Reis naar Zweden met auto, hoe kom je daar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Dit jaar willen we in de zomer juli/augustus naar Zweden met eigen auto en tent. Nu ben ik druk bezig om uit te zoeken wat de beste/goedkoopste route naar Zweden zou zijn.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer met alle opties die er zijn. Graag zou ik wat advies willen of ik de juiste route neem. Denk hierbij aan reistijd en kosten voor de route.

We zouden graag via Kopenhagen reizen (om daar 1 dag of misschien 2 dagen rond te kijken). Dit kan op de heenweg of terug weg.

Als we naar Kopenhagen willen op de heenweg dan zou ik zelf naar Puttgarden rijden en daar de pond pakken naar Rødby en dan naar Kopenhagen rijden. Vanuit Kopenhagen de brug over (Öresundbrug). Dit zou de snelste route zijn als ik het goed heb gezien en kwa prijs zit ik nu rond de 130-150 euro per auto enkele rit. Doe dit retour dan is de oversteek al 300 euro per auto. Vind ik best prijzig per auto. (prijzen kunnen hoger uitvallen, omdat we in hoogseizoen reizen zag ik). Ik zou dan een stop willen maken in een hotel net voor de pond om geen lange reis dag te maken.

Andere route zou Kolding naar Malmo zijn (via Kopenhagen). Deze route kost ongeveer 80 euro enkele rit (over de bruggen zover ik nu zie). Echter ben je denk ik duurder uit door de gemaakte kilometers. Je gaat dan wel door een heel andere deel door en misschien weer waard als je daar dingen kan zien?

Wat ook zou kunnen is Göteborg - Kiel met Stena Line en dit zou dan rond de 230 euro zijn met overnachting. Dit zou dan op de terugweg kunnen. Scheelt veel rijden vanuit die plaatst + overnachting waardoor je de volgende dag in 1 rit naar huis kan. Wel raak je een hele dag kwijt aan reizen op een boot. Over deze optie twijfel ik nogal, omdat we nog niet precies weten waar we allemaal in Zweden gaan zijn en wat we willen zien. We willen in zuid Zweden starten en dan omhoog en dan eindigen in zuid Zweden weer. (Hebben 18-20 dagen de tijd).

Wat zouden jullie doen voor de reis met de auto naar Zweden en waarom? Persoonlijk denk ik via Puttgarden. Lijkt mij de snelste en makkelijkste route om te nemen als we Kopenhagen willen zien en willen starten in zuid Zweden. (Ook voor de terugweg)

Beste antwoord (via erwin26 op 22-04-2022 10:38)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb zowel de bruggen gepakt als de veerboten, eigenlijk is het om het even, zowel qua kosten als qua reistijd.

Heb destijds in een vakantie de bruggen gepakt naar Zweden, tussentijds in Kopenhagen overnacht. 12 jaar geleden van Haugesund over de E134 naar Oslo gereden en vanaf daar via Zweden en Denemarken terug naar huis. Totale reis van 21 uur, ik heb toen bewust de veerboten gepakt om mezelf wat extra pauzes te forceren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 09:17
Ik ben vier keer naar Zweden geweest, waarvan 1 keer met de motor en 3 keer met de auto.
Daarvan heb ik 1 keer de pont gepakt en 3 keer de brug, trust me, die brug is echt imposant :)

Verder weinig tips voor je, het is al weer een tijd geleden en ik kan het me allemaal verder niet zo best herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:04

Agent47

I always close my contracts.

Wij hebben toen de pond gepakt. Je zult toch een afweging moeten maken, anders kom je er niet met de auto.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Via Kolding ben je ook duur uit, maar de bruggen zijn leuk om te zien: kleine belt (gratis) / grote belt (€66) øresund (€55).

Plus inderdaad kosten voor extra brandstof, maar vlak voor de DLD/DK grens kun je voor een goeie prijs tanken (Poetzsch in Harrislee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
DeMolT. schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:23:
Ik ben vier keer naar Zweden geweest, waarvan 1 keer met de motor en 3 keer met de auto.
Daarvan heb ik 1 keer de pond gepakt en 3 keer de brug, trust me, die brug is echt imposant :)

Verder weinig tips voor je, het is al weer een tijd geleden en ik kan het me allemaal verder niet zo best herinneren.
Met de brug bedoel je dan starten in Kolding en dan helemaal doorrijden tot Zweden (Kopenhagen als tussenstop) of vanuit Kopenhagen naar Zweden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb zowel de bruggen gepakt als de veerboten, eigenlijk is het om het even, zowel qua kosten als qua reistijd.

