Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aladdin
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-03-2023
Hallo allen,

Afgelopen vrijdag is bij mij een zonnepanelen installatie op het dak gelegd. Als ik nu naar de eerste grafieken kijk, zie ik gelijk een aftopping. Ik lees wel iets over overdimensioneren, maar ben benieuwd of het gat niet te groot is?

Ik heb een installatie met 10 zonnepanelen van 385 wp. Dat is dus een totaal van 3850 wp, geen optimizers, want geen schaduwval. Hierop zit een omvormer Growatt MIC 3000tl-x. Deze kan dus maximaal 3000W opbrengen. Gisteren heb ik (bewolkte start, daarna gehele dag strakblauw) van 11 tot 3 op het maximum gelegen. Voor mijn gevoel heb ik daar wel een hoop misgelopen.

Regio is kop van noord-holland en het dak ligt op Zuid-Zuid-West.

Ik heb de installateur al aangeschreven met deze zelfde vraag, maar voordat ik daar antwoord krijg ben ik al een aantal dagen verder en is het wellicht verstandig voor hun reactie wat onafhankelijk advies van wat kenners op dit forum in te winnen.

Dank alvast voor uw reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 21:19
Je mist wel iets ja.
Welke offerte heb je gekregen/welke opdracht heb je verstrekt? Dit had net zo makkelijk een 3.6 kW kunnen zijn lijkt me ja. Zou voorstellen dat ze dat omwisselen als dat in de offerte stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aladdin
Ik heb 9 stuks van 385wp geoffreerd gekregen. Omvormer die daarbij aangegeven was, was ook de 3000tl-x. Op dag van installatie zou gekeken worden of er toch een 10e paneel op zou passen en dit bleek het geval.

Nu zie ik dus al vrij snel een aftopping op 3000W, waarbij ik mij afvraag of dat 10e paneel nu überhaupt zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Aladdin schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:57:
Hallo allen,

Afgelopen vrijdag is bij mij een zonnepanelen installatie op het dak gelegd. Als ik nu naar de eerste grafieken kijk, zie ik gelijk een aftopping. Ik lees wel iets over onderdimensioneren, maar ben benieuwd of het gat niet te groot is?

Ik heb een installatie met 10 zonnepanelen van 385 wp. Dat is dus een totaal van 3850 wp, geen optimizers, want geen schaduwval. Hierop zit een omvormer Growatt MIC 3000tl-x. Deze kan dus maximaal 3000W opbrengen. Gisteren heb ik (bewolkte start, daarna gehele dag strakblauw) van 11 tot 3 op het maximum gelegen. Voor mijn gevoel heb ik daar wel een hoop misgelopen.

Regio is kop van noord-holland en het dak ligt op Zuid-Zuid-West.

Ik heb de installateur al aangeschreven met deze zelfde vraag, maar voordat ik daar antwoord krijg ben ik al een aantal dagen verder en is het wellicht verstandig voor hun reactie wat onafhankelijk advies van wat kenners op dit forum in te winnen.

Dank alvast voor uw reactie!
Hier ook sinds 2 dagen dezelfde omvormer met 11x 350 whp. Gister tussen 11 en 2 inderdaad aan de Max maar ik lees hier op het forum dat dat niet zoveel uit maakt aangezien een kleinere omvormer eerder opstart en langer door gaat?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Banaan86 schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:11:
[...]

maakt aangezien een kleinere omvormer eerder opstart en langer door gaat?!
nee nee nee, waar halen mensen die onzin toch vandaan. een kleine omvormer start niet eerder, hij functioneerd vaker in een beter rendement en heeft dus op die manier minder verlies die kleine omvormer is in de meeste landen de juiste oplossing omdat ze daar geen salderen kennen en dus de piek momenten wel kunnen missen die kwh's zijn dan immers geen reet waard, liever een paneeltje extra voor de higher lows dan de euro's stuk slaan op een grotere omvormer. uiteindelijk is een iets kleinere omvormer het vaak lood om oudijzer. qua kosten/baten in nederland. Maar met de huidige energieprijzen icm salderen is 3800 Wp op een 3000KW omvormer wel flink. elke kwh is op dit moment ~50c waard dus de relatief kleine meerprijs heb je zo terug verdiend. is die kWh slechts een paar cent waard zoals in andere landen kan je beter de kleinere omvormer en een extra paneel kiezen. uiteindelijk zijn de verschillen meestal niet wereldschokkend en moet je met name tegen aftoppen kunnen, en zo te lezen heeft @Aladdin daar (zoals veel tweakers) moeite mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:48
@Aladdin dat 10e paneel heeft zeker zin, namelijk al die uren in het jaar dat de omvormer niet aftopt.

