Een uiterst stille maar hele snelle pc voor gamen en werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gamen (fps, sandbox, action), werken (software ontwikkeling) en modelleren (3d printen). Er zal ook worden gevirtualiseerd en/of gecontaineriseerd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik streef om het bedrag rond de 2500 euro te houden, exclusief monitor. Maar iets meer of minder kan ook, als dat nodig is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel mijn toetsenbord (2x usb), muis (1x usb), koptelefoon (3,5 mm) en monitor (4k, freesync, DP/hdmi) gaan mee. Wellicht wordt de monitor binnenkort ook vervangen voor een met HDR, ingebouwde luidsprekers en een Thunderbolt aansluiting.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een goede processor en een goede videokaart om eindelijk eens te spelen zonder in te leveren
op kwaliteitinstellingen. Verder moet het systeem gewoon snel zijn. Applicaties moeten gewoon snel kunnen openen, en game maps moeten snel laden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar bekende merken, zodat op te zoeken is wat de kwaliteit is. Liefst producten met veel reviews.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn grootste eis is dat het systeem zeer stil is. Op dit moment stoor ik me erg aan het geluid dat de ventilatoren van mijn laptop maken in idle stand, wanneer ik bijvoorbeeld op 3 meter afstand televisie kijk. (Ik heb geen idee waarom mijn laptop zoveel blaast als ie niks doet.)

De kast van het nieuwe systeem hoeft wat mij betreft niet groot te zijn. Een kleine ATX of zelfs µATX is wat mij betreft voldoende, tenzij een grotere kast stiller is.

Verder waardeer ik esthetiek, maar houd ik niet van een circus in huis. De kast mag wel een venster hebben voor inkijk, met wat RGB, maar niet alles hoeft te knipperen en 'te bewegen'.

Ga je overklokken?
Ik heb dit nog nooit gedaan, en heb niet kunnen achterhalen hoeveel je ermee opschiet. Ik zou het wel willen proberen, als er significante resultaten te boeken zijn. Dwz, als je pc er 1 of 2 procent sneller van wordt, laat maar zitten. Dan kan ik voor een goedkopere CPU en moederbord gaan. Maar voor 10 of 20 procent sneller, zou ik het zeker willen doen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ga voor het eerst zelf een pc samenstellen dus ik zou graag jullie advies willen:
  • Heb ik onnodige, te dure, verkeerde of niet passende onderdelen gekozen?
  • Vergeet ik geen onderdeel? Zoals bijvoorbeeld (deze weet ik dus al) een TMP module of netwerk?
  • Past de videokaart wel in de gekozen kast?
  • Is de waterkoeler voldoende voor de CPU?
  • Is de voeding niet te zwak? Ook niet voor een monitor met stroom over Thunderbolt?
  • Is het relatief goedkopere geheugen wel verstandig als ik voor een high-end processor en SSD ga?
  • Zie ik iets anders over het hoofd?
  • Zou jij het anders doen?
partproduct                                                                           priceremarks                                    
casebe quiet! Pure Base 500DX Zwart99,9048,34 liter
be quiet! Dark Base 700 Zwart165,2768,04 liter
Fractal Design Define Mini C Tempered Glass86,8233,75 liter, µATX
motherboardGigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0)189,00
Gigabyte Z690M AORUS ELITE AX DDR4 (rev. 1.0)249,00µATX
cpuIntel Core i9-12900K Boxed599,00
memoryCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18139,002x16 GB DDR4 @ 3600 MT/s
gpuMSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR985,00
coolingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB125,05LGA1700 bracket included?
psuGigabyte Aorus P850W119,00Fully modular 80 Plus Gold
storageSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB295,00Heatsink needed?

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

• nl-x
Hell-Slave schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:12:
Ik zou een andere psu doen dan deze van Gigabyte. :D
Ik dacht gelezen te hebben dat het een andere psu model was. En dat die foute serie ondertussen niet meer verkocht werd. Vergis ik mij?

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:34
nl-x schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:57:

Mijn grootste eis is dat het systeem zeer stil is. Op dit moment stoor ik me erg aan het geluid dat de ventilatoren van mijn laptop maken in idle stand, wanneer ik bijvoorbeeld op 3 meter afstand televisie kijk. (Ik heb geen idee waarom mijn laptop zoveel blaast als ie niks doet.)
..
Dat lijkt me voornamelijk een uitzoekklus om te kijken welke software er geïnstalleerd staat. Sommige software gaat juist aan de slag als de PC idle is, bijvoorbeeld de windows indexering tool.

En wat in instelling voor de fans zijn, als je die al aan kan passen. Die van mij zet ik 's zomers op een iets hoger basis fan snelheid, omdat door de hogere omgevings temperatuur de warmteafgifte relatief omlaag gaat. Dat is dan minder hinderlijk dan in het andere geval constant pendelen van de fan.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:23
Ik zou vooral de best koelende kast nemen die je kan vinden met deze CPU & GPU - en de kwalitatief beste voeding. De Dark Rock Pro is voldoende voor de i9. De meeste moederborden hebben M2 heatsinks, zo ook deze. Als stilte een absolute eis is zou ik een Ryzen 9 overwegen, die gebruikt honderd Watt minder - en warmte die er niet is hoef je ook niet af te voeren met ventilatoren. Een waterkoeling maakt in principe meer herrie dan een goede luchtkoeler, de pomp hoor je ook.

i9
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 599,-€ 599,-
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 252,90€ 252,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR€ 985,-€ 985,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 184,90€ 184,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 79,89€ 79,89
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 165,-€ 165,-
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 284,90€ 284,90
Totaal€ 2.690,59

Ryzen
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 549,-€ 549,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus Elite€ 136,76€ 136,76
Totaal€ 2.524,45

[ Voor 34% gewijzigd door martyw op 24-04-2022 17:06 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
nl-x schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:35:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat het een andere psu model was. En dat die foute serie ondertussen niet meer verkocht werd. Vergis ik mij?
Waarom zou je het risico willen nemen?
Bestaan er geen andere merken meer?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:10
nl-x schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:35:
[...]

Klopt, dat is de GP P-GM. Neemt niet weg dat er geen betere voedingen verkrijgbaar zijn rond dezelfde prijs.
pricewatch: EVGA Supernova 850 G6
pricewatch: Corsair RM850 (2019)
pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2
pricewatch: Corsair RM850 (2021) Zwart
pricewatch: Thermaltake Toughpower GF1 850W TT Premium Edition
pricewatch: XPG Core Reactor 850W

• nl-x
martyw schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:54:
Ik zou vooral de best koelende kast nemen die je kan vinden met deze CPU & GPU - en de kwalitatief beste voeding. De Dark Rock Pro is voldoende voor de i9. De meeste moederborden hebben M2 heatsinks, zo ook deze. Als stilte een absolute eis is zou ik een Ryzen 9 overwegen, die gebruikt honderd Watt minder - en warmte die er niet is hoef je ook niet af te voeren met ventilatoren. Een waterkoeling maakt in principe meer herrie dan een goede luchtkoeler, de pomp hoor je ook.
Maar dan zou ik ook gewoon voor de niet K versie kunnen gaan. Dan ligt de TDP nog lager dan bij Ryzen. En performance ligt een stuk hoger. De vraag bij mij blijft nog altijd, is overklokken de moeite waard? Zo niet, dan heb ik die K niet nodig, en kan er een goedkoper moederbord op. En zelfs een kleinere waterkoeling.

Dat van de waterkoeling verwondert me wel. Ik heb er nooit een gehad, maar ik begreep dat waterkoeling altijd stiller was dan een cpu-fan.

Edit: ik zal die Dark Rock Pro zeker overwegen. Ik lees dat ie 12.8 to 24.3 dBA produceert, terwijl die waterkoeling 6 to 30 dBA produceert. Maar past ie wel in de case?

[ Voor 7% gewijzigd door nl-x op 24-04-2022 17:35 ]

• nl-x
Uszka schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:11:
[...]

Klopt, dat is de GP P-GM. Neemt niet weg dat er geen betere voedingen verkrijgbaar zijn rond dezelfde prijs.
Het is zeker geen must. Ik nam de goedkoopste 850W Fully Modular 80 gold die ik kon vinden, waar geen slechte reviews bij stonden. Ik zal jou lijst aan voedingen ook doornemen nu.

