Oude PC start niet met nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:58
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb voor mijn oude PC de oude kapotte voeding (Antec Earthwatts 650W) vervangen voor een Antec VP 450P voeding. Deze PC wordt alleen maar gebruikt om films en series af te spelen.
Ik heb de stroomkabels naar mijn weten goed aangesloten: 1x 24-pin en 2x 4-pin op het moederbord, 1x PCI-E 6-pin aan de HD Radeon 7850, 1x SATA voor Crucial SSD.
Het probleem is dat de voeding de PC wel stroom geeft (alle fans van alle onderdelen draaien gewoon), maar ik krijg geen beeld op de monitor die middels een VGA kabel op de juiste manier aangesloten is.
Ook zijn muis en keyboard aangesloten.
Aan de voorkant van de kast (budget en weet niet welk merk), brandt naast een groen licht nu ook opeens een rood licht. Dat laatste gebeurde vroeger nooit.
De PC moet ook een piepgeluidje maken bij het opstarten, maar ook dat gebeurt niet.
Ik heb voor de rest niet aan de snoertjes gezeten voor alle aansluitingen op de kast (aan/uit, reset, etc.).

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn waarom de PC niet goed opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kun je even een foto posten van je systeem? Het is een beetje prijs-schieten zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Reset van het BIOS wil wel eens helpen.

Hoe ben je erachter gekomen dat de oude voeding kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j29XJuzC_7aqzGrNcLNyNwf0dAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deHyqMDNrJndMa5LfYrxeBjo.jpg?f=fotoalbum_large

Onderdelen:
Mobo: Foxconn A7DA-S
CPU: AMD Phenom II X4 920 / 2.8 GHz - Socket AM2+ - L3 6 MB
GPU: HD Radeon 7850
RAM: 8GB
SSD: Crucial MX 500GB (OS)

@Uszka De voeding gaf geen stroom meer toen ik de PC op een avond aan wilde zetten.
Ik kan niet in de BIOS komen, want ik krijg geen beeld te zien op mijn monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Videokaart eruit halen en de monitor aansluiten op het moederbord.

De VP450P is niet nieuw aan de stoffige kabels te zien. Hoe weet je of die wel goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ik heb de voeding van iemand anders gekregen. Daar deed de PC het niet en ik heb daar toen even naar gekeken. Het vreemde was dat de voeding het wel deed als alleen de 24-pin connector was aangesloten, maar zo gauw ook de 8-pin connector was aangesloten deed de voeding helemaal niets. Ik moest dan trouwens wel eerst de 24-pin connector eerst losmaken en vervolgens weer aansluiten.
Die PC gaf ook geen beeld als er een monitor/TV op was aangesloten.

Bij mij doet de voeding het gewoon als alles is aangesloten. Ik zal dan wel eerst proberen om de monitor op het moederbord aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
https://nl.wikihow.com/De...-een-computer-controleren

Zwart en groen connecten, kan je ook op de oude voeding doen.

Bios resetten doe je door de batterij er uit te halen en de 2 polen in de batterijhouder even te kortsluiten.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ik heb de voeding getest middels de paperclipmethode en de het resultaat was positief: de fan draaide en ik kon de voeding horen. Daaruit concludeer ik dat de voeding het in ieder geval doet.

Ik heb ook al de monitor op het moederbord aangesloten, maar het resultaat was hetzelfde: geen beeld op de monitor, geen piepje bij het opstarten en nog steeds het groene en rode lichtje branden bij de aan-knop.
Hetzelfde resultaat als ik de OS SSD loskoppel.

Bij het resetten van de BIOS, gaat dan alles wat op de OS SSD staat verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CoolDude99 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:44:
Bij het resetten van de BIOS, gaat dan alles wat op de OS SSD staat verloren?
Nee, enkel de CMOS data. Maar niets op je HDDs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
De PC moet dan aan staan of kan ik gewoon de batterij er uit halen als de PC uitgeschakeld is?

Kan het ook misschien gewoon aan de batterij zelf liggen en dat ik deze moet vervangen?

[ Voor 32% gewijzigd door CoolDude99 op 23-04-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De PC omet uitstaan en de voeding er vanaf. Je wilt immers helemaal geen spanning meer op het systeem hebben staan. Een lege batterij maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ik heb de batterij vervangen, maar het resultaat is hetzelfde. De oude batterij gaf nog 1,7 aan op de multimeter; de nieuwe 3,24.

Er zit trouwens maar 4GB RAM geheugen in, maar dat was toch geen probleem voor wat ik met de PC deed.

