Houten balklaag in steensmuur isoleren of ventileren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mechiel_04
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Hallo,

Ik heb afgelopen winter mijn dak deels geïsoleerd met 8cm pir platen. Ook de aansluiting boven op de houten verdiepingsvloer is met pir gedaan. Voor de oorspronkelijke steensmuur was al 5cm pir geplaatst met 7cm ytong. De aansluiting van de 5cm pir is rond de vloerbalken niet goed luchtdicht aangesloten waardoor je achter de knieschotten soms wat wind voelt door de kieren van de houten vloer. Ik twijfel nu of ik een paar planken los moet halen om de aansluiting op de houten vloer en balken luchtdicht te maken met flexibele pur. Of moet ik dit juist zo laten om het risico op condensatie rond de balken te verklein en de balken dus laten ventileren.

Groeten Mechiel

De rode cirkel geeft de locatie van het probleem weer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3trDvTRDYpyN7Iz26reUYDFWgsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7f9cB4W9EPqFw0nrockZCrF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mechiel_04 op 22-04-2022 16:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:46

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Tip: Google op " renofase na isolatie en houten balken" daar kun je een uitgebreide bouwkundige verhandeling downloaden specifiek houten balklagen in steens muren.
Isoleren van binnenmuren met houten balklagen vereisen extra aandacht omdat er van zowel binnenuit als van buitenaf kans is op vocht met rotten van balkkoppen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mechiel_04
Ja top, heb ondertussen een bestand van renofase.be gevonden waarin staat dat de balk koppen luchtdicht moeten worden afgewerkt met flexibele pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:46

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ja, er moet geen binnenlucht kunnen toetreden wat kan condenseren op die plek. Anderzijds moet de buitenmuur ter plaatse van de balkoplegging ook niet te koud worden en er mag geen vochtdoorslag van buitenaf zijn. Verdiep je er goed in want de gevolgen van isolatiefouten kunnen op termijn groot zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Jan Workum op 22-04-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mechiel_04
Het gaat bij mijn woning om een steensmuur die aan de buitenkant is afgewerkt met een gladde cement stuc laag met daaroverheen een verflaag die water afstoot, tevens zitten de vloerbalken in de menie en hebben de meesten een open voeg rond de oplegging. Ik ben dus niet bang voor ernstige houtrot van de balken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejrl2cvndUtBZKX3hMen5V-__dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRRKOu0yK48www0R4TxNDQZc.jpg?f=fotoalbum_large