Heb destijds in een vakantie de bruggen gepakt naar Zweden, tussentijds in Kopenhagen overnacht. 12 jaar geleden van Haugesund over de E134 naar Oslo gereden en vanaf daar via Zweden en Denemarken terug naar huis. Totale reis van 21 uur, ik heb toen bewust de veerboten gepakt om mezelf wat extra pauzes te forceren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Sluit niet echt aan bij je reisplan, maar er is een alternatieve route. Sinds kort kun je ook een veerboot via de Eemshaven naar Kristiansand (Noorwegen) nemen.

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:57

Wokschotel

Op 6 wielen

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik ben er afgelopen winter nog geweest.
erwin26 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:19:
Als we naar Kopenhagen willen op de heenweg dan zou ik zelf naar Puttgarden rijden en daar de pond pakken naar Rødby en dan naar Kopenhagen rijden. Vanuit Kopenhagen de brug over (Öresundbrug). Dit zou de snelste route zijn als ik het goed heb gezien en kwa prijs zit ik nu rond de 130-150 euro per auto enkele rit. Doe dit retour dan is de oversteek al 300 euro per auto. Vind ik best prijzig per auto. (prijzen kunnen hoger uitvallen, omdat we in hoogseizoen reizen zag ik). Ik zou dan een stop willen maken in een hotel net voor de pond om geen lange reis dag te maken.
Deze heb ik ook heen gedaan, het is niet super goedkoop. Maar wel echt een fijne en snelle manier om naar Kopenhagen te komen. Het fijne van deze pont is dat je even uit de auto kan, maar toch beweegt. We hebben dit wel in één dag gedaan, dan is het helemaal een prettige stop. Als je toch een hotel eerder wilt nemen, kun je misschien leuker omrijden.
Wat ook zou kunnen is Göteborg - Kiel met Stena Line en dit zou dan rond de 230 euro zijn met overnachting. Dit zou dan op de terugweg kunnen. Scheelt veel rijden vanuit die plaatst + overnachting waardoor je de volgende dag in 1 rit naar huis kan. Wel raak je een hele dag kwijt aan reizen op een boot. Over deze optie twijfel ik nogal, omdat we nog niet precies weten waar we allemaal in Zweden gaan zijn en wat we willen zien. We willen in zuid Zweden starten en dan omhoog en dan eindigen in zuid Zweden weer. (Hebben 18-20 dagen de tijd).
Deze heb ik op de terugweg gedaan. Ik snap niet waarom je zegt dat je dan een hele dag kwijt raakt op de boot. Je vaart juist lekker door de nacht heen, terwijl je veel aflegt. Qua effectief reizen is dit super. Maar natuurlijk niet de mooiste manier om te reizen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Wokschotel schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:39:
Nu ben ik echt geen grammar-nazi maar dit gaat me toch wel een beetje ver :/ ;)
Op de bruggen betaal je ook het volle pond _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwin26
Valar schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:38:
Sluit niet echt aan bij je reisplan, maar er is een alternatieve route. Sinds kort kun je ook een veerboot via de Eemshaven naar Kristiansand (Noorwegen) nemen.
Bedankt voor deze optie. Ik ga dit in de overweging meenemen. Misschien is Noorwegen ook mooi en kunnen we midden Zweden starten richting zuid Zweden. Nu weet ik nog niet wat we willen zien in Zweden en weet ik de route nog niet, maar mogelijk kan het ook in 1 rit in plaatst van een rondreis en dan zou dit misschien ook een leuke optie zijn en dan via Kopenhagen terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik ben voor werk verschillend keren naar Malmö geweest, en meestal nam ik de boot Puttgarden-Rodby en dan de brug zoals jij ook aangaf. Baas betaalde natuurlijk en het waren geen toeristische trips, maar dat is zeker de minst vermoeiende optie. Vanaf Kopenhagen is het maar 20 minuten naar Malmö. Vanuit Nederland deed ik er ongeveer 9 uur over met wat stops.

De autoroute via Kolding heb ik ook verschillende keren genomen. Is prima te doen, maar wel een stuk om (ruim 120 km). Je komt onderweg naar Kopenhagen wel verschillende bruggen tegen, maar die zijn allemaal zonder tol voor zover ik me kan herinneren. Alleen die van Kopenhagen naar Malmö wel.