Waar je mis loopt is minder dan het lijkt. Volgens Sunny design 0.9%

Voorheen was het het niet waard de duurdere 3.6 in te zetten... Nu twijfelgeval

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep. ALs je die dag 4u lang aftoppen (op mijn set, niet helemaal vergelijkbaar) bekijkt, zie je wat je op die dag aan opbrengst mis loopt. Dat lijkt dramatisch, maar valt in de praktijk wel mee. En dat zijn alleen de beste dagen. Je moet het niet van je topjes hebben, maar van het totale oppervlakte. En om het totale oppervlakte te verhogen, heeft een 10e (en een 11, 12, 13, 14 etc) paneel zeker wel zin! Ook al stop het bij een bepaald vermogen met meer te leveren.

Mijn omvormers zijn vrij riant, maar als ik 4u lang piekproductie afschaaf, dan ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OicOc96da9D5R9As0T7obi049ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzeoODWxxk7DIhPleMAGqf0Z.png?f=fotoalbum_large

Het oranje deel is het verlies en dat is niet echt een mega groot deel van de grafiek.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 24-04-2022 10:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Aladdin schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:10:
Ik heb 9 stuks van 385wp geoffreerd gekregen. Omvormer die daarbij aangegeven was, was ook de 3000tl-x. Op dag van installatie zou gekeken worden of er toch een 10e paneel op zou passen en dit bleek het geval.

Nu zie ik dus al vrij snel een aftopping op 3000W, waarbij ik mij afvraag of dat 10e paneel nu überhaupt zin heeft.
Mja, maar de 3600W omvormer had je dan wel weer extra gekost (hoeveel mag je zelf opzoeken bij Solar bouwmarkt). Dat extra paneel is altijd goed, string start er ook wat eerder door op, helemaal prima.

Het aftoppings-effect is in dit deel van het jaar het sterkst, omdat het nog vrij fris is (dan werken panelen beter) en toch al aardig felle zon. Je zult zien dat dit later in het seizoen niet zo vaak meer gebeurt, of alleen midden op de dag eventjes.

Je systeem is 28% overgedimensioneerd, dat is voor in NL wel aan de hoge kant maar wat je ermee verliest valt echt heel erg mee. Lees deze post maar eens:

antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Of hier bij onze zuiderburen: http://www.enerpedia.be/n...hte-van-de-omvormer-2183/ jouw systeem zou daar onder de 4e rij vallen (bijna 30% extra vermogen).

Verlies je op jaarbasis grofweg 1% opbrengst mee.

Psychologisch misschien lastig maar reëel gezien haal je door dat tiende paneel nu i.p.v. 11% extra opbrengst (t.o.v. 9 panelen), zeg eens 10% extra. Dat is dus objectief beschouwd dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aladdin
Dank allen voor de reacties. Ik heb inderdaad geen vergelijkingsmateriaal hoe dit er later in het jaar uitziet, het lijkt nu veel, maar ongeveer 1% verlies op jaarbasis is nog te overzien op wat het tiende paneel wel brengt.

Gezien de huidige prijzen kan een grotere omvormer dus alsnog wel rendabel zijn denk ik. Ik zal in ieder geval in conclaaf gaan met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Ronald hoe heb je die 1% berekend btw? Ik zou verwachten dat je hier de hellingshoek en windrichting van de panelen bij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
twain4me schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:45:
[...]

nee nee nee, waar halen mensen die onzin toch vandaan. een kleine omvormer start niet eerder, hij functioneerd vaker in een beter rendement en heeft dus op die manier minder verlies die kleine omvormer is in de meeste landen de juiste oplossing omdat ze daar geen salderen kennen en dus de piek momenten wel kunnen missen die kwh's zijn dan immers geen reet waard, liever een paneeltje extra voor de higher lows dan de euro's stuk slaan op een grotere omvormer. uiteindelijk is een iets kleinere omvormer het vaak lood om oudijzer. qua kosten/baten in nederland. Maar met de huidige energieprijzen icm salderen is 3800 Wp op een 3000KW omvormer wel flink. elke kwh is op dit moment ~50c waard dus de relatief kleine meerprijs heb je zo terug verdiend. is die kWh slechts een paar cent waard zoals in andere landen kan je beter de kleinere omvormer en een extra paneel kiezen. uiteindelijk zijn de verschillen meestal niet wereldschokkend en moet je met name tegen aftoppen kunnen, en zo te lezen heeft @Aladdin daar (zoals veel tweakers) moeite mee
Geen idee waar iedereen dat vandaan haalt hah. Ik ben helemaal nieuw in de wereld van zonnepanelen en zoek hier op tweakers naar info en bijna overal kom ik dat verhaal tegen. Maar is het niet zo dat je gemiddeld gezien in Nederland maximaal 85% van de theoretische piek van je panelen behaalt? Dus op 3850 zou dat 3200 nog wat zijn. Dan valt het nog wel te overzien met een 3000 watt omvormer, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 17:39
Banaan86 schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:54:
[...]

