Render/CAD pc voor €3000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024
Na een jaar op 7 met mijn huidige pc gewerkt te hebben is het tijd voor een nieuwe. Destijds heb ik de computer op basis van het hier gegeven advies (van met name @maratropa )samengesteld en tot volle tevredenheid gebruikt. Waarvoor mijn dank!

huidig systeem
Asus P9X79 moederbord
Intel Core i7-4930K (3,4 - 3,9GHz / 6 cores)
NVidia GeForce GTX760, 2GB
16 GB DDR-3 geheugen (2x8GB)
Corsair Force GS 1T SSD

Op het ogenblik gebruik ik verouderde software (Sketchup 8, VRay 1.54, AcadLT 2013) en werkt het systeem nog vrij goed. Ik wil echter graag overstappen naar nieuwere software (met name Sketchup en VRay) en verwacht dat mijn huidige computer dit niet goed meer aankan. Met de laatste versie van Photoshop merk ik dit al.

software
Ik heb een eenmansbedrijf (architect) en de pc zal dienst gaan doen als mijn zakelijke werkstation. De volgende software zal er op moeten gaan werken:

- Windows
- Autocad LT 2023
- Sketchup Pro (meest recente versie)
- VRay 5
- Photoshop (meest recente versie)
- Indesign (meest recente versie)

Voor gebruik van VRay weet ik nog niet of ik voor het renderen gebruik wil maken van de GPU, CPU of de Hybrid (GPU+CPU) optie. Deze zijn alle aanwezig in VRay 5 als ik me niet vergis. Op dit ogenblik werk ik met VRay 1.54 en daar kun je alleen via de CPU renderen. Ik zal moeten kijken welke wijze voor mij het prettigste werkt. Wellicht dat iemand mij hier meer over kan vertellen?

Qua gemiddelde bestandsgroottes waar ik mee werk moet je aan het volgende denken:
Sketchup - VRay: 100-200 MB
AutoCad LT: 2-5 MB
Photoshop: 200 MB

Ik zou verder graag gebruik gaan maken van de Skatter plugin voor VRay.

budget
Ik wil hier om en nabij de €3000 incl. btw aan uitgeven.

systeem
Het betreft alleen de computer, randapparatuur zoals een monitor heb ik niet nodig.

Ik heb weinig kennis van hardware en alle bijbehorende zaken. Al zoekende op het internet kwam ik op het volgende lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 549,-€ 549,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G€ 1.599,-€ 1.599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.148,-

Qua geheugen denk ik aan 64GB DDR4-3600 geheugen. Ik begreep dat Corsair geheugen niet lekker werkt met een Ryzen CPU dus het zal een ander merk worden.

Van moederborden heb ik geen enkel verstand, dus graag jullie advies.

Op het ogenblik heb ik een SSD van 1TB, dat is wat betreft de grootte voldoende.

De computer staat 7 dagen per week een groot gedeelte van de dag aan. Ik zou dus graag een zuinige voeding (minimaal 80+ gold) voeding willen hebben.

Daarnaast graag een netwerkkaart en een dvd-writer. WIFI is niet per se nodig.

merk voorkeuren
In principe heb ik geen merk voorkeur. Tot nu toe altijd met Intel processoren gewerkt en daar ben ik tevreden over maar AMD is zoals je in het wensen lijstje ziet geen probleem.

De grafische kaart moet i.v.m. het gebruik van VRay wel RTX of Cuda kunnen verwerken

wensen
Er zijn 2 zaken die ik belangrijk vind:

De render snelheid; tijdens het opzetten van de render maak ik veel test renders. Hoe langer het maken hiervan duurt hoe meer tijd ik verlies. Snelheid is dus erg belangrijk (vandaar mijn twijfel tussen CPU of GPU renderen).

De PC dient stil te zijn. Hij staat de hele dag aan en ik zit er de hele dag naast.

overklokken
Nee, geen verstand van.

Zoals gezegd heb ik mijn vorige systeem met de hulp op dit forum samengesteld en dit is mij zeer bevallen. Vandaar dat jullie advies zeer welkom is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 15:42
Zijn stil en snel renderen (video kaart) niet in tegenspraak met elkaar? Of kijk je naar een passief gekoelde kaart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:20
Wellicht zoiets:
1MoederbordenMSI MPG X570S EDGE MAX WIFI€ 234,99€ 234,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 12G OC LHR€ 1.099,-€ 1.099,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 158,91€ 158,91
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 SE-AM4€ 84,-€ 84,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 273,63€ 273,63
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,38€ 14,38
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.671,91
5950X lijkt inderdaad de beste keus voor V-Ray.
Als gpu gekozen voor de nieuwe RTX3080 12Gb. Deze heeft net als de 3080Ti 12Gb memory. Het aantal cuda cores zit tussen de RTX3080 10Gb en de RTX3080Ti 12Gb. Dat bespaart € 500,-
https://www.pugetsystems....3080-Ti-Performance-2186/
Nieuw model X570S moederbord, zonder fan op het moederbord. Tevens zwaardere stroomvoorziening met 75A power stages: https://www.msi.com/Mothe...GE-MAX-WIFI/Specification
WD Gen4 SSD
Corsair semi-passieve Gold voeding met 10jaar garantie.
Fractal behuizing met standaard 3x 14cm fans, geluiddemping en inbouwmogelijkheid voor 5,25": https://www.fractal-desig...es/define/define-7/black/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10 12:55

belgianmadcow

enthousiast

NMA schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:40:

Voor gebruik van VRay weet ik nog niet of ik voor het renderen gebruik wil maken van de GPU, CPU of de Hybrid (GPU+CPU) optie. Deze zijn alle aanwezig in VRay 5 als ik me niet vergis. Op dit ogenblik werk ik met VRay 1.54 en daar kun je alleen via de CPU renderen. Ik zal moeten kijken welke wijze voor mij het prettigste werkt. Wellicht dat iemand mij hier meer over kan vertellen?
Ik ben nog maar net beginnen lezen, maar ik denk dat je in threads als deze goeie adviezen kan vinden.