• martyw
nl-x schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:24:
Maar dan zou ik ook gewoon voor de niet K versie kunnen gaan. Dan ligt de TDP nog lager dan bij Ryzen. En performance ligt een stuk hoger. De vraag bij mij blijft nog altijd, is overklokken de moeite waard? Zo niet, dan heb ik die K niet nodig, en kan er een goedkoper moederbord op. En zelfs een kleinere waterkoeling.
Single core wint de Intel, multi-core is het verschil niet heel groot: https://nanoreview.net/en...900k-vs-amd-ryzen-9-5950x
nl-x schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:24:
Ik zal die Dark Rock Pro zeker overwegen. Ik lees dat ie 12.8 to 24.3 dBA produceert, terwijl die waterkoeling 6 to 30 dBA produceert. Maar past ie wel in de case?
De maximum hoogte voor een CPU koeler in deze kast is 188mm, de Dark Rock Pro is ruim 162mm hoog, je kunt dit soort zaken in Pricewatch onder de specificaties vinden.

• nl-x
Een grote vraag die ik toch blijf houden blijft toch, moet ik gaan voor een ATX of een µATX case? Ik zou een kleinere kast veel mooier vinden. Maar wat zijn de ervaringen met koelen, en daarmee lawaai? Zijn kleine kasten met veeleisende hardware wel stil te krijgen? Of moet ik toch voor een mid tower gaan? Of zelfs een full tower?

• martyw
Bij dit soort hardware denk je dan aan een goed koelende kast als de Fractal Design Torrent Compact Black Solid, lees de review op de tab en bijvoorbeeld https://www.tomshardware....al-design-torrent-compact

• nl-x
martyw schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:02:
Bij dit soort hardware denk je dan aan een goed koelende kast als de Fractal Design Torrent Compact Black Solid, lees de review op de tab en bijvoorbeeld https://www.tomshardware....al-design-torrent-compact
Toch lees ik bij zowel de Compact als de gewone Torrent dat ze niet zo stil zijn. In de uitgebreide review zie ik wel een test met meerdere cases en hun geluidsproductie. De geluidopnames geven ook aan dat je de Torrents niet in je woonkamer wilt.

Vooralsnog klinkt de Pure Base 500DX wel goed ... als alles past zonder de airflow te blokkeren. Dus eigenlijk weer de vraag van of een midi-tower wel kan met wat ik wil.

• nl-x
Uszka schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:11:
Ik heb even verder zitten kijken en heb een hele mooie voeding gezien. Maar... Ik ben bang dat deze misschien niet kan met wat ik wil.

Het gaat om de Be Quiet! Straight Power 11 Platinum 850W. Deze voeding is 80 Plus Platinum en maakt maar 22dB lawaai. Echter heeft hij 4 12 volts rails. En wat ik daarvan begrijp is dat misschien een probleem. Wat de rails zijn 2x 21A en 2x 26A. De 21A moet voor de CPU van 241W geen probleem zijn. Maar de 26A is denk ik niet genoeg voor de GPU van 370W. (Want 26A x 12v = maar 312W).

Weet iemand of je makkelijk die rails kunt koppelen? Of praat ik onzin?

[ Voor 8% gewijzigd door nl-x op 25-04-2022 20:28 ]

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:26
Als je een stapje minder qua GPU zou overwegen: pricewatch: ASUS GeForce RTX 3070 Noctua OC Edition

Veel stiller en meteen van je probleem met de voeding af.

• Johan Bogle
Zou trouwens ook de noctua cpu fan nemen. Iets duurder, maar ook stiller.

• Uszka
nl-x schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:19:
[...]

Ik heb even verder zitten kijken en heb een hele mooie voeding gezien. Maar... Ik ben bang dat deze misschien niet kan met wat ik wil.

Het gaat om de Be Quiet! Straight Power 11 Platinum 850W. Deze voeding is 80 Plus Platinum en maakt maar 22dB lawaai. Echter heeft hij 4 12 volts rails. En wat ik daarvan begrijp is dat misschien een probleem. Wat de rails zijn 2x 21A en 2x 26A. De 21A moet voor de CPU van 241W geen probleem zijn. Maar de 26A is denk ik niet genoeg voor de GPU van 370W. (Want 26A x 12v = maar 312W)

Weet iemand of je makkelijk die rails kunt koppelen? Of praat ik onzin?
CPU en GPU aansluiten met 2 aparte kabels op 2 aparte 12v rails. Welke rails is te vinden in de handleiding. Echter een 12v multi rail voeding zou ik tegenwoordig niet snel meer adviseren omdat de powerspikes van de nieuwste videokaarten erg hoog zijn. Al meerdere keren tegen gekomen dat een multi rail voeding tript. Niet heel toevallig waren dat allemaal be quiet! Straight Power 11. Die zitten gewoon te laag met het vermogen per rail. Ga op safe en haal een single rail voeding of switchable multi rail (Corsair HX Platinum). Alle eerder door mij genoemde voedingen zijn single rail en hebben geen problemen met high-end hardware.

• nl-x
Uszka schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:29:
[...]

CPU en GPU aansluiten met 2 aparte kabels op 2 aparte 12v rails. Welke rails is te vinden in de handleiding. Echter een 12v multi rail voeding zou ik tegenwoordig niet snel meer adviseren omdat de powerspikes van de nieuwste videokaarten erg hoog zijn. Al meerdere keren tegen gekomen dat een multi rail voeding tript. Niet heel toevallig waren dat allemaal be quiet! Straight Power 11. Die zitten gewoon te laag met het vermogen per rail. Ga op safe en haal een single rail voeding of switchable multi rail (Corsair HX Platinum). Alle eerder door mij genoemde voedingen zijn single rail en hebben geen problemen met high-end hardware.
Even een domme vraag, maar wat is nou weer een switchable multi rail? Tweakers geeft niet aan of die Corsair HX een switchable is. En is die Be Quiet! een switchable?

De HX850i heeft 6 12V rails van ieder 40W, wat voldoende lijkt, terwijl die maar 20dB aangeeft. Maar voor 224 euro is dat wel erg prijzig. Bij de goedkopere HX850 V2 staat helaas geen dB aangegeven.

Edit: Ik zie ook een single rail Thermaltake Toughpower PF1 850 watt, wat volledig modulair en 80 Plus Platinum is. Kost 160 euro. Is dit wat?

[ Voor 9% gewijzigd door nl-x op 25-04-2022 20:53 ]

• martyw
nl-x schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:08:
[...]

Toch lees ik bij zowel de Compact als de gewone Torrent dat ze niet zo stil zijn. In de uitgebreide review zie ik wel een test met meerdere cases en hun geluidsproductie. De geluidopnames geven ook aan dat je de Torrents niet in je woonkamer wilt.

Vooralsnog klinkt de Pure Base 500DX wel goed ... als alles past zonder de airflow te blokkeren. Dus eigenlijk weer de vraag van of een midi-tower wel kan met wat ik wil.
Een i9 icm met een RTX 3080 produceert veel hitte - helaas gaat dat altijd gepaard met veel ventilatie om weer van die hitte af te komen. De drie ventilatoren in de Pure Base zijn krap om alle hitte uit de kast te verjagen .....

• Johan Bogle
Daarom lekker een 12700k met een noctua rtx 3070. Perfect stil, veel minder stroom en maar marginaal lagere prestaties.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:25
op 4k wil je toch wel het extra geheugen en toch de extra snelheid van een 3080.

Echter ik zou echt wel een case nemen met zeer goede ventilatie.
ik heb zelf een 12700k met een 3080ti en dit produceerd toch aardig wat warmte, de GPU gooit dat in de case. De kaart vreet 300+ watt,die warmte moet die kwijt.

Met slechte goede ventilatie warmt het hele systeem op,wat je niet wilt

Denk dus aan een Torrent van Fractal of een Corsair 4000D/5000D , dat soort cases

Staat de case nog in een kast trouwens?
Of staat die vrij op een bureau bv?

[ Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 25-04-2022 21:24 ]

• Uszka
nl-x schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:49:
[...]

Even een domme vraag, maar wat is nou weer een switchable multi rail?
Dat wil zeggen dat de voeding ingesteld kan worden als single rail of multirail
Tweakers geeft niet aan of die Corsair HX een switchable is.
Dat staat idd niet in de specs op Tnet. Bij de HX kan je het zien aan de output kant van de voeding. Daar zit een switch waarmee je single of multi rail kunt schakelen, links op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6PNdbx1YNd-oXIV1qhBVTgXRRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uQVaxhav9HlYh4RO9Su8iU7P.webp?f=user_large
De HX850i kan vanuit de software ingesteld worden.
En is die Be Quiet! een switchable?
Nee
Er zijn niet zoveel switchable voedingen. be quiet! Dark Power 12/Pro 11/Pro 12, Cooler master V series Platinum (va 2019), Corsair AXi-1600w/RMi/HX V2/HXi en NZXT E-series.
De HX850i heeft 6 12V rails van ieder 40W, wat voldoende lijkt, terwijl die maar 20dB aangeeft. Maar voor 224 euro is dat wel erg prijzig. Bij de goedkopere HX850 V2 staat helaas geen dB aangegeven.
Je moet niet uitgaan van de opgave van de fabrikant. Altijd een review of test erbij zoeken, bij voorkeur een reviewer die beide modellen heeft getest zodat de resultaten onder dezelfde omstandigheden en meetmethoden tot stand komen.
Edit: Ik zie ook een single rail Thermaltake Toughpower PF1 850 watt, wat volledig modulair en 80 Plus Platinum is. Kost 160 euro. Is dit wat?
Dat kost pricewatch: Corsair HX850 V2 ook en die is beter.

