IPV4 werkt sporadisch niet, meeste websites niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 19:34
Mijn vraag:
Meestal werkt mijn internet gewoon stabiel, maar soms kan ik opeens sommige websites wel, maar de meeste niet meer bereiken:

Werkt wel:Werkt niet
• Google/Youtube.com• Nu.nl
• Tweakers.net• Ziggo.nl
• Wikipedia.org• Twitch.tv
• Pepper.com• Discord

Wanneer dit gebeurt dan verschijnt er ook het getal 2 achter de netwerknaam, die er anders nooit staat. Bij mijn bekabelde PC is dat letterlijk "Network 2", via wifi op de laptop staat er dan "Ziggo 30xxxxx 2".
Ik weet niet of dit nog iets te maken kan hebben met de 2,4GHz- en 5GHz-frequentieband.
Vraag is of ik dingen kan doen om te checken waardoor dit komt, en of/hoe ik het kan oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ziggo is onze internet provider, en we hebben een SmartWifi modem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het probleem doet zich voor op alle apparaten (telefoons en laptops met wifi, PC bekabeld), en het ligt ook niet aan de browser.

Ik heb in powershell ipconfig /all ingevoerd, toen het internet niet werkte, en later ook wanneer het wel weer werkte. Hier heb ik screenshots van gemaakt die hopelijk wat meer inzicht geven, maar ik wil graag weten of ik deze probleemloos kan posten, of dat er persoonlijke informatie tussen staat die ik beter eerst af kan schermen (je merkt het al: ik ben hier niet heel bekend mee :+ )
Wat ik in ieder geval zie is dat het IPv4 Adres, de Default Gateway, en de DNS servers allemaal verschillen wanneer het internet wel of geen problemen heeft.

Hier ook nog screenshots van troubleshoot problems en de ethernet status:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzP2LcBTSX3Fewfig9OQ9JjCnB0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wBDuuhXKtoFfYfMp0OZNh4fC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-y0Hl83Aub_AbGLf5RLzp2qOvPg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YPyDJR7JS2POHBxMClwpmFb1.png?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via Maxrit op 23-04-2022 20:40)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Als jij op 192.168.192.1 de webapp krijgt van upc dan is dat ding de stoorzender
Utp kabel eruit/wifi disconnect lijkt mij het makkelijkste

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heb je recentelijk (sinds je deze problemen hebt) een nieuw apparaat of programma geinstalleerd? Klinkt alsof er een andere dhcp server draait oid.

De output van ipconfig is hier handig bij, deze kun je zonder gevaar online zetten aangezien dit interne ip-adressen zijn (192.168.x.x)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Hij lijkt uitgaand poort 80 dicht te gooien over IPv4, als de melding van Windows juist is. Dat zou vreemd zijn, zeker op meerdere apparaten.

De niet bereikbare websites zullen wel niet werken op IPv6 only, beetje knullig maar het gebeurt.

Ik zou eens beginnen met het herstarten van het modem, dat gaat-ie in ieder geval de lijn opnieuw verbinden. Als het vaak genoeg gebeurt zou je ook kunnen overwegen om een apparaat direct met een kabel aan het modem te hangen en te zien of dan hetzelfde gebeurt, dan weet je bijna zeker dat het modem of de lijn het probleem is, dan mag je Ziggo gaan bellen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die TAP internet V6 is van een VPN, is dat bewust?

https://appuals.com/what-...-v9-and-how-to-remove-it/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:35

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Mrja aangezien je zegt dat dit op alle devices voorkomt (ook smartphones) kun je het os wel uitsluiten en zit het 99% in je ziggo modem/verbinding

Geen gekke dingen als pi hole draaien? Of een eigen router?

Dit lijkt op jouw probleem
https://community.ziggo.n...erbinding-maken/td-p/4667

In dat topic hebben ze het over dhcp ipv6 aanzette. In het modem maar ook “ Ubee 321b's hebben nu problemen met Dual Stack. Je kan ze om laten zetten naar IPv4 via Klantenservice, mocht je er niet uitkomen.”

Toevallig een uber 321b?

[ Voor 58% gewijzigd door laurens0619 op 23-04-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
g1n0 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:22:
Heb je recentelijk (sinds je deze problemen hebt) een nieuw apparaat of programma geinstalleerd? Klinkt alsof er een andere dhcp server draait oid.

De output van ipconfig is hier handig bij, deze kun je zonder gevaar online zetten aangezien dit interne ip-adressen zijn (192.168.x.x)
Zover ik me kan herinneren heb ik geen nieuw apparaat geïnstalleerd.
De ipconfigs zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKykfT1Tg_-khGWaYMv6oUMUWHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gP02vpcJMt7p25LKnJ7FkEfr.png?f=fotoalbum_large
nelizmastr schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:39:
Hij lijkt uitgaand poort 80 dicht te gooien over IPv4, als de melding van Windows juist is. Dat zou vreemd zijn, zeker op meerdere apparaten.