Als ik daar lees dat een 3060 in V-ray sneller rendert dan een 5900X, dan kijkt het me aannemelijk (kijkend naar de benchmark die @Woezik postte) dat de 3080 12 Gb ook de 5950x voorbij snelt. Je zou dat eigenlijk op voorhand moeten kunnen uitvissen.

Ik lees hier een vergelijking van GPU versus CPU renderen met V-Ray:
V-Ray GPU has a number of advantages:
  • Graphics cards often outperform CPU devices when it comes to processing parallel tasks, such as raytracing;
  • A single machine can host multiple GPU devices but in most cases only a single CPU;
  • Hybrid rendering (CUDA only) allows maximum hardware utilization by harnessing the computing power of both GPU and CPU devices;
  • V-Ray GPU has all the required features to be production ready;
V-Ray CPU advantages:
  • Allows rendering complex scenes requiring a substantial amount of memory;
  • Supports all V-Ray features;
  • Does not pre-occupy single-GPU machines during rendering
Dat beest van een moederbord dat Woezik voorstelde kan meerdere GPU's aan (3x PCI-e 4.0..) - het zou m.i. steek houden om er een tweede kleine GPU in te prikken zoals een pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce GTX 1650 4GB GDDR6 die toegewezen wordt voor Windows. Dan krijg je geen "freeze" tijdens GPU renders.

Want ik dénk dat voor jouw tussentijdse "render en wijzig" GPU-route de beste is, als ik lees dat CPU vooral goed is in hoge kwaliteit op finale render.

Hier zijn de meningen ook duidelijk.
GPU (or Hybrid) rendering is significantly faster on Vray. It is very useful for interactive rendering.
You can assign solely GPU rendering for interactive purposes, which leaves your CPU free for simultaneous editing and amendment taks.
You can put Vray into a hybrid rendering mode where it will use the GPU and CPU in conjunction.
You will need an Nvidia card for GPU rendering as Vray uses Nvidia CUDA. AMD cards will not be able to contribute. So, yes a decent GPU will transform your rendering workflow.

[ Voor 11% gewijzigd door belgianmadcow op 23-04-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@belgianmadcow belgianmadcow:

Ik heb hier inderdaad een en ander over gelezen. De snelle conclusie is inderdaad GPU: sneller, CPU: hogere kwaliteit. Maar ik vraag me dan af: wat is die hogere kwaliteit precies in relatie tot wat ik render? Oftewel; ga ik het verschil zien?

Een jaar of 2 geleden heb ik me er ook wat in verdiept. Toen waren er nog best wat zaken die een GPU render niet kon. Bijvoorbeeld reflecties goed berekenen. Maar dat is inmiddels opgelost. Nu is voornamelijk diplacement mapping en real life physics nog zaken die de GPU minder goed kan.

De interactieve/real time optie is inderdaad een van de belangrijkste redenen voor mij om over te stappen naar een nieuwe versie. Ik heb daar al wat filmpjes over op youtube gezien en dat is scheelt enorm veel tijd. Maar daar zal je dus een stevige GPU voor nodig hebben neem ik aan.

Verder vraag ik me af of het mogelijk is om de GPU tijdens de productie te gebruiken en dan voor de definitieve render de CPU te gebruiken. Maar wellicht dat je dan toch enig verschil in uitkomst krijgt.

Al met al lijkt het mij dus iets wat ik gewoon zal moeten proberen. Maar dat gaat helaas pas als ik een nieuwe pc heb. Een optie die ik overweeg is om te beginnen met 1 'gewone' GPU. Als het renderen op de GPU bevalt dan kan ik er altijd nog een extra zwaardere GPU er bij zetten. Dit komt de snelheid alleen ten goede.

Persoonlijk klinkt mij die hybride optie waarbij VRay gebruikt maakt van zowel de GPU en de CPU het meest logisch in de oren. Dan gebruik je alles wat er voorhanden is.

Ik ga de artikelen waarnaar je linkte even doornemen.

Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@The_Vice

Ze mogen best wat geluid maken maar ik heb geen zin in een systeem wat de hele tijd als een gek staat te blazen. Het systeem wat ik nu heb is wat dat betreft prima.

Passief koelen mag van mij maar is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:07
Als ik een PC voor mijn werk nodig zou hebben zou ik kiezen voor een kant en klaar iets met support van een leverancier - iets als de Azerty Rekenbaas T.10/6410 workstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 15:42
NMA schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:34:
@The_Vice

Ze mogen best wat geluid maken maar ik heb geen zin in een systeem wat de hele tijd als een gek staat te blazen. Het systeem wat ik nu heb is wat dat betreft prima.

Passief koelen mag van mij maar is dat voldoende?
Zo te zien lijken de passief gekoelde units een stuk minder rekenkernen te hebben in hetzelfde prijsscenario.

Daarnaast is hangt het voornamelijk af van het wattage dat continue wordt verbruikt, en hoeveel er tijdens renderen wordt gebruikt.
Denk dat het voornamelijk een kwestie is van kijken naar geluidsproductie van elke kaart (en type koeling [semi-]passief, of fans) wat je prettig vindt. En goed opletten of er geen addertjes onder het gras zitten, zoals een pomp die constant aanstaat, en dan weer meer geluid produceert dan gewenst.
In mijn PC kan ik de koeling naar temperatuur van processor regelen, maar ik merk daarbij wel dat ik hem richting de zomer al op een hoger minimaal toerental zet, daar door de warmer omgeving de koeling rap minder wordt dan in de winter. In de zomer gaat ie anders met de zelfde ondergrens aan toeren veel meer cyclen in toeren regeling, wat ik vervelender vindt dan een iets hoger constant fan geluid.