Ik ben één keer van Lübeck/Travemunde naar Malmö gegaan met de boot. Dat was toen handig omdat ik 's ochtends in Malmö moest zijn, maar ik zou die route als toerist niet aanraden. Het is echt een boot voor vrachtverkeer. Geen fancy lounges, maar heel beperkte mogelijkheden om te eten en kleine hokjes om te slapen.

Zeker als je in Kopenhagen gaat overnachten zou ik lekker Puttgarden/Rodby pakken. Vanaf die boot is het nog een kleine 2 uur naar Kopenhagen, dus als je het een beetje tactisch plant heb je gelijk je rustmomentje op een handig punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 16:53
Wokschotel schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:39:
[...]

[...]

[...]

Nu ben ik echt geen grammar-nazi maar dit gaat me toch wel een beetje ver :/ ;)
reizen ze via een vijver? ;)

Ik ben een aantal keer met de auto naar Zweden geweest, helemaal met de auto zonder veerboot, via de brug, prima te doen. Andere keer heb ik de boot vanuit Puttgarden naar Malmo genomen, dat is ook wel relax, als je dan de nachtboot neemt, kan je lekker even uitrusten en daarna verder rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
gwystyl schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:42:
De autoroute via Kolding heb ik ook verschillende keren genomen. Is prima te doen, maar wel een stuk om (ruim 120 km). Je komt onderweg naar Kopenhagen wel verschillende bruggen tegen, maar die zijn allemaal zonder tol voor zover ik me kan herinneren. Alleen die van Kopenhagen naar Malmö wel.
Nee, voor de grote beltbrug (storebæltsbroen) betaal je ongeveer 500DKK, omgerekend toch dik 60 euro.

Ik heb de route 4 jaar lang elke 2 weken gereden, en er is van Hamburg tot aan Kopenhagen vrij weinig te zien onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Zeker als je in Kopenhagen gaat overnachten zou ik lekker Puttgarden/Rodby pakken. Vanaf die boot is het nog een kleine 2 uur naar Kopenhagen, dus als je het een beetje tactisch plant heb je gelijk je rustmomentje op een handig punt.
Dit klinkt ook al een leuke optie om te stoppen in Kopenhagen en fijn om te horen dat je een rust moment kunt pakken op de pont. Hier ga ik ook nog even naar kijken of dit te plannen valt in mijn reisplanning en of ik dit haalbaar vind met auto rijden.

Ik ga denk de pont heen pakken en de bruggen terug. Beide zo te lezen toch ongeveer even duur en beide wel leuk om te doen.

Bedankt voor je reactie :) (iedereen trouwens, ik heb een goed idee voor de routes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 12:02
Ik zou dan toch voor de veerboot naar Rodby gaan. Het landschap tussen de grens DK/DE en Kopenhagen is nu ook niet bepaald spannend om doorheen te rijden, zeker als je naar Zweden moet en toch geen tussenstops maakt. Onderweg van Rodby naar Malmö kun je wel nog de kliffen aan de oostkust gaan bekijken, leuke afdaling daar als je geen hoogtevrees hebt :).

Hou er bij je timing wel rekening mee dat je rond Hamburg bijna gegarandeerd in een verkeersknoop terecht komt. Wij hadden net geluk dat we via de achterkant van een parking weer de gewone weg op konden.

[ Voor 22% gewijzigd door HellPunk op 22-04-2022 10:50 ]

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou voor de Oresund brug in ieder geval ook even naar de bropas kijken. Heb ik ook aangeschaft 3 jaar geleden voor flinke korting:
https://bropas.oresundsbron.com/en/order/bropas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

erwin26 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:19:
Dit jaar willen we in de zomer juli/augustus naar Zweden met eigen auto en tent. Nu ben ik druk bezig om uit te zoeken wat de beste/goedkoopste route naar Zweden zou zijn.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer met alle opties die er zijn. Graag zou ik wat advies willen of ik de juiste route neem. Denk hierbij aan reistijd en kosten voor de route.

We zouden graag via Kopenhagen reizen (om daar 1 dag of misschien 2 dagen rond te kijken). Dit kan op de heenweg of terug weg.
...

