Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razbunare
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 01:13
Ik werk nu 3 jaar bij mijn huidige werkgever en ik ben aangenomen op het begin van de schaal. Er zijn geen tredes maar meer een range van bedrag tot bedrag.

Nu is dat na een jaar ofzo gecorrigeerd naar hogere bedragen alleen is mijn saris niet aangepast daarin.
Nu heb ik al 3x conform inflatie een correctie gehad maar hierdoor zit ik dus nog steeds onder de schaal waar de functie in hoort terwijl ik er inmiddels een hoop werk/projecten bij heb.

De manager doet heel tevreden over mij maar elke keer als ik over dat geld begin wordt het weggewuifd. Eerst was het dat hij het niet wist en later onder het mom van geen budget om veel ineens te verhogen en dat ik niet perse minder verdien dan anderen die er langer werken en dat ik soort van tevreden moet zijn.

Ik ben tevreden over het werk, collega's en secundaire voorwaarden maar toch zit het me niet lekker dat ik na 3 jaar nog steeds minder verdien dan iemand die bij wijze van nu aangenomen wordt en nog alles moet leren.

Mag/kan dit gewoon of sta ik in mijn recht dit gecorrigeerd te willen hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 23:14
Voor de volledigheid, omdat ik niet zeker weet of ik je helemaal volg:

• Jij kwam binnen op (ik noem maar wat random bedragen) €2000 toen de schaal van €2000 tot €2500 was
• Jaar later ging de schaal omhoog naar €2200 tot €2700
• Jij hebt wel inflatiecorrectie gehad naar €2100, maar je bent niet meegegaan in de schaalverhoging

Omschrijf ik het zo goed (de precieze bedragen daargelaten)?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 11:06
Volgens mij mag dit gewoon. Zie ook https://loonwijzer.nl/sal...s/ongelijk-beloond-wat-nu
WEL TOEGESTAAN SALARISONDERSCHEID
Je krijgt minder salaris dan je collega's die op hetzelfde niveau werken, of je vermoedt dat je minder krijgt:

omdat je collega's volgens een andere cao zijn ingeschaald;
op grond van verschil in vooropleiding;
op basis van de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor je zelfs structureel minder verdient dan nieuwe collega's;
omdat je collega's beter kunnen onderhandelen met de baas;
omdat je collega's vroeger in een hogere functieschaal waren ingedeeld;
omdat je collega's zijn ingeschaald op basis van laatstverdiende hogere salarissen.
Maar je moet jezelf niet met andere vergelijken maar bepalen wat je zelf waard bent. Je investeert tijd en wat je terug krijgt moet het voor jou waard zijn. Als ik het zo lees ben je daar niet tevreden mee. Je moet of duidelijk maken dat je meer wilt of je moet iets anders gaan zoeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-09 23:11

3DDude

I void warranty's

Dit kan gewoon, blijft ook zo; als jij niet voor jezelf opkomt.. oftewel concreet afspraken maken of functie elders zoeken..

[ Voor 11% gewijzigd door 3DDude op 23-04-2022 15:31 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Stroopwafels schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:27:
Volgens mij mag dit gewoon. Zie ook https://loonwijzer.nl/sal...s/ongelijk-beloond-wat-nu

[...]

Maar je moet jezelf niet met andere vergelijken maar bepalen wat je zelf waard bent. Je investeert tijd en wat je terug krijgt moet het voor jou waard zijn. Als ik het zo lees ben je daar niet tevreden mee. Je moet of duidelijk maken dat je meer wilt of je moet iets anders gaan zoeken.
Alles wat je quote gaat over collega's, en niet over of je zelf minder mag verdienen dan de salarisschaal waarin jouw eigen functie behoort. Dat lijkt me namelijk niet. Maar of dat inderdaad het geval is, werd me nog niet helemaal duidelijk uit @razbunare z'n startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De signalen van je manager moeten toch al duidelijk zijn? Kennelijk voeg je niet genoeg toe om meer te gaan verdienen. Rennen nu je kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:20

Rmg

razbunare schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:17:

De manager doet heel tevreden over mij maar elke keer als ik over dat geld begin wordt het weggewuifd. Eerst was het dat hij het niet wist en later onder het mom van geen budget om veel ineens te verhogen en dat ik niet perse minder verdien dan anderen die er langer werken en dat ik soort van tevreden moet zijn.