Maar terzijde, al eens gedacht om de renders op een aparte machine/node te laten uitvoeren?
Volgens mij laat je plugin licentie dat toe, dan kan je die machine ergens anders neerzetten, en dan is het volgens mij niet al te moeilijk om een setup te maken die automatisch alle renders achter elkaar staat weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

NMA schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:26:
@belgianmadcow belgianmadcow:

Verder vraag ik me af of het mogelijk is om de GPU tijdens de productie te gebruiken en dan voor de definitieve render de CPU te gebruiken. Maar wellicht dat je dan toch enig verschil in uitkomst krijgt.

Al met al lijkt het mij dus iets wat ik gewoon zal moeten proberen. Maar dat gaat helaas pas als ik een nieuwe pc heb. Een optie die ik overweeg is om te beginnen met 1 'gewone' GPU. Als het renderen op de GPU bevalt dan kan ik er altijd nog een extra zwaardere GPU er bij zetten. Dit komt de snelheid alleen ten goede.

Persoonlijk klinkt mij die hybride optie waarbij VRay gebruikt maakt van zowel de GPU en de CPU het meest logisch in de oren. Dan gebruik je alles wat er voorhanden is.

Ik ga de artikelen waarnaar je linkte even doornemen.

Dank je.
Zoals ik het begrijp ben jij iets aan het opbouwen, en laat je het dan snel renderen om het te evalueren, waarna je wijzigt en opnieuw bekijkt. Die "tussen"-render wil je snel hebben, dat lijkt me iets voor de GPU-weg, evt CPU-geassisteerd (wat ze hybride noemen blijkbaar).

Als je dan je finale opbouw hebt, is het voor de finale kwaliteit het beste van een CPU render te doen, en ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. Als ik zo wat rondkeek, was de weg kiezen iets zo simpel als een vinkje zetten. De finale render is ook zo iets dat je dan in gang zwengelt en even wat anders gaat doen.
Een GPU slaat er blijkbaar meer "een slag naar" dan een CPU, ook weer wat geleerd :)

Je idee om de GPU-route eerst eens te verkennen, vind ik slim. Als je er goed voor zorgt, is de kans dat je die GPU kunt wegdoen zonder veel verlies om te upgraden groot denk ik, zeker als je niet te hoog mikt. Prijs/prestatie staan de 3060Ti's erg goed voor het moment, maar de 3060s zijn nog meer gedaald en hebben die fijne 12 Gb RAM, goed voor renderen. Is misschien nog logischer. pricewatch: ASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition er in of zo?

@martyw die Rekenbaas, ik dacht, interessant zeg. Daar zit een Quadro RTX 4000 in, dat is wel de vorige generatie. In dit interessante algemene artikel worden zowel de Geforce- als de nieuwe A-lijn als bv die RTX-4000 vergeleken:

De benchmark van de RTX 4000 is 658 versus tussen de 3080 10 Gb's 1365 en de 3080 Ti's 1581 (allicht dichter tegen de laatste) voor de 3080 12 Gb. Dat is een pittig verschil, en mogelijks de reden waarom er op de pagina van Azerty staat "minder geschikt om te renderen met V-Ray"?

Nu, elders op Pugetsystems klaagt er iemand dat ze niet voortdurend de Geforce en A-lijn samen in grafieken e.d. tonen, waarop de mensen van de site uitleggen dat er een wereld van verschil is dat niet in tijd te meten is, maar in kwaliteit. De precisie van zo'n A-lijn is hoger, het werkt met ECC en dergelijke. Met andere woorden, als je pakweg rendert voor een commercieel animatiefilmpje: kies maar iets uit de A-lijn. Je wil niet het mínste artefact. Als die perfectie niet van tel is: beter Geforce, meer bang for your buck.

Het lijkt me niet dat @NMA in de categorie van ultieme precisie valt, maar dat is aan de TS zelf om uit te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door belgianmadcow op 23-04-2022 23:01 . Reden: suggestie "test"-GPU ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
belgianmadcow schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:55:
Dat is een pittig verschil, en mogelijks de reden waarom er op de pagina van Azerty staat "minder geschikt om te renderen met V-Ray"?
Dat is inderdaad iets wat ik gemist heb in de eisen van TS - maar mijn punt is vooral dat ik als ik voor mijn werk afhankelijk ben van een PC ik niet zelf de serviceverlener zou willen zijn; tenzij je budget hebt een reserve exemplaar op een plank te zetten voor noodgevallen. We zoeken verder naar een kant een klaar werkstation, tbc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:27
belgianmadcow schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:55:

Nu, elders op Pugetsystems klaagt er iemand dat ze niet voortdurend de Geforce en A-lijn samen in grafieken e.d. tonen, waarop de mensen van de site uitleggen dat er een wereld van verschil is dat niet in tijd te meten is, maar in kwaliteit. De precisie van zo'n A-lijn is hoger, het werkt met ECC en dergelijke. Met andere woorden, als je pakweg rendert voor een commercieel animatiefilmpje: kies maar iets uit de A-lijn. Je wil niet het mínste artefact. Als die perfectie niet van tel is: beter Geforce, meer bang for your buck.