Geen idee waar iedereen dat vandaan haalt hah. Ik ben helemaal nieuw in de wereld van zonnepanelen en zoek hier op tweakers naar info en bijna overal kom ik dat verhaal tegen. Maar is het niet zo dat je gemiddeld gezien in Nederland maximaal 85% van de theoretische piek van je panelen behaalt? Dus op 3850 zou dat 3200 nog wat zijn. Dan valt het nog wel te overzien met een 3000 watt omvormer, toch?
Het verhaal dat een kleinere omvormer eerder start klopt alleen als je hetzelfde aantal panelen op een veel grotere omvormer hangt. Er zitten dan eigenlijk te weinig panelen op de grote omvormer, waardoor het lang duurt voordat de omvormer opstart. Dan heeft een kleinere omvormer natuurlijk wel zin. Er zit ergens een grijs gebied rond de 12 panelen ofzo.

In jou situatie, met 10*385wp op een 3000 omvormer, mis je dus een klein beetje opbrengst t.o.v. het 3600 model. Dit is echt minimaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Teutlepel op 24-04-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:48
JvS schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:39:
@Ronald hoe heb je die 1% berekend btw? Ik zou verwachten dat je hier de hellingshoek en windrichting van de panelen bij nodig hebt.
ZZW + aanname gemiddelde 35°. Maakt voor de simulatie niet bijzonder veel uit als het een paar graden anders is bij @Aladdin

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMPM
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-05 08:04
JvS schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:55:
Yep. ALs je die dag 4u lang aftoppen (op mijn set, niet helemaal vergelijkbaar) bekijkt, zie je wat je op die dag aan opbrengst mis loopt. Dat lijkt dramatisch, maar valt in de praktijk wel mee. En dat zijn alleen de beste dagen. Je moet het niet van je topjes hebben, maar van het totale oppervlakte. En om het totale oppervlakte te verhogen, heeft een 10e (en een 11, 12, 13, 14 etc) paneel zeker wel zin! Ook al stop het bij een bepaald vermogen met meer te leveren.

Mijn omvormers zijn vrij riant, maar als ik 4u lang piekproductie afschaaf, dan ziet dat er zo uit:

[Afbeelding]

Het oranje deel is het verlies en dat is niet echt een mega groot deel van de grafiek.
JvS in jouw geval lijkt de omvormer slechts 10 procent kleiner te zijn dan je panelen. Bij mij is net een installatie opgeleverd met Enphase omvormers die ruim 30 procent kleiner zijn dan de panelen. (300W tov 440W paneel). Dat is wel een substantieel verlies, in het geval van salderen.

Het argument dat kleinere omvormers efficiënter zijn,, blijkt niet van belang. Sterker nog, te kleine omvormers die heet lopen door langdurig vol belast te worden, gaan eerder stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

BMPM schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:03:
[...]

JvS in jouw geval lijkt de omvormer slechts 10 procent kleiner te zijn dan je panelen. Bij mij is net een installatie opgeleverd met Enphase omvormers die ruim 30 procent kleiner zijn dan de panelen. (300W tov 440W paneel). Dat is wel een substantieel verlies, in het geval van salderen.
Mijn omvormers toppen nooit af omdat mijn panelen vrij vlak liggen. In mijn voorbeeld heb ik daarom 4u lang aftoppen laten zien, om het voor de topicstarter (met 3kw vs 3,7kwp, 20%) vergelijkbaar te maken (getekend dus :)).

Jij topt iets meer af (op piekdagen of piekmomenten). Simuleer je set anders met grotere en kleine omvorrmers en verbaas je over hoe weinig het op jaarbasis uitmaakt. Hier kan je je paneleninstallatie invullen als je de hellingshoek en liggingshoek goed kan inschatten. Je kan je omvormer groter en kleiner maken, dan kan je perfect simuleren wat je verlies is in een Nederlands gemiddeld jaar zon:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Het argument dat kleinere omvormers efficiënter zijn,, blijkt niet van belang. Sterker nog, te kleine omvormers die heet lopen door langdurig vol belast te worden, gaan eerder stuk.
Dit durf ik niet te zeggen. Denk dat het apparaat gewoon binnen spec gebruikt wordt dus je houdt je jarenlange garantie. Dat verhaaltje over efficienter KAN als de opbrengst eerder begint (dus bij 10 watt starten ipv 50 watt, al is dat ook klein bier), maar geloof ik ook nooit zo.

Zelfs met 30% ondercapaciteit zal je je verbazen denk ik als je het gaat simuleren.

Pagina: 1