Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfelaar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2023
Er is al ontzettend veel gepost t.a.v. de verduurzaming van een woning waarbij gebruik wordt gemaakt van één van beide genoemde oplossingen. Uren struinend in dit forum heb ik nog niet een duidelijk antwoord op mijn vraag. Is het verstandig om te investeren in lucht- lucht warmtepomp systemen of toch een hybride lucht-water warmtepomp? Ik dacht altijd dat de COP van deze laatste beter was, maar als ik kijk in specificaties van een airco lijkt dat niet het geval te zijn. Of toch wel?

Bijkomend voordeel is dat een lucht-lucht warmtepomp ook eventueel zou kunnen koelen. Maar wat mis ik nog t.a.v. voor en nadelen van beide systemen?

We hebben een tussenwoning. Enkel woonkamer wordt verwarmd. Soms 2 kleine kamers op 2e verdieping. Woonkamer is 180m3. Zuid georiënteerde woning. Zonnepanelen wekken 6000 Watt op.

Wie weet raad wat beste oplossing is om gasverbruik terug te dringen?
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik verwarm al jaren met L/L heel het huis. Het enige wat ik mis is het comfort van de optimale warmteverdeling van de radiatoren (daar zit het voordeel van hybride). Nadeel hybride, geen koeling in de zomer en die wil ik nooit meer kwijt. Ik zou echter nooit een hybride systeem hangen want dan kom je nooit van het gas af (het grootste nadeel!).

Als koelen niet belangrijk voor je is zou ik je adviseren echt all electric te gaan. Isoleren, zorgen voor voldoende afgiftevermogen en weg die plofketel. Ik zoek op dit moment een bedrijf dat niet ff snel snel een hybride hangt maar echt meedenkt in all electric. Al die old school cv monteurs staan je allemaal wazig aan te kijken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 13:45
Ik kan je even een voorbeeld geven hoe wij het gedaan hebben : aantal jaren terug een hybride warmtepomp (daikin/intergas) aangeschaft , samen met spouwmuurisolatie. Gasverbruik is destijds van 2800 m3 naar 700 m3 gegaan . Gas was destijds nog niet zo duur als nu . Ons huis is van 1927 en heeft dunne spouwen dus meer isolatie is eenvoudigweg niet mogelijk zonder de buitenschil opnieuw op te bouwen . Onder de 3 grd celcius buiten hebben we te veel warmteuittreding vanuit huis waardoor de warmtepomp wel op gas moet bij gaan verwarmen . Dit hebben we nu getackeld door in de woonkamer een single split van 5 kW op te hangen , en boven een multisplit van 7 kW verdeeld over drie binnenunits. Rendement van een airco is bij verwarmen ook nog steeds meer dan goed . Op airco zit op dit moment dacht ik geen subsidie meer , maar op warmtepompen wel 30% . Zou dus eerst voor de warmtepomp gaan (mits mogelijk natuurlijk), want vloerverwarming is wel een fijnere warmte imho als warme lucht van de airco. En dan later weer met het uitgespaarde geld een airco doen . maar dat zijn enkel mijn 2 centen :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
Mijn overweging om voor airco te gaan:
- je kunt 1 ruimte verwarmen, terwijl er geen warm water naar andere ruimtes gaat (we hebben 'domme' draaiknoppen op de verwarmingen)
- geen investeringen in betere radiatoren nodig (geen LTV radiatoren of vloerverwarming hier)
- snelle reactietijd. Airco aan = warme kamer
- geen ruimte nodig in technische ruimte
- geen lang leidingtraject vanuit technische ruimte naar de buitenunit nodig
- geen aparte elektra leiding / groep nodig
- bij hybride: geen afstemming tussen cv en warmtepomp nodig (met kans op installateur met weinig ervaring en met weinig belang bij goede inregeling)

Ik moet nog wel gaan uitvinden hoe we in de winter redelijk efficiënt 1 of 2 kamers kunnen verwarmen met de CV ketel. Daarbij hangt de thermostaat in de met airco verwarmde woonkamer en zijn de knoppen op de radiatoren zoals gezegd 'dom'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Grootste nadeel van een airco is het geluid.
Sommige mensen hebben daar geen last van maar ik wordt er compleet gestoord van. YMMV.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
schumacher schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:56:
Mijn overweging om voor airco te gaan:
- je kunt 1 ruimte verwarmen, terwijl er geen warm water naar andere ruimtes gaat (we hebben 'domme' draaiknoppen op de verwarmingen)
- geen investeringen in betere radiatoren nodig (geen LTV radiatoren of vloerverwarming hier)
- snelle reactietijd. Airco aan = warme kamer
- geen ruimte nodig in technische ruimte
- geen lang leidingtraject vanuit technische ruimte naar de buitenunit nodig
- geen aparte elektra leiding / groep nodig
- bij hybride: geen afstemming tussen cv en warmtepomp nodig (met kans op installateur met weinig ervaring en met weinig belang bij goede inregeling)