• nl-x
freaky35 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:18:
Of staat die vrij op een bureau bv?
Vrij naast het bureau.

• nl-x
Ja, maar zoals ik zei, ik kan nergens een indicatie qua geluid (dB) vinden van deze. Anders zeker wel okay, omdat ik 'm niet eens naar single rail hoef in te stellen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En over het overklokken: nee, de prestaties per watt worden er niet beter van. Leuk als je absoluut alle performance uit je hardware wil persen die erin zit, maar qua energieverbruik en dus warmteproductie en dus lawaai van de koeling wordt het er niet veel beter van. Prestaties per watt zijn veel beter bij net wat lager geklokte hardware. Dat geldt voor wel of niet overklokken, maar ook voor de K-versie van CPU's versus de non-K-versie (al is dat met een beetje tweaken in de BIOS op een K-versie ook wel te bereiken).

Kasten die zowel klein als stil zijn zijn er wel, zie bijvoorbeeld een NR200P (al zou ik daar misschien alsnog geen 12900K en 3080Ti in stoppen). Maar dan moet je wel echt goed naar de reviews kijken, airflow en de juiste fans zijn dan wel cruciaal. Bij een grotere tower is airflow een stuk simpeler.
nl-x schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:38:
[...]

Ja, maar zoals ik zei, ik kan nergens een indicatie qua geluid (dB) vinden van deze. Anders zeker wel okay, omdat ik 'm niet eens naar single rail hoef in te stellen.
Ben wel voorzichtig van dB-waarden uit verschillende reviews-metingen met elkaar te vergelijken. Een objectieve geluidsmeting is praktisch niet te doen, dus de ene meetmethode kan 25dB opleveren terwijl dezelfde hardware in een andere review 30dB kan opleveren. Enkel als je zeker weet dat de meetmethode hetzelfde is (binnen één vergelijking/review/website) heeft dat zin. In de praktijk probeer ik eigenlijk een aantal verschillende bronnen te vinden, en te kijken of die het onhoorbaar/stil/luidruchtig noemen, dat zegt meer dan getallen.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 25-04-2022 21:45 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Uszka
[...]

https://www.tomshardware....air-hx850-psu,5257-4.html
Hier een review van een HX750i van dezelfde reviewer. Je mag van Corsair verwachten dat de geluidsdruk van de 850w nagenoeg hetzelfde verloop heeft.

Sws verstandig om een RTX 3070 en hoger met 2 aparte kabels aan te sluiten. Dan kom je bij de HX vanzelf op 2 aparte rails uit.

• nl-x
Uszka schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:06:
Sws verstandig om een RTX 3070 en hoger met 2 aparte kabels aan te sluiten.
Wat bedoel je hiermee? Zitten er meerdere voedingspoorten op die kaarten dan?

• Uszka
nl-x schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:35:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Zitten er meerdere voedingspoorten op die kaarten dan?
Minimaal 2x 8 pin, sommige 3x 8 pin.

• freaky35
Uszka schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:36:
[...]

Minimaal 2x 8 pin, sommige 3x 8 pin.
de 3080 eigenlijk altijd 3

De kaart die de TS geselecteerd heeft, die heeft er ook 3x 8pins
en zeker met 3 kabels aansluiten, word ook aangegeven in de manual.

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 25-04-2022 22:52 ]

• nl-x
freaky35 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:38:
[...]

de 3080 eigenlijk altijd 3

De kaart die de TS geselecteerd heeft, die heeft er ook 3x 8pins
en zeker met 3 kabels aansluiten, word ook aangegeven in de manual.
Oow. Kan ik dan toch gewoon uit de voeten met de eerst genoemde Be Quiet! Straight Power 11 Platinum 850W? Met rails 2x 21A en 2x 26A, kan ik dus die 2x 26A aan de GPU koppelen, 21A voor de CPU gebruiken, en de laatste 21A voor de rest laten?

• Uszka
nl-x schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:58:
[...]

Oow. Kan ik dan toch gewoon uit de voeten met de eerst genoemde Be Quiet! Straight Power 11 Platinum 850W? Met rails 2x 21A en 2x 26A, kan ik dus die 2x 26A aan de GPU koppelen, 21A voor de CPU gebruiken, en de laatste 21A voor de rest laten?
Als die ook rond de 150 - 160 kost kan je beter de HX 850 V2 nemen. Is een betere voeding.

• nl-x
[...]

gevonden. tot 500W onder de 20dB(A)

[ Voor 16% gewijzigd door nl-x op 26-04-2022 09:48 ]

• nl-x
martyw schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:54:
i9
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 599,-€ 599,-
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 252,90€ 252,90
Totaal€ 2.690,59
Het was me opgevallen dat je de
- Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 (139 euro) verving met Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 (168 euro)
- Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0) (189 euro) verving met Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) (253 euro)

Mag ik vragen wat je overwegingen zijn?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:06
3600c18 = 3200c16,
3600c16 is stuk sneller :) , deze kingston zijn goedkoopste 32 gb 3600c16.
mobo: het is een stap luxer, gezien je toch voor een i9 gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door 99ruud99 op 29-04-2022 15:59 ]

• martyw
nl-x schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:47:
[...]

Het was me opgevallen dat je de
- Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 (139 euro) verving met Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 (168 euro)
- Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0) (189 euro) verving met Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) (253 euro)

Mag ik vragen wat je overwegingen zijn?
Geheugen - zie @99ruud99 ;)
Moederbord: deze heeft een hele goede VRM, en goede koeling voor de M2 slots - zie de review

[ Voor 24% gewijzigd door martyw op 29-04-2022 16:00 ]

• nl-x
martyw schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:00:
[...]

Geheugen - zie @99ruud99 ;)
Moederbord: deze heeft een hele goede VRM, en goede koeling voor de M2 slots - zie de review
Thanks. Ja, dan is dat c16 geheugen inderdaad beter!

Als ik de moederborden vergelijk heeft de goedkopere juist meer features, zoals een extra M.2 (PCI-e 4.0 x4) (ik denk dat dit er fout staat), een interne Thunderbolt 3/4 header (???) en AMD Crossfire. Beide moederborden koelen alle M.2 slots. En verder is er iets met RAID (wat er denk ik ook fout staat) wat mij niet boeit.

Als ik naar de Powerstages kijk, dan lees ik dat zelfs met overklokken 60A voldoende moet zijn. Verschillen jullie van mening?

Verwijderd

nl-x schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:08:
[...]

Als je vol blazen vergelijkt met vol blazen zal de Torrent inderdaad veel luider zijn, maar dat is niet het volledige plaatje. De Torrent is op 7V stock stiller dan de Define 7 compact op 12V stock, terwijl die Torrent wel beter koelt op 7V dan de Define op 12V. Met andere woorden: "luide" kasten kan je even stil maken als "stille", en kunnen zelfs dan vaak nog beter koelen.

Er zitten natuurlijk ook wel nadelen aan deze methode: meer tweak-werk, zal niet helpen tegen coil-whine en/of geluid van harde schijven, en soms heeft iemand, ondanks verschillen in volume, gewoon minder last van de toonhoogte van een bepaalde kast.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2022 10:20 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Tazzios

..

Ik zie dat je je erg zorgen maakt om het geluid, maar je gebruikt nu een laptop welke sowieso (veel) meer lawaai maakt.
Zeker indien:
  • de laptop wat ouder is
  • de fan(s) nooit zijn schoongemaakt.
  • Het een game laptop is
Undervolting/schoonmaken bij laptops maakt soms een wereld van verschil.

