"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier
[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 22-04-2022 16:02 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
uiteraard even lange gegoten kabel pakken en deze weer bij je terug laten komen.
[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2022 16:06 ]
Hij geeft al aan een utp tester te hebben dus wat schiet hij er mee op?pennywiser schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:05:
meet het na met een multimeter, haal de ene kant los meet het na, haal de andere kan los weer nameten. zo lokaliseer je de slechte connecties. geen multimeter? op naar de action. https://www.action.com/nl-nl/p/multimeter/
uiteraard even lange gegoten kabel pakken en deze weer bij je terug laten komen.
Dat je met losse draden niets aan zo'n tester hebt, maar als je de ene kant dus losmaakt je beter kan lokaliseren en kijken waarom er daar - kennelijk dus steeds - geen goed contact is. Met een tester weet je verder weinig meer dan doet het niet..Gman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:07:
[...]
Hij geeft al aan een utp tester te hebben dus wat schiet hij er mee op?
[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2022 16:17 ]
Ik gebruik nu van links naar rechts (met het lipje naar beneneden) Wit-Oranje, Oranje, Wit-Groen, blauw, Wit-blauw, groen, wit-bruin, bruinwErudite schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:05:
Welk kleurenschema gebruik je?
"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier
Niet dit type tang gebruiken: https://www.allekabels.nl...laire-krimptang-rj45.html
Maar dit type https://www.allekabels.nl.../modulaire-krimptang.html
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Massieve kabel, stranded? Connector voor stranded/massief? Etc....
vraagje ff ter info: Wat is het verschil tussen deze twee tangen? (afgezien van de prijs).DropjesLover schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:25:
Goede stekkers met zo'n apart houdertje voor de adertjes naast elkaar te pielen, en een goede knijptang helpt enorm
Niet dit type tang gebruiken: https://www.allekabels.nl...laire-krimptang-rj45.html
Ik heb 2 wandcontactdozen die allerlij opties geven. ik hou daar configuratie B aanD4NG3R schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:02:
Welke kabels, welke opzetstukjes, welke afmonteerdoosjes, welke adervolgorde?
Grappig, de "schuifmechanisme" tangen zetten minder kracht, zijn beperkt in hoever ze aadnrukken, het goedkopere type kan je met de hand harder aandrukken.DropjesLover schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:25:
B is straight, dus die moet je hebben inderdaad. De kleuren zijn soms verraderlijk.gamerboy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:33:
[...]
Ik heb 2 wandcontactdozen die allerlij opties geven. ik hou daar configuratie B aan
Maar wat doe je in de meterkast? Toch niet een UTP connector?
Je hebt het over een kopstuk, maar dat zegt me niks.
Je hebt dit nodig in de meterkast:
https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos/opbouw.html
of dit:
https://www.kabelshop.nl/...100013-i11877-t26436.html
En dan hoop ik dat je de goeie kabel hebt gepakt (installatiekabel).
De TS heeft helemaal geen tang nodig dus al die posts zijn niet relevant. Wellicht wel een dogger. Sowieso gebruik je een tang idealiter niet, alleen in geval van nood.
- Patchkabels (die je in je computer stopt of in een switch of in een WCD) koop je in de winkel. Die hebben een gegoten connector en zijn op maat (van 0.25cm tm 10/15meter)
- Intallatiekabel loopt door een goot, leiding, plint, etc en monteer je af op LSA..
Gaan lopen friemelen met een UTP connector en tang doe je eigenlijk alleen in geval van nood of bij tijdelijke situaties. Of als er reeds een soepele kabel weggewerkt ligt (die dus eigenlijk stug/installatiekabel had moeten zijn) en daar een nieuwe connector op moet.
Nog een grappig anekdote/ case in point:
Ik wordt door een manager uit het buitenland gebeld dat de lokale IT-er een UTP kabel vervangen had in de conferenceroom (deze kabel ging naar een WiFi AP). En dat daarna de WiFi niet meer brak was maar niet-bestaand.