Het lijkt me niet dat @NMA in de categorie van ultieme precisie valt, maar dat is aan de TS zelf om uit te maken.
Ik kan niet echt bronnen vinden dat er een kwaliteit verschil zit in het uiteindelijke resultaat van de renders, een cuda core is een cuda core, er zit echter wel snelheidsverschil tussen de kaarten (meer cores/geheugen), en een verschil in driver features. Quadro's zijn over het algemeen ook sneller voor het realtime weergeven van je 3d modellen (hoewel het vaak goedkoper is om toch een geforce te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
HP Z1 G8 (5F002EA) scoort beter, maar helaas slecht leverbaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

@NMA
Al met al lijkt het mij dus iets wat ik gewoon zal moeten proberen. Maar dat gaat helaas pas als ik een nieuwe pc heb.
Ben je daar zeker van? Ik zie hier in de requirements van V-ray 5 dat je CPU van nu voldoet als ik goed kijk. (64 bit, SSE 4.2). Zit je op win 8 of hoger?

Er wordt gelinkt naar geschikte GPUs. De jouwe van nu staat er wel tussen hoor, met "compute capability 3.0". Dat houdt, zie ik hier in de grafiek onderaan, in dat je geen tensor cores kunt gebruiken maar dat is nogal wiedes.

Als je al zeker weet dat je naar Sketchup 5 gaat, zou je het nu al kunnen doen en testen met je kaart. Just saying. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

sjaakwortel schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:52:
[...]

Ik kan niet echt bronnen vinden dat er een kwaliteit verschil zit in het uiteindelijke resultaat van de renders, een cuda core is een cuda core, er zit echter wel snelheidsverschil tussen de kaarten (meer cores/geheugen), en een verschil in driver features. Quadro's zijn over het algemeen ook sneller voor het realtime weergeven van je 3d modellen (hoewel het vaak goedkoper is om toch een geforce te nemen).
Ik was eerder lastig op mezelf dat ik niet gelijk terugvond waar ik dat las. Het was in een comment van één van de techs van Pugetsystems, deze.
Typically, the customer base for each sets of cards is very different - people looking for Quadro need them for the larger VRAM, ECC functionality, higher reliability, blower-style coolers, double precision capabilities, etc., while GeForce is typically about getting the most performance for your dollar.
It (splitsen Geforce and Quadro reviews, noot van mij) helps to reduce the mistaken impression that since GeForce is as fast (or often faster) than Quadro, that there is no reason to pay for the more expensive workstation cards. Performance is almost never the reason to use Quadro, so separating them out helps to prevent confusion for those that don't understand the differences.
en uit de post er onder:
A 3060Ti is similar in performance to an A4000 (even though the A4000 specs are similar to a 3070Ti), but they are very different cards, ECC, 2x the ram, capability for multiple cards due to small size and lower power design and extremely good performance in Siemens NX software. If you don't care much about an occational error, you only need a single card, the gaming line ram is enough for your application, and you are not using the Siemens app, you should get the gaming model. If you need even one of these things, you need the professional model. The professional model also offers better drivers, because they test them more and the cards are certified for professional applications. This is usually not a problem in actual use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@belgianmadcow

Klopt.

Ik begin met het modelleren, dan textures er op, standpunt bepalen, dan belichting en dan de kleine details toevoegen / aanpassen. Die laatste 2 stappen zijn inderdaad steeds laag kwaliteit renderen om te zien of het in orde is. Naar mate het model verder af is verhoog ik de kwaliteit ook om de details te kunnen zien. Als ik daar tevreden over ben maak ik een laatste test render met hoge setting maar lage resolutie. Als die ok is dan maak ik de definitieve render op hoog resolutie.

Die laatste zet ik meestal aan als ik niet meer op de computer hoef te werken (bijv. 's nachts of tijdens een overleg). Dat die render er bijvoorbeeld 4 uur over doet maakt dus niet zoveel uit. Het is met name de test renders tussendoor waar je steeds (even) op moet wachten. Al dat even kost uiteindelijk toch veel tijd. Ik hoop dat dat nu over is met die realtime render optie.

Ik las overigens wel een artikel waar afgeraden wordt om van render engine te switchen tijdens het proces (dus test renders GPU en dan de definitieve render CPU). Dit omdat er toch verschil in het resutaat zit.

De reden dat ik VRay5 nog niet geïnstalleerd heb is dat ik (wellicht onterecht) bang ben dat VRay1.54 het dan niet meer doet. Als VRay 5 dan niet lekker werkt heb ik een probleem dat ik niet kan rederen. Ik zou dit moeten doen in een periode dat ik geen renders hoef te maken. Dan maakt dat ook niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMA
@martyw

Eerlijk gezegd heb ik nog niet naar kant-en-klare systemen gekeken. Mijn huidige pc heb ik ook zelf samengesteld en door een winkel (Informatique) laten bouwen. Ik vond dat prettig omdat er in die hele systemen toch vaak zaken zit die ik niet nodig heb en er wel voor betaal.

Ik heb een backup systeem (laptop) dus als ik hem een week kwijt ben is dat niet meteen een enorm probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Hi NMA ,

Tof dat je een nieuw systeem gaat bouwen.
Ik lees hier veel aannames van mensen over renderen.

En wil hier bij uit ervaring ook mijn mening even delen.

Vray is wel een van de betere renders die een gpu deel heeft. Maar het is zeker nog niet toereikend voor het echte highend werk.

Nu gaat dit op den duur wellicht veranderen maar dan heb je het over een jaar of 5, 6.

Er zijn limitaties met sub surface materials zoals plastics, rubbers, indirect lighting voor interieurs, passes voor compositing etc.

Zou daarom kiezen voor het beste platform nu, met de meeste bang for Buck qua cpu, veel cores en veel ram.

Zo kan je grootse scènes bouwen en heb je daarop in iedergeval niet z'n limiet.