[ Voor 11% gewijzigd door Tazzios op 30-04-2022 10:20 ]

• nl-x
Tazzios schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:57:
Ik zie dat je je erg zorgen maakt om het geluid, maar je gebruikt nu een laptop welke sowieso (veel) meer lawaai maakt.
Zeker indien:
  • de laptop wat ouder is
  • de fan(s) nooit zijn schoongemaakt.
  • Het een game laptop is
Undervolting/schoonmaken bij laptops maakt soms een wereld van verschil.
Ik heb deze jongen sinds 2018, van mijn werk. Hij is al een beetje stiller in idle, sinds ik hem een maandje terug stofvrij heb gemaakt. Maar nog steeds wel een hoorbaar idle op 3 meter afstand. Hoe undervolt je zo iets? Kan dat wel?

• Tazzios

Tazzios

..

Hier een filmpje over under volting met throttle stop en jouw CPU om je een idee te geven.
YouTube: Address that HOT i7 8750h!

videokaart kun je ook doen maar dan met msi afterburner.

Ik heb zelf de lenovo y540 welke ik heb getuned met behulp van undervolting (en vbios flash):
Time spy van 6100 naar 6657
En een stuk stiller bij lagere loads.

• nl-x
Tazzios schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:17:
Hier een filmpje over under volting met throttle stop en jouw CPU om je een idee te geven.
YouTube: Address that HOT i7 8750h!
Helaas zijn al die instellingen gelocked op mijn laptop. Alle undervolt velden zijn disabled/grijs.

• Tazzios

Tazzios

..

jammer.
Zo te lezen blokkeert HP dit inderdaad via de bios:
https://www.techpowerup.c...core-gpu-and-ring.263445/

Er is zo te zien ook wel een fix maar vereist het aanpassen van je bios:
https://www.reddit.com/r/...olting_after_latest_bios/

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nl-x schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:57:
Een alternatief idee is de kast ergens te zetten waar je geen last hebt van de herrie of activiteiten die continu draaien van je machine te verplaatsen naar een machine die stiller is.
Daarom zie je zoveel mensen op hun NAS-jes ook containers draaien. Dat ding staat dan ergens in een meterkast oid en daar heeft niemand er last van.

Waar staat je 3d printer? Want die is ook niet helemaal stil ;)

• freaky35
Zou het niet echt aanraden een systeem met een 3080 in een kast,spul zal dan snel te warm .
Als ik merk hoeveel hitte mijn systeem afgeeft aan de kamer waar die in staat.Je hoeft geen verwarming aan te hebben,lol.

• nl-x
Ik heb op advies de koeling, stroomvoorziening en geheugen aangepast. Geheugen naar c16, maar ook naar 3200MHz (zie vraag hieronder). De opslag is veranderd in de variant zonder heatsink. En de gpu is ondertussen een paar tientjes duurder.

Hopelijk zijn dit mijn laatste vragen:
  • Is de Gaming Z Trio nog de beste 3080 keus in de prijsklasse tot 1050 euro? Stilte heeft mijn voorkeur, dus semi-passieve koeling of mogelijkheid tot undervolten is een pre.
  • Ik lees veel over dat de cpu koeling zo groot is, dat deze de ram in de weg zou kunnen zitten. Hoe kom ik er achter of dit gaat passen? En kan de ram er nog uit en in na montage?
  • Sommigen hebben een full tower getipt. Ben ik te koppig als ik toch een stille mid-tower wil?
  • Ik weet dat je de LGA 1700 socket bracket gratis kunt bestellen bij be quiet! en dat er geen DisplayPort kabel wordt meegeleverd met de videokaart. Moet ik nog iets anders bestellen om gelijk aan de slag te kunnen? (Toetsenbord, muis en monitor heb ik al.)
  • Valt er nog iets op dat niet klopt of niet bij elkaar past?
  • Ik begrijp hier en hier dat het moederbord 3600MHz geheugen niet of slecht ondersteunt. Ook Tweakers geeft aan dat geheugen tot 3600MHz wordt ondersteund, en hogere frequenties alleen met (O.C.). Dit geldt overigens ook voor de duurdere Aorus. Ben ik dus beter af met 3200MHz geheugen?
partproductprice
casebe quiet! Pure Base 500DX Zwart99,90
motherboardGigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0)189,00
cpuIntel Core i9-12900K Boxed599,00
memoryCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16129,90
gpuMSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR1019,00
coolingbe quiet! Dark Rock Pro 479,90
psuCorsair HX850 V2159,00
storageSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB242,16
total2517,86

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10-2025

belgianmadcow

enthousiast

nl-x schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:37:
Ik lees veel over dat de cpu koeling zo groot is, dat deze de ram in de weg zou kunnen zitten. Hoe kom ik er achter of dit gaat passen? En kan de ram er nog uit en in na montage?
Op de site van BeQuiet hebben ze een pagina over koelers en RAM.
Je ziet er dat RAM tot 40 mm hoog onder de Dark Rock Pro 4 koeler past (tot 46.8 als de fan hoger gehangen wordt). Je gekozen RAM is 31 mm hoog, dus ja het past er onder.
Maar nee, je zal het er denk ik niet uit krijgen terwijl de koeler gemonteerd is, en nieuw RAM monteren lijkt me nog moeilijker - moet wel echt recht. Je ziet het ook hier op de productfoto. Je zou dus best uit voorzorg de fan van de koeler wat hoger hangen, dan gaat upgraden wel lukken zonder demonteren, met "laag" RAM.
Ik moet wel zeggen dat het me verbaast dat er niemand over waterkoeling doorgedaan heeft met zo'n CPU.
• Wat heb ik aan de Thunderbolt 3/4 headers op het moederbord? Wat is er nodig om de Thunderbolt te realiseren?
Een frontpanel-aansluiting daarvoor. Die heeft je kast niet. Ik zie zo zelfs geen kasten, op het eerste zicht. Tenzij je een creatieve professional bent bv en supersnelle datatransfer nodig hebt, sowieso niet aantrekken. Dat is 1 onbenutte mogelijkheid, maar je moederbord zit er vol van. PCIe-uitbreidingsslots en SSD-plekken bv.
• Sommigen hebben een full tower getipt. Ben ik te koppig als ik toch een stille mid-tower wil?
Dat vind ik niet. Is toch geen klein kastje met sucky airflow - staat op bureau van m'n zoon en is een vrij ademend bakbeestje. 3 grote fans meegeleverd als ik het goed heb. Ik denk dat t wel goed komt, in het ergste geval nog een Silentwing bij aan de front, zodat je één die over videokaart blaast en één die op de koelblok blaast kan hebben bv. Ik zou zeggen, achteraf bekijken of nodig, maar dat is dan ook wel wat ombouwen. YMMV :)
• Ik weet dat je de LGA 1700 socket bracket gratis kunt bestellen bij be quiet! en dat er geen DisplayPort kabel wordt meegeleverd met de videokaart. Moet ik nog iets anders bestellen om gelijk aan de slag te kunnen? (Toetsenbord, muis en monitor heb ik al.)
Iets om het geluid mee te horen? :P
• Valt er nog iets op dat niet klopt of niet bij elkaar past?
Nope! Of wel (opent een blik wormen): de CPU is misschien way over de top voor wat je er mee gaat doen. Nu gaan we op tweakers (ik ook) al snel het beste proberen samenstellen dat net binnen budget is, maar ik denk dat niets in je topicstart aangeeft dat je de absolute top nodig hebt. Kan het mis hebben. Je zou dan eens wat specifieker moeten zijn naar programma's.
• Ik begrijp hier en hier dat het moederbord 3600MHz geheugen niet of slecht ondersteunt. Ook Tweakers geeft aan dat geheugen tot 3600MHz wordt ondersteund, en hogere frequenties alleen met (O.C.). Dit geldt overigens ook voor de duurdere Aorus. Ben ik dus beter af met 3200MHz geheugen?
Ja imho. Maar een set zoals de Kingston die @martyw aanbracht gaat ook werken hoor, zeker op 3200 Mhz. En lijkt me veel kans op 3600 ook. De video die je linkte zei "somewhat sketchy", maar niet "werkt niet". En de test was met ander geheugen. De reddit link was down. Van een paar geluiden op internet mag je je ook niet altijd laten afschrikken - je vindt over alles wel "een" probleem.

• freaky35
jawel ik zou echt een 12900k niet met een dark rock pro 4 combineren.
Maar neem een 12700k, die kan wel met een Dark rock pro4

Een 12900k is beter in combinatie met een goede AIO

En een 12700k is ook meer dan genoeg voor wat je ermee wilt en ik vraag me serieus af of je het verschil met een 12900k zou gaan merken.
Als ik merk hoe snel mijn 12700k is met gamen ect dan vraag ik me af waar een 12900k nog verschil kan maken.

Dan liever nog een setje snel b die geheugen,lol

Ik blijf erbij ik zou de 3080 niet in een klein kastje stoppen zeker niet in combinatie met een 12900k.
Deze gpu geeft zoveel warmte af,dat het hele systeem opwarmt indien er niet voldoende airflow is..

