Uitgeschreven in NL. Maar motor houden

Pagina: 1
Acties:

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn leven is de laatste maanden wat veranderd.

In januari heb ik een motor gekocht die ik morgen ga ophalen. Ik heb al een motor en ik had bedacht die te houden.

Werk technisch is het wat raar gelopen. 3 weken geleden kreeg ik een aanbod om een jaar in polen en de landen daarom heen te gaan werken. Even over nagedacht en ja tegen gezegd. Gaat mijn oude motor in de opslag en rijd ik de nieuwe naar Polen. Omdat ik langer dan 8 maanden niet in Nederland zal wonen heb ik me uit laten schrijven (verplicht en per 11 april) Dit weekend ben ik in NL o.a. om mijn nieuwe motor op te halen.

Kreeg vanmiddag telefoontje van de dealer dat het hem niet lukt om motor op mijn naam te zetten. Daarvoor moet je in de basis registratie staan. Geen seconde over nagedacht. Ben vaker uitgeschreven geweest in NL en daarom me dit keer ook niet meer verdiept in hoe dat werkt.

Nu mijn nieuwe motor op naam van familie lid laten zetten en ik zal morgen mijn andere motor schorsen. Ik denk dat het dus illegaal is om een kenteken op naam te hebben als je niet in NL woont?

In ieder geval, weet iemand of het mogelijk is een NL kenteken te hebben als je niet in NL woont? Of iemand die een mooie oplossing weet?

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:00

PB-powell

Mr. Laziness

Wat ik zo snel kan vinden mag/kan je geen Nederlands-kenteken hebben omdat daar ook een Nederlandse-verzekering bij hoort. En die kan je alleen afsluiten op een adres in Nederland.
Tweede hit op google:
https://weblog.independer...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Edit; verder een mooie kans om ervaring in het buitenland op te doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door PB-powell op 22-04-2022 20:25 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
Je moet je registreren als niet ingezetene. Zie https://www.rijksoverheid...atie-niet-ingezetenen-rni

TheS4ndm4n#1919

• arjkasf
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-11 15:11
Je moet het voorleggen aan je verzekering. Er zijn verzekeraars die dit accepteren. Ik heb mijn auto's jaren bij Centraal Beheer verzekerd gehad.

Een voertuig krijg je niet meer op je naam als je niet in Nederland woont.

Tip: Werk nooit met een tussenpersoon, die snappen de complexheid niet.

• [Roland]
  • Niet online
Toch niet, die is voor als je tijdelijk in NL bent en een burgerservice nummer nodig hebt. Die heb ik wel. Ik ga de vraag eens stellen in een expat forum.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
Volgens mij moet je het voertuig inschrijven in Polen en het daar op jouw naam laten zetten.
Beetje hetzelfde idee als iemand net over de grens in België gaat wonen. Wanneer die een auto kopen, dan komt dat ook op Belgisch kenteken.

Edit: Nog wat extra gevonden:
Emigreren: auto verkopen of exporteren
Je kunt alleen een autoverzekering aanhouden als je in Nederland ingeschreven staat. Ga je voorgoed emigreren, of verhuis je voor bijvoorbeeld een half jaar of een jaar naar het buitenland? Ook dan is het verstandig om contact op te nemen met je verzekeraar om dit te bespreken. Bij vrijwel geen verzekeraar kun je namelijk verzekerd blijven als je langer dan 6 maanden in het buitenland rondrijdt. Je hebt in dit geval twee opties: je auto meenemen of je auto verkopen.

Auto exporteren (uitvoeren)
Als je er voor kiest om je auto mee te nemen, moet je de auto 'uitvoeren' en krijg je een nieuw kenteken in het land waar je naartoe gaat. Dat uitvoeren regel je via de RDW en betekent eigenlijk dat je de registratie van de auto bij de RDW beëindigd. Je hoeft dan geen wegenbelasting meer te betalen. Zodra je auto is uitgevoerd, kan je ook je autoverzekering opzeggen. Als je auto geen Nederlands kenteken meer heeft, is je Nederlandse autoverzekering namelijk ongeldig.