Een gpu kan je namelijk eenvoudig tussendoor nog eens upgrade. De huidige gpus zijn toch nog niet wat het moet zijn voor veel scènes die je eigenlijk op zet zonder optimalisaties. Nanite van ue daar gelaten, wat ook nog wel wat beperkingen heeft.

12gb vram zit zo vol immers als je gpu in productie wil gebruiken voor het vieren van je werk en editen realtime van al je textures etc.

In short, zou ik zorgen voor zeker een rete snelle cpu, en een degelijk gpu. En dan over 2 jaar die upgrade naar wat met betere specs qua gpu, 24 gig vram+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@Daikiri

Dank voor je input.

Super highend is het denk ik niet wat ik doe (zie afbeelding voor een (pre-photoshop) render). Maar ik deel de twijfel wel met je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUVNbtwgsuvc-eVCLHU-M9c1J0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snxRLLCOb0UfSnqYxwSpBUQz.jpg?f=fotoalbum_large

Is 12GB VRAM voldoende voor een bestand van circa 200MB? Ik heb daar geen enkel zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@Woezik

Ik snap de redenatie voor jouw keuze van de grafische kaart. Is er een reden om specifiek voor deze MSI kaart en niet een ander merk te kiezen? ASUS heeft een soortgelijke kaart zei het iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Als ik zo naar deze scène kijken wel.

Maar het is niet afhankelijk van je 3d file size. Het is afhankelijk van de aantal textures en hoe gedetailleerd je shades zijn etc.

Heb 40 shades met ieder 4 texture maps van 4k voor je gloss, normal, col etc. Dan zit het zeker volvoor je gpu is het eigenlijk zo...m trekt je scene met cpu renderen meer dan 12 gig ram. Dan kan de gpu het alleen renderen door shortcuts te nemen.

Of dat shortcuts zijn die voor jou gewenst zijn weet ik niet.

Je zegt zelf dat je niet echt highend spul doet.
Maar wat zijn je ambities, als je een systeem aanschaft voor +- 5 jaar ?

Om die reden zou ik extra nauwkeurig kijken. En dat doe je want je zit hier op het forum ;)

Wat ik hier voor las klopt nog vaak helaas , dat je cpu render scene niet zo gelijk werkt voor gpu en ook een andere look heeft door de limitaties.

Maar met 12 gig vram kan een hoop.
Als je geld hebt voor een gpu zou ik zeker 12 gig vram nemen, de 3080 bijvoorbeeldm. Zou alleen niet de cpu of ram voor opofferen qua capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
Ik heb mijn wensenlijstje geüpdatet aan de hand van de voorstellen van @Woezik .

1VoedingenCorsair HX850i€ 223,85€ 223,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.743,76

Blijft nog even de vraag wat voor moederbord en geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:27
NMA schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:24:
Ik heb mijn wensenlijstje geüpdatet aan de hand van de voorstellen van @Woezik .

1VoedingenCorsair HX850i€ 223,85€ 223,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.743,76

Blijft nog even de vraag wat voor moederbord en geheugen.
Geheugen is niet super moeilijk, eigenlijk wil je 3600mhz CL16 geheugen (of sneller);
https://tweakers.net/gehe...F2CkpUaC-6S-C5Gc_cMaRc_4D
en dan niet vergeten om het docp profiel aan te zetten in de bios.

Moederbord is een ander verhaal, ik denk dat je voldoende hebt aan een B550 bord uit de "mid range" reeks hier:
reviews: Moederbord Best Buy Guide - De beste AMD-socket AM4-moederborden.

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakwortel op 24-04-2022 14:57 . Reden: Link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
NMA schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:18:
@Woezik

Ik snap de redenatie voor jouw keuze van de grafische kaart. Is er een reden om specifiek voor deze MSI kaart en niet een ander merk te kiezen? ASUS heeft een soortgelijke kaart zei het iets duurder.
MSI heeft bij Nvidia gpu's vaak de stilste koeler, waarbij de duurdere en luxere Gaming koeler het waarschijnlijk nog net iets beter doet. ASUS maakt mooie componenten, maar net als andere merken ook genoeg produktiefouten, dus ik zie geen reden om er een meerprijs voor te betalen.
Een goed trackrecord mbt uitval, stil en goede garantievoorwaarden zijn voor mij het belangrijkste. Een klein performancevoordeel van een hoger geklokte kaart is mooi meegenomen, maar heeft meestal ook een meerprijs.
Uit 2018 maar wellicht wel interessant: https://nl.hardware.info/...rantieduur-en-afhandeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
sjaakwortel schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:31:
[...]

Geheugen is niet super moeilijk, eigenlijk wil je 3600mhz CL16 geheugen (of sneller);
https://tweakers.net/gehe...N8M1jDwpHN_g07__EW5Hq21Lw
en dan niet vergeten om het docp profiel aan te zetten in de bios.

Moederbord is een ander verhaal, ik denk dat je voldoende hebt aan een B550 bord uit de "mid range" reeks hier:
reviews: Moederbord Best Buy Guide - De beste AMD-socket AM4-moederborden.
De link voor geheugen verwijst naar CL14 en CL15 kits, die zijn niet leverbaar in 2x 32Gb
Een quad kit kost meer dan het dubbele voor 64Gb.

PS: Inmiddels is er ook update van de X570-moederborden geweest die herkenbaar zijn als X570S of 'II'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
Blijft het moederbord nog over.