• nl-x
belgianmadcow schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 00:47:
[...]
Ik moet wel zeggen dat het me verbaast dat er niemand over waterkoeling doorgedaan heeft met zo'n CPU.
[...]
freaky35 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:34:
jawel ik zou echt een 12900k niet met een dark rock pro 4 combineren.
[...]
Een 12900k is beter in combinatie met een goede AIO
[...]
Ik had eerst een CoolerMaster ML360R waterkoeler overwogen. Maar toen werd me juist getipt om de Dark Rock Pro 4 luchtkoeler te gebruiken. Beiden koelen een TDP van 250W, wat de max TDP van de 12900K (241W) zou moeten aankunnen. Ik heb daarna mijn keuze gebaseerd op wat het minste lawaai maakt.

De luchtkoeler produceert max onder de 25 dB(A). De waterkoeler fan produceert tot 30 dB(A) en de pomp produceert tot 15 dB(A).

Wat is jullie overweging om toch weer vooor een AIO te gaan? (Behalve de ingesloten ram natuurlijk.)

[ Voor 3% gewijzigd door nl-x op 04-05-2022 13:27 ]

• freaky35
Simpel de Dark rock 4 komt te kort voor een 12900k,zeker als deze flink belast word dan.

Ik zou bij die cpu een Arctic Freezer 2 360mm of 420mm nemen,echter vooral voor die laatste zijn weinig cases beschikbaar omdt deze erg groot en dik is.

Deze AIO zou ik dus nemen omdat deze simpelweg een dikkere radiator hebben, dus meer capaciteit, ook als de Coolermaster.

Doordat je wat over hebt qua koeling, kan je de fansspeed ook wat omlaag zetten, wat er dus weer voor zorgt dat het systeem stiller is

YouTube: Liquid Freezer II 420 ARGB - Absolutely Dominates i9-12900k

Maar ik zou serieus een 12700k overwegen,deze is makkelijker koel te houden en is veel beter in combinatie met een Dark rock pro 4 of d15.

En je zal er niks van merken in games, zeker niet in combinatie met snel geheugen heb je een top set
Ik zou van dat geld nog liever een moederbord kopen met een beter audio codec.
\Die is namelijk bij de instap z690 borden aan de matige kant

Stil en heel veel power is een lastige combinatie, je bent aardig wat koeling nodig om het spul een beetje in toom te houden qua temperaturen, dus automatisch meer fans ect.

Ik zelf een 12700k met een 3080ti,vandaar dat ik dit wel benoem, mijn Corsair 5000D case zit vol met fans, maar ik merk dat dat zeker ook wel nodig is.
Zeker met de zomer voor de boeg.

Wat is de reden dat je perse de 12900k trouwens wilt? :)

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 04-05-2022 13:53 ]

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Mijn commentaar richting waterkoeling was gewoon, dat is niet heel grondig doorgesproken. Ik ben geen fan daarvan (m.i. wordt het meestal voor looks gedaan, en dat is okee maar boeit mij niet zo) en al zeker geen kenner.
De basisvraag is, moet het echt deze CPU zijn, en ga je die echt volop belasten? Bovendien, àls je hem dan volop belast en de koeling zou even niet toereiken, dan klokt 'ie zichzelf terug, toch. Niet hélemaal optimaal voor de prestatie maar verder ook geen drama.

Ik denk de facto dat als je het systeem bouwt uit je laatste setup, dat je dan erg tevreden gaat zijn. De 500DX heeft meer dan plaats genoeg voor fans, ik zou er dus "gewoon" nog één boven en één voor bij doen. Je zit met die hele setup niet op n kleine zolderkamer onder een niet-geïsoleerd dak, hoop ik dan wel.

Maar ik denk dus ook dat je dan mogelijks meer hebt uitgegeven dan strikt nodig. Wat mag! ;)

• nl-x
freaky35 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:39:
Simpel de Dark rock 4 komt te kort voor een 12900k,zeker als deze flink belast word dan.

Ik zou bij die cpu een Arctic Freezer 2 360mm of 420mm nemen,echter vooral voor die laatste zijn weinig cases beschikbaar omdt deze erg groot en dik is.

Deze AIO zou ik dus nemen omdat deze simpelweg een dikkere radiator hebben, dus meer capaciteit, ook als de Coolermaster.
Hoe meet je zoiets? Ik neem aan in TDP. Helaas kan ik van de Arctic geen TDP opgave vinden. De Cooler Master en de Dark Rock geven beide een TDP van 250W aan, wat hoger is dan de 241W TDP van de 12900K. Ik snap dat je zegt dat het toch niet genoeg is, maar aan de hand waarvan?

Ik zeg dit trouwens niet om koppig te zijn. Als het beter is, ga ik zeker voor een AIO. Maar omdat deze dus meer geluid maakt, wil ik wel weten hoeveel beter die AIO is en of dat nodig is.

Op dit moment is de enige pre voor AIO, dat mijn ram niet vast zit onder een koelblok. En ik dus telkens mijn cpu koelpasta, etc moet vervangen als ik mijn geheugen er uit wil halen. (Geen idee of dit ooit nodig zal zijn.)
freaky35 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:39:
Wat is de reden dat je perse de 12900k trouwens wilt? :)
Waarom i9 en niet i7? Waarom niet i5? Nog koeler en goedkoper, en nagenoeg dezelfde performance als i9 wordt er gezegd voor 'consument use cases'. Maar toch lees ik dat icm de RTX 3080, de i9 voor nieuwere spellen merkbaar beter is. Dus het voelt meer toekomst bestendig.

Verder mag ik toch hopen dat de i9 op zijn minst even zuinig, dan wanneer precies dezelfde prestatie wordt geleverd door een i7 of i5. Dus als de i9 terugklokt ivm hitte, dan was ie prestatie aan het leveren die de i5 of i7 toch al niet konden leveren. Of zeg ik dat verkeerd?

• freaky35
omdat als je aan de maX TDP zit,je ook aan de max zit qua temps

12700k is wat ik merk dat mijn d15 maximaal aankan,zeker maximaal belast dan.
Het ligt er ook aan wat je doet,ga je alleen gamen, dan zal is het niet zo'n probleem.

Ga je echter zwaardere applicaties ermee doen en overclocken, dan loop je veel sneller tegen het de max aan wat die koeler aankan/

Echt meten is lastig, want geen enkele AIO fabrikant geeft op wat deze koelers maximaal aankan.

zoek trouwens de verschillen met gamen,dit is dus in combinatie met een RTX3080:

YouTube: Core i5 12600K vs Core i7 12700K vs Core i9 12900K

verschil is er bijna niet zelfs haast niet met een 12600k

Ik heb zelf een 12700k met een 3080ti trrouwens,ik merk totaal niet dat de cpu mijn 3080ti bottleneckt.
En dat is nog 1 van de snelste 3080ti versies(Asus strix 3080ti)

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 04-05-2022 17:58 ]

• nl-x
[...]
Ja imho. Maar een set zoals de Kingston die @martyw aanbracht gaat ook werken hoor, zeker op 3200 Mhz. En lijkt me veel kans op 3600 ook. De video die je linkte zei "somewhat sketchy", maar niet "werkt niet". En de test was met ander geheugen. De reddit link was down. Van een paar geluiden op internet mag je je ook niet altijd laten afschrikken - je vindt over alles wel "een" probleem.
Ik zal hier over blijven zoeken. Ik weet wel dat als ik voor luchtgekoeld ga, ik de Corsair Vengeance LPX neem, omdat die bijna 9 mm lager is dan de Kingston Fury Renegade. De Corsair is 33,53mm en de Kingston is 42,2mm hoog.

• freaky35
belgianmadcow schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:03:
Mijn commentaar richting waterkoeling was gewoon, dat is niet heel grondig doorgesproken. Ik ben geen fan daarvan (m.i. wordt het meestal voor looks gedaan, en dat is okee maar boeit mij niet zo) en al zeker geen kenner.
De basisvraag is, moet het echt deze CPU zijn, en ga je die echt volop belasten? Bovendien, àls je hem dan volop belast en de koeling zou even niet toereiken, dan klokt 'ie zichzelf terug, toch. Niet hélemaal optimaal voor de prestatie maar verder ook geen drama.

Ik denk de facto dat als je het systeem bouwt uit je laatste setup, dat je dan erg tevreden gaat zijn. De 500DX heeft meer dan plaats genoeg voor fans, ik zou er dus "gewoon" nog één boven en één voor bij doen. Je zit met die hele setup niet op n kleine zolderkamer onder een niet-geïsoleerd dak, hoop ik dan wel.

