Zonnepanelen verkeerd geplaatst+bedrading fout aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2UJ8k89yTWjKdQT
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Is uitlijnen panelen in een rij op - min en + plus niet van belang? Bijna alleen zwarte kabels gebruikt oké? Inductielus-risico?

Bij mij zijn 12 Longi LR4-60HPH 375WP zonnepanelen geplaatst. Zie foto 1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSTqNVHwLIs0-gQEOjXm7AA7stk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zISTHtAzileOwHCyoPjKUpw1.jpg?f=user_large
Cel oriëntatie: 120 (6x20). Half-cut Technology. Junction box: IP68 met 3 diodes. Zie foto 2 met tekening van de achterzijde van het zonnepaneel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNNzIdG1sbwU__5awU_jkrPEi4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aLoF688Mo1Wx9DsZ7gwOjiG.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatsing op plat dak in 4 rijen van 3 panelen landscape.
Rij 1 gericht op west
Rij 2: oost
Rij 3: west
Rij 4: oost

Rij 1 en 3 (west) vormen samen 1 string.
Rij 2 en 4 (oost) vormen samen 1 string.

Zonnepanelen van rij 2 en 3 zijn geplaatst op een oost-west onderconstructie.
Rij 1 en 4 staan op een losse constructie links en rechts van de oost-west constructie in het midden.

Ik heb vier vragen:
Vraag 1: is het ook bij 120-cel zonnepanelen belangrijk dat de - min en de + plus van de panelen in een rij allemaal dezelfde kant op liggen?

Panelen zijn door de installateur volstrekt willekeurig landscape geplaatst.
Er is dus niet gelet op de oriëntatie van de - min en + plus aansluiting op de panelen.
Ik had verwacht dat in string 1/rij 1 bij alle panelen aan de bovenkant de - min aansluiting zou liggen en bij string 1/rij 3 aan de bovenkant de + plus aansluiting. Zie foto 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmUJR1Z80G4CIJFQqZYKLAaC84I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRKSTJFArrCgIKY2nlBQJ68k.jpg?f=fotoalbum_large
En bij string 2/rij 2 bij alle panelen aan de bovenkant de + plus aansluiting zou liggen en bij string 2/rij 4 aan de bovenkant de - min aansluiting.
Maar dat is bij niet het geval. Nu ligt er bijvoorbeeld in een rij bij 2 panelen naast elkaar de - min aansluiting boven en daarnaast dan 1 paneel met de + plus aansluiting boven. Dit gaat zo willekeurig verder door alle vier de rijen.
Volgens de installateur is de oriëntatie alleen van belang bij zonnepanelen met 60 cellen. Bij zonnepanelen met 120 halve cellen kun je de panelen willekeurig plaatsen. Klopt het wat hij zegt?

Vraag 2: moet je rode en zwarte kabels gebruiken in iedere rij?
In rij 1 en 2 zijn alleen maar zwarte kabels gebruikt. In rij 3 liggen ook grotendeels zwarte kabels, maar hier gaat 1 kabel over van zwart naar rood net voordat hij oversteekt naar rij 4.
Tussen rij 1 en 2 steken in een buisje twee zwarte kabels over. Tussen rij 3 en 4 steken in een buisje 3 zwarte en 1 rode kabel over.
Is dit zo wel goed aangelegd?

Vraag 3: Is het verkleinen van de inductielus ook van belang bij 120-cel zonnepanelen?
Ik begrijp van websites: meer kabel is minder problemen. Door de heen- en terugkabels in een string vlak naast elkaar te leggen over de gehele string wordt de inductielus klein gehouden. Maar deze uitleg gaat steeds over 60-cel panelen.
Zie deze linkjes:
https://fritts.nl/zonnepanelen-bliksem/
https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/
https://www.consumentenbo...n/zonnepanelen-en-bliksem

Volgens de installateur zou bij mijn installatie het verkleinen van de inductielus niet van belang zijn omdat bij mij 120-cel zonnepanelen zijn gebruikt. Hij heeft het dus niet aangelegd zoals bovenstaande websites adviseren, maar de kortste weg gekozen om zo min mogelijk kabel te gebruiken.
Heeft hij gelijk?

Vraag 4: Op internet kwam ik deze tekening tegen, zie foto 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmUJR1Z80G4CIJFQqZYKLAaC84I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRKSTJFArrCgIKY2nlBQJ68k.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit dan de juiste manier van aansluiten?
Hoe zit het met het inductielus-risico voor de kabels van string 1 die op deze tekening bij rij 1 en bij rij 3 zo best ver van elkaar de zonnepanelen uitgaan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Je zou de installateur terug kunnen roepen en nogmaals om uitleg vragen. Maar ga niet schermen met wat je op internet hebt gevonden: dan doet hij net of jij het beter weet en is het einde gesprek.

