Schade uitparkeren, verzekering inlichtenof zelf betalen

Pagina: 1
Acties:

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-10 10:53
Op een drukke zaterdag botste bij het uitparkeren een andere auto tegen mij op.
We gingen gelijktijdig achteruit, ik zag hem net op tijd, schatte in dat ik telaat zou zijn om te schakelen en weer vooruit het in vak te rijden. Dus ik toeterde maar ook daarmee was ik telaat want hij had al ingedraaid en reed tegen mij aan.

Niet zoveel schade, hele kleine plekjes in de lak en een schaaf over de bumper.
Ik schat zo rond 200 euro maar ik heb er nog niet naar laten kijken.

Hoewel ik stilstond, denk ik dat het lastig te bewijzen is, we waren beide aan het uitparkeren net voor het gebeurde.

Mijn vraag is, heeft het zin hierover contact op te nemen met de verzekering, of moet ik geen slapende honden wakker maken en het zelf betalen?

Bij voorbaat excuses voor een beetje random vraag.
Maar misschien is het ook voor anderen nuttig om hier ervaringen over te delen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Voor 200 euro zou ik de moeite niet nemen. Je hebt vast eigen risico en ik neem aan dat je all risk verzekert bent want anders ben je sowieso al niet verzekert voor eigen schade.

Maar heeft niets met slapende honden te maken. De verzekeraar doet na het melden van de schade een voorstel om zelf te betalen of via de verzekeraar te laten lopen. Dan krijg je te zien hoeveel in premie omhoog gaat en schade vrije jaren je zakt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met beide achteruit rijden en dus een bijzondere verichting doen is het zonder bewijs eigenlijk standaard 50/50 qua schuld. Als je een all-risk verzekering hebt en daar aanspraak op maakt gaat het je de komende jaren meer kosten dan 200 euro. Afhankelijk van je no-claim jaren ga je flink meer betalen. Stel je hebt 5 of meer schadevrije jaren dan betaal je die 200 euro meerdere malen terug, nog los van je eigen risico.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 23-04-2022 23:03 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het gaat de verzekering er in principe niet om of je schade rijdt, maar of ze voor de daaruit voortvloiende kosten moeten opdraaien. Dus ik zou het lekker via de verzekering laten lopen en bij hen aangeven dat je het aan de tegenpartij uitgekeerde bedrag zelf voldoet/betaalt aan je verzekering.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:37
Ik zou wel voor de zekerheid even controleren of het wel werkelijk 200 euro aan schade is. Als ik het zo lees kan het al snel richting de 1000 euro gaan. Een paar plekjes lak wat eraf is zorgt ervoor dat het deel waar de plekjes op zitten helemaal gespoten moet worden. Ook de schaafplekken van de bumper zijn er vaak niet zomaar vanaf.

Je kunt ook de verminderde waarde van de auto accepteren en er niks aan doen. Dan “betaal” je bij de verkoop van de auto.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou sowieso je verzekering inlichten. Als de tegenpartij dan komt claimen hebben ze in elk geval ook vast jouw kant van het verhaal en het schadeformulier. Kun je achteraf altijd kiezen om de schade zelf te betalen of door de verzekering.

Verwijderd

Altijd melden, stel diegene komt over drie maanden met een whiplash.
Dan ben je veel te laat met het melden van de schade.mocht het inderdaad alleen die 200 euro zijn betaal je die alsnog zelf.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:59

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb eens met de spiegel tegen een andere auto aangetikt. De andere auto had het kapje van de spiegel eraf, maar deze kon ter plaatse weer teruggeklikt worden. Ook had hij een chroomlijstje waar een deukje in zat. Verder geen zichtbare schade zoals deuken of evidente krassen o.i.d. (maar het kan natuurlijk dat er toch wat oppervlakkige schade was). Schade aan de andere auto is via de verzekering gegaan en bleek uiteindelijk €700 te zijn (WAT?!? Hoe dan???). Heb daarop besloten om mijn auto ook voor reparatie aan te melden, want deze had soortgelijke schade. Schadebedrag: €1200.

Ander geval: een buurmeisje had met het stuur van haar fiets tegen het bestuurdersportier gekrast. Flinke kras, ook via verzekering gegaan. Schadebedrag: €1000.

Moraal van het verhaal: schadeherstel van auto's gaat in NL uit van het idee dat de auto terug moet worden gebracht naar de staat van de auto voordat de schade optrad. Aangezien dit heel vaak betekent dat er moet worden gespoten is dit herstel vaak heel erg duur.

Ik zou maar eens een offerte of prijsindicatie opvragen voor je schade, want het kan veel meer zijn dan je verwacht.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:59

Managelorian

“This is the workflow.”

