Hallo, een vraag voor dit forum. Wij hebben flink aantal zonnepanelen besteld en daar zouden 3 fase micro omvormers onder komen. Dus op het dak wordt het al 3 fase gemaakt en je gaat dan met 5 aderige kabel een aardlek automaat in (die 3 fases heeft) en daarvandaan op de 3 individuele klemmen..
Nu wil men (door gebrek aan 3 fase micro omvormers) het veranderen in 1 fase micro omvormers op het dak. Ieder paneel heeft dan zo een omvormer. In de zekeringen kast komen dan 3 automaten van ieder 1 fase.
In principe zouden dan de panele evenredig over die 3 fases verdeeld worden.
Omdat onze hoeveelheid panelen niet door 3 te delen is krijgt 1 fase dus 1 paneel meer.
Mijn vraag - is er een electrotechnisch verschil tussen meteen op het dak 3 fases maken (per paneel) en dat dus evenredig aanbieden an het net .. of op het dak 1 fase maken en door een verdeling in panelen per fase de verdeling maken voor (bijna) evenredige aanbieding van stroom
Iemand een idee ?
ps - het geeft iig meer kabels vanaf het dak lijkt me
thanks Koen
Nu wil men (door gebrek aan 3 fase micro omvormers) het veranderen in 1 fase micro omvormers op het dak. Ieder paneel heeft dan zo een omvormer. In de zekeringen kast komen dan 3 automaten van ieder 1 fase.
In principe zouden dan de panele evenredig over die 3 fases verdeeld worden.
Omdat onze hoeveelheid panelen niet door 3 te delen is krijgt 1 fase dus 1 paneel meer.
Mijn vraag - is er een electrotechnisch verschil tussen meteen op het dak 3 fases maken (per paneel) en dat dus evenredig aanbieden an het net .. of op het dak 1 fase maken en door een verdeling in panelen per fase de verdeling maken voor (bijna) evenredige aanbieding van stroom
Iemand een idee ?
ps - het geeft iig meer kabels vanaf het dak lijkt me
thanks Koen