De niet bereikbare websites zullen wel niet werken op IPv6 only, beetje knullig maar het gebeurt.

Ik zou eens beginnen met het herstarten van het modem, dat gaat-ie in ieder geval de lijn opnieuw verbinden. Als het vaak genoeg gebeurt zou je ook kunnen overwegen om een apparaat direct met een kabel aan het modem te hangen en te zien of dan hetzelfde gebeurt, dan weet je bijna zeker dat het modem of de lijn het probleem is, dan mag je Ziggo gaan bellen :)
Het modem heb ik meerdere keren lange tijd uitgezet en dan weer aan, maar dat leverde helaas niets op.

Bedoel je gewoon met ethernetkabel? Mijn desktop hangt namelijk al direct aan het modem, met een lange ethernetkabel. En zowel met bekabeld internet als wifi heb ik dit probleem.
Inderdaad geen gek idee om Ziggo te bellen, maar ik vond het al lastig om het probleem met uit te typen, met screenshots erbij... ik zie er nu al tegenop om dit alles telefonisch uit te moeten leggen :")
Nee, dat is zeker niet bewust!
In mijn Device Manager zie ik bij Network inderdaad TAP-Windows Adapter V9 staan, maar er staat ook "this device is disabled", dus ik weet niet of het hier aan kan liggen.
Bij mij ook geen symbooltje met een uitroepteken, zoals in je appuals link, maar wel een klein pijltje naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMAk2q1ApB5JvkmGs9fk42IhnY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3pFT1MrRbB4GVxbEjOUrVZ3n.png?f=user_large
Ik zal het zo eens proberen, bedankt :) Ik lees hier wel dat degene die de vraag stelt verder geen problemen heeft op zijn laptop, maar bij mij doet hetzelfde probleem zich dus voor op alle apparaten.
laurens0619 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:54:
Mrja aangezien je zegt dat dit op alle devices voorkomt (ook smartphones) kun je het os wel uitsluiten en zit het 99% in je ziggo modem/verbinding

Geen gekke dingen als pi hole draaien? Of een eigen router?

Dit lijkt op jouw probleem
https://community.ziggo.n...erbinding-maken/td-p/4667

In dat topic hebben ze het over dhcp ipv6 aanzette. In het modem maar ook “ Ubee 321b's hebben nu problemen met Dual Stack. Je kan ze om laten zetten naar IPv4 via Klantenservice, mocht je er niet uitkomen.”

Toevallig een uber 321b?
Dat lijkt inderdaad héél erg op mijn probleem. Hier kan ik misschien wel verder mee, bedankt!
Hier geen Ubee 321b, maar mogelijk was dat onze vorige modem (dat is misschien helemaal niet relevant, maar goed)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:10
Op het moment dat je geen internet via IPv4 hebt zit je adres in een andere range (192.168.192.0/24) in plaats van de bij Ziggo gebruikelijke 192.168.178.0/24. Het lijkt er dan ook op dat er een tweede DHCP-server actief is binnen je netwerk. Gebruik je iets als powerline-adapters? Bijvoorbeeld voor zonnepanelen.

[ Voor 5% gewijzigd door hcQd op 23-04-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
hcQd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:53:
Op het moment dat je geen internet via IPv4 hebt zit je adres in een andere range (192.168.192.0/24) in plaats van de bij Ziggo gebruikelijke 192.168.178.0/24. Het lijkt er dan ook op dat er een tweede DHCP-server actief is binnen je netwerk. Gebruik je iets als powerline-adapters? Bijvoorbeeld voor zonnepanelen.
Oh! Nu niet meer, maar die heb ik inderdaad een tijd lang gebruikt!
Inmiddels al tijden niet meer in gebruik, maar zou dat alsnog instellingen kunnen wijzigen? Het was een Sitecom Wi-Fi homeplus (LN-555 v1 001) om precies te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je moeite hebt de 2e DHCP server te vinden, zou je, als je weer geen verbinding hebt,
arp -a
kunnen uitvoeren, om je arp tabel te zien. Als het goed is staat 192.168.192.1 erbij (en indien niet, even
ping 192.168.192.1
arp -a
).
Dit levert je het MAC adres van de dhcp server. Die kun je hier invullen, dan weet je het merk van de netwerkkaart, en waarschijnlijk het merk van het hele doosje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Gelukkig had ik 1% marge gehouden :+

Dubbele dhcp lijkt eerder het probleem te zijn ja :)
Die sitecom (of wat dan ook) zal geen internet afgeven maar heeft allee. Dhcp4. Alle dhcp4 sites gaan stuk.
Alleen ziggo heeft ipv6 dhcp dus daar blijft die verbinding werken

Maar wat heb je allemaal nog meer op je netwerk? Ziggo next decoder? Wifi? Routers?powerline?