Andere route zou Kolding naar Malmo zijn (via Kopenhagen). Deze route kost ongeveer 80 euro enkele rit (over de bruggen zover ik nu zie). Echter ben je denk ik duurder uit door de gemaakte kilometers. Je gaat dan wel door een heel andere deel door en misschien weer waard als je daar dingen kan zien?
Wij hebben dit een tijdje geleden gedaan en ik zou het afraden als je niet in dat deel van Denemarken moet zijn. Als je ook naar Legoland wil is het wel een optie.
Maar ik vind het een dodelijk saaie route. Denk aan Friesland/Groningen en dan nog wat uitgestrekter. Echt niets te zien en allemaal plat. Saai.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
Ben vele jaren op vakantie naar Zweden gegaan, maar dan in zomerhuisjes in plaats van kamperen - in dat geval was Groningen-Göteborg in één dag met op tijd (6:00) vertrekken prima te doen en kwamen we daar tussen 17:00-19:00 uur aan.

Ik heb één keer de reis over Kolding gemaakt omdat we met kennissen reden die bang waren zeeziek te worden, dat nooit meer gedaan want het voelde als een oeverloos stuk extra sturen door een redelijk eentonig landschap.

Eigenlijk altijd de veerboot Puttgarden-Rødby en de brug Kopenhagen-Malmö gepakt - zeker met een dakraampje is het heerlijk om over die imposante brug te rijden en de boot is een heerlijke 45 minuten varen om even je benen te strekken.

Met de Kiel-Göteborg veerboot geen ervaring, vond altijd dat ik dan net zo goed zelf kon rijden en dat die boot niks toevoegt.

Dit jaar zonder auto de nieuwe veerboot Eemshaven-Kristansand proberen, maar dat is geen Zuid-Zweden ;)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:00
Dat stuk door Denemarken heen van west naar oost lijkt mee te vallen maar is echt een saai pokke eind, 1x gedaan en nooit meer weer!

De boot van Puttgarden naar Rodby is direct ff een mogelijkheid om de benen te strekken en een hapje te eten. Daarna over de Öresund brug naar Zweden.
  • 2013: scouting kamp in omgeving Arvika, veerboot van Frederikshaven naar Goteburg gepakt (overtocht van 4 uur), terugweg idem, geen aanrader
  • 2019: scouting kamp in omgeving Bengtsfors, via Kolding naar Kopenhagen gereden en via Öresundbrug Zweden in, terugweg idem, beter dan 2013 maar niet aan te raden
  • 2021: met huur camper de boot gepakt naar Rödby en via Öresundbrug Zweden in, terugweg idem, duizend keer beter

[ Voor 53% gewijzigd door FastFred op 22-04-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@FastFred Heel Denemarken is geen reet aan als je over de snelweg gaat. Denemarken wordt pas leuk zodra je van de snelweg af gaat.

Mijn eerste idee van Denemarken op doorreis naar Noorwegen: "saai, dit hebben we in Friesland ook wel". Later vakanties aan de westkust en oostkust gedaan en dan zie je wat Denemarken echt te bieden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@_JGC_ Ik vind heel Denemarken geen klap aan. Als kind op vakantie geweest, het leukste was Legoland, dat was het wel. Het is plat met her en der een aarzelende glooing in het landschap en het hele land staat vol met graan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
FastFred schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:21:
@_JGC_ Ik vind heel Denemarken geen klap aan. Als kind op vakantie geweest, het leukste was Legoland, dat was het wel. Het is plat met her en der een aarzelende glooing in het landschap en het hele land staat vol met graan
Er zijn zeker wel mooie plekjes te vinden, maar idd, het hele land staat vol met graan. Om mijn zoontje van toen 3 te quoten of ie het leuk vond op vakantie: "Nee, het zijn hier alleen maar hooibalen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-05 11:56
Ik heb de brug ooit eens genomen, leuke beleving!!

Maar qua kosten maakt het weinig uit, het is een vakantie, vakanties kosten geld, en als het om een paar tientjes gaat zou ik gewoon voor de makkelijkste/leukste weg gaan..