In het land waar je gaat wonen kun je vervolgens een nieuw kenteken aanvragen, en daar sluit je ook een nieuwe autoverzekering af. Heb je besloten je auto te verkopen? Zeg dan je verzekering op zodra je auto is verkocht.
https://www.independer.nl...buitenland/wegenbelasting

[ Voor 74% gewijzigd door TheBrut3 op 23-04-2022 10:13 ]

• [Roland]
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:01:
Volgens mij moet je het voertuig inschrijven in Polen en het daar op jouw naam laten zetten.
Beetje hetzelfde idee als iemand net over de grens in België gaat wonen. Wanneer die een auto kopen, dan komt dat ook op Belgisch kenteken.

Edit: Nog wat extra gevonden:

[...]

https://www.independer.nl...buitenland/wegenbelasting
Ik denk het ook, ik ben alleen maar 6 maanden in Polen en daarna niet terug naar NL.
Heb de RDW gevraagd wat te doen maar ik denk idd dat het idee is dat je de motor exporteert en dan weer importeert. Denk dat het schorsen wordt voor een half en dan kijken wat handig is. Wellicht dan weer tijdelijk inschrijven in NL. Best onhandig dat werken in het buitenland :-) (maar wel leuk)

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
Ik zou de motor exporteren naar Polen, lekker de bijtelling terug krijgen. In Polen verzekeren en als je weer terug komt, weer importeren.
Hoef je niet op de verzekering van een familielid rond te rijden.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:40

sphere

Debian abuser

BvZwolle schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:47:
Ik zou de motor exporteren naar Polen, lekker de bijtelling terug krijgen. In Polen verzekeren en als je weer terug komt, weer importeren.
Hoef je niet op de verzekering van een familielid rond te rijden.
Dit inderdaad. Geen BPM, Poolse BTW. Ideaal?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:45
dit verhaal gaat niet op, dit wordt gezien als verhuisboedel.
in de omgekeerde weg immigratie naa NL hoef je ook geen btw/bpm te betalen

[ Voor 48% gewijzigd door peter-rm op 23-04-2022 17:36 ]

• arjkasf
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-11 15:11
Verhuisboedel is niet altijd mogelijk doordat er minimale termijnen zijn tegen misbruik en er zijn strikte termijnen. Ik heb ze nooit weten te halen. Maar in theorie een leuke regeling.

Er is een fictie in de wet waarin staat dat je als je binnen een bepaalde tijd weer terugkomt, je niet geëmigreerd bent. Even ergens werken is dus niet emigreren. Fiscaal kan dit anders zijn.

Voor de nederlandse wet mag je het voertuig op je naam laten staan. Een kleine bijzonderheid:Je valt officieel niet meer onder het verdrag dat je mag rijden op de weg buiten Nederland, je moet dus een wegenbelasting voor elk land gaan betalen waar je rijdt... Ik denk niet dat er ook maar een mens is die hier ooit last van heeft gehad.

Verzekering bellen is stap 1.

Let op, bij emigratie komt je adres in een andere database. Bij de RDW verandert je adres niet. Brieven komen dus uit bij je oude adres. Veranderen moet handmatig. Dit is erg rottig.

En fiscaal, let op dat je de dagen goed documenteert, er zijn landen die een strikte 183 dagen grens hanteren. Het verdrag gaat voor, maar aangifte moet dan gedaan worden.

Registreer je nummer bij DigiD en hou je telefoonnummer. Vraag een paspoort aan voor emigratie, dan staat hij in een andere database en is hij nog onzichtbaar. Na emigratie krijg je een paspoort ondertekend door ministerie.. Dit paspoort is niet gekoppeld aan digitale service in Nederland.

Ga je echt emigreren? Je rijbewijs snel omzetten als je woont in het andere land. Je bent dan wel je rijbewijs een tijdje kwijt en mag niet buiten Polen meer rijden. Omwisselen is fijn. Bij verlies van je Nederlandse rijbewijs kom je achter de grote fout van het Nederlandse rijbewijssysteem.....
Pagina: 1