Kijkende naar de ip range zou het ook zo een ziggo decoder/horizon/next kunnen zijn die verkeerd is verbonden, of de box via de buren als je ergens powerline hebt

Surf maar eens naar 192.168.192.1 (als je dat ip hebt als internetten half werkt)

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 23-04-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Maxrit schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:02:
Inmiddels al tijden niet meer in gebruik, maar zou dat alsnog instellingen kunnen wijzigen?
Als je ze niet meer gebruikt is net niet langer relevant. (Waarom ik het vroeg: als je ze zo uit de doos gebruikt willen ze nog wel eens verbinding maken met gelijksoortige exemplaren bij buren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
Mijzelf schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:03:
Als je moeite hebt de 2e DHCP server te vinden, zou je, als je weer geen verbinding hebt,
arp -a
kunnen uitvoeren, om je arp tabel te zien. Als het goed is staat 192.168.192.1 erbij (en indien niet, even
ping 192.168.192.1
arp -a
).
Dit levert je het MAC adres van de dhcp server. Die kun je hier invullen, dan weet je het merk van de netwerkkaart, en waarschijnlijk het merk van het hele doosje.
Ik heb het al meteen kunnen doen (Tweakers werkt dus nog gewoon, maar veel andere websites nog altijd onbereikbaar.
192.168.192.1 54-fa-3e-b9-32-9c dynamic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuiQmxVlZ4fNkgA2JBwLHUpovxg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lKgQiMO7Dc9yDWTK5KP6pv9R.png?f=user_large

Macvendors.com werkt bij mij niet, dus ik moet het zo ff intikken op mijn telefoon

(btw als ik hier info plaats die toch beter niet online gedeeld kan worden, laat het me dan alsjeblieft even weten :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maxrit schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:10:
[...]

Ik heb het al meteen kunnen doen (Tweakers werkt dus nog gewoon, maar veel andere websites nog altijd onbereikbaar.
192.168.192.1 54-fa-3e-b9-32-9c dynamic
[Afbeelding]

Macvendors.com werkt bij mij niet, dus ik moet het zo ff intikken op mijn telefoon

(btw als ik hier info plaats die toch beter niet online gedeeld kan worden, laat het me dan alsjeblieft even weten :+ )
Ga dan nu eens in je browser naar 192.168.192.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat is 'Samsung Electronics Co.,Ltd'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
Mijzelf schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:14:
Even gezocht, en 192.168.192.1 lijkt het standaard ip-adres van de Horizon-doos te zijn als deze als modern/router is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
laurens0619 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:07:
Gelukkig had ik 1% marge gehouden :+

Dubbele dhcp lijkt eerder het probleem te zijn ja :)
Die sitecom (of wat dan ook) zal geen internet afgeven maar heeft allee. Dhcp4. Alle dhcp4 sites gaan stuk.
Alleen ziggo heeft ipv6 dhcp dus daar blijft die verbinding werken

Maar wat heb je allemaal nog meer op je netwerk? Ziggo next decoder? Wifi? Routers?powerline?

Kijkende naar de ip range zou het ook zo een ziggo decoder/horizon/next kunnen zijn die verkeerd is verbonden, of de box via de buren als je ergens powerline hebt
Surf maar eens naar 192.168.192.1 (als je dat ip hebt als internetten half werkt)
Voor de duidelijkheid: die sitecom gebruik ik nu dus niet meer, ik weet niet of het dan nog daar te maken mee kan hebben.
Ik heb verder nog een Ziggo Horizon box voor de tv, die hopelijk binnenkort vervangen wordt door een Next.
Als ik daar naartoe surf, krijg ik de UPC webapp. Ik weet alleen de inloggegevens niet uit mijn hoofd (of moet ik hier gewoon dezelfde info invoeren als bij het inloggen voor wifi?) Daar zal ik zo naar gaan zoeken.
hcQd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:08:
[...]

Als je ze niet meer gebruikt is net niet langer relevant. (Waarom ik het vroeg: als je ze zo uit de doos gebruikt willen ze nog wel eens verbinding maken met gelijksoortige exemplaren bij buren.)
Oh oke, ik dacht misschien heeft dat apparaat instellingen veranderd, waar ik nog steeds last van heb, zelfs nu ik hem niet meer gebruik.
Mijzelf schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:14:
Bedankt voor het opzoeken! Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik dit niet herken. Misschien een onderdeel in het modem?

Edit:
hcQd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:17:
[...]