Ik heb de volgende 3 op het oog:

- ASUS ROG Strix B550-E Gaming
- MSI MAG X570S Torpedo MAX
- MSI MPG X570S Edge MAX

Aansluitingen die ik (nu) gebruik:

- 1x USB 2.0 tbv draadloos toetenbord
- 1x USB 2.0 tbv printer
- 1x USB 2.0 tbv muis
- 1x USB 3.0 tbv usb stick
- 3x USB 3.0 tbv externe harde schijven
- 1x Mini Display Port
- 1x Ethernet
- 1x audio uit (mini jack)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Mini Display port aansluiting zie ik vooral gebruikt worden als monitoraansluiting op Quadro kaarten. Geen idee waarvoor je die kunt gebruiken op je moederbord als je een externe videokaart hebt. Een monitoraansluiting op je moederbord kun je alleen gebruiken als je cpu een interne gpu heeft.
Vrijwel alle moederborden hebben wel een analoge audio uitgang. De drie moederborden die jij noemt ook allemaal een optische SPDIF uitgang.
Allemaal hebben ze ook een interne USB Type-C header voor de USB-C aansluiting op het frontpaneel van je behuizing.

https://rog.asus.com/us/m...-b550-e-gaming-model/spec
https://www.msi.com/Mothe...TORPEDO-MAX/Specification
https://www.msi.com/Mothe...GE-MAX-WIFI/Specification

Het unieke van het ASUS-moederbord is de SLI-ondersteuning, waardoor je zelfs twee dikke videokaarten kunt aansluiten, omdat SLI de 16 lanes dan netjes verdeelt. Vrijwel alle nieuwe moederborden hebben alleen nog maar Crossfire en dus maximaal 4 lanes, dan is bij de X570-moederborden dan wel op een PCIe 4.0 slot, zodat het niet snel een grote beperking zal zijn.
Alle drie hebben ze 2,5Gb Lan en de Torpedo nog een extra 1Gb Lan.

Het voordeel van de X570-moederborden zijn de extra lanes, waardoor meerdere PCIe sloten op 4.0 mogelijk zijn en ook minimaal twee M2 Gen4 SSD sloten (Torpedo) en bij de Edge zelfs 3x M2.
Bij de Torpedo ontbreekt wifi en bluetooth en maar één M2 slot heeft een heatspreader.
Stroomvoorziening Edge 12+2 75A, de Torpedo 12+2 60A, de ASUS 14+2 70A

Review Torpedo: https://www.hardwareluxx....-max-im-test.html?start=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@Woezik

Die mini Display Port moet inderdaad op de videokaart en niet op het moedebord. Dom van me; ik heb daar ook niet zoveel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
Ik heb nog een vraag over de single core snelheden:

Deze zijn volgens mij de laatste jaren niet echt toegenomen, klopt dit?

Ik heb nu een Intel Core i7-4930K (3,4 - 3,9GHz), de Ryzen 9 5950X heeft een kloksnelheid van 3,4 - 4,9GHz. Dit betekent dat de single core prestaties niet heel veel beter zal zijn dan bij mijn huidigd CPU. Klopt dit of moet ik uitgaan van de 'turbo' snelheid?

Ik vraag dit omdat zowel Sketchup als AcadLT single core programma's zijn. Met Acad heb ik er nog nooit last van gehad maar ik merk dat bij Sketchup de grotere modellen (vanaf circa 100MB) toch erg traag laden en opslaan. Bij een model van 120 MB gaat dat al snel naar een paar minuten. Dit is vooral vervelend met een autosave om de 15 minuten. Het zou mooi zijn als dat sneller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je de 4930K (3rd Gen Ivy Bridge-E) en de 5950X even snel (met korreltje zout) in Passmark vergelijkt, dan is die laatste ongeveer 50% sneller, single threaded dus.

Verder eens dat vroegâh (jaren 80 ~ 2010) grotere stappen werden gemaakt, toen was je PC hopeloos verouderd na 5 jaar.
Windows 10 draait nog prima op een Core 2 Duo E6600 bijvoorbeeld, wel met SSD. ;)

Ben zelf ook meer een AMD man, maar Intel heeft single threaded wel de betere CPU's op dit moment. AM4 is tevens een platform wat ten einde loopt. De 12700KF/12900KF is dan wel een tandje sneller single threaded. Alleen het energieverbruik is niet geweldig, met bijbehorende buitensporige koeling van dien.

[ Voor 34% gewijzigd door PD2JK op 25-04-2022 09:58 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-10 11:15

Nutral

gamer/hardware freak

NMA schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:30:
@Woezik

Die mini Display Port moet inderdaad op de videokaart en niet op het moedebord. Dom van me; ik heb daar ook niet zoveel verstand van.
Ik werk zelf veel met autocad en inventor. Single threaded is daar inderdaad het belangrijkst voor uit benchmarks bij autodesk software is over het algemeen de 12900k het snelst. Ik heb vaker systemen samengesteld en eigenlijk altijd gefocussed op single threaded performance als het gaat om cad werk (omdat je daar het meest aan het wachten bent)

Clocksnelheden zijn zeker niet alles. de hoeveelheid werk die per clocktick gedaan kan worden is toch wel flink omhoog gegaan (ook wel IPC genoemd). Daar ga je zeker wel een verschil in merken. Een 5950X of 12900 gaat significant sneller zijn.

Een benchmark zoals cinebench R23 single thread bijvoorbeeld:
4930K: 960
5950X: 1614
intel 12900K: 2004

Autocad LT is daarintegen alleen maar 2d en heeft niet echt hoge eisen dus ik zou daar geen zorgen over maken.

Bij sketchup en vray zul je zelf de keuze moeten maken. de 5950 is sneller in vray. maar voor modelleren en het werk zelf, zal de intel sneller zijn.
https://www.pugetsystems....D-Ryzen-5000-Series-2251/

Ik neig zelf altijd naar de beste performance terwijl je in het programma werkt. 10% sneller terwijl je iets probeert de modelleren voelt beter dan 10% sneller voor die overnacht render of lunchpauze, maar het hangt ook echt af van hoe vaak je deze dingen doet.

