3 maal 1 fase micro omvormers ipv een 3 fase micro omvoirmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hallo, een vraag voor dit forum. Wij hebben flink aantal zonnepanelen besteld en daar zouden 3 fase micro omvormers onder komen. Dus op het dak wordt het al 3 fase gemaakt en je gaat dan met 5 aderige kabel een aardlek automaat in (die 3 fases heeft) en daarvandaan op de 3 individuele klemmen..

Nu wil men (door gebrek aan 3 fase micro omvormers) het veranderen in 1 fase micro omvormers op het dak. Ieder paneel heeft dan zo een omvormer. In de zekeringen kast komen dan 3 automaten van ieder 1 fase.
In principe zouden dan de panele evenredig over die 3 fases verdeeld worden.

Omdat onze hoeveelheid panelen niet door 3 te delen is krijgt 1 fase dus 1 paneel meer.

Mijn vraag - is er een electrotechnisch verschil tussen meteen op het dak 3 fases maken (per paneel) en dat dus evenredig aanbieden an het net .. of op het dak 1 fase maken en door een verdeling in panelen per fase de verdeling maken voor (bijna) evenredige aanbieding van stroom

Iemand een idee ?

ps - het geeft iig meer kabels vanaf het dak lijkt me

thanks Koen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het simpele antwoord is "ja, maar zeer waarschijnlijk niet relevant". Ik heb het hier overigens exact zo en dat werkt prima.

De meer electrotechnisch onderlegden zullen hier vast de voordelen van een gedeelde nul uitleggen, maar aangezien dit alleen op het dak verschil zal maken (daarna wel 5-aderig) gok ik dat niemand gaat gillen dat je het niet moet doen ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, thx, ik verwacht het in feite ook niet (buiten wellicht wat meer kabel werk)

gr koen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

1 fase omvormers kan zelfs voordeel bieden als je ongelijke belasting hebt en/of een van de fases een te hoge spanning heeft op piekmomenten, je kan ze namelijk altijd herverdelen.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 22-04-2022 17:17 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, zal je denk ik wel achter je zonnepanelen moeten zijn want dara zal het door gelust worden neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
neem tenmisnste niet aan dat er vele 3 aderige kabels naar de mk gaan ... maar slechts 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan toch gewoon meerdere AC kabels doortrekken ? Een beetje rekening houden met je legplan voor de kabels, af en toe een extra lus tywrappen voor de speling.

Zo heb ik het ook om meerdere groepen op mijn dak te hebben (heb maar 1 fase).

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 22-04-2022 20:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
geen idee hoe ze dat gaan doen, ging er allene vanuit dat 3 maal 1 fase meer kabels gaat opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
maar bottom line, het maakt niet uit voor de werking van het geheel concludeer ik

dank allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Over welk merk gaat dit? Ik ben destijds in mijn oriëntatie geen micro-omvormers tegengekomen die per paneel 3 fases voedt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
apsystems yc1000 (die is due niet leverbaar) .. er hangen 4 panelen aan trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
men denkt nu aan enphase spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ah zo, dat verklaart inderdaad. Dat kende ik niet.
Wat enphase betreft, die kunnen in principe ook al vanaf het dak met 1 kabel aangesloten worden. De drie fases worden dan om en om op de kabel aangesloten. Dan komt er in de meterkast een 3-fase q-relais en een 3fasen aardlekautomaat. Er zit dan wellicht een kleine onbalans in de teruglevering/opwek per fase, maar dat maakt niet zo uit.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ok zal ff doorvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3-fase apsystems yc1000 = 95,0% EU-efficiency.
1-fase APSystems QS1 = 96,5 CEC-efficiency

1-fase is efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ok thx
Pagina: 1