Ja het mag, maar als er geen mogelijkheid is om te groeien naar het bedrag van nu is het vrij duidelijk.

Iets anders zoeken en dan nog eens het gesprek aan gaan, kijken wat er dan mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:05
Hij wil het je dus niet geven/geen zin om bij zijn leidinggevende aan te kaarten. Als het nu al klaagt dan gaat het met iedere week die er nu verstrijkt alleen nog harder knagen.

Afgezien of het juridisch mag: Je moet blij worden van je beloning. Word je dat nu niet dan zal je naar een oplossing moeten zoeken (een andere baan zoeken bijvoorbeeld)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

Zit je in een beroep die een CAO heeft? En indien ja, welke?
Mogelijk ben je niet op de hoogte dat je beroepsgroep een algemene CAO heeft, er zijn immers nog werkgevers die vinden dat ze niet tot een bepaalde sector horen omdat ze zichzelf anders positioneren, maar waar toch wel degelijk een CAO op van toepassing zou zijn.

Indien je er niet over wilt uitweiden zal je daar zelf onderzoek naar moeten doen. Zoek dus uit of er voor jouw sector mogelijk een 'Algemeen Verbindend Verklaarde CAO' van toepassing is. Dan heb je in ieder geval iets om mee te slaan.

Buiten dat geef je aan dat er schalen zijn, met een salarisrange. Je geeft aan bij indienstreding aan het begin van de schaal te zijn ingedeeld met, zoals ik het begrijp, het 'instaploon' van die schaal.
Die salarisrange van de schaal is dus blijkbaar een keer gecorrigeerd, maar je loon is niet meegegaan met dit nieuwe minimum. Behalve dan een 'inflatiecorrectie', welke niet evenredig is met de verhoging van de salarisrange uit de schaal.

Die schalen lijken mij ergens op papier te staan (mogelijk een CAO, maar het kunnen ook bedrijf specifieke arbeidsvoorwaarden zijn), dan lijkt het mij geen probleem om dit aan te kaarten bij je werkgever.

Mogelijk heb je een werkgever of leidinggevende die niet op de hoogte is van je huidige salaris en wat de minimumlonen zijn van je schaal waar je in zit.
Mogelijk zoekt je werkgever personeel, dan kun je heel 'ludiek' intern solliciteren naar die functie die hetzelfde doet maar dan beter betaald :+.

Hoe dan ook zou ik daar formeel je 'beklag' over doen, althans, als semi-informele gesprekken met je werkgever geen soelaas bieden.

Let wel, hoe meer je het frustreert - ook al sta je in je recht -, de kans bestaat dat je arbeidsrelatie verslechterd. Maar dat soort discussies zijn hier op t.net al vaak gevoerd, het is maar hoe graag je de centen wilt of hoe snel je weg wilt bij je werkgever.

Maar laat dat je in ieder geval niet tegenhouden om je recht te halen bij je werkgever, het is geld wat op veel zaken van toepassing kan zijn. Zoals je pensioen, je WW uitkering als je je baan verliest, hoeveel hypotheek je kan aanvragen, etc.

Werkgevers die m.b.t. minimumlonen (die ze zelf bepalen) aangeven dat in vergelijking met collega's en je huidige loon niet moet zeuren kunnen wat mij betreft per definitie kapotvallen. Met mijn collega's heb ik op dat moment geen flikker te maken 8).

Je hebt neem ik aan een vast contract, dus je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat ze door je 'vragen' ineens zeggen 'sorry, maar we gaan het contract niet verlengen'.

[ Voor 3% gewijzigd door BLACKfm op 24-04-2022 00:45 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik werk nu 3 jaar bij mijn huidige werkgever en ik ben aangenomen op het begin van de schaal. Er zijn geen tredes maar meer een range van bedrag tot bedrag.

Nu is dat na een jaar ofzo gecorrigeerd naar hogere bedragen alleen is mijn saris niet aangepast daarin.
Nu heb ik al 3x conform inflatie een correctie gehad maar hierdoor zit ik dus nog steeds onder de schaal waar de functie in hoort terwijl ik er inmiddels een hoop werk/projecten bij heb.

