Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
/knip

[ Voor 99% gewijzigd door Wispe op 30-11-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:53
ik zou de woning gewoon blijven verhuren. als je tzt een andere woning voor jezelf wilt, kun je altijd de verhuurde woning nog als extra onderpand(hypotheek) voor je eigen woonwensen gebruiken.

het box3 verhaal loopt nog niet zo'n vaart. van inkomsten uit verhuur wordt maar een deel belast volgens de plannen(en verhuurkosten zullen aftrekbaar blijven)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Gun de woning aan een starter en steek het geld in aandelen.

En dan niet gunnen in de zin van 'ik 'gun' hem aan jou als je nog 25k meer biedt'

[ Voor 44% gewijzigd door fopjurist op 23-04-2022 14:34 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
peter-rm schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:17:
ik zou de woning gewoon blijven verhuren. als je tzt een andere woning voor jezelf wilt, kun je altijd de verhuurde woning nog als extra onderpand(hypotheek) voor je eigen woonwensen gebruiken.

het box3 verhaal loopt nog niet zo'n vaart. van inkomsten uit verhuur wordt maar een deel belast volgens de plannen(en verhuurkosten zullen aftrekbaar blijven)
Ik zie niet hoe extra onderpand mijn leencapaciteit op salaris verhoogt? Tot nu toe ben ik dat niet tegengekomen (en heb ik mijn financieel adviseur er ook niet over gehoord).
Tenzij je een verhuurhypotheek bedoelt. Het probleem is dat op dit moment amper iets te koop is wat bij mij past én betaalbaar is binnen mijn budget (met verhuurhypotheek) en de rentes hard stijgen. Dus ik heb het gevoel dat ik nú iets moet doen, maar ik weet niet wat verstandig is.
fopjurist schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:28:

En dan niet gunnen in de zin van 'ik 'gun' hem aan jou als je nog 25k meer biedt'
Ik gun de woning aan twee starters die niet willen/kunnen kopen om van mij te mogen huren.

[ Voor 16% gewijzigd door Wispe op 23-04-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:53
en verhuurd pand is in de vorm van een (verhuur) hypotheek ook een vorm van eigen vermogen dat ingebracht kan worden bij de aankoop van een andere woning. Doordoor heb je een minder hoge lening nodig voor je eigen woning. De verhuur hypotheek betaalt zichzelf uit de huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:40
Wispe schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:05:
Zoals bekend, de woningmarkt is overhit, de rente is flink aan het stijgen, box 3-hervormingen komen eraan (al blijft nog veel onduidelijk hoe en wat. Wat ik wel begrepen heb, is dat de huurinkomsten belast zullen worden en kan schuld niet meer afgestreept worden met bezit, maar verder?).
Belangrijkste punt geef je zelf al aan: er is nog veel onduidelijk over hoe en wat. Dus het blijft nog bij speculeren.

Je geeft aan dat je geen lening op de verhuurde woning meer hebt. Dan heb je er ook geen last van als de schuld/leenrente niet meer verdisconteerd zou kunnen worden. (Waarbij het de vraag is of dat überhaupt gaat gebeuren.)

Verder heb je uiteraard geen onbelaste verhuurde woning in box 3. Je hebt een woning in bezit waarover je op dit moment belasting betaalt op basis van een fictief rendement. Dat je in het verleden een schuld had die je daartegen weg kon strepen is nu niet meer relevant. Het is de vraag of die huidige forfaitaire belasting wel zo veel zal afwijken van wat je 'straks' gaat betalen als er wordt gerekend met een werkelijk behaald rendement. En hoe dat zich verhoudt tot andere manieren om met je vermogen om te gaan.

Want dat is natuurlijk een belangrijk punt. Als je zou verkopen en 2 ton vrij vermogen zou hebben, wat zou je daar dan mee willen gaan doen? Als je dat op de spaarrekening zet, dan houd je daar sowieso minder aan over dan wat je uit de verhuur zou halen, ook als daar meer belasting over geheven gaat worden. En als je het gaat beleggen, dan is de kans behoorlijk aanwezig dat het rendement de komende jaren flink zal tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ik zou afwachten hoe Box 3 er uit gaat zien. Als dat ongeveer blijft zoals de huidige plannen zijn, zou ik de verhuurde woning verkopen en het geld in aandelenfondsen investeren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Zou jij naar een willekeurig jong stel op straat lopen, en ze €25k geven? Zo ja, ik geloof je niet. Zo nee, dat is wel exact wat je aan TS verteld om te doen.

Voor TS: Ik zou me er totaal nog niet druk over maken, gezien er nog heel veel onbekend is. Zolang je goede huurders hebt die netjes betalen, gewoon zo door laten gaan. Gaan die er straks uit omdat ze verhuizen, dan moet je voor jezelf bedenken of je wil blijven verhuren of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-06 16:05
Er is niets zo onbetrouwbaar als de overheid. Dus voor die muziek uitlopen valt niet mee en wij weten het natuurlijk ook niet. De rente is nu al weer op het niveau van 2016 en het kan inderdaad verder stijgen.

Ik denk trouwens dat elke keer als de verhuurders opzeggen een moment is om alle opties langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Anoniem: 677216 schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:38:
Ik zou afwachten hoe Box 3 er uit gaat zien. Als dat ongeveer blijft zoals de huidige plannen zijn, zou ik de verhuurde woning verkopen en het geld in aandelenfondsen investeren.
Tja, wat zal er met de woningmarkt gaan gebeuren als iedere verhuurder wacht tot er 100% duidelijkheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:40
President schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:18:
[...]

Tja, wat zal er met de woningmarkt gaan gebeuren als iedere verhuurder wacht tot er 100% duidelijkheid is?
Hangt er vanaf wat je bedoelt met dat afwachten. Ik zie dat vooral als: blijf gewoon je plan volgen zoals je dat had. En dan zal dat dus geen impact hebben op de woningmarkt.

Mijn insteek is: als je voornamelijk in onroerend goed belegt vanwege de fiscale situatie, dan vind ik dat je sowieso al een verkeerd uitgangspunt hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Sissors schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:53:
[...]

Zou jij naar een willekeurig jong stel op straat lopen, en ze €25k geven? Zo ja, ik geloof je niet. Zo nee, dat is wel exact wat je aan TS verteld om te doen.
Dat is zeker niet hetzelfde, want met een huis kan het stel hun leven opbouwen terwijl je niet weet hoe de 25k wordt besteed. Ik verkeer niet in de positie dat ik iemand €25k kan geven maar neem mijn verantwoordelijkheid op andere manieren. Het is belangrijk dat de jongere generatie kansen krijgt, want zij zijn de toekomst.
Anoniem: 677216 schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:38:
Afwachten brengt wel het risico met zich mee dat TS zijn woning gaat verkopen net op het moment dat andere verhuuders dat ook doen. Je kunt wel raden wat dat met de prijs doet.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:03
Hier een soortgelijke situatie. Het grootste “probleem” is wat je met het vrijgekomen geld gaat doen. Als je het verkoopt weet je in ieder geval zeker dat je het niet meer terug kan kopen (9% Ob en waarschijnlijk zelfbewoningsverplichting).

Ik denk dat het plan nog wel bijgeschaafd gaat worden. Alle punten in dat plan bij elkaar is veel te rigoureus, gaat nooit gebeuren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:03

Gaat die starter het dan ook aangeven als schenking?
Pagina: 1