Of je laat een scope12 keuring doen. Dan heb je antwoorden waar je misschien wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Nvm

Vraag je installateur, wellicht heeft het idd te maken met het soort panelen. Of is het risico in de praktijk de meters extra koper gewoon niet waard.

Ik zou je je verder er niet te druk over maken; in NL onweert het regelmatig, maar je hoort zelden dat iemands PV installatie gefrituurd word door indirecte inslag.

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 24-04-2022 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 15:01
Voor vraag 2 klinkt het alsof de rode kabel ergens op was.
Functioneel maakt het niet uit. Netjes is het niet. Je hoort gewoon aan te duiden met kleuen wat + en - is in een stroomkring.
Maar aan de hand van je sumiere beschrijving is het lastig bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
2UJ8k89yTWjKdQT schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:23:

Vraag 2: moet je rode en zwarte kabels gebruiken in iedere rij?
Over de rest kan ik niet veel zinnigs zeggen, maar bij DC spanning wil je hoe dan ook dat de kleurcodering juist is. Alleen al daarom zou ik dit zeker niet accepteren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

StevenK schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:34:
[...]
Over de rest kan ik niet veel zinnigs zeggen, maar bij DC spanning wil je hoe dan ook dat de kleurcodering juist is. Alleen al daarom zou ik dit zeker niet accepteren.
Dat valt niet mee als je aansluitingen van je zonnepanelen beide (zowel + en -) zwart zijn bedraad. :) Langere runs naar de omvormer toe lijken mij echt de juiste kleuren te moeten hebben. Maar als je met een wat langere run tussen een + en - zit van een serie schakeling, die dus beide zwart zijn, dan zou ik er niet zo snel wakker van liggen als deze zwart is uitgevoerd. Je hebt op die plek namelijk niet echt de juiste kleur bij de juiste polariteit. Je zit er letterlijk tussen in.

@2UJ8k89yTWjKdQT Werkt je systeem wel naar behoren en vermogen? Want tussen alle vragen door zie ik nergens staan of dat het geval is.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als de panelen in serie geschakeld zijn, en ze zitten gewoon aan elkaar vast en die kabel is verlengd, dan is er geen echte sprake van een "plus kabel" en een "min kabel" tussen de panelen in. Je hoeft daar dus ook geen rode kabels te verwachten, je hebt gewoon "de string". Alleen vanuit je omvormer naar de start (*minpool) van de string verwacht je zwart en vanuit de pluspool verwacht je rood.

Je kan die panelen ook lastig verkeerd aansluiten. Zeker als je ze doorlust. Je moet dan vrij bewust stekkers met verkeerde MC4 connectoren gaan maken (twee dezelfde op 1 kabel) om de plus op plus of min op min aan te sluiten. Maar als je dat doet, werkt het niet.

schematisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13TLHrKzqXAFdquolAp0Js7gn8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k9mE02DuQC7wPKGzPLhcEqZa.png?f=user_large

Bij mijn panelen zaten er geen rode kabels aan. Alleen door de MC4 connectoren kon je niet echt een fout maken. Maar zoals je ziet, is er tussen de panelen niet echt sprake van "plus" of "min", het is gewoon een verbindingskabel.

Ik heb verder geen idee of dit goed is, maar ik denk het wel.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 24-04-2022 09:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
Afbeeldingslocatie: https://media-01.imu.nl/storage/fritts.nl/1709/wp/2013/10/Inductielus-zonnepanelen-bliksem1.png

Zoals op jouw foto heb je kans op inductie. + Moet zo dicht mogelijk langs de - kabel lopen of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:06
Wat zegt de handleiding van die panelen?

Altijd beginnen met 1 'echte' foto zou fijn zijn voor het idee wat voor 'n installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Jan-man schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:16:
[Afbeelding]

Zoals op jouw foto heb je kans op inductie. + Moet zo dicht mogelijk langs de - kabel lopen of andersom.
Deze snap ik niet. Ik heb gewoon 'standaard' zonnepanelen met 1 positieve en 1 negatieve draad. Moet je dan die negatieve draad - vanuit de omvormer - veel langer maken? Expres langer maken en ernaast leggen?? 7(8)7

En altijd je bron referen: fritss

Mijn kabel gaat volgens mij zo, dus creër ik een 'grote spoel' volgens jouw plaatje. De + en - moeten dus langs elkaar lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlOSH5vo66Ski3ckwOWCoOxbINI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Me6bE24bfgGQkwHjYjbBeA7.jpg?f=fotoalbum_large

Ten slotte, denk ik dat TS meer bezorgd is over zijn opbrengst. Als het op een plat dak is, zou ik ze zelf omdraaien... Bij voorkeur bij schemering.
Stappenplan:
Eerst dedicated groep uit,
dan omvormer uit,
Dan kabels losmaken van de panelen.