Even gezocht, en 192.168.192.1 lijkt het standaard ip-adres van de Horizon-doos te zijn als deze als modern/router is geconfigureerd.
Deze had ik net gemist ;) Zou het dan toch de Horizon box zijn die een stoorzender is?

[ Voor 8% gewijzigd door Maxrit op 23-04-2022 19:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als jij op 192.168.192.1 de webapp krijgt van upc dan is dat ding de stoorzender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
laurens0619 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:24:
Het zou heel fijn zijn als dat het is, want die wordt binnenkort dus toch vervangen! :*)
Ik zal zo dat hele apparaat gewoon even uitstekkeren, kijken of het internet het dan weer doet.

Voor de volledigheid: wat zou ik dan wel moeten zien op 192.168.192.1 ?

[ Voor 7% gewijzigd door Maxrit op 23-04-2022 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Maxrit schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:26:
[...]

Het zou heel fijn zijn als dat het is, want die wordt binnenkort dus toch vervangen! :*)
Ik zal zo dat hele apparaat gewoon even uitstekkeren, kijken of het internet het dan weer doet.

Voor de volledigheid: wat zou ik dan wel moeten zien op 192.168.192.1 ?
Kan zijn dat je nog een ipconfig /renew moet dien als je die box eraf hebt

Euh niets :)
Je gateway hoort je modem te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 23-04-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
laurens0619 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:27:
[...]

Kan zijn dat je nog een ipconfig /renew moet dien als je die box eraf hebt

Euh niets :)
Je gateway hoort je modem te zijn.
O joh, ik heb dat scherm al eerder gezien, ik dacht dat hoort zo :+ Sjonge jonge,

Wel even een flauwe cliffhanger: mijn ouders kijken tv, dus het uitstekkeren doe ik pas iets later, maar ik zal wel een update geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
Kleine update: ik heb nog niks met de Horizon box gedaan, maar mijn internet doet het nu wel weer gewoon.
Een ding dat ik was vergeten te vermelden was dat ik soms een onhandige 'truc' gebruik, die meestal niet, maar soms wel werkt. Om een lang verhaal lang te houden:

In Network and sharing center ben ik naar Change adapter settings gegaan. Hier heb ik in de properties van mijn netwerk de vinkjes bij "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)" en "Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)" uitgevinkt. Daarna op diagnose (of troubleshoot problems) geklikt, die schakelt ze dan weer in, en soms is het probleem dan dus opgelost.

Punt is nu alleen wel dat ik niet kan checken of het uitstekkeren van de Horizon box het probleem oplost. Daarvoor moet ik nu dus wachten tot het opnieuw misgaat...

Trouwens onwijs bedankt voor het meedenken allemaal! _/-\o_

Edit:
Als ik nu (met goed internet) naar 192.168.192.1 surf, dan krijg ik niet meer de upc webapp te zien. Nu is het inderdaad een lege pagina (en uiteindelijk "connection has timed out") zoals het hoort.

Het lijkt er voor mij toch wel héél erg op dat de Horizon box inderdaad de oorzaak was van de problemen...

[ Voor 15% gewijzigd door Maxrit op 23-04-2022 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Maxrit schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:31:
In Network and sharing center ben ik naar Change adapter settings gegaan. Hier heb ik in de properties van mijn netwerk de vinkjes bij "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)" en "Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)" uitgevinkt. Daarna op diagnose (of troubleshoot problems) geklikt, die schakelt ze dan weer in, en soms is het probleem dan dus opgelost.
Je had 2 DHCP servers in je netwerk. Wanneer je PC een DHCP request doet, geven ze beiden antwoord. Degene die toevallig als eerste (of misschien juist als laatste, hangt van je DHCP client af) antwoordt, bepaalt het IP adres, en in jouw geval ook of er toegang tot internet is. Door IPv4 uit- en weer in te schakelen forceer je een DHCP request, waardoor je het muntje opnieuw opgooit. (Overigens heeft het commando 'ipconfig /renew' hetzelfde effect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxrit
Mijzelf schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:29:
[...]

Je had 2 DHCP servers in je netwerk. Wanneer je PC een DHCP request doet, geven ze beiden antwoord. Degene die toevallig als eerste (of misschien juist als laatste, hangt van je DHCP client af) antwoordt, bepaalt het IP adres, en in jouw geval ook of er toegang tot internet is. Door IPv4 uit- en weer in te schakelen forceer je een DHCP request, waardoor je het muntje opnieuw opgooit. (Overigens heeft het commando 'ipconfig /renew' hetzelfde effect)
Interessant! Dat verklaart helemaal waarom het soms wel en soms niet werkt. Die command is wel een stuk handiger dan de omweg die ik gebruikte, thanks :)
Pagina: 1