Ik ben tevreden over het werk, collega's en secundaire voorwaarden maar toch zit het me niet lekker dat ik na 3 jaar nog steeds minder verdien dan iemand die bij wijze van nu aangenomen wordt en nog alles moet leren.

Waarom vergelijk je alleen maar met je directe collega's? Kijk wat verder om je heen. Verspil geen moeite aan deze werkgever als je bij een andere werkgever wel meer kunt verdienen. Want blijkbaar zit er bij deze werkgever gewoon niet meer in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:37

de Peer

under peer review

Ik heb dit ook gehad. Nadat ik was aangenomen is mijn schaal zelfs in 3 stappen met in totaal 30% verhoogd, terwijl mijn salaris gelijk bleef, op 3 x een paar procent inflatiecorrectie na. Gevolg was ook dat alle nieuwe medewerkers hoger ingeschaald werden dan ik, terwijl ik veel meer ervaring had.
Ik heb daardoor jarenlang onder de schaal gewerkt. Ik heb dit samen met collega's in hetzelfde schuitje aangekaart. Er zijn vele gesprekken geweest maar uiteindelijk was er niets aan te doen. We hadden het maar te accepteren. Ik heb het over een groot Amerikaans bedrijf, in NL. HR-beleid was heilig. Individuele managers (die mijn steunden) hadden niets in te brengen.

Ik heb toen ontslag genomen. Beste een moeilijke keuze want ik was tevreden met de baan zelf en had leuke collega's.
En toen was men (HR) nog verontwaardigd ook! Maar de overgrote meerderheid begreep het en juichte het zelfs toe, inclusief mijn eigen manager. De meeste mensen klagen namelijk alleen maar ondernemen geen actie en daarmee houd je het in stand. Ik vond dat ik op moest stappen.
BLACKfm schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:43:

Mogelijk zoekt je werkgever personeel, dan kun je heel 'ludiek' intern solliciteren naar die functie die hetzelfde doet maar dan beter betaald :+.
Dat heb ik ook wel eens gedaan inderdaad. Echter bij het bedrijf waar ik werkte betekent een functiewijziging niet per definitie een salarisaanpassing, zeker niet als het een horizontale verplaatsing is. Ik zou dan nog steeds onder de salarisschaal blijven zitten.

Sterker nog, na mijn ontslag heb ik (ludiek) opnieuw gesolliciteerd op mijn eigen functie waar dus weer een vacature voor uitgezet was. Ik werd toen ook uitgenodigd. Maar HR nam het standpunt in dat ze deze 'route' niet willen aanmoedigen en daarom wilden ze me als nog geen marktconform salaris aanbieden. Er werd lettelrijk gezegd dat een andere kandidaat dat wel zou krijgen, maar ik niet omdat ik al eerder bij het bedrijf gewerkt had. Oftewel zelfs nadat ik uit dienst was wilden ze mij beperken met regeltjes.

Mijn situatie lag onder een vergrootglas omdat er veel mensen in mijn situatie zaten. Het bedrijf was dus bang dat anderen hetzelfde zouden gaan doen als ik: ontslag nemen en direct opnieuw solliciteren.

[ Voor 43% gewijzigd door de Peer op 24-04-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
de Peer schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:55:
Ik heb dit ook gehad. Nadat ik was aangenomen is mijn schaal zelfs in 3 stappen met in totaal 30% verhoogd, terwijl mijn salaris gelijk bleef, op 3 x een paar procent inflatiecorrectie na. Gevolg was ook dat alle nieuwe medewerkers hoger ingeschaald werden dan ik, terwijl ik veel meer ervaring had.
Ik heb daardoor jarenlang onder de schaal gewerkt. Ik heb dit samen met collega's in hetzelfde schuitje aangekaart. Er zijn vele gesprekken geweest maar uiteindelijk was er niets aan te doen. We hadden het maar te accepteren. Ik heb het over een groot Amerikaans bedrijf, in NL. HR-beleid was heilig. Individuele managers (die mijn steunden) hadden niets in te brengen.

Ik heb toen ontslag genomen. Beste een moeilijke keuze want ik was tevreden met de baan zelf en had leuke collega's.
En toen was men (HR) nog verontwaardigd ook! Maar de overgrote meerderheid begreep het en juichte het zelfs toe, inclusief mijn eigen manager. De meeste mensen klagen namelijk alleen maar ondernemen geen actie en daarmee houd je het in stand. Ik vond dat ik op moest stappen.

