Ram compatible met setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoStone
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-02 14:49
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vervanging van mn RAM, huidig is 16gb in mn HP 87C3 moederbord met 2 keer 8gb HP32D4U8S8ME-8X RAM

Wat is je budget?
150 euro maximaal

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur, keek nu naar https://www.bol.com/nl/nl...RrTBOtrg5PzAaArjDEALw_wcB. Maar moet zeker 32gb zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gebruik mn PC voor werk(data science) en gamen
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 20:28

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

https://support.hp.com/au-en/document/c06611431

Relevante informatie:
Dual channel (1 DIMM per channel) memory architecture
Two DDR4 UDIMM (288-pin) sockets
Supports up to PC4-25600 (DDR4-3200)
Supports 8 GB and 16 GB DDR4 UDIMMs

Verder zie ik een vermelding van de B450 chipset i.c.m. Zen 2 Ryzen processoren.

Het is als een hangende langspeelplaat op dit forum, maar Corsair en Ryzen zijn niet altijd een gelukkige combinatie, omdat Corsair verschillende fabrikanten gebruikt voor hun geheugenchips. De geheugencontroller in Ryzen processoren is wat nukkiger en is soms bijzonder lastig stabiel te krijgen met bepaalde geheugenchips. Anderen op dit forum kunnen je hier vast uitgebreid over vertellen.

Persoonlijk heb ik uitstekende ervaringen met Crucial Ballistix geheugen (Micron E-die geheugenchips) die geen compatibiliteitsproblemen hebben met Ryzen processoren. Ze zijn helaas steeds slechter verkrijgbaar, omdat Crucial gestopt is met fabriceren.

Voorbeeld: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

EDIT: Weet niet zeker of dit Micron E-die of B-die is.

P.S. Ik zie zo snel geen geheugen QVL voor het bord, mogelijk dat deze er is en aangeeft welk geheugen sowieso compatibiel moet zijn.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
Doorgaans werkt HP met JEDEC timings, niet met XMP. Check dit voordat je RAM gaat vervangen want de Corsair kit bijvoorbeeld, zal dan niet sneller lopen dan 2133. Je hebt dan RAM nodig met een 3200C22 1,2v JEDEC profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoStone
Voor mij beide abracadabra, is er toevallig een set die aan te raden is en beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoStone
Uszka schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:25:
Doorgaans werkt HP met JEDEC timings, niet met XMP. Check dit voordat je RAM gaat vervangen want de Corsair kit bijvoorbeeld, zal dan niet sneller lopen dan 2133. Je hebt dan RAM nodig met een 3200C22 1,2v JEDEC profiel.
Voor mij is dit een onderwerp waar ik te weinig van af weet. Maakt het verschil in snelheid in de praktijk echt uit?

Plus, heb je voor mij misschien een link naar een voorbeeld setje met compatible RAM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
MennoStone schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 01:59:
Maakt het verschil in snelheid in de praktijk echt uit?
Ja. Lagere kloksnelheid en hogere latency houden de prestaties van de cpu tegen. Boven de 3200 MT/s wordt het verschil kleiner maar van 2133 naar 3200 kan het verschil enorm zijn, vooral met gamen.
Plus, heb je voor mij misschien een link naar een voorbeeld setje met compatible RAM?
pricewatch: Crucial CT2K16G4DFD832A bijvoorbeeld.
Pagina: 1