Met de pond is ook leuk, maar zit je wel gebonden aan tijden etc.. Ik hou daar persoonlijk niet zo van..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@verstappen33 valt erg mee hoor, er gaat er om de 3 kwartier eentje tussen Puttgarden en Rodby. Gewoon bij aankomst kaartje kopen, maximaal 3 kwartier wachten, op rijden, en een uur later sta je aan de overkant.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 22-04-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

Cheezus

Luiaard

Ik vind zelf de veerboot maar gedoe: reserveren, zorgen dat je op tijd bent (extra reistijd incalculeren of extra overnachting in de buurt). Één keer vanaf Frederikshavn naar Goteborg gegaan i.c.m. kamperen in noord-Denemarken, de rest gewoon door denemarken over de bruggen gereden. Ik heb zelf nooit echt behoefte aan lange pauzes/benen strekken dus voor mij is dat het fijnst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Cheezus schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:52:
Ik vind zelf de veerboot maar gedoe: reserveren, zorgen dat je op tijd bent (extra reistijd incalculeren of extra overnachting in de buurt). Één keer vanaf Frederikshavn naar Goteborg gegaan i.c.m. kamperen in noord-Denemarken, de rest gewoon door denemarken over de bruggen gereden. Ik heb zelf nooit echt behoefte aan lange pauzes/benen strekken dus voor mij is dat het fijnst :)
De veerboten waar we het hier over hebben gaan 2x per uur en hoef je niet verplicht te reserveren.

En ja, weet wat je bedoelt, ik heb ook wel overtochten Hirtshals-Kristiansand, Hanstholm-Stavanger en Haugesund-Hanstholm gedaan, die moet je vantevoren reserveren en gaan maar 2-3x per dag (of zoals Haugesund-Hanstholm destijds 2x per week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11

sebasd

loopt op espresso

erwin26 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:41:
[...]

Bedankt voor deze optie. Ik ga dit in de overweging meenemen. Misschien is Noorwegen ook mooi en kunnen we midden Zweden starten richting zuid Zweden. Nu weet ik nog niet wat we willen zien in Zweden en weet ik de route nog niet, maar mogelijk kan het ook in 1 rit in plaatst van een rondreis en dan zou dit misschien ook een leuke optie zijn en dan via Kopenhagen terug.
Als je met de auto gaat ben je vrees ik al aan de late kant. Wij hebben onze overtocht al maanden geleden geboekt en toen hadden we al beperkte keuze uit data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
N=1, maar toen ik 10 jaar geleden op de motor de boot van Puttgarden naar Rødby pakte was de wachttijd voor auto's 6 uur en stond er een enorme file. Geen idee of dat een incident was of standaard gebeuren in het hoogseizoen, maar wellicht iets om mee te nemen in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 09:17
erwin26 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:31:
[...]

Met de brug bedoel je dan starten in Kolding en dan helemaal doorrijden tot Zweden (Kopenhagen als tussenstop) of vanuit Kopenhagen naar Zweden?
Correct, de E20, heb het even nagekeken op maps haha 8)

Dan zou je een tussenstop kunnen maken in Kopenhagen als je dat wilt, ik ging altijd direct door naar de bestemming (~10 uur rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:46
een ander alternatief is de boot van rostock naar trelleborg (onder malmo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

peter-rm schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:59:
een ander alternatief is de boot van rostock naar trelleborg (onder malmo)
Kan je dan niet beter Travemünde-Trelleborg nemen? Dat doet familie van ons als ze met de auto richting NL komen iig. Beter dan de hele trip zelf rijden, vinden ze. Heb je even rust en je vaart dan bv gewoon 's nachts. Die moeten alleen dan in Zweden wel net zo ver reizen als vanaf de grens naar NL, als ze alles over de weg doen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:39
Er zijn inderdaad heel veel opties. Denemarken is een prachtig land (zoals gezegd: als je even de snelweg afgaat). Ik neem bij voorkeur Kolding > Odense > Kopenhagen ("de bruggenroute") op heenreis en de Rødby > Puttgarden ("de pon(t)(d)-route") op de terugreis. Die ontlopen elkaar trouwens niet eens zover. Over de bruggen is langer in kilometers, maar de pont kost ook tijd. Financieel maakt het ook niet veel uit. De Storebælstbron is ook niet gratis.

Maar dan moet je de reis wel als een onderdeel van de vakantie zien. Tips: Sønderborg, Odense, Roskilde, Møn en natuurlijk Kopenhagen.

Nog een alternatief is om naar Noord-Jutland rijden en vanuit Fredrikshavn naar Göteborg over te varen. Het noorden van Jutland is qua landschap wat interessanter dan het zuiden. Maar of dat handig is hangt ook weer af van waar in Zweden je uiteindelijk terecht wilt komen.

