Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-12-2024
Gisteren was ik aan het werk op mijn zolderkantoor, het was net te koud om in een t-shirt te werken dus ik trok even een vest aan. Ik ga weer zitten op mijn bureaustoel en rol terug naar mijn bureau, daarbij raak ik met mijn knie heel licht de PC kast aan. waarbij mogelijk een ESD plaat vind, hierna valt mijn systeem uit en sindsdien is er geen leven meer in te krijgen.

Is het mogelijk dat door een ESD aan de Case van de PC de componenten zo beschadigd raken dat de PC niet meer start?

(PC is geaard aangesloten op de WCD.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
Aanvulling: ik heb inmiddels een andere voeding geprobeerd maar dit heeft ook niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat kan, maar waarschijnlijk zal je dan ook wel een ontlading gevoeld hebben.
Anders is er wellicht fysiek iets losgeschoten. Als je nu je PC aanzet, wat gebeurt er dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
Er zit nu helemaal geen leven in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
Ik dacht dat een Case juist de componenten beschermde tegen een ESD. Kooi van Faraday verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Doe een BIOS reset en probeer opnieuw.

Test ook buiten de behuizing op een stuk karton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:32

Nibbz

Postmaster General

Stoote je niet tegen de power knop aan, waardoor die nu scheef erin zit? ESD lijkt me heel sterk.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
Uszka schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:11:
Doe een BIOS reset en probeer opnieuw.

Test ook buiten de behuizing op een stuk karton.
Ga ik porberen, bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
Nibbz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:13:
Stoote je niet tegen de power knop aan, waardoor die nu scheef erin zit? ESD lijkt me heel sterk.
Powerknop zit boven op, daar kwam ik niet tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Of er is iets losgeschoten, of zo verschoven dat het nu sluiting maakt. Of het is gewoon toeval.
Maar no way dat je in het dagelijks genoeg ESD kunt generen om een pc in zijn case te beschadigen.

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 22-04-2022 11:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
MB uit de case aangesloten op de PSU. Ik zie wel dat de onboard RGB LED's eenmalig oplichten als de powerknop ingedrukt, ook hoor ik een zachte klik uit de PSU komen als ik hem inschakel. maar verder is er nog geen vooruitgang.

Ik wil toch nog eens een andere PSU proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Welk moederbord, cpu, videokaart en voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
MB: Asus z370 extreme4,
CPU: i5-8600K,
PSU: XFX 550W Pro

op het moment geen GPU aangesloten

PSU getest met paperclip tussen groene en zwarte draad, dan begint de fan van de PSU te draaien. dus PSU is niet defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:37
Dan de bios resetten.
Op je moederbord moet je 2 aansluitingen met een paperclip of een schroevendraaieer even verbinden (zie de handleiding) of de batterij even verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
D-dark schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:53:
Dan de bios resetten.
Op je moederbord moet je 2 aansluitingen met een paperclip of een schroevendraaieer even verbinden (zie de handleiding) of de batterij even verwijderen.
Ook dit geeft geen resultaat, het gekke is dat de LED's op het MB wel even opblinken bij het indrukken van de power button maar daarna komt er geen leven in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:04

TTLCrazy

Listen to Frankie

De spanningen via ESD ontlading optreden kunnen oplopen tot 10.000+ volt in droge lucht. Dit kan zeker je pc om zeep helpen. Je geaarde aansluiting zou wel moeten helpen echter. Je voelt die ontlading trouwens best wel. Ik had het zelf laatst met mijn 3d printer. Een vonk richting een geleide-as en bam printer valt uit en herstart. Gelukkig ging hij verder waar hij was gebleven.

Verder kan er van alles stuk zijn. Dit is best lastig te vinden daar je alleen door uitsluiting het defecte onderdeel kan vinden. Altijd lullig als zoiets gebeurt, succes met het zoeken !

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShierraWhiskey
TTLCrazy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:32:
De spanningen via ESD ontlading optreden kunnen oplopen tot 10.000+ volt in droge lucht. Dit kan zeker je pc om zeep helpen. Je geaarde aansluiting zou wel moeten helpen echter. Je voelt die ontlading trouwens best wel. Ik had het zelf laatst met mijn 3d printer. Een vonk richting een geleide-as en bam printer valt uit en herstart. Gelukkig ging hij verder waar hij was gebleven.

Verder kan er van alles stuk zijn. Dit is best lastig te vinden daar je alleen door uitsluiting het defecte onderdeel kan vinden. Altijd lullig als zoiets gebeurt, succes met het zoeken !
Ik blijf zoeken, het is ook zonde om zo alles de kliko in te mieteren
Pagina: 1