Maar ik denk dus ook dat je dan mogelijks meer hebt uitgegeven dan strikt nodig. Wat mag! ;)
Probleem is als de koeler het niet aankan of op het randje zit, het ook meer lawaai gaat geven, zeker dus als je op de max zit wat die aankan.
Dan wil je toch liever wat over hebben zodat de fans ect niet zo hard hoeven te draaien. Zodat deze dus ook stiller is.

Vandaar mijn voorstel voor die AIO, ik zou ook het liefst een luchtkoeler hebben.
Maar met de 12900k zou ik er een AIO opzetten.
En dan wel 1 die beter is als de top luchtkoelers qua prestaties

YouTube: Arctic Liquid Freezer II Cooler Review: New Best CPU Thermals on AMD...

Je ziet hier bv dat een Arctic Freezer 2 wel degelijk beter presteert als een d15 en dit is de 280mm versie, de 360 mm ,420mm zijn nog net wat beter.

En dat op dezelfde decibel lvl.

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 04-05-2022 19:46 ]

• nl-x
Ik moet toegeven dat het waarschijnlijk niet haalbaar is een i9 goed gekoeld te houden met een luchtkoeler. Dus ik ga overstag. En kudos voor @freaky35. Heel misschien dat het prijsverschil kan gaan naar een 3080Ti ipv 3080.

En ik kan eerlijk gezegd ook niet goed onderbouwen wat een i9 nou echt meer biedt. Sommigen zeggen dat het scheelt, maar als ik het opzoek, kan ik het niet vinden. De i7 zou vrijwel nooit een bottleneck kunnen zijn voor een 3080. En voor andere toepassingen kan ik ook niet echt vinden wat precies het voordeel zou zijn van de i9.

Als ik me baseer op de volgende grafieken van benchmarks (ik heb er meerdere op nageslagen, maar deze geven een gemiddeld beeld), dan kom ik tot de volgende conclusie:

i5 12600K 4,5GHz 10 cores 116W 63°C
+ 29% stroom
+ 23% rekenkracht (toename klok keer toename cores)
+ 3°C hitte
i7 127000K 4,7GHz 12 cores 150W 67°C
+ 53% stroom
+ 42% rekenkracht (toename klok keer toename cores)
+ 24°C hitte
i9 12900K 4,9GHz 16 cores 229W 91°C

van de i5 naar de i9 cumulatief:
+ 97% stroom
+ 74% rekenkracht (toename klok keer toename cores)
+ 27°C hitte

En dan moet je erbij bedenken dat je waarschijnlijk zelden alle cores van een i9 vol aan de slag hebt.

Met de verhoudingen stroom, rekenkracht en hitte is de i7 boven de i5 nog te verantwoorden. Maar de i9 ligt met name door de hitte buiten verhouding.

[ Voor 3% gewijzigd door nl-x op 05-05-2022 00:40 ]

• martyw
En dan zou je ook nog https://www.techspot.com/review/2391-intel-core-i7-12700/ kunnen lezen, en tot de conclusie komen dat je nog eens €500 kan besparen
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 352,69€ 352,69
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 155,-€ 155,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 3080 12GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB€ 999,-€ 999,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 130,-€ 130,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 242,16€ 242,16
Totaal€ 2.182,65

• freaky35
neem alleen dan wel de k versie...

om deze reden:

Voltages (SA voltage)ziijn gelockt bij de non k cpu's voor de geheugencontroller, 3600mhz halen kan een probleem worden,zeker omdat de MSI borden lage voltages geven voor de geheugencontroller.
https://www.intel.com/con...000089916/processors.html

https://forum-en.msi.com/...ware.374208/#post-2118771

https://www.techpowerup.c...ocked-alder-lakes.293782/

Er zijn er die 3200mhz niet halen,om deze reden, zeker als je de cpu een matige geheugencontroller heeft,dan word dat zelfs lastig te halen,mede door de te lage voltage,die je duis niet kan verhogen met een non k cpu

[ Voor 104% gewijzigd door freaky35 op 05-05-2022 00:47 ]

• nl-x
@freaky35 Yes, de K versie. Alleen al om te kunnen experimenteren met undervolten en overklokken.

@martyw Kun je overklokken met de MSI Pro zonder Z690 chipset?

• martyw
freaky35 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:45:
neem alleen dan wel de k versie...

om deze reden:

Voltages (SA voltage)ziijn gelockt bij de non k cpu's voor de geheugencontroller, 3600mhz halen kan een probleem worden,zeker omdat de MSI borden lage voltages geven voor de geheugencontroller.
https://www.intel.com/con...000089916/processors.html

https://forum-en.msi.com/...ware.374208/#post-2118771

https://www.techpowerup.c...ocked-alder-lakes.293782/

Er zijn er die 3200mhz niet halen,om deze reden, zeker als je de cpu een matige geheugencontroller heeft,dan word dat zelfs lastig te halen,mede door de te lage voltage,die je duis niet kan verhogen met een non k cpu
Focus is wat mij betreft op
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2391/bench/F1.png
uit de review die ik aanhaalde, en op het feit dat RAM spped er op 1440p minder toe doet dan op 1080p

• martyw
nl-x schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:53:
Nee, maar overklokken op hogere resoluties is minder zinnig - de GPU is dan de beperkende factor in gaming

• freaky35
nl-x schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:53:
@freaky35 Yes, de K versie. Alleen al om te kunnen experimenteren met undervolten en overklokken.

Als je wilt overklokken dan een z690 bord

• freaky35
martyw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:53:
[...]

Focus is wat mij betreft op
[Afbeelding]
uit de review die ik aanhaalde, en op het feit dat RAM spped er op 1440p minder toe doet dan op 1080p
[YouTube: Does Ram Speed REALLY matter? You might be surprised]
Probleem is dat de standaard 3200mhz al lastig kan worden om te halen in de slechtste gevallen qua IMC en MSI bv ook nog eens een lager SA voltage geeft als de asus borden,dus nog minder kans op een hogere geheugen clock.
Er zijn er die 2800mhz net halen in de ergste gevallen.

Dat ga je zeker wel merken
Ik kan geen non k daarom adviseren eerlijk gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 05-05-2022 01:00 ]

• martyw
freaky35 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:56:
[...]

Probleem is dat de standaard 3200mhz al lastig kan worden om te halen in de slechtste gevallen qua IMC en MSI bv ook nog eens een lager SA voltage geeft als de asus borden,dus nog minder kans op een hogere geheugen clock.
Er zijn er die 2800mhz net halen in de ergste gevallen.

Dat ga je zeker wel merken
Ik kan geen non k daarom adviseren eerlijk gezegd.
Dat lees ik niet terug in de test op deze site over het MSI moederbord wat ik noemde: https://tweakers.net/revi...t-benieuwd-conclusie.html

• freaky35
martyw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:01:
[...]

Dat lees ik niet terug in de test op deze site over het MSI moederbord wat ik noemde: https://tweakers.net/revi...t-benieuwd-conclusie.html
Wat bedoel je precies nu? :)

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29

Bad Brains

<(0.o)>

Stil, custom loop.
(de rest van de spullen maakt niet uit)
Klaar.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• martyw
freaky35 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:04:
[...]

Wat bedoel je precies nu? :)
Dat er een probleem/prestatieverlaging is met 3200 MT/s CL16 geheugen op dit MSI B660 moederbord in combinatie met een Core i7-12700F bij gaming op 1440p.

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 05-05-2022 01:10 ]

• freaky35
martyw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:06:
[...]

Dat er een probleem is met 3200 MT/s CL16 geheugen op dit MSI B660 moederbord.
Het probleem is niet perse het bord,maar het gelockde voltage van de cpu,echter het bord bepaald het voltage en die is bij Asus lager als MSI.

Volgens mij was er nog niets bekend over die gelockte SA Voltage ,toen dat Tweakers artikel uitkwam

Je mist denk ik wat ik bedoel te zeggen

Maar goed we dwalen af.

Ik zou voorstellen:

12700k
MSi z690 pro bord
Dark rock pro 4 of D15

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 05-05-2022 01:16 ]

• martyw
freaky35 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:10:

En je mist denk ik wat ik bedoel te zeggen
Ja, dat denk ik ook, maar dat is wederzijds geloof ik :)
Ik bedoel te zeggen dat met een RTX 3080 en een i7-12700 -niet -K met 3200 MT/s CAS Latency 16 geheugen op een fatsoenlijk B660 moderbord je niet veel minder FPS gaat scoren dan met een i7-12700K op een Z690 met wat hoger geklokt geheugen.