[ Voor 73% gewijzigd door FreakNL op 22-04-2022 16:54 ]
Dat doe ik dus iddpennywiser schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:46:
Tenzij een kopstuk een RJ45 stekker is om direct in het modem te doen, in de meterkast.
For some reason werken alle draadjes met de tester en aan de ontvanger zie ik dat allee. Pin 3 en 4 het niet doen zegt dat iemand wat?
[ Voor 24% gewijzigd door gamerboy op 22-04-2022 16:49 ]
Dat wil je niet aan een installatiekabel. Zie mijn stuk hierboven.pennywiser schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:46:
Tenzij een kopstuk een RJ45 stekker is om direct in het modem te doen, in de meterkast.
Als het geen installatiekabel is maar soepele kabel wil je er weer juist geen LSA WCD aan monteren, dus dan moet de TS er in de woonkamer ook gewoon een stekker aanzetten....
Het is vrij simpel;
LSA <-> installatiekabel <-> LSA
UTP connector <-> soepele kabel <-> UTP connector
En die laatste het liefst gewoon uit de winkel, niet zelf gaan lopen friemelen met stekkertjes en kniptangen.
Ik weet dat er situatie zijn dat je kunt mix-en-matchen, maar het is niet zoals het hoort. Tevens ga ik hier 100x de reply krijgen dat mensen al 1000-en kabels geknepen hebben. Maar het is gewoon niet zoals het hoort.. Een patchkabel pak je gewoon uit de doos.. Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen. Maar zeker in het geval van woonsituaties/loze leidingen is er 0 reden om daar een soepel kabel doorheen te duwen...
Je bent dus verkeerd bezig, je kunt niet aan 1 kant een connector erop zetten en aan de andere kant LSA (uitzonderingen daargelaten)gamerboy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:48:
[...]
Dat doe ik dus idd
For some reason werken alle draadjes met de tester en aan de ontvanger zie ik dat allee. Pin 3 en 4 het niet doen zegt dat iemand wat?
Je had beter hier eerst advies kunnen vragen.
Wat ligt er voor kabel?
En lees mijn beide posts eerst aandachtig.
Ik hoop voor je dat je installatiekabel gepakt hebt.. Dan kun je je UTP connectors in een la gooien (of beter nog, in de vuilnisbak). En dan in de meterkast gewoon netjes afmonteren op LSA.
Aangezien het nieuwbouw is;
Zelfs als er nu GEEN installatiekabel ligt zou ik het alsnog regelen. Dus de verkeerde kabel eruit en installatiekabel leggen!!!!
[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 22-04-2022 16:56 ]
Dit meet ik zelf na met een multimeter zoals ik aangaf. Met een tester weet je niet welke kant het is die problemen geeft. Ik denk de stekker, want die is het vaak, maar zeker weten doe ik het niet. Welke tang heb je? Kan je nog eens een keer extra/harder knijpen?gamerboy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:48:
[...]
Dat doe ik dus idd
Bekijkt maar hiero! Aju!
De TS weigert info te geven over de kabel.
Hangt ervanaf wat voor testerpennywiser schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:54:
[...]
Dit meet ik zelf na met een multimeter zoals ik aangaf. Met een tester weet je niet welke kant het is die problemen geeft. Ik denk de stekker, want die is het vaak, maar zeker weten doe ik het niet. Welke tang heb je? Kan je nog eens een keer extra/harder knijpen?
Ik heb een LRAT-2000, die geeft exact aan waar de fout zit (tot op de CM).
[ Voor 76% gewijzigd door FreakNL op 22-04-2022 16:58 ]
Ja dat zegt me wel wat... Dat we goede foto's nodig hebben. En merken+typenummers van de kabel+dozen.gamerboy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:48:
[...]
Dat doe ik dus idd
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Cat6 kabel maar meer weet ik niet. Kan ik dat op de kabel terug vinden?FreakNL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:56:
Dat inderdaad @The_BoKmeester
De TS weigert info te geven over de kabel.
