Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-07-2024
Hallo leden,

Ik heb een vraag wanneer ik het beste de pompen kan aan en uit schakelen..

Wij hebben een buiten zwembad van 30kuub.

Deze wil ik gaan verwarmen met heatpipes en een pelletketel ( 30kw ).
Op het dak hebben we 72 heatpipes liggen deze verwarmen een buffervat van 600liter
Deze week ( 2/3week april ) is het buffervat rond 12:00 50+ graden

via het buffervat breng ik doormiddel van een spiraal en een warmtewisselaar (40kw) over aan het zwemwater.

Wat ik nu heb ingesteld is dat als het buffervat boven de 50 graden komt de pomp van het zwembad en cv pomp aangaan, en bij 40 graden weer uit. dit werkt prima maar nu draait de pomp maar een 2uurtjes en gaat verder pas weer aan als hij de 50 graden weer haalt.

Besturing gaat via homey.
zie foto van de installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_akDHzy_OnEyCxVbOhOVw2FETEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xP0KLutumqpGYvaPM1U6Bpqk.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is kan ik bijvoorbeeld ook met een buffer van 30/35 graden de pompen aan laten gaan of heeft hij dan te weinig warmte om mijn bad warmer te maken.. Bad is nu trouwens 15 graden....

Wat zijn de juiste temperaturen om hem aan en uit te laten gaan ?

En wanneer ik de pelletketel gebruik is het dan beter om de buffervat eerst na 80/90 graden te brengen of kan ik deze op een bijvoorbeeld 50/60 graden laten staan ?

[ Voor 16% gewijzigd door Patrickbennink op 22-04-2022 15:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_akDHzy_OnEyCxVbOhOVw2FETEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xP0KLutumqpGYvaPM1U6Bpqk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Mijn vraag is kan ik bijvoorbeeld ook met een buffer van 30/35 graden de pompen aan laten gaan of heeft hij dan te weinig warmte om mijn bad warmer te maken.. Bad is nu trouwens 15 graden
Als je de pomp iets langer aan laat dan wordt je buffer kouder. En dan wordt die dus weer te koud om van te douchen en dan kost dat weer gas.

Ik denk dat 72 heatpipes veel te weinig is voor de warmtevraag van het zwembad.
Sowieso denk ik dat je met heatpipes het zwemseizoen ongeveer een maand vervroegd en een maand verlengd.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
Geachte allen,

PS. Gebruik deze opstelling alleen voor mijn zwembad water, Niet voor het huis of tap water!

Inmiddels de besturing zo aangesloten:

Controle elk 15minuten:
Pomp gaat aan wanneer buffervat +20graden is. (zwembadgraden plus 20)
Pomp gaat uit wanneer buffervat +18graden is.

Voorbeeld:
zwembadwater is 20graden pomp gaat aan waneer de buffervat temp 40graden is, en uit als de buffervat 38graden is.

Hier doet hij ongeveer een uurtje over om het buffervat van 600L 2 graden te verminderen.

Gisteren 13-5-24 heeft de pomp 6x gedraaid dus ongeveer een 6uur totaal...

Elke dag om 20:00 krijg ik een melding, melding van gisteravond:
Het zwembad was vanochtend 18.88graden, Nu is het 20.69graden. Hij is dus 1.81 graden verwarmd vandaag.

Vanochtend om 08:00 was het zwembad 19.2 nu om 14:00 is het water 20.8

Dit alles duurt natuurlijk een eewigheid.... Is er ook een manier om dit te versnellen?

Is het misschien beter om het buffervat warmer of kouder te laten worden?
Dat de pompen bij bijvoorbeeld 60graden pas aan gaan?
of misschien bij 30 al?

Alvast bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Patrickbennink op 14-05-2024 14:01 ]