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:01:
Altijd melden, stel diegene komt over drie maanden met een whiplash.
Dan ben je veel te laat met het melden van de schade.mocht het inderdaad alleen die 200 euro zijn betaal je die alsnog zelf.
Ja, en dan meldt de ander over drie maanden een whiplash.... en dan? Dit is Amerika niet waarbij je een flinke claim kunt krijgen waar je failliet aan gaat.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die bumpers zijn dure grapjes hoor, gezien ze de halve, al dan niet de hele bumper moeten spuiten om geen kleurverschil te zien.

Dus op basis van wat heb jij die 200 euro berekend? Een bus Motip verf?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53

Tazzios

..

Indien je het bij de verzekering meld heb je na de schade bepaling nogal tijd de optie om het zelf te betalen i.p.v. gebruik te maken van de verzekering.
Dus gewoon melden zodat je de daadwerkelijke kosten weer en vervolgens de afwegen maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 24-04-2022 12:20 ]

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:36
Daarom altijd achteruit inparkeren. Tenzij het uit te poetsen is zal bumperschade eerder richting de 1000 gaan dan 200 euro. Verzekering inlichten, zelf schade laten fixen. Die 4 jaar die je kwijt bent doen op lange termijn financieel meer pijn.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:38
Dat dacht ik ook een keer van het zijn maar krasjes. Bleek echter na controle dat er meerdere ophang punten waren afgebroken. Resultaat > nieuwe bumper + op kleur spuiten was duurder dan de waarde (oud barrel) 😆.

Zou gewoon de verzekering inlichten en dan weet je snel genoeg wat goedkoper is of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 24-04-2022 14:59 ]

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-10 10:08
Managelorian schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:33:
[...]

Ja, en dan meldt de ander over drie maanden een whiplash.... en dan? Dit is Amerika niet waarbij je een flinke claim kunt krijgen waar je failliet aan gaat.
Ehm, nee, je zal er niet aan failliet gaan, maar je zal niet de eerste zijn die genaaid wordt.

Schade altijd melden bij verzekering, met daarbij melding dat alles onderling is opgelost. Eventuele onderlinge finale kwijting door beide partijen.

Als meneer achteraf wel met schade komt, of latere schade door eigen toedoen, en het verhaal dat hij in zijn auto zat en TS achteruit tegen hem opreed, is er geen 50/50 meer, dan sta je 2-0 achter.

En dat is erg negatief, maar ik zou dat risico niet willen lopen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:16
Hoop dat je netjes op het ongevallenformulier hebt ingevuld dat je stilstond, en dat beide partijen dit getekend hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:21

inhico

pw

Vraag is me niet helemaal duidelijk. Om mee te beginnen: verzekering inlichten danwel zelf betalen, zoals de topictitel stelt, sluit elkaar niet uit en hoeft niets met elkaar te maken te hebben.

Als je ervoor kiest de schade onderling te regelen, of als één van beide partijen alles op zich neemt, is er geen reden om de verzekeringsmaatschappij in te lichten. Wel is het verstandig om de afspraken op papier te zetten en te laten ondertekenen door beide partijen. Je kunt daarvoor het schadeformulier gebruiken of een aparte overeenkomst. In het laatste geval: zorg ervoor dat in beide documenten duidelijk is welke gebeurtenis het betreft.

Bedenk dat als je alsnog naar de verzekeraar stapt voor je schade, deze geen boodschap heeft aan wat jij hebt afgesproken met de tegenpartij.
Sterker nog: in de polisvoorwaarden staat dat je in geval van schade niets mag doen wat de belangen van de verzekeraar kan schaden, zoals (gedeeltelijk) schuld bekennen.

Verzekering schakel je in als schadebedrag hoog is en/of als er discussie is over de schuldvraag. In dat geval kun je het melden bij de verzekeraar. Die zal in conclaaf gaan met de verzekering van de tegenpartij. Dat zal leiden tot een schuldtoedeling. En daarmee tot een toedeling/verdeling van de schade.

Bij een laag schadebedrag kan het financieel gunstiger zijn om zelf de schade te dragen/vergoeden dan het bij de verzekeraar te leggen. Kwestie van een sommetje maken. Veel (alle?) verzekeraars bieden de mogelijkheid alsnog zelf de schade te betalen en zo de no-claim te behouden.

Tot slot (eigen ervaring, mogelijk anecdotisch): schadeherstel door de schadehersteller via de verzekeraar is heel veel duurder zelf een garage/schaderersteller inschakelen.

Edit:
Om de vraag van TS te kunnen beantwoorden is het m.i. van belang om te weten of tegenpartij en hijzelf het met elkaar eens zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door inhico op 24-04-2022 20:07 ]

...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dot topic past zeker in AZ, maar beter in MOB :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1