En natuurlijk, als je Denemarken helemaal wilt overslaan en je zomervakantie op Zweden wilt focussen, dan is Travemünde > Trelleborg een goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerreh
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-11-2024

gerreh

shit happens

Ik zie veel voorbij komen, er zijn inderdaad zat mogelijkheden. Wat ik de prettigste route vond (heb het tig keer gereden) is gewoon de bruggenroute. Dus via odense, kopenhagen en dan malmo, en vanuit daar heb je meerdere richtingen waar je op kan. De rit die ik moest doen was 1400km wat haalbaar is in 1 dag (personenauto), maar dan ben je er ook wel klaar mee. Mocht je verder moeten zou ik voorbij Malmo een hotel zoeken (of in Kopenhagen) en dan de 2e dag de rit voortzetten.

Je zult bij hamburg en bremen kleine vertragingen hebben in het verkeer (ook weekend), en daarna is het vrijwel alleen maar doorrijden. Zelfs de grens tussen duitsland en denemarken is hooguit 5 minuten langzaam rijden en dan kun je weer door.

Prettigste aan de bruggenroute is dat je alles in eigen hand hebt, waarbij je voor de veerroutes wat afhankelijker bent en even van tevoren aanwezig moet zijn. Qua tijd maakt het allemaal niet zoveel uit.

Tanken zou ik doen in Duitsland en Zweden, Denemarken sloeg ik altijd over omdat het toch een stuk duurder was.

Succes en geniet er ook van, Denemarken is prachtig om te zien en heeft goede wegen. Zweden iets mindere wegen maar net zo mooi om doorheen te rijden.

Kleine edit: Houd rekening dat zowel bij de deense grens als de zweedse grens een mogelijke controle hebt. De denen zijn wat makkelijker, maar de zweden zijn wat lastiger soms. In ongeveer driekwart van mijn ritten ben ik wel tegengehouden aan de zweedse grens

[ Voor 9% gewijzigd door gerreh op 22-04-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:50
Grappig ik heb ook plannen om naar Zweden te gaan met hotel en kwam niet van door de corona. Ik wil naar Malmo en Gutenberg naar Stockholm met de auto. Ik heb familie in Boras wonen. Ik zou zelf via de brug rijden dan een boot. Erg mooi die lange nieuwe brug tussen Denemarken en Zweden. Is dat zo duur? Ik zag voor veel minder.

Fijne vakantie

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 22-04-2022 15:28 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Ik ben één keer van Lübeck/Travemunde naar Malmö gegaan met de boot. Dat was toen handig omdat ik 's ochtends in Malmö moest zijn, maar ik zou die route als toerist niet aanraden. Het is echt een boot voor vrachtverkeer. Geen fancy lounges, maar heel beperkte mogelijkheden om te eten en kleine hokjes om te slapen.
Wij moeten voor onze vakantie altijd iets noordelijker zijn in west-zweden en pakken juist wel altijd deze boot (Finnlines). Qua prijzen is het naar ons idee de goedkoopste optie. In Duitsland eten we vlak voor de boot (hij vertrekt om 20.00 als ik me niet vergis) in Travemunde en in zweden hebben zorgen we dat we een bak koude pasta salade hebben oid en eten we aan de kust een stukje boven Malmö.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:25
Ik ga van de zomer voor de 3e keer naar Zweden, maar dan het midden, en ga via Rostock - Trelleborg.
Had voor mezelf een lijstje gemaakt voor de reis naar een hotel net voorbij Malmo.

Rijden via denemarken 1058km
33 brug denemarken
55 brug zweden
97 hotel
---
185 * 2 = 370 + brandstof

Rijden en pont puttgarden 924km
144 ticket pont + brug
97 hotel
---
241 * 2 = 482 + brandstof

varen rostock 715km
490 euro (245 per keer) + brandstof

De veerboot scheelt dus aardig wat km, alleen hoorde ik pas dat de prijzen enorm zijn gestegen dus of het nog steeds de beste keuze is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Brug kan je nogal op besparen met bropass of iets in die strekking. Mocht je nog gebieden met tolwegen in Zweden of Noorwegen bezoeken kan zoiets ook enorm besparen op tol.

