofzo) eroverheen stort, moet je dan rekenen met 4 + 5 = 9 weken. Of korter of juist langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:15
Droogtijd vuistregel. 1 week per cm dikte. 5 cm is dus 5 weken.
Tegelen en andere dingen kunnen al na 48uur (beetje opletten dat je de juiste producten gebruikt etc.)

Ok, nu goed lezen... Tcw82...
Die informatie heb ik niet.

[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 24-04-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vocht zal lastiger uit je beton kunnen als er al een zand cement laag over ligt.
Er is ook snelbeton, misschien ook eens naar kijken? Gaat niet om enorme hoeveelheden lijkt me.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:44:
Vocht zal lastiger uit je beton kunnen als er al een zand cement laag over ligt.
Er is ook snelbeton, misschien ook eens naar kijken? Gaat niet om enorme hoeveelheden lijkt me.
Snelbeton mag je niet gebruiken voor vloeren cq. dingen met bewapening, daar had ik al naar gekeken. Ik zou evt. wel iets meer beton (bv. 7 cm) kunnen storten, dat eerst laten drogen en dan later 3cm zandcement. Het gaat er nl. om dat er tussendoor vvw in gelegd kan worden en dat wordt gefreesd in de rest van de vloer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
arnova schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:34:
[...]

Ja maar je leest dus ook weer dat je niet te snel moet drogen en dus soms ook juist moet beschermen tegen de zon ivm. te snel drogen. Terwijl je ergens anders weer leest dat je het prima met een bouwdroger kan versnellen?! Vraag is of dat voor zo'n relatief klein oppervlak ook een probleem is natuurlijk. Via de kruipruimte kan het denk ik niet goed weg aangezien ik ga storten op een paar lagen EPS platen met daar bovenop een OSB plaat.
Wat is je probleem dat je daarmee wilt oplossen / voorkomen? Ik snap niet wat er zo lastig is aan het dichten van een put.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
MaltheseFalcon schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:20:
[...]

Wat is je probleem dat je daarmee wilt oplossen / voorkomen? Ik snap niet wat er zo lastig is aan het dichten van een put.
Zoals je in de topicstart kan lezen is de klus an sich het probleem niet, het probleem is tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Wat kan er nou echt mis gaan als je vandaag vult en over 5 weken plakt? Het is maar een klein oppervlak. plak pvc is best vochtbestendig itt click pvc, hout of laminaat. Het is dan misschien nog niet 100% uitgehard, maar zal er dan echt zoveel vocht vrijkomen? Het is niet zo dat het in het zicht komt of veel moet dragen. Je zou het eventueel kunnen opvullen en wat toevoegen om het te versnellen.

Thuis heb ik egaline over 4 cm enigzins vers (paar dagen) zandcement gegoten en daar laminaat over gelegd en daar nooit wat van gemerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:10

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Op het moment dat je gaat egaliseren en plakken sluit je het vocht op.... Zal met de garantie van je PVC plakker wellicht wat gedoe opleveren, ze zijn er bij mij niet aan begonnen toen de vochtigheid nog te hoog was. Het antwoord was onverbiddelijk, sta ik niet achter, rot voor je, maar ik doe het niet.

Beton droogt niet in de 28 dagen maar hard uit, dat wil zeggen het water reageert. Dat zou, volgens mij, niet langzamer of sneller gaan als je het afdekt met zandcement (pas gestort beton dek je juist af om niet te snel te drogen). Ik vermoed dus dat je de droogtijd van je zandcement aan kunt houden, á 1 week per cm. Evt iets sneller met een droogtijdversneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
MBvB schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:07:
Wat kan er nou echt mis gaan als je vandaag vult en over 5 weken plakt? Het is maar een klein oppervlak. plak pvc is best vochtbestendig itt click pvc, hout of laminaat. Het is dan misschien nog niet 100% uitgehard, maar zal er dan echt zoveel vocht vrijkomen? Het is niet zo dat het in het zicht komt of veel moet dragen. Je zou het eventueel kunnen opvullen en wat toevoegen om het te versnellen.

Thuis heb ik egaline over 4 cm enigzins vers (paar dagen) zandcement gegoten en daar laminaat over gelegd en daar nooit wat van gemerkt
Met laminaat zou ik het ook wel geloven. Maar aangezien je PVC plakt, vind ik dat een ander verhaal. Daar lijkt het mij logisch dat om goed te plakken je ondergrond voldoende droog moet zijn anders zou je toch onthechting kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
Het uiteindelijke plan is geworden: 10 cm beton storten, 4 weken laten drogen (zoals voorgeschreven) en dan 5cm snel(!) zandcement eroverheen, wat maar 4 dagen hoeft te drogen. Dan kom ik qua tijd precies uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 12:58
De denkfout bij beton en mortel is dat het moet drogen. Het moet juist niet drogen, het moet uitharden en daar is water voor nodig. Daarom ook geen bouwdroger, geen zon en geen toch maar afdekken en wachten. 28 dagen is voldoende.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1