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 05-05-2022 01:17 ]

• freaky35
martyw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:16:
[...]

Ja, dat denk ik ook, maar dat is wederzijds geloof ik :)
Ik bedoel te zeggen dat met een RTX 3080 en een i7-12700 -niet -K met 3200 MT/s CAS Latency 16 geheugen op een fatsoenlijk B660 moderbord je niet veel minder FPS gaat scoren dan met een i7-12700K op een Z690 met wat hoger geklokt geheugen.
Maar dat bedoel ik dus niet,het gaat erom dat gelockte cpu's de 3200mhz niet halen,maar bv 3000mhz of lager uitkomen in het slechtste geval.

Door gelockte voltages.

Dat er weinig verschil zit tussen 3200mhz en hoger dat geloof ik wel, echter als je eronder zit heeft het zeker wel invloed.

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 05-05-2022 01:21 ]

• nl-x
Bad Brains schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:04:
Stil, custom loop.
(de rest van de spullen maakt niet uit)
Klaar.
Dat betwijfel ik. Je kunt een dure en stille pomp nemen. Maar de ventilatoren bij de radiator zullen ook geluid maken. Maar misschien heb ik ongelijk, dus dan alvast: ik heb geen 500 piek voor koeling :D

• freaky35
Met een custom loop kan je de fans op een lage snelheid laten draaien, doordat je veel overcapaciteit hebt.
Maar wat je al zegt, het is prijzig.

Plus ik denk echt dat je met een AIO als een Arctic Freezer 420mm ook al een heel eind in de buurt komt qua prestaties van een Custom loop

Maar ik ben benieuwd naar wat je lijstje nu is op dit moment, ben je er al een beetje uit? :)

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 05-05-2022 01:35 ]

• nl-x
De AIO maken volgens mij nog steeds meer lawaai (tot 40 dBA) dan een premium luchtkoeling (tot 30dBA), met dezelfde prestaties. 10 decibel is een ruime verdubbeling van lawaai.

Ik maak morgen een nieuw staatje op (gaat nu lastig op ipad), maar ik houd mijn laatste staat aan, en verander i9 met i7, en 3200 weer naar 3600 ram. Heel misschien nog 3080 naar 3080Ti. En ik wil de goedkopere suggesties van @martyw nog doornemen.

• freaky35
Maar je kan de fans regelen van een AIO.
Dan is het zekerr geen 40 DB

Ik heb zelf eee AIO koeler op mijn 1080gtx gehad en die was gewoon stil, met goede fans en de gpu bleef altijd rond de 50c .Zeker geen 40db.

Was eigenlijk 1 van de stilste kaarten die ik gehad heb

12700k met dat MSI b660 bord zal ook een prima combinatie zijn, is goedkoper, alleen dus geen overklok mogelijkheid voor de cpu cores, wel voor het geheugen.

Je hebt deze ook nog mocht je een veel betere audio codec willen, want die is van zowel de zz690 pro als b660 pro maar matig:

pricewatch: MSI MAG B660M Mortar DDR4

[ Voor 65% gewijzigd door freaky35 op 05-05-2022 01:53 ]

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

martyw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:43:
En dan zou je ook nog https://www.techspot.com/review/2391-intel-core-i7-12700/ kunnen lezen, en tot de conclusie komen dat je nog eens €500 kan besparen
Ik ben uit dat artikel ook weggekomen met het idee: de 12700F is de Intel-topper van de slimme mens (als hij er een goed bord, dat voortdurend tegen Powerlimit lopen aankan, en een bijhorende royale koeler bijdoet).

Ik was me ook al heel de tijd aan het inhouden om je naar bronnen te vragen over die geluiden rond geheugen niet op 3200 bij MSI, @freaky35 Bedankt om het te vragen dus, @martyw.

Ik ga dat even lezen, kijken of ik 't begrijp. En ook eens zien op welk mobo ze bij Techspot getest hebben.

On edit: goeie suggestie, die Mortar. Betere vrm, naast betere codec.

[ Voor 13% gewijzigd door belgianmadcow op 05-05-2022 02:04 ]

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Now, whereas the default power mode for K-SKU CPUs sees them maintain the maximum turbo power or PL2 state indefinitely (PL1 = PL2), the locked processors like the Core i7-12700 work as previous generations have, that means PL2 is a temporary boost state and after a certain period the CPU drops to PL1, which in the case of the 12700 is 65 watts.
en
This is a bit complex and messy, that's anything but consumer friendly. Intel fixed this for the K-SKUs, but the locked parts are all over the place. For example, if you install the 12700 on any Z690 motherboard with the exception of entry-level models from Asrock, it will run in the PL2 state indefinitely, despite the fact that it's a locked part. This can also happen on some B660, H670 and H610 boards. For example, the MSI B660M Mortar WiFi DDR4 runs without power limits by default.

This means the 12700 can consume as much power as it likes on the B660M Mortar and typically this should see package power up around 180 watts.
In het kort: een 12700(F) van 352€ op dat mobo, dat 30 € duurder is dan de PRO, is quasi gelijk aan een 12700K van 419 €, maar dan voor 382 € :D

Geen geheugenproblemen gemeld daar, maar het geheugen dat ze gebruikten was wel niet het eerste het beste:
For testing the Core i7-12700, we're using the MSI B660M Mortar WiFi DDR4 with 32GB of dual-rank, dual-channel DDR4-3200 CL14 memory
Nu ik de links van @freaky35 gelezen heb: weten dat dat issue er is, van de gelockte voltages op de geheugencontroller, is geen detail. Kan je mensen minstens weerhouden om geen onnodige investering in RAM > 3200 te doen. Direct bewijs van 3200 dat niet loopt, heb ik niet gezien. Een statement van "could not work if you have bad luck." tja, je CPU kan ook gewoon defect zijn etc..

• nl-x
@belgianmadcow Zeg je nou dat ik geen geheugen moet kopen boven de 3200? Of alleen bij de z690 wel/niet? Of alleen c14 wel/niet? Of alleen met de niet-K wel/niet?

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Zeker niet boven de 32000 bij de non-k.
Met een K op een Z-bord kan je dat occasionele probleem verhelpen door aan het (op non-K niet te regelen) voltage te sleutelen, en zou je dus 3600 kunnen kopen.Maar ook dat zou ik niet doen. 3200 vs 3600 is enkele fps.

• nl-x
nl-x schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:37:
[...]
Ik begrijp hier en hier dat het moederbord 3600MHz geheugen niet of slecht ondersteunt. Ook Tweakers geeft aan dat geheugen tot 3600MHz wordt ondersteund, en hogere frequenties alleen met (O.C.). Dit geldt overigens ook voor de duurdere Aorus. Ben ik dus beter af met 3200MHz geheugen?
[...]
belgianmadcow schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:08:
Zeker niet boven de 32000 bij de non-k.
Met een K op een Z-bord kan je dat occasionele probleem verhelpen door aan het (op non-K niet te regelen) voltage te sleutelen, en zou je dus 3600 kunnen kopen.Maar ook dat zou ik niet doen. 3200 vs 3600 is enkele fps.
Ik zie steeds meer reden om het bij een K op een Z-bord te houden. Jammer dat ik nergens een definitief antwoord kan vinden.

• freaky35
Als je meer garantie wilt dat alles werkt of het nou op 3200mhz of 3600mhz of hoger.

Neem dan een k versie met of een b660 bord of een z690 bord

Z690 borden hebben als voordeel meer USB en ook meer m2 sloten, indien je van plan bent die veel te gaan gebruiken.en je kan er dus de cpu mee overklokken.

Sorrie als ik het je zo lastig gemaakt heb, het was juist bedoeld om meer duidelijkheid te geven. :o

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 05-05-2022 11:33 ]

• nl-x
@freaky35 Nee joh, is juist goed. Ik ga (voor mijn doen) veel geld uitgeven, en dan wil ik niet later er achter komen dat ik aan dingen niet had gedacht. Of een kat in de zak kopen.

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Als een lage geluidsproductie een pré is, dan zou ik absoluut kijken naar een custom loop.

Als alternatief kun je kijken naar een watergekoelde videokaart met een kant-en-klare loop. Dat scheelt ook een hoop in de geluidsproductie. De processor zou je daarnaast inderdaad met een deftige luchtkoeler kunnen uitrusten, dat is vaak beter dan een AIO erop te zetten.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
Je zegt zelf dat je weinig ervaring met overklokken hebt. Bespaar jezelf een bak geld en hitte door een 12900F te nemen (of zelfs een 12700F) en pak een B660 bord van MSI (mortar met DDR5?)