Weet nog toen ik in Haugesund woonde en 1x per week ergens halverwege op Karmøy moest zijn. Dat was 5 tolpoortjes verder à 12 NOK per doorgang, en terug nogmaals. Toen een autopass gekocht met 500NOK prepaid saldo. 33% korting en na de eerste passage alles binnen 1,5 uur op dezelfde weg gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
Wij pakken naar zuid Zweden ook vaak Lubeck-Trelleborg. De nachtboot. Kost je 500€ retour met hutje maar je stapt uitgerust weer in de auto de volgende ochtend. Lubeck is ook prima te reizen op één dag met kinderen. De volgende dag nog 7 uur Zweden inrijden en je komt een heel eind.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kan de nachtboot van Lubeck-Travermunde naar Malmo ook zeker wel aanraden, in Lubeck-Travermunde vooraf even wat eten (ook gelijk een mooie buffer om op tijd bij de boot te zijn) en onderweg lekker slapen in een hut en 's ochtends rij je weer fris de ferry af.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Travemünde–Malmö ferry is idd een goede optie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

Grappig om alle meningen te lezen. Zelf ben ik een tiental keren naar Zweden geweest en altijd de volledige bruggenroute gedaan. Misschien niet de meest spannende route, maar verder wel lekker makkelijk doorrijden.
Zowel met tussenstop in Denemarken, als in 1x doorkachelen.

Al met al hebben alle opties voor- en nadelen, maar geen enkele route is slecht.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarewitch
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-05 16:09
Maak gewoon een kostenberekening Inc. brandstofkosten en tijd die je kwijt bent aan de reis. Vervolgens kan je afstrepen.

In mijn 27 jaar ervaring op die route is het op en af met prijzen. Tegenwoordig is puttgarden rodby erg prijzig. Pak meestal de beltbruggen en Helsingor Helsingborg heen. Terug goteborg kiel, afhankelijk van prijs. Kortingspas voor de brug Kopenhagen Malmö is pas interessant vanaf de 3de rit. Tevens was de douane bij de brug vervelender dan bij de boot Helsingor Helsingborg in corona tijd.

Verder in zomer/hoogseizoen kans op file/lange wachtrijen puttgarden rodby. Reis je doordeweeks door DE houd dan rekening met veel vrachtverkeer. Sowieso vaak file vorming thv Hamburg en Bremen.

Prettige reis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:51
Ooit op een zwarte zaterdag vier uur in de file gestaan voor een veerboot naar Zweden. Waren op de bonnefooi, niets gereserveerd.

Voor je idee moet je wachten tot je een pond weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:31
Via land rijden ipv de pont pakken kan je flink wat wachttijd kosten. Denemarken heeft al jaren een 100% controle bij de grens. De snelweg van Duitsland naar Denemarken is “dicht” en veranderd in een grenspost. Het gras groeit door het asfalt heen.

In 2019 daar nog uren vastgestaan. Op de terugweg toen de pont gepakt en we konden zo doorrijden. Geen ticket gereserveerd niets. Ik was nog bezig de auto te parkeren en toen waren we al de haven uit 😉

Mijn tip: zorg dat je op niet courante tijden bij de pont bent en koop ter plekke je overtocht. Goedkoop en snel.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik ben tientallen keren in Noorwegen, Zweden en Finland geweest. 3x verschillende boten. In hoogseizoen moet je altijd reserveren.

Mijn advies: pak de brug. Zelfs voor Noorwegen. Qua tijd maakt het niks uit en omrijden is goedkoper dan de boot, zelfs met de tol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Panzer_V Ben nou al tig keer door Denemarken gereden, wel grenscontroles gezien, maar nog nooit gecontroleerd, kon altijd zo doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:20
Ik heb een tijd in Zweden gewoond en gewerkt, maar moest vaak heen en weer naar Nederland. Wij reden naar Goteborg, pakten daar de veerpont van 6 uur in de avond en kwamen de volgende ochtend om 10.00 uur aan in Kiel. Dan is het nog een uurtje of vijf tot zes richting Utrecht, maar doordat je de nacht op de boot hebt doorgebracht, is het een onwijs ontspannen reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Niet goedkoop, maar de boot van Kiel naar Oslo is wel een feest. Heerlijk luxe, kids hebben het er jaren later nog over. Gezin slapen en jij kan nog even naar de nachtclub :)

