Er is al ontzettend veel gepost t.a.v. de verduurzaming van een woning waarbij gebruik wordt gemaakt van één van beide genoemde oplossingen. Uren struinend in dit forum heb ik nog niet een duidelijk antwoord op mijn vraag. Is het verstandig om te investeren in lucht- lucht warmtepomp systemen of toch een hybride lucht-water warmtepomp? Ik dacht altijd dat de COP van deze laatste beter was, maar als ik kijk in specificaties van een airco lijkt dat niet het geval te zijn. Of toch wel?
Bijkomend voordeel is dat een lucht-lucht warmtepomp ook eventueel zou kunnen koelen. Maar wat mis ik nog t.a.v. voor en nadelen van beide systemen?
We hebben een tussenwoning. Enkel woonkamer wordt verwarmd. Soms 2 kleine kamers op 2e verdieping. Woonkamer is 180m3. Zuid georiënteerde woning. Zonnepanelen wekken 6000 Watt op.
Wie weet raad wat beste oplossing is om gasverbruik terug te dringen?
...
Bijkomend voordeel is dat een lucht-lucht warmtepomp ook eventueel zou kunnen koelen. Maar wat mis ik nog t.a.v. voor en nadelen van beide systemen?
We hebben een tussenwoning. Enkel woonkamer wordt verwarmd. Soms 2 kleine kamers op 2e verdieping. Woonkamer is 180m3. Zuid georiënteerde woning. Zonnepanelen wekken 6000 Watt op.
Wie weet raad wat beste oplossing is om gasverbruik terug te dringen?
...