Vernieuwen lanparty Pfsense server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Ik zou graag jullie advies / ervaring horen voor het vernieuwen van onze oude lanparty Pfsense server (100 deelnemers), die er inmiddels al 6 succesvolle edities heeft opzitten.

(Side note: oud pfsense Intel Core2 Duo E8400 oude game pc, 128gb SSD, 8GB ram, 2x onboard Intel NIC's waren intern pci-e verbonden, internet uplink +/- 800mbps)

Server hardware dat ik beschikbaar heb:
- Dell R610 met Broadcom NetXtreme II BCM5709 quad NICs onboard
- HPE DL320e Gen8 v2 met dual HP 332i NICs onboard (= Broadcom BCM5720)

PCI-e netwerk kaarten die ik nog beschikbaar heb (als onboard Broadcoms niet OK zijn):
- Supermicro AOC-SGP-i2 met dual Intel i350 NICs (PCI-e 2.1 x4 card)
- Intel PRO/1000 PT Quad Port (PCI-e 2.0 x4 card)

Ik zoek vooral advies ivm de hardware keuze dat de netwerk controllers betrouwbaar samen werken met pfsense.
Al het advies / tips / combinaties / zeker niet gebruiken advies is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat zijn je bevindingen met de oude bak, loop je tegen problemen aan? Waarom niet gewoon installeren op de nieuwe bak en testen, eerste keer zorgen dat de oude bak er ook is kan je altijd terugvallen.
Voordeel met een lanparty is wel dat hij niet zoveel bijzonders hoeft te doen. Je kan anders ook ESXi installeren kan je nog verschillende configuraties draaien ook als je dat wilt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Met de oude game pc als pfsense waren voorlopig nog geen problemen :)
Ik heb tijdens de covid lanparty pauze een hoop servers gekregen 2x Dell R710, 8x Dell R610, 8x HPE DL320e Gen8 v2, ...
Ben dus alles aan het opzetten in een mooi 22U server rack.

De oude pfsense neem ik sowieso ook even mee als backup :) just in case...

Even ter info offtopic, ik zoek het 22U rack momenteel te vullen met:
1x R710 als crew NAS
2x R610 als Proxmox voor windows en unix servers op te hosten
1x ??? voor Pfsense
1x HPE DL320e Gen8 v2 als info dashboard voor 19" scherm in het 22U rack :)
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je wil gewoon knutselen, dat is ook leuk!
Maak iets met failover op 2x R610 en een beetje virtualisatie er tussen. Switch met vlans er bij om wan en lan aan beide machines aan te bieden. 2e vm met iets van pihole zodat je alles van playstation kan blokkeren :+ en dan is het weekend wel weer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag mij af waarom een heel 22U rack voor een lanparty. Zou eerder voor 1 vette server gaan en alles virtualiseren. Minder opslag en vervoer.
Overigens kan ik je ook ClearOS aanraden erg makkelijk in de config en makkelijk voor verschillende doelen in te zetten. Is op basis van CentOS 7 waar je met een app store en web UI alles kan instellen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.