[...]

Dat heb ik ook wel eens gedaan inderdaad. Echter bij het bedrijf waar ik werkte betekent een functiewijziging niet per definitie een salarisaanpassing, zeker niet als het een horizontale verplaatsing is. Ik zou dan nog steeds onder de salarisschaal blijven zitten.

Sterker nog, na mijn ontslag heb ik (ludiek) opnieuw gesolliciteerd op mijn eigen functie waar dus weer een vacature voor uitgezet was. Ik werd toen ook uitgenodigd. Maar HR nam het standpunt in dat ze deze 'route' niet willen aanmoedigen en daarom wilden ze me als nog geen marktconform salaris aanbieden. Er werd lettelrijk gezegd dat een andere kandidaat dat wel zou krijgen, maar ik niet omdat ik al eerder bij het bedrijf gewerkt had. Oftewel zelfs nadat ik uit dienst was wilden ze mij beperken met regeltjes.

Mijn situatie lag onder een vergrootglas omdat er veel mensen in mijn situatie zaten. Het bedrijf was dus bang dat anderen hetzelfde zouden gaan doen als ik: ontslag nemen en direct opnieuw solliciteren.
Ik ga mezelf even herhalen, maar ik vind dit belangrijk om héél helder te hebben: met 'onder de schaal' bedoel je ook echt onder de schaal (minder dan het minimum van de schaal), en niet onderaan de schaal?

Dus de schaal was bijvoorbeeld €3000 tot €4000, en jij verdiende €2800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:43:
[...]

Ik ga mezelf even herhalen, maar ik vind dit belangrijk om héél helder te hebben: met 'onder de schaal' bedoel je ook echt onder de schaal (minder dan het minimum van de schaal), en niet onderaan de schaal?

Dus de schaal was bijvoorbeeld €3000 tot €4000, en jij verdiende €2800?
Ja ik bedoel eronder inderdaad, niet onderaan. klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
de Peer schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:03:
[...]

Ja ik bedoel eronder inderdaad, niet onderaan. klopt.
Dan snap ik echt totaal niet hoe jouw bedrijf kon beweren dat dat toegestaan was en er niks aan gedaan kon worden. Want als jij meer dan de schaal zou gaan verdienen, dan zou die schaal er hoogstwaarschijnlijk te pas en te onpas bijgehaald worden, en zou het niet kunnen 'want de schaal laat het niet toe'.

Maar zolang je meer dan het minimumloon verdient, en niet bij één of andere werknemersbond bent aangesloten, kan je er waarschijnlijk weinig aan doen (naast het blijven eisen, en opstappen als ze niks doen na dan, wat jij uiteindelijk hebt gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:13:
[...]

Dan snap ik echt totaal niet hoe jouw bedrijf kon beweren dat dat toegestaan was en er niks aan gedaan kon worden. Want als jij meer dan de schaal zou gaan verdienen, dan zou die schaal er hoogstwaarschijnlijk te pas en te onpas bijgehaald worden, en zou het niet kunnen 'want de schaal laat het niet toe'.

Maar zolang je meer dan het minimumloon verdient, en niet bij één of andere werknemersbond bent aangesloten, kan je er waarschijnlijk weinig aan doen (naast het blijven eisen, en opstappen als ze niks doen na dan, wat jij uiteindelijk hebt gedaan).
Klopt. Ze weten gewoon dat ze het kunnen maken. De meeste mensen stappen niet zo maar op en in de regio van het bedrijf zijn niet heel veel andere bedrijven om eenvoudig naar over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Ga eens solliciteren, en als je een goed aanbod hebt dan laat je weten dat je een ander aanbod hebt met een beter salaris en dat je dat serieus overweegt. Dan geef je ze een laatste kans om zich aan te passen en anders ben je weg, maar dan moet je dus ook wel echt bereid zijn om weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
Als de bandbreedtes niet uit een geldende minimum-cao komen en je boven het minimumloon zit, mag dit. Je staat in je recht dit gecorrigeerd te willen hebben. Ze zijn het je juridisch niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@razbunare Wel zo netjes om te reageren in je eigen topic...
Pagina: 1