Voor mijn broer heb ik een typische oost-west opstelling besteld. Beide dakhellingen zijn steil; 55 gr.
West 10 panelen van 390 Wp en Oost 9 panelen 390 Wp.
We willen eigenlijk gaan voor een Growatt 3600 TL-XE omvormer, maar die zijn voorlopig nergens meer verkrijgbaar...
Er wordt wat afgetopt bij dit type omvormer, maar vanwege de oost-west opstelling is dat vrij minimaal, constateer ik met de Sunnydesign berekening.
De Growatt heeft een hoge maximale ingangsstroom per MPP, namelijk 16 A.
Het valt me op dat gelijkwaardige omvormers van andere merken meestal een (stuk) lagere max. ingangsstroom per MPP hebben. De Solax bijv 12 A, Goodwe 3600D-NS: 11 A, Sofar 3.6 slechts 10 A.
Per string kan dan max 11 Ampere de omvormer in bij de Goodwe.
Kan dit de boel verder aftoppen dan bij 16 A per mppt (zoals Growatt) ?
West 10 panelen van 390 Wp en Oost 9 panelen 390 Wp.
We willen eigenlijk gaan voor een Growatt 3600 TL-XE omvormer, maar die zijn voorlopig nergens meer verkrijgbaar...
Er wordt wat afgetopt bij dit type omvormer, maar vanwege de oost-west opstelling is dat vrij minimaal, constateer ik met de Sunnydesign berekening.
De Growatt heeft een hoge maximale ingangsstroom per MPP, namelijk 16 A.
Het valt me op dat gelijkwaardige omvormers van andere merken meestal een (stuk) lagere max. ingangsstroom per MPP hebben. De Solax bijv 12 A, Goodwe 3600D-NS: 11 A, Sofar 3.6 slechts 10 A.
Per string kan dan max 11 Ampere de omvormer in bij de Goodwe.
Kan dit de boel verder aftoppen dan bij 16 A per mppt (zoals Growatt) ?
:strip_exif()/f/image/CYKd3zyN5yoA2L4ekZSNKiPw.jpg?f=fotoalbum_large)