[ Voor 52% gewijzigd door Harm_H op 24-04-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Harm_H schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:45:
[...]

Deze snap ik niet. Ik heb gewoon 'standaard' zonnepanelen met 1 positieve en 1 negatieve draad. Moet je dan die negatieve draad - vanuit de omvormer - veel langer maken? Expres langer maken en ernaast leggen?? 7(8)7
Dat moet niet, maar wat je nu hebt is een vrij grote lus die op je omvormer is aangesloten (ik neem aan twee lussen bij jou ivm oost en west). Het risico dat je hebt is dat bij enorme magnetische velden (bliksem in de buurt) er kortstondig enorme inductiestromen gaan lopen die je apparatuur kapot kan maken of erger.
Ten slotte, denk ik dat TS meer bezorgd is over zijn opbrengst. Als het op een plat dak is, zou ik ze zelf omdraaien... Bij voorkeur bij schemering.
Wat bedoel je met omdraaien? Je kan bij DC kabels niet zomaar aansluitingen omdraaien.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 24-04-2022 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
JvS schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:05:
[...]

Dat moet niet, maar wat je nu hebt is een vrij grote lus die op je omvormer is aangesloten (ik neem aan twee lussen bij jou ivm oost en west). Het risico dat je hebt is dat bij enorme magnetische velden (bliksem in de buurt) er kortstondig enorme inductiestromen gaan lopen die je apparatuur kapot kan maken of erger.
[...]
Wat bedoel je met omdraaien? Je kan bij DC kabels niet zomaar aansluitingen omdraaien.
Ik ben vrij zeker dat geen eens de helft van alle zonnepanelen installatie dit heeft hoor... Een extra lange draad... Langs de andere kabel leggen waar geen eens een klipje bij hangt of iets. Heb het nog laten controleren door een zonnepaneel elektricien voordat de kabels erin gingen. Als ik er niet bij was lag ik er niet eens een aarde draad.

Mijn inschatting Nederlandse zonnepaneel installaties:
  • 40% heeft geen aarde
  • 70% heeft een inductielus
JvS schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:05:
[...]
Ik heb het over de zonnepanelen van TS. Ontkoppelen, en sommige in zijn geheel omdraaien zodat het matcht met het plaatje van hem.

[ Voor 13% gewijzigd door Harm_H op 24-04-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 674295 schreef op zondag 24 april 2022 @ 05:35:

Ik zou je je verder er niet te druk over maken; in NL onweert het regelmatig, maar je hoort zelden dat iemands PV installatie gefrituurd word door indirecte inslag.
Inslag in de buurt kan al aardig wat schade opleveren. Bliksem sloeg in bij de buren van mijn ouders. Ondanks dat hun huis een meter of 5 van het huis van mijn ouders staat, konden mijn ouders een fors aantal apparaten vervangen.

Maar inderdaad, je hoort eigenlijk nooit dat een PV installatie door blikseminslag om zeep geholpen is. Dus ik zou me daar ook niet al te sappel over maken :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Harm_H schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:13:
[...]

Ik ben vrij zeker dat geen eens de helft van alle zonnepanelen installatie dit heeft hoor... Een extra lange draad... Langs de andere kabel leggen waar geen eens een klipje bij hangt of iets. Heb het nog laten controleren door een zonnepaneel elektricien voordat de kabels erin gingen. Als ik er niet bij was lag ik er niet eens een aarde draad.

• 40% heeft geen aarde
Mee eens. Ik zeg ook niet dat iedereen het heeft. Ik zeg alleen wat de reden is dat het aangeraden wordt :). Ik houd zelf niet zo vang bangmakerij, maar dit is (als je toch aanlegt) zo'n kleine moeite, dat ik het bij een string wel zou doen.
Ik heb het over de zonnepanelen van TS. Ontkoppelen, en sommige in zijn geheel omdraaien zodat het matcht met het plaatje van hem.
Dat begrijp ik. Maar wat bedoel je met omdraaien? De DC aansluiting andersom aansluiten? Dat kan helemaal niet zomaar.

Bij de TS is waarschijnlijk helemaal niets aan de hand, behalve dat de panelen af en toe ondersteboven liggen ten opzichte van elkaar. Elektrisch zitten die 99% zeker weten gewoon netjes in de juiste serie aangesloten.