Verder nemen wij de brug, weinig file in Denemarken dus je kunt goed inschatten hoelaat je aankomt. Als je vooraf online een ticket koopt kun je zo doorrijden. Die bropass is alleen de moeite als je meerdere keren per jaar die brug neemt dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Scuderia110 schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:58:
Niet goedkoop, maar de boot van Kiel naar Oslo is wel een feest. Heerlijk luxe, kids hebben het er jaren later nog over. Gezin slapen en jij kan nog even naar de nachtclub :)
Inderdaad, heb ik ook ooit gedaan met mijn jongste dochter, kost wel wat meer maar de ervaring is ook wat waard. Het is gewoon een luxe cruise, echt leuk!
En terug over de bruggen, zo hadden we het allebei meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:41
Tig keren naar Denemarken gereden. Zowel in voor- en najaar als in de zomer. Hou rekening met files rond Hamburg wegens werken, aan de EuropaBrücke in Rendsburg wegens de vele mensen die willen kijken, en aan de Deense grens. Ik probeer Hamburg te bereiken rond 9u 's morgens, dan is het naar mijn aanvoelen nog te doen, ook op de andere locaties. Ik heb het ook al 's nachts gedaan, maar dan kwam ik eigenlijk uitgeput aan op vakantie.
Ik reken op 100km/u met een korte stop om de 2 uur. Dus bekijk de afstand van je thuis tot Hamburg en reken het even uit.

Je hebt ook nog een ferry vanuit Fynshav naar Bøjden. Dan snij je het stukje Kolding af, maar zit je langer op kleine wegen alvorens je weer op autostrade bent, of je Odense ook links laten liggen en Fyn volledig op kleinere banen doen. Sowieso duurt die trip langer dan omrijden via Kolding.

Of Kopenhagen met de wagen eigenlijk een goed idee is? Heb ik enkel nog maar per trein en vliegtuig gedaan.

Voor diegenen die Denemarken maar een plat land vinden, E45 en rechts afslaan achter Aarhus, en dan Ebeltoft volgen. Tzijn misschien maar "molshopen", maar het is wel een nationaal park
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdF0QpPnkThz7FxuO-c2-uBMQNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1VBUx8usozrmVJEuKrpfMVM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Arator op 26-04-2022 03:59 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:45

MLLL

Palm Treo 650

Ben vorige week naar Kopenhagen geweest, raakte o 13;00 uur in de file bij Osnabrück en deed 4 uur of 94km. Overnacht in Lubeck , reis duurde 10 uur (Alkmaar als startpunt)
Volgende dag met de veerboot naar Puttgarden om 8uur vertrokken en kwamen om een uur of half één aan in Kopenhagen.

Terugweg via de Grote Beltbrug, vertrokken om kwart over vijf in de morgen aankomst half vier in de middag met een tussenstop in Groningen bij van der Valk. (kleine omweg maar moeders wilde zo snel mogelijk in Nederland zijn anders waren we via de A1 naar huis gekomen ipv de A7)

Brug geniet mijn voorkeur, heb je de reis meer in de hand en het is lekker rustig .
Met een 5,7 liter V8 bleef ik wel tanken, gelukkig is benzine lekker goedkoop tegenwoordig, stuur Putin wel een declaratie voor de extra gemaakte kosten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zit nu in Stockholm, deze keer met de trein, maar vaak zat met vier wielen. Juni weer, diploma uitreiking van m'n oudste in midden-SE, dan met de jongste twee Legoland doen :)

Ben zelf erg te spreken over boten, vooral omdat de meeste op een vrij logische plek zijn om toch al overnachting te doen en je zo niet alleen tol en rijtijd maar ook hotel uitsparen. Dan zijn ze opeens niet meer zo duur. Exact wat het handigste is hangt af van je bestemming en hoe ver je op een dag wilt rijden.

Persoonlijk ben ik groot voorstander van de 'kale' vrachtboot-met-paar-hutten. Dit zijn korte stukjes, je wilt juist zoveel mogelijk rusten, geen uitgebreide cruise. Ik pak in juni Travemünde - Malmö, maar in het verleden was Rostock - Trelleborg significant goedkoper dat het de extra afstand meer dan goed maakte.

Gezien wat ik over route lees zou ik overwegen om hier behoorlijk verschillende routes heen en terug te nemen. Kopenhagen is in een dag te doen, waarbij ik Puttgarden - Rødby zou nemen ipv omrijden. Ws is een van de korte pontjes naar SE iets goedkoper dan Øresund, maar die brug is ook leuk om keertje gedaan te hebben. Voor terugweg uit midden -SE zou ik (afhankelijk van exact waar) snel neigen naar Kristiansand-Eemshaven. SE is mooi maar lange afstanden rijden saai, en met die boot ben je al zo goed als thuis, en voor de afstand is het zeker niet duur.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1