Belangrijk voor de 12900k is dat je wel windows 11 moet runnen, wat niet met alle programma's even stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@Nutral

Goed punt over het wachten.

Het voordeel is dat ik de nieuwe Intel en AMD cpu's nooit naast elkaar draai dus het verschil ertussen ga ik nooit ervaren. Het verschil tussen mijn oude cpu en mijn nieuwe ga ik wel merken en dat zit bij beide wel goed zo te zien. Dat is het belangrijkste. Als je €3000 uitgeeft aan een nieuw systeem wil je wel het gevoel hebben vooruit te gaan.

Ook hier is het dus weer afhankelijk van de keuze om op de CPU of de GPU te renderen. Als ik op de CPU render heeft de AMD de voorkeur aangezien ik tijdens alle test renders steeds even moet wachten. Hoe korter hoe beter. Ga ik echter op de GPU renderen dan is de keuze voor de Intel dus beter aangezien deze een betere single core snelheid heeft en dus (net iets) soepeler zal laden / opslaan.

Qua autocad ben ik inderdaad niet bang; dat heeft niet veel nodig en draait ook nog steeds soepel op mijn huidige computer.

Ik vind overigens dat verschil in single core performance tussen de 12900K en de 5950X best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
NMA schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:37:
Ik heb nog een vraag over de single core snelheden:

Deze zijn volgens mij de laatste jaren niet echt toegenomen, klopt dit?

Ik heb nu een Intel Core i7-4930K (3,4 - 3,9GHz), de Ryzen 9 5950X heeft een kloksnelheid van 3,4 - 4,9GHz. Dit betekent dat de single core prestaties niet heel veel beter zal zijn dan bij mijn huidigd CPU. Klopt dit of moet ik uitgaan van de 'turbo' snelheid?

Ik vraag dit omdat zowel Sketchup als AcadLT single core programma's zijn. Met Acad heb ik er nog nooit last van gehad maar ik merk dat bij Sketchup de grotere modellen (vanaf circa 100MB) toch erg traag laden en opslaan. Bij een model van 120 MB gaat dat al snel naar een paar minuten. Dit is vooral vervelend met een autosave om de 15 minuten. Het zou mooi zijn als dat sneller kan.
De Intel prestatieverbeteringen waren meestal maar 5% per jaar door meer cache en ontwerpverbeteringen die meer instructies per seconde (ipc) opleveren. De kloksnelheid is niet zaligmakend.
De single core performance verbetering na 8jaar is dus ongeveer (1,05)8 = 48%.
De multicore verbeteringen zijn veel indrukwekkender geweest. Je gaat van 6 core HT naar 16cores HT.

De system requirements van zowel sketchup als autocadlt zijn relatief laag:
https://help.sketchup.com/cs/sketchup/system-requirements
"SketchUp's performance relies heavily on the graphics card driver and its ability to support OpenGL 3.1 or higher."
https://knowledge.autodes...-for-AutoCAD-LT-2022.html

Met die Autosave kun je ook een aardige performancewinst pakken met snelle nvme Gen4 storage. Waarschijnlijk gebruik je nu nog een Sata SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@Woezik
Dat is zeker zo. Ik herinner me nog dat ik van mijn duo core naar mijn hexa core ging. De rendertijd ging van meer dan 24 uur naar een uur of 3 voor een eind render.

Heeft het nog zin om die WD Black NVMe SSD SN850 met heatsink te kiezen ipv zonder? Ik lees dat hij vrij warm kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Gen4 SSD's worden inderdaad warmer, maar ik sluit ook niet uit dat veel testen op een testbench zijn uitgevoerd met weinig koeling. Een SSD wordt dan ook vol geschreven om te zien of de schrijfsnelheid wordt vastgehouden of inzakt, zodra de cache vol zit.
Bij alle drie moederborden zit het M2-slot dat de lanes rechtstreeks uit de cpu haalt boven het PCIe-x16 slot van de videokaart, waardoor die weinig warmte van de videokaart krijgt. Door voor een luchtkoeler te kiezen heb je ook nog wat flow van de fans van de cpu-koeler.
Bij alle moederborden wordt minstens één heatspreader voor een SSD meegeleverd. Dat ziet er fraaier uit, dus ik zou een SSD zonder heatspreader kiezen en de standaard heatspreader van het moederbord gebruiken. Mocht je de temperatuur verder willen verlagen, dan kun je nog kijken of je met een thermal pad een betere afvoer van de warme lucht kunt bereiken naar de heatspreader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMA
Iedereen bedankt voor de input.

Ik ben tot het volgende lijstje gekomen:

1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 SE-AM4€ 84,91€ 84,91
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 275,65€ 275,65
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 15,13€ 15,13
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 148,90€ 148,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.195,49

Ik heb uiteindelijk voor de duurdere 3080Ti gekozen omdat deze toch nog wat sneller is dan de 3080. Het verschil in prijs wordt waarschijnlijk goed gemaakt door (hopelijk) een jaar of 5 - 7 minder tijdsverlies tijdens het renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
Nog 1 vraag.

Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd bij Informatique. Dat valt dan toch altijd weer tegen (€3800 vs. de €3200 in de pricewatch) alhoewel ik ook snap dat zij dat ding in elkaar moeten zetten en dat ook wat kost (is €600 hier een normaal bedrag voor? Lijkt mij iets aan de hoge kant)

Zij geven aan dat ze niet weten wanneer de MSI GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio leverbaar is en stellen daarom de ASUS GeForce RTX 3080 Ti Tuf Gaming OC voor. Als ik de 2 kaarten met elkaar vergelijk hebben ze, zo goed als , dezelfde specs. Volgens mij maakt de ASUS iets meer geluid a.g.v. een andere instelling van de fan. Is er een reden om deze kaart niet te kiezen? Op Tweakers vindt ik helaas alleen een review van de ASUS RTX3080 Tuf Garmin OC. Die is prima.

