Keuze terras voor balkon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:38

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik zoek wat advies/ervaringen van mensen in een soortgelijke situatie.

Situatie is alsvolgt. Wij hebben een woonhuis/3-laags appartement dat begint op de 1e etage. Onze onderbuur heeft een uitbouw, en hier is door de vorige bewoners van ons huis ook een balkon van gemaakt.
Dit balkon is qua effectief oppervlak ongeveer 6 bij 2 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z40e4G9vmEIpAr-S1TrBI1Os_94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QniLwMS97NBEc0Gvx8YXaBEO.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYNa6_mGSerAx9HKWF5yKphF-mM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xwwuZHsbSYg0ju3nkRvqBDuH.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ6M1B4OjeDM3O_pNGaKK_eGZQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LAlSP1k0GDFvChUyrFvsH8Pi.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCP-Tft5tHL1GMipjnFwD0zpzRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hk1wGObzAzTv7eggaCXG7WLf.png?f=fotoalbum_large

De huidige vloer bestaat uit rubberen tegels van volgens mij 50x50 (kan ook 45x45 zijn). Deze tegels zijn echter een draak qua onderhoud (6 uur bezig om het hele terras te reinigen met hogedrukspuit), dit komt omdat de waterafvoer op het balkon slecht is, er blijftsimpelweg een (flinke) laag water staan op de linker helft van het balkon. Hierdoor staan de tegels lang in het water en groeien er constant algen etc. in/op de tegels.
Ook staat bij harde regen het hele balkon blank, tot boven de tegels uit. Er komen 2 afvoeren vanaf het dak van de buurman en ons huis op dit balkon uit, en er is enkel 1 afvoer aan de linker kant, die ook nog eens wat hoger ligt dan de vloer (m.a.w. het water kan niet weg).
Het type tegel + het blijven staan van water zorgt dus constant voor een groen balkon.

Nu zoek ik een terras om de rubberen tegels mee te vervangen. Maar dit moet een vloer zijn die minimaal 2cm ruimte er onder heeft, zodat bij redelijke regen het niet meteen onder water staat, en ze ook niet constant in het water staan zoals de rubberen tegels. Daarnaast mag het ook geen zware vloer worden, want het balkon kan max 250kg/m2 aan.
Verder moet de vloer ook weer makkelijk weg kunnen zodat er onder schoongemaakt kan worden (weghalen bladeren en andere meuk).

Alleen kom ik er niet echt uit wat voor oplossing ik moet gaan kiezen, en hoe die hoogte te bereiken.

TL;DR samenvatting:
- Nieuw balkonterras nodig.
- Moet >2cm van het dak beginnen zodat het niet in het water staat. Kan bijv. prima 5 of 8cm zijn ook.
- Moet tegen (stilstaand) water kunnen.
- Moet lichtgewicht zijn.
- Moet eenvoudig weg te halen zijn ivm onderhoud er onder.
- Moet 4 betontegels van 22kg per stuk kunnen dragen (voet zweefparasol).
- Moet ook geen duizenden €'s gaan kosten.
- Hoeft niet het hele balkon strak te bedekken, er mag/moet wat ongebruikte ruimte rondom zijn (20cm vanaf de kanten bijv.)

Heeft iemand ervaring of ideëen met een verhoogd balkonterras?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:29
Denk dan aan vlonders gemaakt van composiet latten.
Als je dit in delen doet van pallet grote is het redelijk weg te halen voor onderhoud.

Met hogedruk spuit de tegels schoonmaken lijkt me trouwens erg slecht, je zult wellicht ook soms tussen de tegels door spuiten, dit is erg slecht voor de dakbedekking.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ook zo'n constructie en ik heb de rubberen tegels in kleinere stukken gesneden om als dragers te dienen en daarop de Mällsten tegels van de Ikea gelegd. Het water loopt dan tussen en onder het rubber door en de plastic houders blijven er prima op liggen. Je klikt het ook zo weer uit elkaar en makkelijk schoonmaken met een dweil :)

[ Voor 12% gewijzigd door Frieda op 21-04-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59

Thompson

Beeromaniac

Is dit koop of huur? Bij koop zou ik namelijk sowieso proberen te zorgen dat je e.e.a. definitief goed in orde maakt qua afwatering. Bij huur zou ik de situatie ook doorspelen naar de huurbaas want die is er ook bij gebaat om dat goed in orde te maken; ergo laat hem maar zorgen dat jouw balkon bruikbaar blijft na een regenbui.

Slechte afwatering kan op de lange termijn voor hele vervelende dure schade zorgen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Cyriel85 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:40:
Denk dan aan vlonders gemaakt van composiet latten.
Als je dit in delen doet van pallet grote is het redelijk weg te halen voor onderhoud.

Met hogedruk spuit de tegels schoonmaken lijkt me trouwens erg slecht, je zult wellicht ook soms tussen de tegels door spuiten, dit is erg slecht voor de dakbedekking.
Maar die latten liggen dan toch in het water? Gaat dat goed?

