Wat kan ik nog aanvangen met 32 bit machine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb hier nog twee 32 bits pc's staan. Op zich prima machines maar wordt steeds moeilijker daar nog software voor te vinden. Zo draait Ubuntu bijvoorbeeld niet meer op 32 bit.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze machines waar niks mis mee is, nieuw leven inblazen? Misschien up to date Linux distros die wel 32 bit friendly zijn?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Waar worden de machines voor gebruikt?

Welke hardware praten we hier precies over?

Zelfs binnen 32-bits software kunnen nog bepaalde instructiesets worden vereist om het te laten werken.

Voor echt oud spul is Lubuntu 18.04 LTS nog als 32-bits te krijgen, maar daarvan loopt de support ook op zijn einde.

Nieuwste Debian is ook in 32 verkrijgbaar

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

DEbian of MX Linux :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de specificaties van die PCs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Stel de vraag anders eens op een ander forum hier op Tweakers zou ik zeggen. Ik doel dan op Overige Hardware> Het Grote Retro Game PC topic.
Ik weet niet wat de exacte specificaties zijn van jouw machine, maar als je er bijv. Windows 98 (2e editie) op installeert heb je een leuke PC die je wellicht nog voor een goede prijs kan verkopen ook.
Iets wat ikzelf tegenwoordig ook doe met al mijn oude computerspul. Een iets nieuwere of oudere versie van het Windows besturingssysteem is ook een optie, alsook MS- of een andere versie van DOS. Linux kan ook, maar dan raak je je machine over het algemeen aan de straatstenen niet kwijt.
Let wel op dat alle drivers aanwezig zijn, want een PC waarvan sommige componenten niet goed werken is ook vrijwel niks waard (tenzij degene die hem koopt alle hardware wel werkend kan krijgen).
Vergis je niet in wat oude (goed werkende) computer hardware kan opleveren. De prijzen liggen vaak hoger dan nieuwer spul, net zoals met andere oude/antieke goederen.

[ Voor 5% gewijzigd door soedesh op 06-05-2022 19:47 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:04
Je kan niet verwachten dat je met oude spullen mee kan komen met de huidige situatie. Als je er geen specifiek gebruik voor hebt, dan kan je het spul beter dumpen.
Ik heb zelf nog een oude 32 bit PC in gebruik vanwege mijn diascanner op een SCSI adapter. De adapter wordt niet meer ondersteund op nieuwere systemen dus blijf ik deze PC gebruiken en in verband met de veiligheid ook volkomen gescheiden van internet.
Op het moment dat ik alle fotomateriaal heb gescand is het exit PC.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1