[...]
Hangt ervanaf wat voor tester
Ik heb een AT2000, die geeft exact aan waar de fout zit (tot op de CM).
Waar heb je het gekocht, heb je een link?gamerboy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:58:
[...]
Cat6 kabel maar meer weet ik niet. Kan ik dat op de kabel terug vinden?
Maar als je niet eens het verschil weet tussen installatiekabel en patchkabels (of stugge en soepele kabels) vrees ik dat je je niet genoeg ingelezen hebt.
Yes een tang waar ik zelf harder in kan knijpen, zal dit ook nog even proberen!pennywiser schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:54:
[...]
Dit meet ik zelf na met een multimeter zoals ik aangaf. Met een tester weet je niet welke kant het is die problemen geeft. Ik denk de stekker, want die is het vaak, maar zeker weten doe ik het niet. Welke tang heb je? Kan je nog eens een keer extra/harder knijpen?
Die hebben de meesten wel thuis liggen inderdaadFreakNL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:56:
Hangt ervanaf wat voor tester
Ik heb een LRAT-2000, die geeft exact aan waar de fout zit (tot op de CM).
Het is een soepele kabelFreakNL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:58:
Op de bon of factuur.
Maar als je niet eens het verschil weet tussen installatiekabel en patchkabels (of stugge en soepele kabels) vrees ik dat je je niet genoeg ingelezen hebt.
Kwam uit zo een mega rol.pennywiser schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:58:
[...]
Waar heb je het gekocht, heb je een link?
Hahahaa..
@gamerboy
Hoe weet je dat zo zeker? Dat het een soepele kabel is? Heb je eraan gevoeld?
Als het echt soepele zul je hem eruit moeten trekken. Of je moet het aan beide kanten afmotneren op een UTP connector. Dat is in de woonkamer natuurlijk geen gezicht.
[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 22-04-2022 17:02 ]
Ben het helemaal met je eens dat er in deze situatie overal installatiekabel (dus kabel met volle harde kern) in moet.FreakNL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:49:
Je bent dus verkeerd bezig, je kunt niet aan 1 kant een connector erop zetten en aan de andere kant LSA (uitzonderingen daargelaten)
Je had beter hier eerst advies kunnen vragen.
Wat ligt er voor kabel?
En lees mijn beide posts eerst aandachtig.
Ik hoop voor je dat je installatiekabel gepakt hebt.. Dan kun je je UTP connectors in een la gooien (of beter nog, in de vuilnisbak). En dan in de meterkast gewoon netjes afmonteren op LSA.
Aangezien het nieuwbouw is;
Zelfs als er nu GEEN installatiekabel ligt zou ik het alsnog regelen. Dus de verkeerde kabel eruit en installatiekabel leggen!!!!
Echter kan je prima aan installatie kabel een utp connector zetten.
Je hebt gewoon connectors voor stranded en solid kabel daarvoor.
[ Voor 90% gewijzigd door The_BoKmeester op 22-04-2022 17:05 . Reden: weekeind! ]
Ja dat zijn dus de uitzonderingen. Je hebt in die zin dus gelijk. Maar heel makkelijk of handig is dat niet.
De TS had dus beter eerst onderzoek moeten doen. Het is nu soepele kabel aan het afmonteren op LSA, dat gaat dus mis.. Het kan overigens wel hoor.... Maar het blijft storingsgevoelig.
Installatiekabel is ook makkelijker te leggen (hoewel de naam "soepel" bij zijn tegenhanger doet vermoeden dat die juist makkelijker te leggen is) en ook nog eens makkelijker af te monteren (ik vind LSA makkelijker dan een connector. En ook veel minder foutgevoelig).
De TS kan nog overwegen om er een connector op te prakken en deze connector dan weer met een female/female keystone in een WCD te zetten. Dan heb je het esthetisch in ieder geval in de huiskamer voor elkaar. In de meterkast gewoon connector erop en direct in de router/modem.