Verder geven ze aan dat de Noctua NH-D15 SE-AM4 ook lastig te krijgen is. Als alternatief stellen ze de Noctua NH-D15 Chromemax.black voor. Als ik die 2 naast elkaar zet is het verschil fat de fan van de eerste 1cm groter is en deze cooler specifiek voor de AM4 socket gemaakt is. Bij de laatste moet een speciale adapter gebruikt worden om hem te monteren.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 20% gewijzigd door NMA op 07-05-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-10 11:15

Nutral

gamer/hardware freak

NMA schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:25:
Nog 1 vraag.

Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd bij Informatique. Dat valt dan toch altijd weer tegen (€3800 vs. de €3200 in de pricewatch) alhoewel ik ook snap dat zij dat ding in elkaar moeten zetten en dat ook wat kost (is €600 hier een normaal bedrag voor? Lijkt mij iets aan de hoge kant)

Zij geven aan dat ze niet weten wanneer de MSI GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio leverbaar is en stellen daarom de ASUS GeForce RTX 3080 Ti Tuf Gaming OC voor. Als ik de 2 kaarten met elkaar vergelijk hebben ze, zo goed als , dezelfde specs. Volgens mij maakt de ASUS iets meer geluid a.g.v. een andere instelling van de fan. Is er een reden om deze kaart niet te kiezen? Op Tweakers vindt ik helaas alleen een review van de ASUS RTX3080 Tuf Garmin OC. Die is prima.

Verder geven ze aan dat de Noctua NH-D15 SE-AM4 ook lastig te krijgen is. Als alternatief stellen ze de Noctua NH-D15 Chromemax.black voor. Als ik die 2 naast elkaar zet is het verschil fat de fan van de eerste 1cm groter is en deze cooler specifiek voor de AM4 socket gemaakt is. Bij de laatste moet een speciale adapter gebruikt worden om hem te monteren.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
waarom heb je de 3080 ti gepakt? Er is niet veel verschil in power ten opzichte van de prijs die je betaald. dat geld zou ik eerder steken in een beter moederbord en 3600mhz geheugen

De asus TuF series zijn vaak wat betere pcb's met meer betrouwbaarheid. Ik heb ze niet kunnen vinden voor de 3080Ti, maar als ik ze vergelijk in de 3080 variant is de asus TuF qua pcb beter.

De 2 cpu coolers maken niet echt veel verschil. de chromax is iets duurder. als het goed is zit de upgradeset erbij als de NH-D15 is geleverd door noctua na 01-2019. dus ik denk dat je goed zit.
Die upgradeset is een beugeltje die past op de afmetingen van de am4 socket. (ik heb hem zelf moeten kopen omdat mijn koeler ouder was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
De Noctua Chromax black is de duurdere zwarte uitvoering. In een dichte behuizing de meerprijs niet echt waard, maar deze wordt wel standaard geleverd met een montagekit voor een AM4-socket:
https://noctua.at/en/nh-d15-chromax-black/specification

Het prijsverschil van € 600,- wordt ook veroorzaakt, omdat de pricewatch de laagste prijs toont, ongeacht de winkel. Als je alles bij dezelfde winkel koopt, dan kom je altijd duurder uit. Is er wellicht ook een Windows licentie toegevoegd?
Voor een indicatie van montagekosten, zie: https://azerty.nl/category/componenten/Assemblage_Service
Je kunt van je build in de pricewatch ook de "Bestelkosten berekenen" en zien waar de prijsverschillen zitten.

Met de vele software die tegenwoordig wordt meegeleverd vind ik het altijd wel mooi om moederbord en videokaart van hetzelfde merk te kiezen. In een dichte behuizing is dat natuurlijk minder belangrijk.
Mede gezien de prijsstijging zou ik een andere, beter leverbare MSI-kaart kiezen:
12Gb 1.332,-: https://www.informatique....80-gaming-z-trio-lhr.html
10Gb 1.079,-: https://www.informatique....x-3080-gaming-z-trio.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
@Nutral

In eerste instantie heb ik voor de 3080Ti gekozen omdat de tijdswinst door sneller te kunnen renderen de extra investering wel waard is. Ik hoop deze computer weer zo’n 5 tot 7 jaar te gebruiken, dan is het prijsverschil minder interessant.

Maar goed, nu ik de offerte binnen heb zit ik bijna €1000 boven het bedrag wat ik ongeveer wil uitgeven. Dan is €300 besparing wel weer wat interessanter geworden.

Eens zien waar de offerte op uitkomt met een 3080 kaart.

@Woezik
Je hebt gelijk. Ik was inderdaad vergeten dat de pricewatch uitgaat van de laagste prijzen. Ook de Windows licentie + assemblage kosten komen er nog bij. Helaas.

Het wordt een dichte kast en het zal me een worst zijn hoe de componenten er uitzien. Ik zal dus inderdaad voor de gewone cooler gaan i.p.v. de zwarte. Heb ik toch weer €20 bespaart :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
Ik heb het lijstje aangepast:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 559,-€ 559,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6X with LHR€ 1.278,99€ 1.278,99
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 159,99€ 159,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 276,95€ 276,95
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,80€ 14,80
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 148,12€ 148,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.892,64

De Noctua NH-D15 SE-AD4 vervangen voor een gewone Noctua NH-D15 en de MSI GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio vervangen voor de ASUS TuF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6x LHR.

Eens kijken of de build daarmee wat meer in de richting van mijn streefbedrag komt.
Pagina: 1