Ik weet niet, die dingen komen gewoon op mijn pad, en ik heb er gewoon een neus voor.
in 2014 is een onderzoek door een journalist van de telegraaf geweest. 99.9% van het gedane onderzoek is "waar". Uiteindelijk komt er een inval (jaren later) en bij vrijkomst wordt alles "gewist" op het internet onder het mom recht op privacy. Wat gebeurd er? Verdachte gaat gewoon opnieuw verder.
Voorbeeld 2: Iemand betrap ik op plagiaat van websites van mij. Ik stuit er ook op dat diegene een dienst biedt zonder een behorende vergunning te hebben. Ik schrijf daar wat over, ik stuit op meerdere oplichtingszaken, zelfs tros radar die er 2x aan te pas komt met een uitzending. Jaren later die uitzending(en) en links raken van het internet af. Dader is weer terug. Exploiteert nu verschillende websites en het aantal klachten regent serieus van mensen die honderden euro's hebben betaald maar niet geleverd hebben gekregen.
Verdachte zit niet eens meer op het kantoor adres, op de website van politie staan de websites vermeld als malafide websites, toch draait het hele zaakje, en zelfs de payment provider blijft een betaalsysteem bieden. Het aantal klachten loopt gewoon weer doodleuk op.
Het is dat ik erop stuit, maar door dat recht op vergeten te worden, heeft het echt veel slachtoffers gekost om voor een grotere groep erachter te komen dat ze te maken hebben met een "oud bekend" oplichter. En die is inmiddels met de noorderzon weer vertrokken. Schade?
https://nl.trustpilot.com/review/www.brick-store.eu
Reken het zelf maar uit.
Derde geval: iemand die via marktplaats oplicht. Laat mensen vooruitbetalen, levert niet. Wordt uiteindelijk gepakt, komt vrij, laat zichzelf van internet verwijderen onder mom van privacy of recht op vergeten te worden. Begint van voor af aan gewoon weer opnieuw. Publicatie van een IBAN zou namelijk inbreuk op privacy zijn. Niemand die daardoor controleren kan of het IBAN al eerder is misbruikt voor oplichting.
Ook vindt ik het dubieus dat websites onder het mom van AVG en troep geen gegevens meer bij mogen houden van mensen, oplichters of zelfs frauzeleuze handelingen. Dit laat toch ruimte over om voor oplichters gewoon weer aan de slag te gaan?