Zonnescherm smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefbeckers
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05-2022
Mijn vraag
Ik zou graag mijn elektrische screens smart maken. Momenteel werken ze al op een afstandsbediening, maar het is (nog) niet mogelijk om gebruik te maken van een app op mijn smartphone.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn screens zijn van JVS en werken op de huismerkmotor die bestuurd wordt met een RTS-afstandsbediening, werkend op het 433 MHz protocol.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De huidige oplossingen die ik kan vinden zijn schakelaars in de muur die je kan vervangen. Dat is voor mij niet mogelijk aangezien ik wel aansluitingen in de muur heb, maar het niet mogelijk is om de screens te besturen via een knop in de muur, deze werken namelijk al via een afstandsbediening.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

crisp

Devver

Pixelated

Ik vind het een prachtige feature, maar ik denk niet dat wij dit gaan programmeren. Ik verplaats dit topic daarom even vanuit Mooie Features naar Smarthome ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 13:31
De enige andere optie die ik zie is een hub toevoegen welke ook dat protocol ondersteund.
Die kan je via een app dan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:54
Yep. Bijvoorbeeld een raspberry met Domoticz of HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De grote vraag is, wat noem jij smart? Heb je al iets van een domotica controller zoals Home Assistant draaien? Of zoek je alleen een oplossing om hem met je mobiel te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
En een simpele lichtsensor eraan hangen is geen oplossing?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefbeckers
Septillion schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:31:
De grote vraag is, wat noem jij smart? Heb je al iets van een domotica controller zoals Home Assistant draaien? Of zoek je alleen een oplossing om hem met je mobiel te bedienen?
Het enige wat ik probeer te bereiken is om die screens inderdaad via mijn smartphone te bedienen. Het signaal omhoog en omlaag versturen is voor mij al genoeg. Een switch in de muur die dat signaal geeft, werkt bij mij niet aangezien de screens momenteel al via een afstandsbediening (433 mhz) werken en niet via een fysieke knop op/in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:45
Via een broadlink hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hier een Somfy bestuurt door Domoticz en een RFX Com. Script reageert op het vermogen van de zonnepanelen (liggen aan dezelfde kant) en buienradar (wind/regen). Kan het script ook uitzetten en zelf via smartphone bedienen. Kan het zelfs vanaf elke locatie ter wereld bedienen (beetje zinloos, maar het kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikidim
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 06:52
Op de plek waar je stroom aanvoer draden (3 aders) samenkomen met de zonnescherm draden (4 aders), kan je een "smart" apparaat plaatsen zoals een Shelly 2.5, evt afgewerkt in een kabeldoos. Je hoeft daar geen handschakelaar voor te hebben.
Daarmee is het mijn inziens nog niet smart. Het wordt pas smart als je in feite niet meer rechtstreeks hoeft aan te sturen, doordat hij zelf reageert op de hoeveelheid zoninval icm temperatuur, maar tevens reageert op teveel wind, of regen (op komst)! Hiervoor kan je bijv. Home Assistant (evt op een rpi) gebruiken gecombineerd met Node Red.
Als bovenstaande niet een werkende oploasing is, kan je kijken of je de afstandbediening kan inleren met bijv. een Broadlink rm(4) pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefbeckers
sikidim schreef op zondag 24 april 2022 @ 05:53:
Op de plek waar je stroom aanvoer draden (3 aders) samenkomen met de zonnescherm draden (4 aders), kan je een "smart" apparaat plaatsen zoals een Shelly 2.5, evt afgewerkt in een kabeldoos. Je hoeft daar geen handschakelaar voor te hebben.
Daarmee is het mijn inziens nog niet smart. Het wordt pas smart als je in feite niet meer rechtstreeks hoeft aan te sturen, doordat hij zelf reageert op de hoeveelheid zoninval icm temperatuur, maar tevens reageert op teveel wind, of regen (op komst)! Hiervoor kan je bijv. Home Assistant (evt op een rpi) gebruiken gecombineerd met Node Red.
Als bovenstaande niet een werkende oploasing is, kan je kijken of je de afstandbediening kan inleren met bijv. een Broadlink rm(4) pro.
Dus een Shelly 2.5 zou voor mij een oplossing bieden? Aangezien ik enkel via mijn smartphone het signaal open of dicht wil geven aan mijn screens. Momenteel lopen er 6 stroomdraden onder mijn afdekplaatje in de muur. Maar ik vraag me dan af hoe Shelly mijn ‘probleem’ zou oplossen aangezien ik aanneem dat dat tussenstuk toch ook een signaal ‘open’ en ‘dicht’ moet sturen naar mijn screens, maar dat (denk ik) niet lukt omdat de sturing in de motor aan de buitenkant zelf zit (omdat ik met een afstandsbediening werk) en in de muur dus louter stroomdraden en geen ‘open’/‘dicht’-sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik heb recent mijn screens smart gemaakt door middel van home assistant, een Shelly 2.5, buienradar api, thermostaat van woonkamer, stand van de zon, en opwekking van de zonnepanelen. Mooie automation van internet geplukt en aangepast naar mijn wensen. Heeft er nog geen moment naast gezeten.

Had ik 1 van bovenstaande niet gehad, was mijn keuze gevallen op iets als onderstaande;

https://www.zonwering-ond...automaat-somfy-smoove-uno

Is ook nog te koppelen aan een regensensor had ik begrepen. Smart, maar toch dom. Zie hier in de wijk een aantal van deze apparaten, lijkt goed te werken.

Tevens met relais kast meerdere screens en of zonneschermen te bedienen.

[ Voor 5% gewijzigd door plaspvd op 25-04-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brisan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:04
Thuis heb ik Somfy RTS rolluiken (met afstandbediening en zonder schakelaar) en ook ik heb, zoals eerder genoemd, Home Assistant en een RFXcom zender. Dit geeft je de meeste vrijheid en toekomstige automatiserings-/uitbreidingsmogelijkheden. Echter, voor jou misschien overkill als je enkel wilt bedienen met de app.

Je zou kunnen kijken naar een Somfy Tahoma of een Somfy Connexoon. Dat is dat is denk ik het meest instapklaar. Let dan wel op dat deze RTS ondersteuning heeft en niet alleen IO. Dit zijn twee verschillende protocollen en Tahoma ondersteunt volgens mij beide, maar de Connexoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 14:02
Ik heb dit ooit gedaan m.b.v. een raspberry pi en RFlink. Dan aansturen via node-red/home-assistant o.i.d. Je hebt dan een arduino boardje met antenne waar je rflink opzet (https://www.rflink.nl/). Die kopieert dan de signalen van je afstandsbediening. Vervolgens hang je die aan een server/raspberry om aan te sturen.

Volgens mij dit setje toendertijd gekocht: https://www.nodo-shop.nl/...ink-arduino-antenne-.html

Dan kan je zelf gaan fine-tunen om het zo slim mogelijk te maken (regensensoren, kijken naar hoe warm het wordt of ze open/dicht gaan, etc.)

Nu in nieuwe woning ook via shelly 2.5pm maar dat vond ik zelf lastiger. Moet je in de inbouwdoos zien te proppen, een van mijn shellies heeft slecht wifi bereik (zelfs met een AP in de buurt). Via RF werkte wat dat betreft makkelijker...

[ Voor 17% gewijzigd door Yaldair op 28-04-2022 11:00 ]

Pagina: 1