• freaky35
pepsiblik schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:42:
Je zegt zelf dat je weinig ervaring met overklokken hebt. Bespaar jezelf een bak geld en hitte door een 12900F te nemen (of zelfs een 12700F) en pak een B660 bord van MSI (mortar met DDR5?)
Een 12900f is even snel als een 12900k,met de bijbehorende hitte ook dus,die snap ik even niet :)

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
freaky35 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Een 12900f is even snel als een 12900k,met de bijbehorende hitte ook dus,die snap ik even niet :)
Een 12900f is aardig wat goedkoper en je kunt dan het Z moederbord laten varen en een B bord nemen. Dat scheelt bij elkaar aardig wat. De hitte is met betrekking tot het nemen van een 12700F ipv een 12900F.

• nl-x
Ik had hier nooit mijn resultaten gedeeld. Maar het is gelukt! Hij is zó ontzettend stil, dat ik stiekem bijna spijt heb dat ik toch naar een i7 was terug gestapt.

Je hoort de hele pc gewoon niet als deze aan staat. Pas als ik de Dark Rock Pro 4 met behulp van instellingen op volle toeren laat draaien, hoor je 'm een heel klein beetje. Dit is echter niet nodig, omdat de cpu tot op heden nog niet zo warm is geworden.

Wanneer je 'm wél hoort, is als je de videokaart ventilatoren middels instellingen op volle toeren laat draaien, bijvoorbeeld met Cooler Boost (30 seconden 100% fans). Dan hoor je de pc pas duidelijk. Maar met een beetje gaming (bijvoorbeeld CS:GO of zelfs Control) is dit zeker niet het geval.

Ik heb er trouwens ook nog een standaard voor gekocht, zodat deze onder het bureau kan staan, in plaats van ernaast. De bovenkant van de kast is namelijk vrij open, en mocht er eens wat vloeistof van het bureau naar de kast ernaast morsen, dan zouden alle onderdelen nat worden. De standaard zit bovendien op wieltjes en beschermt de kast tegen de stoelpoten, die tegen het glas van de kast aan zouden kunnen rollen.

Ik heb uiteindelijk gekocht:

partproductprice
casebe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 94,90
motherboardGigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0)€ 189,00
cpuIntel Core i7-12700K Boxed€ 435,00
memoryKingston Fury Beast KF436C18BBK2/32€ 143,00
gpuMSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G LHR€ 1199,00
coolingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 79,90
psuCorsair HX850 V2€ 159,00
storageSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 236,10
standRayLove CPU stand for PC€ 19,99
delivery€ 3,95 + € 3,95 + € 4,95€ 12,85
total€ 2568,74

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcyMDUqLJRjJRcAT2N3zwQ-lPAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JawHepkXNGAqRPhBUIwVg21k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v20hj8_YqMdy4-8EPrFjslBDXTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Krt0GsjKOjLCRynkFp03pLIu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92go8JJvDeszjEHF17_xVhi4134=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6n2cn4cqW10ujV3eeaMnIkYh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBxBMheqE9fQMM3qrS7oRVNDpy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sq2aLQyimj74ZKwf92CvHdf5.jpg?f=fotoalbum_large

• freaky35
Voor een 12900k had je sowieso andere koeling nodig, die houd je niet koel met een Dark rock 4 pro.
En voor gaming doen de 12700k niet onder voor een 12900k.

En als je te kort komt, kan je altijd nog kijken of je wat extra uit de 12700k kan krijgen :)

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 20-06-2022 15:55 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-01 15:00
Hoe ging het inbouwen? Een Corsair HX voeding (stugge kabels) en een 500DX (krap kabelmanagement) past net en kost bij de meeste veel pijn en moeite met buigen van de kabels voor de videokaart. Ben benieuwd naar je ervaringen.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-01 23:00
En... Wat zijn je ervaringen met het inbouwen van de DRP4?
Toch benieuwd hoe anderen het ervaren, aangezien ik het een hele onaangename ervaring vond.

• nl-x
@Djarune @wErudite Nou, ik heb er het nodige aan spierpijn van overgehouden. Tegen de tijd dat ik ook cable management rond had, zat er denk ik wel een volle dag op. :)

Zoals je in de vorige foto's kan zien, zitten bij de laatste foto de kabels van de videokaart er van bovenaf in. Bij de andere (nieuwere) foto's komen de kabels van de onderkant af. Uiteindelijk heb ik de videokaart met 3 losse kabels op 3 aparte rails van de voeding gekoppeld.

De kast is een mid-tower en dat laat niet bijzonder veel ruimte over. Toen de videokaart er eindelijk eenmaal goed in zat, kreeg ik deze er ook niet meer uit. Want het klik-element van de PCI-e die de videokaart in de gleuf houdt zit te verborgen tussen de videokaart en de Dark Rock Pro 4. Om de DRP4 te verwijderen zou weer eerst de videokaart er uit moeten. Een probleem voor toekomst-ik denk ik.

De DRP4 zelf was wel even priegelen met die dunne beugeltjes die de middelste ventilator op zijn plek moet houden met zeer beperkte handleiding. Zelfs met YouTube filmpjes is wordt niet geheel duidelijk hoe die beugels geplaatst moeten zijn. Dit kostte veel tijd, en had niet gehoeven als er duidelijke filmpjes waren.

De kast is verder wel erg lenig. Er kunnen panelen los en uit, waardoor je de kabels naar de juiste plekken kunt leiden.

Enige kabel die ik er helaas niet meer heb bij kunnen prikken, omdat anders de videokaart en misschien ook het moederbord er weer eerst uit zou moeten, is de extra 2x2 pins stroom voor de cpu, bovenop de reeds ingeprikte 2x4 pins. Waarschijnlijk is die extra kabel ook niet nodig. Ik weet niet of de DRP4 er eerst uit moet voordat het moederbord er uit kan. Want ik weet niet of er moederbord schroeven bedekt worden door de videokaart of de DRP4. De DRP4 zou ik eigenlijk niet los willen halen, omdat ik anders weer moet klieren met koelpasta. De 2x2 pins kabel zie je hier linksboven zitten. Ik kom er met mijn vingers niet goed bij door de DRP4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw7CH6af82It3fVWNu79-5_gw_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNdanB6VvrYqSsx6x7zr7Gkj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door nl-x op 20-06-2022 16:54 . Reden: foto toegevoegd. ]

• freaky35
nl-x schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:47:
@Djarune @wErudite Nou, ik heb er het nodige aan spierpijn van overgehouden. Tegen de tijd dat ik ook cable management rond had, zat er denk ik wel een volle dag op. :)

Zoals je in de vorige foto's kan zien, zitten bij de laatste foto de kabels van de videokaart er van bovenaf in. Bij de andere (nieuwere) foto's komen de kabels van de onderkant af. Uiteindelijk heb ik de videokaart met 3 losse kabels op 3 aparte rails van de voeding gekoppeld.

De kast is een mid-tower en dat laat niet bijzonder veel ruimte over. Toen de videokaart er eindelijk eenmaal goed in zat, kreeg ik deze er ook niet meer uit. Want het klik-element van de PCI-e die de videokaart in de gleuf houdt zit te verborgen tussen de videokaart en de Dark Rock Pro 4. Om de DRP4 te verwijderen zou weer eerst de videokaart er uit moeten. Een probleem voor toekomst-ik denk ik.

De DRP4 zelf was wel even priegelen met die dunne beugeltjes die de middelste ventilator op zijn plek moet houden met zeer beperkte handleiding. Zelfs met YouTube filmpjes is wordt niet geheel duidelijk hoe die beugels geplaatst moeten zijn. Dit kostte veel tijd, en had niet gehoeven als er duidelijke filmpjes waren.

De kast is verder wel erg lenig. Er kunnen panelen los en uit, waardoor je de kabels naar de juiste plekken kunt leiden. Enige kabel die ik er helaas niet meer heb bij kunnen prikken, omdat anders de videokaart en misschien ook het moederbord er weer eerst uit zou moeten, is de extra 2x2 pins stroom voor de cpu, bovenop de reeds ingeprikte 2x4 pins. Waarschijnlijk is dit ook niet nodig.

Ik weet niet of de DRP4 er eerst uit moet voordat het moederbord er uit kan. Want ik weet niet of er moederbord schroeven bedekt worden door de videokaart of de DRP4. De DRP4 zou ik eigenlijk niet los willen halen, omdat ik anders weer moet klieren met koelpasta.
Een stevige plastic liniaal kan je daarbij helpen als het een pcie express slot clipje naar beneden moet gedrukt moet worden voor release.die tip had ik een keer online gezien.

Erg handig als je een grote koeler hebt en er niet bij kan met je handen :o
Pagina: 1