Waarom is schoonmaken met hogedrukspuit slecht? het is niet alsof je die daklaag er af spuit. Ik spuit ook rechtstreeks er op en behalve de troep die er af komt gebeurt er niets.
Frieda schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:31:
Ik heb ook zo'n constructie en ik heb de rubberen tegels in kleinere stukken gesneden om als dragers te dienen en daarop de Mällsten tegels van de Ikea gelegd. Het water loopt dan tussen en onder het rubber door en de plastic houders blijven er prima op liggen. Je klikt het ook zo weer uit elkaar en makkelijk schoonmaken met een dweil :)
Zie ik het dan goed voor mij dat je dan onder de hoeken zo'n stuk tegel plaats en daar 4 hoeken op hebt zitten van 4 tegels?
Maar dan zweeft de rest van de tegel wel, is dat dan stevig genoeg?
Thompson schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:18:
Is dit koop of huur? Bij koop zou ik namelijk sowieso proberen te zorgen dat je e.e.a. definitief goed in orde maakt qua afwatering. Bij huur zou ik de situatie ook doorspelen naar de huurbaas want die is er ook bij gebaat om dat goed in orde te maken; ergo laat hem maar zorgen dat jouw balkon bruikbaar blijft na een regenbui.

Slechte afwatering kan op de lange termijn voor hele vervelende dure schade zorgen.
Dit is koop.
We hebben sinds kort een nieuwe onderbuur en die heeft via de VVE iemand laten kijken naar het balkon, maar de conclusie was dat balkon prima was, enkel schoonmaken + wat meer ruimte laten rondom (tegels ~10cm korter maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59

Thompson

Beeromaniac

Angeloonie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:23:

Dit is koop.
We hebben sinds kort een nieuwe onderbuur en die heeft via de VVE iemand laten kijken naar het balkon, maar de conclusie was dat balkon prima was, enkel schoonmaken + wat meer ruimte laten rondom (tegels ~10cm korter maken)
Hmm, bijzonder. Het lijkt me niet verkeerd om daar wat meer informatie over in te winnen / second opinion.
Ik ben geen bouwkundige maar ik kan me niet indenken dat een balkon waar constant water op blijft staan na elke regenbui op de lange termijn niet voor problemen gaat zorgen. Zowel voor jullie dus met de tegels/vlonder op het balkon als op een gegeven moment voor de onderbuur.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Waarom is schoonmaken met hogedrukspuit slecht? het is niet alsof je die daklaag er af spuit. Ik spuit ook rechtstreeks er op en behalve de troep die er af komt gebeurt er niets.
Je maakt het materiaal ruwer en daarmee weer meer kans aan allerlei aanslag wat op de tegels groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

[...]

Zie ik het dan goed voor mij dat je dan onder de hoeken zo'n stuk tegel plaats en daar 4 hoeken op hebt zitten van 4 tegels?
Maar dan zweeft de rest van de tegel wel, is dat dan stevig genoeg?
[...]
Ja hier wel, de tegels zijn niet zo groot en ze zitten ook nog in een plastic houder, dat zorgt op zich al voor wat stevigheid. Het ligt hier nu een jaar in en dat gaat eigenlijk wel goed.

Ik heb dus rubbertegels met een soort inkepingen aan de onderkant gebruikt, waar het water sowieso al onderdoor kan. En die in stukken en repen gesneden en op zo'n manier gelegd zodat het water weg kan lopen naar de afvoer. Net zoals je met bijvoorbeeld een houten terras zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Heb zitten kijken wat er beschikbaar is, en ik kom uit op eigenlijk 1 oplossing die gaat werken.

Het zou een vlonderplank framewerk moeten worden van ~6x2 meter, dit zou ik opdelen in 2 stukken van 3x2 meter.

Waarom? Omdat de beschikbare vlonderplanken komen in een makkelijke maat van 3 meter lang. Dus daar kan ik 2 delen van maken.

Idee is met onderbalken zo'n soort frame maken, je weet nog niet of deze zo gesloten moet zijn of de dwarsbalken ook weg kunnen (dus enkel | | | | | | |). Deze wil ik dan óf op granulaat tegeldragers plaatsen (zie plaatje), óf op stukken van onze oude rubberen tegels. Hierdoor ligt het framewerk iets hoger en zou de afwatering beter zijn dan direct op de bitumen dakbedekking.
Je krijgt dan dit idee, x2 (3x2 + 3x2 meter). Deze 2 delen ook in verband met schoonmaak onder het terras, je kunt dan 1 deel weghalen/op de zijkant zetten bijv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqjVGSmslxnwdPl1chWZW1njSqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n1nkg0Wv37kTAtbOE07bX2MG.png?f=fotoalbum_large
Alternatief zag ik ook dit soort voetjes voor de onderbalken, wat ook een optie kan zijn, al neig ik meer naar de "zachte" ondertegeltjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEXSdVizgI0WcR0x5lg0G-VmGBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFHzmW1abH0gjRZwJGmTJf05.png?f=fotoalbum_large

Daar bovenop komen dan dit soort planken, 14cm breed dus voor 2 meter diep heb ik er 14 nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jvm9l-y-BnKupnor_0iqXvvOQ0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A5GK6exoKWJXwtEO8npxGPNm.png?f=user_large
Even simplistisch en niet de juiste afmetingen, maar je krijgt dan zeg maar 2 van zulke blokken naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9gTeHP63ctdVLqL1P8ROGn7kdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MZVegrCYOKLP3XnNVgi9qZ06.png?f=user_large

Al met al lijkt mij dit de beste oplossing.

