Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibaro
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:44
Na aanleiding van een teleurstellend inventarisatie bezoek ben ik op zoek naar installateurs die kleinere panelen aanbieden.

In mijn huidige situatie heb ik een hoekhuis liggend op de zuid westelijke richting die voorzien zijn van een dakkapel voor en achter. Uitgangspunt is om geen panelen op de dakkapel te leggen vanwege mijn zorg op lekkage (reeds 2 x gehad).

De installateur gaf aan dat aan de voorkant aan de onderkant 4 panelen geplaatst konden worden, echter aan de bovenkant is onvoldoende ruimte voor dit type 370 Watt paneel (1755 x 1038 mm) en bij behorende montage beugels. De installateur geeft aan dat de panelen steeds groter worden en dat dit voornamelijk wordt geproduceerd. Helaas is dit aantal ontoereikend om in de buurt te komen van mijn 3600kwh jaar verbruik.

Of te wel worden kleine panelen nog (nieuw) geleverd en geïnstalleerd, door wie/wat/hoe 8)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:45
Het is handiger om aan te geven welke ruimte er wel beschikbaar is.

Kleine panelen zijn er wel, maar prijzig, waarschijnlijk minder schaalvoordeel oid.

https://www.kleinezonnepa...-klein-5w-200w/g-10000124

Edit:
Alternatief is thin film zonnepanelen, die zijn meestal ook kleiner. Maar het grote nadeel is dat ze minder opbrengst per m2 hebben. Dus beter zoeken naar Si panelen die passen.

[ Voor 27% gewijzigd door FireAge op 21-04-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:24
Evt naar gebruikte systemen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibaro
FireAge schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:05:
Het is handiger om aan te geven welke ruimte er wel beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBtGjfwwhddR8LQUpacD5MYzJyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JEZgBhaBvz3n8cFhjczn59ey.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:45
Passen daar geen 2 panelen?

Dakraam openen en dakpannen opmeten. Waarschijnlijk 30 cm breed en 34 cm lang oid.

Dan scherpe foto van voren van dak nemen zodat je kunt zien hoeveel pannen er boven de dakkapel liggen.

En ik zie ook nog een noord-oost dak wat vol kan.

Betere foto met hogere resolutie kun je hier halen:

https://app.pdok.nl/viewer/

Eerst naar je huis toe en dan met knopje linksboven de achtergrondkaart op luchtfoto winter zetten (8 cm resolutie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:42

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

@digibaro Het komt erop aan dus is het handiger maten in centimeters te duiden. Ik heb zelf ook een puzzel gehad, met Panasonics (335Wp) van 1590x1053 kon het precies, helaas niet meer leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibaro
Jan Workum schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:21:
@digibaro Het komt erop aan dus is het handiger maten in centimeters te duiden. Ik heb zelf ook een puzzel gehad, met Panasonics (335Wp) van 1590x1053 kon het precies, helaas niet meer leverbaar.
1053 mm is nog een breder paneel dan ik in de aanbieding kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:17

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op de 2e hands markt kom je nog wel regelmatig kleinere panelen tegen, soms zelfs maar jong gebruikt of een restpartij. Een andere optie kan nog zijn om naar zonne-pannen / solar-shingles te kijken maar de terugverdientijd is al snel een factor 2 tot 3.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:42

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

digibaro schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:26:
[...]

1053 mm is nog een breder paneel dan ik in de aanbieding kreeg.
Wat mag de maximale breedte zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:47
Samen met panelen op NO een nieuwe verhoogde nok, bestaande uit zonnepanelen creeren?
Moet je wel een installateur vinden die met je meegaat in dit idee.
Pagina: 1