Ik moet nog wel gaan uitvinden hoe we in de winter redelijk efficiënt 1 of 2 kamers kunnen verwarmen met de CV ketel. Daarbij hangt de thermostaat in de met airco verwarmde woonkamer en zijn de knoppen op de radiatoren zoals gezegd 'dom'.
-Als je je huis goed hebt geisoleerd en je hebt voldoende afgiftevermogen hangen (meten is weten) heb je helemaal geen LTV of vloerverwarming nodig. Hier het geval. NB: bijhangen kost weinig als je mooie tweedehands haalt van Marktplaats.
-Als je gaat verwarmen met airco is de lucht snel warm. Niet de massa (muren, meubels etc) en dus niet prettig. Ik stook met airco onder de -5 buiten 24/7. Je bent gewaarschuwd.
- Ik heb wel een lang leidingtraject maar is geen probleem met airco. Overigens met een L/W ook geen enkel probleem.
-Aparte groep kan wel nodig zijn als er al veel op zit (meten is weten). En dat zijn de kosten ook niet om er 1 bij te prikken.

Verwarmen met L/L kan echt wel, maar is het gewoon net niet wbt comfort als het echt eens koud is buiten. Hoe kouder het wordt hoe harder je de binnenunit moet laten blazen @Juup (en mijn huis is echt goed geisoleerd) (zelfs bij 24/7 stoken). En zorg dat je nooit in de luchtstroom komt te zitten want dan wordt je echt niet blij. En nogmaals, je hangt nog steeds aan het gas en die prijzen worden nooit meer wat het 1,5 jaar geleden was en daarvoor.
En voor je overige kamers. Hang gewoon op iedere verdieping een unit (niet in de hal). Deuren open en stoken maar met je airco. En in de zomer een zalig koel huis. Doe het al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 10:45
MotorBeast schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:17:
[...]

-Als je je huis goed hebt geisoleerd en je hebt voldoende afgiftevermogen hangen (meten is weten) heb je helemaal geen LTV of vloerverwarming nodig. Hier het geval. NB: bijhangen kost weinig als je mooie tweedehands haalt van Marktplaats.
-Als je gaat verwarmen met airco is de lucht snel warm. Niet de massa (muren, meubels etc) en dus niet prettig. Ik stook met airco onder de -5 buiten 24/7. Je bent gewaarschuwd.
- Ik heb wel een lang leidingtraject maar is geen probleem met airco. Overigens met een L/W ook geen enkel probleem.
-Aparte groep kan wel nodig zijn als er al veel op zit (meten is weten). En dat zijn de kosten ook niet om er 1 bij te prikken.

Verwarmen met L/L kan echt wel, maar is het gewoon net niet wbt comfort als het echt eens koud is buiten. Hoe kouder het wordt hoe harder je de binnenunit moet laten blazen @Juup (en mijn huis is echt goed geisoleerd) (zelfs bij 24/7 stoken). En zorg dat je nooit in de luchtstroom komt te zitten want dan wordt je echt niet blij. En nogmaals, je hangt nog steeds aan het gas en die prijzen worden nooit meer wat het 1,5 jaar geleden was en daarvoor.
En voor je overige kamers. Hang gewoon op iedere verdieping een unit (niet in de hal). Deuren open en stoken maar met je airco. En in de zomer een zalig koel huis. Doe het al jaren zo.
Er zit wel verschil in.. Tussen persoon en persoon, ik vind in die hete luchtstroom zitten wel lekker namelijk :9

Het geluid van de luchtstroom heb ik iig geen last van, tot stand 2/5 bij mijn Daikin nauwelijks hoorbaar. Op de stille stand hoor je helemaal niks... Radiatoren met van die heatfans eronder maakten meer geluid bij mij _/-\o_

En inderdaad, ik snap niet waarom je een hybride warmtepomp zou kopen. Goeie deal met Qatar voor LNG?

Als je van 2800m3 naar 700 gaat. Mooie besparing, maar ik hoorde van een collega dat hij met alleen een AC beneden alleen nog maar gas voor SWW nodig heeft. Woont in een sociale huurwoning, is verder best OK geisoleerd geloof ik, in de rij dus het zal nergens echt koud worden! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Pagina: 1