Pluspunten:
- Gewicht is prima (~21kg/m2)
- Kan verhoogd geplaatst worden door zowel de ondertegeltjes (granulaat/rubber tegel stukken) als de onderbalken
- In geval van houtrot van de onderbalken zijn deze eenvoudig te vervangen, zonder het hele terras te moeten vervangen
- Schoonmaak onder balkon is nog mogelijk
- Veel opties qua kleur en profiel, ik neig naar een lichte kleur ivm hitte, en zo min mogelijk profiel (nagenoeg glad) zodat er geen vuil blijft hangen
- Voor het oog mooier dan losse tegels

Minpunten:
- Risico op kromtrekken soms
- Gevoelig voor vlekken
- Kan krassen e.d.
- 2 delen zorgt voor een naad, en in het ergste geval loopt het scheef waar de delen samenkomen en ligt de voorkant/achterkant bij het ene deel lager/hoger dan bij de andere. Maar dit valt met een extra granulaattegel denk ik wel te corrigeren

Ziet iemand nog dingen die ik compleet over het hoofd gezien heb of waar ik nog rekenin mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Waarom ga je de afwatering niet in orde maken? Want je gaat hier hoe dan ook last van blijven houden.
Vreemd ook dat alleen de linkerhelft hier meer last van heeft. Dan is er iets mis.
Bovendien kan zo'n enorme laag water er voor zorgen dat je onderbuurman lekkage gaat krijgen in de uitbouw. En dikke kans dat jij dan voor de kosten op gaat draaien.

Kort gezegd: Niet aan symptoombestrijding gaan doen (wat uiteindelijk toch voor ellende zorgt) en pak de bron aan.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:55:
Waarom ga je de afwatering niet in orde maken? Want je gaat hier hoe dan ook last van blijven houden.
Vreemd ook dat alleen de linkerhelft hier meer last van heeft. Dan is er iets mis.
Bovendien kan zo'n enorme laag water er voor zorgen dat je onderbuurman lekkage gaat krijgen in de uitbouw. En dikke kans dat jij dan voor de kosten op gaat draaien.

Kort gezegd: Niet aan symptoombestrijding gaan doen (wat uiteindelijk toch voor ellende zorgt) en pak de bron aan.
Ik ga het in de VvE vergadering ook inbrengen morgen, dat de afwatering niet OK is.
Het dak/balkon is simpelweg iets verzakt op dat punt lijkt het. Dus weet niet wat ze daar aan kunnen gaan doen.
Lekkage is er al geweest, er is toen een grove inspectie geweest (mijn balkon was niet opgeruimd of schoongemaakt), ze hebben toen niets bijzonders gevonden. Ik vermoed dat het met de zware storm laatst tussen de schotten gewaaid was oid. Maar sowieso kunnen de randen van de bitumen wel een reparatie gebruiken.
Moet dit in de VvE gaan bespreken iig. Maar weet ook niet hoe je dit goed gaat repareren zonder de hele uitbouw onder handen te nemen.

Mochten ze niet mee gaan en het laten voor wat het is, dan gooi ik zelf nog wat reparatiepasta over de naden die er matig/slecht uit zien in mijn ogen en dan is dat het wat mij betreft ook wel.

Ook wil ik aankaarten dat ik graag wil dat een van de 2 afvoeren die op het balkon uitkomen wil laten verlengen tot aan beneden, dus dan krijg ik ipv 2 afvoeren er 1 op mijn balkon.

Maar.... los hiervan willen we toch van die tegels af, dus de oplossing blijft sowieso gelijk :)

[ Voor 8% gewijzigd door Angeloonie op 16-05-2022 22:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Dit is het uiteindelijk geworden, de meest praktische & kostenefficiente oplossing.

Samen met mijn vader in een dag gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sDuXkLtbuizhmUr3FJW6EBYOFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J96WNi8yID9EA1Oz08MeUmDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziOnMjFd5IV5CQY01GM3JD_WPZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVPYzvfYC9ynooEpqEMBWHmG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxg3-UzUPgfpbYZ-RPBtW78D5co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gugfP2wrcqdNuRUCnAIgCdG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_LfDimoyE77IfbXqs41OYdV5iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKsYG94SNZR0Z1yy4eO8KQSn.jpg?f=fotoalbum_large

PS. de lekkages die er waren bij de onderbuur zijn verholpen door achter de rabatdelen de beschermende folie te vervangen, die was & vergaan & compleet verkeerd aangebracht (achter de loodslab ipv uitlopend er overheen).
Daarnaast was ook de hemelwaterafvoer al soort van omgelegd, via extra regenpijpen komt het nu direct boven de afvoer uit ipv op het balkon.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 26-07-2023 21:51 ]

Pagina: 1