Hallo leden,
Ik heb een vraag wanneer ik het beste de pompen kan aan en uit schakelen..
Wij hebben een buiten zwembad van 30kuub.
Deze wil ik gaan verwarmen met heatpipes en een pelletketel ( 30kw ).
Op het dak hebben we 72 heatpipes liggen deze verwarmen een buffervat van 600liter
Deze week ( 2/3week april ) is het buffervat rond 12:00 50+ graden
via het buffervat breng ik doormiddel van een spiraal en een warmtewisselaar (40kw) over aan het zwemwater.
Wat ik nu heb ingesteld is dat als het buffervat boven de 50 graden komt de pomp van het zwembad en cv pomp aangaan, en bij 40 graden weer uit. dit werkt prima maar nu draait de pomp maar een 2uurtjes en gaat verder pas weer aan als hij de 50 graden weer haalt.
Besturing gaat via homey.
zie foto van de installatie
/f/image/xP0KLutumqpGYvaPM1U6Bpqk.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is kan ik bijvoorbeeld ook met een buffer van 30/35 graden de pompen aan laten gaan of heeft hij dan te weinig warmte om mijn bad warmer te maken.. Bad is nu trouwens 15 graden....
Wat zijn de juiste temperaturen om hem aan en uit te laten gaan ?
En wanneer ik de pelletketel gebruik is het dan beter om de buffervat eerst na 80/90 graden te brengen of kan ik deze op een bijvoorbeeld 50/60 graden laten staan ?
Ik heb een vraag wanneer ik het beste de pompen kan aan en uit schakelen..
Wij hebben een buiten zwembad van 30kuub.
Deze wil ik gaan verwarmen met heatpipes en een pelletketel ( 30kw ).
Op het dak hebben we 72 heatpipes liggen deze verwarmen een buffervat van 600liter
Deze week ( 2/3week april ) is het buffervat rond 12:00 50+ graden
via het buffervat breng ik doormiddel van een spiraal en een warmtewisselaar (40kw) over aan het zwemwater.
Wat ik nu heb ingesteld is dat als het buffervat boven de 50 graden komt de pomp van het zwembad en cv pomp aangaan, en bij 40 graden weer uit. dit werkt prima maar nu draait de pomp maar een 2uurtjes en gaat verder pas weer aan als hij de 50 graden weer haalt.
Besturing gaat via homey.
zie foto van de installatie
/f/image/xP0KLutumqpGYvaPM1U6Bpqk.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is kan ik bijvoorbeeld ook met een buffer van 30/35 graden de pompen aan laten gaan of heeft hij dan te weinig warmte om mijn bad warmer te maken.. Bad is nu trouwens 15 graden....
Wat zijn de juiste temperaturen om hem aan en uit te laten gaan ?
En wanneer ik de pelletketel gebruik is het dan beter om de buffervat eerst na 80/90 graden te brengen of kan ik deze op een bijvoorbeeld 50/60 graden laten staan ?
[ Voor 16% gewijzigd door Patrickbennink op 22-04-2022 15:08 ]