@gamerboy
Zet er aan beide kanten een normale connector op. Test of dat werkt.
Koop daarna zoiets:
https://www.allekabels.nl...tone-wandcontactdoos.html
en dit:
https://www.allekabels.nl...18731/keystone-cat5e.html
(vraag wel even na of het bij elkaar past).
alternatief is de kabel eruit rossen en dan installatiekabel erin. En dan natuurlijk wel aan beide kanten afmonteren op LSA..
Enfin, er staat inmiddels genoeg info in het topic.
[ Voor 103% gewijzigd door FreakNL op 22-04-2022 17:09 ]
In de (pvc) leiding meterkast naar de zolder/werkkamer hier heb ik ooit een dubbele (2008) SFTP cat 5e getrokken. Shielded/foiled. Dit werkt nog steeds top, afstand is meer dan 15m. Gigabit capable.
[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2022 17:24 ]
De eerste druk je niet linear aan, maar als een tang, draaiend. De aanddrukkracht is dus niet gelijk en je begint aan 1 kant met knijpen, ipv gelijkmatig over de hele breedte.The_BoKmeester schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:27:
[...]
vraagje ff ter info: Wat is het verschil tussen deze twee tangen? (afgezien van de prijs).
Daarnaast is het ook lastig omdat je de connector er in moet friemelen en houden, terwijl je de tang al wat dicht knijpt en vervolgens met 2 handen knijpen. Waarbij tijdens het overpakken de connector wat kan verschuiven, en je dus alles verkeerd knijpt.
De onderste tang klik je gewoon de connector in en druk je geleidelijk en rechtmatig aan.
Die ene keer dat ik kabels aan het knijpen was, met tang 1 ging 80% verkeerd, met tang 2 (een goede knippex, geleend van werk) ging alles in 1x goed.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Knipex heeft ook beide types: https://www.netwerkkabels...rs-western-rj11-rj12-rj45DropjesLover schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:41:
[...]
De eerste druk je niet linear aan, maar als een tang, draaiend. De aanddrukkracht is dus niet gelijk en je begint aan 1 kant met knijpen, ipv gelijkmatig over de hele breedte.
Daarnaast is het ook lastig omdat je de connector er in moet friemelen en houden, terwijl je de tang al wat dicht knijpt en vervolgens met 2 handen knijpen. Waarbij tijdens het overpakken de connector wat kan verschuiven, en je dus alles verkeerd knijpt.
De onderste tang klik je gewoon de connector in en druk je geleidelijk en rechtmatig aan.
Die ene keer dat ik kabels aan het knijpen was, met tang 1 ging 80% verkeerd, met tang 2 (een goede knippex, geleend van werk) ging alles in 1x goed.
Als je goed kijkt heeft die een andere constructie dan de eerder aangehaalde tang-achtige. Deze doet ze ook rechtlijnig en gelijkmatig aandrukkenpennywiser schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:01:
[...]
Knipex heeft ook beide types: https://www.netwerkkabels...rs-western-rj11-rj12-rj45
BThGvNeOA
Met dit soort antwoorden kan en wil niemand je helpen.... Als je serieus antwoord wilt, zul je serieuze antwoorden moeten geven:
- Wat voor kabel heb je? Welke specificaties?
- Wat voor UTP connectors probeer je er aan te zetten? En hoe probeer je ze te monteren.
- Wat voor WCD probeer je er aan te monteren?
En voor alles dan een link naar informatie erover op de pagina van de winkel waar je het hebt gekocht, of naar de fabrikant. Voor de UTP connectors en WCD ook foto's van hoe het nu gemonteerd is.
[ Voor 13% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-04-2022 19:30 ]
Gelukkig, anders krijg je hem nooit de bocht om.gamerboy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:59:
Het is een soepele kabel
Wat iedereen wil weten:
- is het "solid" of "stranded"?
- Welke tekst staat op de kabel (geen tekst? Verwijder kabel, koop nieuwe)
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar