Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gamen (fps, sandbox, action), werken (software ontwikkeling) en modelleren (3d printen). Er zal ook worden gevirtualiseerd en/of gecontaineriseerd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik streef om het bedrag rond de 2500 euro te houden, exclusief monitor. Maar iets meer of minder kan ook, als dat nodig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel mijn toetsenbord (2x usb), muis (1x usb), koptelefoon (3,5 mm) en monitor (4k, freesync, DP/hdmi) gaan mee. Wellicht wordt de monitor binnenkort ook vervangen voor een met HDR, ingebouwde luidsprekers en een Thunderbolt aansluiting.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een goede processor en een goede videokaart om eindelijk eens te spelen zonder in te leveren
op kwaliteitinstellingen. Verder moet het systeem gewoon snel zijn. Applicaties moeten gewoon snel kunnen openen, en game maps moeten snel laden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar bekende merken, zodat op te zoeken is wat de kwaliteit is. Liefst producten met veel reviews.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn grootste eis is dat het systeem zeer stil is. Op dit moment stoor ik me erg aan het geluid dat de ventilatoren van mijn laptop maken in idle stand, wanneer ik bijvoorbeeld op 3 meter afstand televisie kijk. (Ik heb geen idee waarom mijn laptop zoveel blaast als ie niks doet.)
De kast van het nieuwe systeem hoeft wat mij betreft niet groot te zijn. Een kleine ATX of zelfs µATX is wat mij betreft voldoende, tenzij een grotere kast stiller is.
Verder waardeer ik esthetiek, maar houd ik niet van een circus in huis. De kast mag wel een venster hebben voor inkijk, met wat RGB, maar niet alles hoeft te knipperen en 'te bewegen'.
Ga je overklokken?
Ik heb dit nog nooit gedaan, en heb niet kunnen achterhalen hoeveel je ermee opschiet. Ik zou het wel willen proberen, als er significante resultaten te boeken zijn. Dwz, als je pc er 1 of 2 procent sneller van wordt, laat maar zitten. Dan kan ik voor een goedkopere CPU en moederbord gaan. Maar voor 10 of 20 procent sneller, zou ik het zeker willen doen.
Wat verwacht je van ons?
Ik ga voor het eerst zelf een pc samenstellen dus ik zou graag jullie advies willen:
Ik wil gamen (fps, sandbox, action), werken (software ontwikkeling) en modelleren (3d printen). Er zal ook worden gevirtualiseerd en/of gecontaineriseerd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik streef om het bedrag rond de 2500 euro te houden, exclusief monitor. Maar iets meer of minder kan ook, als dat nodig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel mijn toetsenbord (2x usb), muis (1x usb), koptelefoon (3,5 mm) en monitor (4k, freesync, DP/hdmi) gaan mee. Wellicht wordt de monitor binnenkort ook vervangen voor een met HDR, ingebouwde luidsprekers en een Thunderbolt aansluiting.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een goede processor en een goede videokaart om eindelijk eens te spelen zonder in te leveren
op kwaliteitinstellingen. Verder moet het systeem gewoon snel zijn. Applicaties moeten gewoon snel kunnen openen, en game maps moeten snel laden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar bekende merken, zodat op te zoeken is wat de kwaliteit is. Liefst producten met veel reviews.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn grootste eis is dat het systeem zeer stil is. Op dit moment stoor ik me erg aan het geluid dat de ventilatoren van mijn laptop maken in idle stand, wanneer ik bijvoorbeeld op 3 meter afstand televisie kijk. (Ik heb geen idee waarom mijn laptop zoveel blaast als ie niks doet.)
De kast van het nieuwe systeem hoeft wat mij betreft niet groot te zijn. Een kleine ATX of zelfs µATX is wat mij betreft voldoende, tenzij een grotere kast stiller is.
Verder waardeer ik esthetiek, maar houd ik niet van een circus in huis. De kast mag wel een venster hebben voor inkijk, met wat RGB, maar niet alles hoeft te knipperen en 'te bewegen'.
Ga je overklokken?
Ik heb dit nog nooit gedaan, en heb niet kunnen achterhalen hoeveel je ermee opschiet. Ik zou het wel willen proberen, als er significante resultaten te boeken zijn. Dwz, als je pc er 1 of 2 procent sneller van wordt, laat maar zitten. Dan kan ik voor een goedkopere CPU en moederbord gaan. Maar voor 10 of 20 procent sneller, zou ik het zeker willen doen.
Wat verwacht je van ons?
Ik ga voor het eerst zelf een pc samenstellen dus ik zou graag jullie advies willen:
- Heb ik onnodige, te dure, verkeerde of niet passende onderdelen gekozen?
- Vergeet ik geen onderdeel? Zoals bijvoorbeeld (deze weet ik dus al) een TMP module of netwerk?
- Past de videokaart wel in de gekozen kast?
- Is de waterkoeler voldoende voor de CPU?
- Is de voeding niet te zwak? Ook niet voor een monitor met stroom over Thunderbolt?
- Is het relatief goedkopere geheugen wel verstandig als ik voor een high-end processor en SSD ga?
- Zie ik iets anders over het hoofd?
- Zou jij het anders doen?
| part | product | price | remarks |
| case | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | 99,90 | 48,34 liter |
| be quiet! Dark Base 700 Zwart | 165,27 | 68,04 liter | |
| Fractal Design Define Mini C Tempered Glass | 86,82 | 33,75 liter, µATX | |
| motherboard | Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0) | 189,00 | |
| Gigabyte Z690M AORUS ELITE AX DDR4 (rev. 1.0) | 249,00 | µATX | |
| cpu | Intel Core i9-12900K Boxed | 599,00 | |
| memory | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | 139,00 | 2x16 GB DDR4 @ 3600 MT/s |
| gpu | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR | 985,00 | |
| cooling | Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB | 125,05 | LGA1700 bracket included? |
| psu | Gigabyte Aorus P850W | 119,00 | Fully modular 80 Plus Gold |
| storage | Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB | 295,00 | Heatsink needed? |
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uQVaxhav9HlYh4RO9Su8iU7P.webp?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/JawHepkXNGAqRPhBUIwVg21k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Krt0GsjKOjLCRynkFp03pLIu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6n2cn4cqW10ujV3eeaMnIkYh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sq2aLQyimj74ZKwf92CvHdf5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CNdanB6VvrYqSsx6x7zr7Gkj.jpg?f=fotoalbum_large)