[ Voor 28% gewijzigd door CoolDude99 op 23-04-2022 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Even terug naar het begin dan. Hoe weet je dat die voeding kapot is? En als die kapot is, hoe weet je dat de rest niet stuk is? Want wellicht klopt die aanname al niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
CoolDude99 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:44:
Ik heb de voeding getest middels de paperclipmethode en de het resultaat was positief: de fan draaide en ik kon de voeding horen. Daaruit concludeer ik dat de voeding het in ieder geval doet.
Dat wil zeggen dat de voeding aan gaat, niet dat die goed werkt. De voltages kunnen alsnog enorm afwijken, is de PWR_OK niet goed en zal het systeem niet opstarten.
CoolDude99 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:17:

@Uszka De voeding gaf geen stroom meer toen ik de PC op een avond aan wilde zetten.
Dat kan net zo goed het moederbord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ik heb weer een update. Ik heb de CMOS gereset door 5-10 seconden lang de restknop van de behuizing in te drukken. Samen met een nieuwe batterij startte ik de PC en ik hoorde piepjes. Op de monitor zag ik dat ik de keuze had tussen F1 (run setup) en F2 (load with default settings). Ik heb voor F1 gekozen en kwam vervolgens in de BIOS waar ik de tijd en datum heb veranderd.

Vervolgens de PC opnieuw opgestart en ik kwam in Windows, maar waarschijnlijk moet ik nog iets veranderen in de instellingen van de BIOS, want de PC doet er nu een eeuwigheid over om in Windows te komen. Ook het openen van mappen of het starten van software/films duurt een eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Lees de SMART eens uit van die HDD. Wellicht dat die op z'n laatste adem loopt. En dan kunnen dingen inderdaad retetraag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Het gaat om de SSD waar het OS op staat. Hoe moet ik de SMART hiervan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
CoolDude99 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:03:
Het gaat om de SSD waar het OS op staat. Hoe moet ik de SMART hiervan uitlezen?
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolDude99
Zou het super langzaam opstarten van de PC kunnen liggen aan het feit dat ik de batterij op het moederbord heb vervangen en ook de CMOS heb gereset? Moet ik dan bvnaar de BIOS om daar instellingen van onder andere RAM geheugen te veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:53

Bolletje

Moderator Harde Waren
Zie je in taakbeheer iets abnormaals? Hoge processorbelasting, veel werkgeheugen in gebruik? Herkent die al het werkgeheugen?

Kijk ook naar je sata-settings in de bios of het op IDE of AHCI staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Bolletje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:23:
Zie je in taakbeheer iets abnormaals? Hoge processorbelasting, veel werkgeheugen in gebruik? Herkent die al het werkgeheugen?

Kijk ook naar je sata-settings in de bios of het op IDE of AHCI staat.
Ik heb de PC opgestart en kon eindelijk na enige tijd in Windows 7 de Taakbeheer openen om te zien hoe het zit met processorbelasting, fysiek geheugen, etc.
De processorbelasting zit rond de 10%, fysiek geheugen rond de 40% bij 70 processen (ik heb geen enkel scherm open staan).
Onder de tab Prestaties in Taakbeheer staat bij Fysiek Geheugen dat er van de 4GB RAM nog 2,4GB beschikbaar is.

Ik kan in de BIOS niets vinden over sata-settings en IDE / AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
CoolDude99 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:21:
Ik kan in de BIOS niets vinden over sata-settings en IDE / AHCI.
Manualzz: Foxconn A7DA Series, A7DA-S User Manual
Integrated Peripherals:
IDE Configuration
► OnBoard PCI IDE Controller
[Disabled]: Disable the IDE controller.
[Enabled]: Enable the IDE controller.
► OnChip SATA Channel
[Disabled] : Disable SATA ports 1,2,3,4.
[Enabled] : Enable SATA ports 1,2,3,4.
► OnChip SATA Type
This item is used to set the operating mode of your SATA ports.
Options : [Native IDE]; [RAID]; [AHCI]; [Legacy IDE].
[Native IDe]
- This configures the SATA ports to support native IDE mode.
[RAID]
- When you enable RAID, it means all your SATA drives must also support AHCI.
[AHCI]
- The Advanced Host Controller Interface (AHCI) specification describes the register
level interface for a Host Controller for Serial ATA. The specification includes a description of
the hardware/software interface between system software and the host controller hardware.
AHCI provides more advanced features including SATA features, but some SATA drives may
not support AHCI, unless they are labeled with AHCI support in its specification.
If your motherboard supporting AHCI, and you have a SATA device, which also supports AHCI,
then you can select IDE option to have fair performance (only PATA, SATA level), or you can
select AHCI to get its best performance.
[Legacy IDE]
- This configures the SATA ports to support legacy IDE mode which is running
for old Windows system
Bij eventuele problemen:
Google: Windows 7 change IDE AHCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Dit zijn mijn settings bij de Integrated Peripherals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybqn1qbBIxRweQ5ou1JVQaHon40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjMMJbY2IglLxL1qt4I4EccH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even het opstarten van Windows 7 getimed. Het duurt ongeveer 2 minuten voordat Windows helemaal is opgestart en ik iets kan aanklikken, en dat met een Crucial SSD als opstartschijf.
Dat lijkt mij wat langzaam!

Zal een complete re-install van Windows 7 niet beter zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door CoolDude99 op 09-06-2022 19:31 ]

Pagina: 1