SolarEdge app geeft meer aan dan werkelijk geleverd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-07-2024
Sinds de installatie van mijn zonnepanelen met een SolarEdge omvormer valt het mij op dat mijn verbruik van kWh omhoog is gegaan zonder duidelijke aanwijsbare reden.
Ik houd mijn weekverbruiken al jaren bij in Excel, vandaar dat het mij opvalt.
Omdat de app van SolarEdge het verbruik in mW is gaan aangeven heb ik een gacalibreerde tussen meter geplaatst op mijn zonnepanelen.
Nu valt het mij op dat (na twee dagen) mijn tussen meter minder aangeeft dan de SolarEdge app.

Donderdag volgens SE 27,3 kWh volgens mijn meter 26,4 verschil 0,9 kWh
Vrijdag volgens SE 25,2 kWh volgens meter 24,5 verschil 0,7 kWh.

Dit kan mijn hoger verbruik in huis verklaren omdat de opbrengst hoger wordt aangegeven dan in werkelijkheid is. Dan gaan mijn berekeningen in Excel ook verkeerd.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Dit ervaar ik zelf ook met mijn solaredge omvormer. Die is een beetje te optimistisch. Scheelt bij mij dacht ik iets van een 5%.

[ Voor 19% gewijzigd door adjego op 23-04-2022 11:20 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die omvormer zal niet gecalibreerd zijn en tevens zijn de plekken waar je meet verschillend waardoor er op stuk tussen de twee meters ook verlies optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkEb
Wolly schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:23:
Die omvormer zal niet gecalibreerd zijn en tevens zijn de plekken waar je meet verschillend waardoor er op stuk tussen de twee meters ook verlies optreedt.
Dat verliest is bij in de piek 32 Wh. Daar zit het dus niet in.

Ik zal eens een mail richting SolarEdge doen. Eens kijken wat zij te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:10
Welke gecalibreerde tussenmeter gebruik je? Ik merk zelf namelijk ook een significant verschil tussen de omvormer (growatt) en de kWh-meter (eastron SDM120) , alleen bij mij is het de kWh-meter die 3a4% meer aangeeft, met als gevolg op zonnige dagen een geregistreerde 'bult' in de netto verbruiksgrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkEb
Ik heb de eastron sdm120d MID.
Deze heeft een mid rapport en mag je daarom gebruiken om te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IkEb schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:26:
[...]

Dat verliest is bij in de piek 32 Wh. Daar zit het dus niet in.

Ik zal eens een mail richting SolarEdge doen. Eens kijken wat zij te zeggen hebben.
Afronding kan ook een rol spelen.

Ik heb met mijn SMA ook een meetverschil met de Sdm120 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:10
Die heb ik dus ook en bij mij geeft die dus juist teveel aan, althans dat vermoeden heb ik sterk. Alternatief is dat de slimme meter te weinig teruglevering registreert*

Ik ben nog aan het uitzoeken waar het misgaat, maar voorlopig ben ik de mening bedeeld dat je misschien toch niet blind kunt vertrouwen op die SDM120 MID.

* ik weet dat hier een verschil in hoort te zitten, maar mijn energiemonitor leest de P1 poort uit en neemt dan de teruglevering van de slimme meter en de info van de kWh-meter om zo het netto stroomverbruik te berekenen. Dat netto stroomverbruik stijgt bij mij dus met de opbrengst van de panelen, oftewel het verschil tussen de slimme meter en de kWh-meter wordt bij mij groter naarmate de opbrengst toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 21:36

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Neem aan dat je de blindstroom ook meet? Zie dat mijn Solaredge ook zo'n 5% reactief vermogen produceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkEb
[b]LA-384 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:09:
* ik weet dat hier een verschil in hoort te zitten, maar mijn energiemonitor leest de P1 poort uit en neemt dan de teruglevering van de slimme meter en de info van de kWh-meter om zo het netto stroomverbruik te berekenen. Dat netto stroomverbruik stijgt bij mij dus met de opbrengst van de panelen, oftewel het verschil tussen de slimme meter en de kWh-meter wordt bij mij groter naarmate de opbrengst toeneemt.
Dat houd dan in dat je pv systeem te veel aangeeft.

Vraag mijzelf af of de app het totaal opgewekte vermogen aangeeft en niet het geleverd vermogen.
Er zal ongetwijfeld vermogen verloren gaan in de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ga er maar van uit dat zo'n app een aardige indicatie geeft van het opgewekte vermogen. Uiteindelijk wordt de prijs bepaald wat er door de kWh-meter wordt gemeten, niet een app.

Wat onze SMA opwekt wijkt oo, iets af van wat de energiemeter laat zien. Ik zit er niet mee: als het maar netjes verrekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zie hetzelfde, gisteren 153 kWh gemeten door de SE25K en 147 kWh door de energiemeter. Met een ander type energiemeter heb ik hetzelfde gehad dus die SolarEdge is gewoon te positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 09:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Beetje laat, maar aangezien iemand anders deze pagina ook kan tegenkomen:

Het AC verbruik van de omvormer wordt niet meegenomen in de berekening. Dit is 2,5 Watt in standby en zo'n 50-60Watt wanneer actief. Op jaarbasis zo'n 100kWh, of te wel zo'n 300Wh per dag gemiddeld. Op een top zomerdag kan dit oplopen tot 900Wh. Met een SolarEdge Inline/Energy Meter of Home Backup Interface valt dit onder verbruik (van het huis) in de app weergave.

Aan de hand van zonuren) was dit zo'n 750Wh op 21 April 2022 en voor de 22e zo'n 635Wh in De Bilt, wat dichter aan de kust kan het nog hoger zijn:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.weeronline.nl/011JSEL1RcxCZZW0uclOKo/37e3fba00ba56adadea7466fce73814b/Jaarsom_zonneschijnduur_2022_def.png

Als ik hier kijk naar afgelopen maandag, dan was de omvormer actief van 7:00 tot 18:00 en kom ik op 692,5Wh AC verbruik. Volgens SolarEdge app (via SE5000H+MTR-240-1PC1-DW-MW) heb ik 27,9 kWh geproduceerd en daarvan 5,37kWh direct verbruikt (hier is de 692,5Wh in verdwenen) en 22,5 kWh teruggeleverd. Essent geeft -22,52 kWh aan als teruglevering en mijn eigen uitlezing van de P1 meter 22.525 wH.

[ Voor 60% gewijzigd door |sWORDs| op 15-03-2025 16:15 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1