Waarom zou je daar aanraden dingen om te draaien? En hoe zie je dat voor je qua pluggen? Moet je dan andere kabels met man/vrouw MC4 anders gaan maken of kopen ofzo? Je kan DC kabels niet zomaar omdraaien.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 24-04-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2UJ8k89yTWjKdQT
  • Niet online
Harm_H schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:37:
Wat zegt de handleiding van die panelen?

Altijd beginnen met 1 'echte' foto zou fijn zijn voor het idee wat voor 'n installatie
De manual zegt in een string landscape bij alle panelen de + plus boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsCqB4ASzipxxxO6mwSIbVv91N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK0H1qGOeGabsRZMvN2w6ZHO.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom is het van belang om alle panelen in een string met de + plus naar boven te plaatsen? Heeft het misschien te maken met de communicatie met de omvormer of het behalen van een optimaal rendement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

2UJ8k89yTWjKdQT schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:09:
[...]

De manual zegt in een string landscape bij alle panelen de + plus boven.

[Afbeelding]

Waarom is het van belang om alle panelen in een string met de + plus naar boven te plaatsen? Heeft het misschien te maken met de communicatie met de omvormer of het behalen van een optimaal rendement?
Dat ze het op het voorbeeldplaatje zo laten zien wil toch niet zeggen dat je het zo moet doen? de - boven kan ook gewoon lijkt me, en je kan ook meer dan 6 panelen aansluiten.

het is wat het is: een voorbeeld. :)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 25-04-2022 12:35 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2UJ8k89yTWjKdQT
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:34:
[...]

Dat ze het op het voorbeeldplaatje zo laten zien wil toch niet zeggen dat je het zo moet doen? de - boven kan ook gewoon lijkt me, en je kan ook meer dan 6 panelen aansluiten.

het is wat het is: een voorbeeld. :)
"Recommended wiring method" betekent toch "aanbevolen bedradingsmethode cq bedradingsschema"? :?

En inderdaad het aantal van 6 panelen is denk ik hier bedoelt als voorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
Harm_H schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:13:
[...]

• 40% heeft geen aarde
Omdat dit pas een aantal jaren verplicht is, alles wat ervoor gelegd is heeft dat idd niet en die werken prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

2UJ8k89yTWjKdQT schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:49:
[...]

"Recommended wiring method" betekent toch "aanbevolen bedradingsmethode cq bedradingsschema"? :?
Ja, maar dat zegt niets over of de + boven moet of niet. Is slechts een voorbeeld. Het gaat meer over het aansluiten in string en dat je een beetje inzicht hebt in de benodigde kabellengtes.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:01

Pazo

Mroaw?

Anoniem: 674295 schreef op zondag 24 april 2022 @ 05:35:
Offtopic: dacht ik ook, maar de kans is niet 0 (eigen ervaring) ;w

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:59
No Hands schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:53:
[...]

Omdat dit pas een aantal jaren verplicht is, alles wat ervoor gelegd is heeft dat idd niet en die werken prima.
Op mijn nieuwbouwwoning zijn de panelen gelegd zonder aarde in 2019. Had ik navraag bij de bouwer gedaan, die gaf aan dat het volgens de richtlijnen van het bouwbesluit uit 2016 is gebouwd en toen aarde nog niet nodig was. Gek genoeg kan je dus wel later leggen volgens oudere normen. Ik heb recent mijn panelen uitgebreid en ook niet geaard (krijg ook geen kabel meer erbij door de pijpjes op het dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

2UJ8k89yTWjKdQT schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:49:
[...]

En inderdaad het aantal van 6 panelen is denk ik hier bedoelt als voorbeeld :)
In hetzelfde voorbeeld zie je dat in portait stand de onderste rij panelen 180 graden is gedraaid t.o.v. de bovenste. Daarmee is m.i. aangetoond dat het niet uitmaakt welke kant boven ligt. Het is maar net wat je het fijnste vindt met aansluiten in de string. Het maakt verder niets uit welke kant boven zit, anders dan dat je het optisch kan zien, mochten je panelen in het zicht liggen. Dat kan lelijk zijn.

Dus nergens druk over maken, tenzij je systeem niet goed werkt. Daarover gesproken, werkt je systeem wel of niet goed, want dat is op zich een aardige graadmeter voor problemen, of niet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Wat betreft aarding, ook wel kathodische bescherming: bij ons thuis is het frame op het dak verbonden met de buitenkant van de omvormer, die op zijn beurt weer verbonden is met de aardpen van de huisinstallatie. Alles met geel/groen van 6 mm2.

De aarding van de voedingskabel tussen meterkast en omvormer is niet aangesloten. Hoeft ook niet omdat de aarding van decomvormer dus al aangesloten is.
Pagina: 1