Hulp bij Configuratie Gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Hey, voor onze B&B in Spanje ben ik op zoek naar een configuratie.

Ik weet wel wat ik wil, maar niet wat wel en niet kan en wat ik dan nodig heb.
Eerst zal ik de situatie beschrijven daarna wensenpakket.

Situatie
  • Het 300 jaar oude huis heeft zowel oude muren van 50cm dik, als nieuwe holle bakstenen wanden van zo'n 10cm dik.
  • 5 kamers voor gasten
  • 3 gezamenlijke ruimten
  • 1 Bodega die omgebouwd is tot winkel
  • Tuin van 20x50meter
  • 1000Mb Fiber met simpele wifi modem, zonder config mogelijkheden maar provider kan hem in bridge zetten ofzo.
  • Elke kamer is voorbereid op bekabeld internet
Wensen
  1. Overal Wifi
  2. Elke kamer heeft zijn eigen wifi code
  3. Elke kamer heeft zijn snelheidslimiet (bijv. 20Mb)
  4. Een gebruiker hoeft niet van wifi ssid te veranderen als hij rond loopt of naar buiten gaat.
  5. In de bodega/winkel is open wifi met beperkte snelheid voor klanten
  6. Af en toe zijn er events in de tuin, dan moeten er bijvoorbeeld 50-100 mensen op wifi kunnen
  7. Geen onbeperkt budget, maar wat moet moet.
  8. Stabiel !!!!!!!!!!!!!!!!!
  9. Weinig tot geen tijd voor onderhoud
Ok, wellicht ben ik wat vergeten maar dat komt dan wel. Het budget hou ik graag zo laag mogelijk, maar goed dit kost nou eenmaal geld en ik heb wat wensen. Sommige van mijn wensen zijn niet gebeiteld in steen, maar nice to have. Belangrijk is dat gasten niet hoeven te kloten en niet dat de ene een hogere snelheid haalt dan een ander.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:26
Wat had je zelf bedacht? En wat is het concrete budget?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:47
Wat je veelal ziet in dit soort senario`s zijn Ubiquiti AP`s.
Daarnaast 1 stevige poe switch (16 poorts of 24) en UDM (pro) als gateway.
Vlannetjes leggen met speedlimiters en spelen maar.
AP`s unifi lite voor binnen en de Mesh voor buiten.
Remote beheer via smart phone en IDS/DPI mogelijkheden.

Maar goed, dan loop je wel snel tegen n budget van 3000...

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:58

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Zo, dat zijn nogal wat eisen.

Mijn eerste vraag zou zijn wat is jouw definitie van een beperkt budget.
Want wat jij hier allemaal noemt pas niet in mijn definitie van beperkt budget.

Ik denk dat je een paar dingen moet laten vallen en zou beginnen met 50-100 gebruikers.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat heet "beperkt budget"?

Als ik het zo lees, kun je een Ubiquiti Unifi-pretpakket aanschaffen met 5-10 AP Pro's, een Radius/configuratie/handover-unit, trek daarbij nog wat geld uit voor extra kabels en € 1000-2000 ben je zo kwijt, en dan moet je zelf gaan lopen hannesen. Ook wanneer het dan eens niet werkt.

Of je besteedt het uit aan een lokale ondernemer, die gerichte vragen kan stellen en de situatie kan opnemen. Meten is weten, zeg maar.

Ik weet hier verder op professioneel niveau niets van, maar volgens mij missen hier nogal wat details om gericht antwoord te geven.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ok, ik heb beperkt budget aangepast, ik bedoelde meer dat ik niet het beste van het beste moet.
CodeCaster schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:32:

Of je besteedt het uit aan een lokale ondernemer, die gerichte vragen kan stellen en de situatie kan opnemen. Meten is weten, zeg maar.
Ja, dat is een leuke... Spanje is geen Nederland
Die ga ik hier echt niet zo vinden. 😃 Als er kerels (m/v) zijn met kennis en opleiding werken die waarschijnlijk in het buitenland.

[ Voor 10% gewijzigd door Pinin op 21-04-2022 20:42 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
Pinin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:40:
Ok, ik heb beperkt budget aangepast, ik bedoelde meer dat ik niet het beste van het beste moet.
Uiteraard kan je ook een HP Aruba netwerk uitrollen, alles redundant uit gevoerd.
2 controllers, stuk of 20 a 30 ap`s en server voor het beheer, zit op zo`n 40.000 euro...

Even t uit einde genomen :P

Nee, laten we even wat serieuzer zijn en kijken:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 319,95€ 319,95
3Access pointsUbiquiti UniFi 6 Professional€ 174,24€ 522,72
4Access pointsUbiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 100,43€ 401,72
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack)€ 377,99€ 377,99
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 379,95€ 379,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.002,33

Pak n beet 2000 euro, en in principe ben je best wel future proof.
3 PRO ap`s voor de gezamelijke ruimte`s
n 5 pack voor iedere "logeer" kamer
Op n centraal punt waar alle netwerk kabels uit komen de 16 poorts PoE switch.

UDM pro alle configs laten doen + vlans en wifi beveiliging (evt. met inlog portaal)
En spelen maar.
Zo heb ik een aantal B&B`s voorzien van dezelfde senario`s.

Tip om te configureren, daily cloud backup naar unifi portaal
Weekly check voor firmware updates/soft updates (bv snachts)

0,0 omkijken naar om met een goeie configuratie.
Ja, af en toe om eerlijk te zijn, 1 keer n half uurtje per maand is veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Xanquezer schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:54:
[...]

Nee, laten we even wat serieuzer zijn en kijken:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 319,95€ 319,95
3Access pointsUbiquiti UniFi 6 Professional€ 174,24€ 522,72
4Access pointsUbiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 100,43€ 401,72
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack)€ 377,99€ 377,99
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 379,95€ 379,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.002,33

Pak n beet 2000 euro, en in principe ben je best wel future proof.
3 PRO ap`s voor de gezamelijke ruimte`s
n 5 pack voor iedere "logeer" kamer
Op n centraal punt waar alle netwerk kabels uit komen de 16 poorts PoE switch.

UDM pro alle configs laten doen + vlans en wifi beveiliging (evt. met inlog portaal)
En spelen maar.
Zo heb ik een aantal B&B`s voorzien van dezelfde senario`s.

Tip om te configureren, daily cloud backup naar unifi portaal
Weekly check voor firmware updates/soft updates (bv snachts)

0,0 omkijken naar om met een goeie configuratie.
Ja, af en toe om eerlijk te zijn, 1 keer n half uurtje per maand is veel :+
Dit is top! Hier heb ik wat aan. En €2000,- had ik wel verwacht voor een fatsoenlijk systeem.

En af en toe wat doen vind ik wel leuk eigenlijk, maar niet elke dag zitten te kloten en resetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Pinin op 21-04-2022 21:00 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Pinin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:56:
[...]

Dit is top! Hier heb ik wat aan. En €2000,- had ik wel verwacht voor een fatsoenlijk systeem
Je kan nog wat spelen met de prijs.
Ik zou wel dit adviseren. (misschien 1 AP Pro erbij voor de winkel)

3 extra snelle ap`s voor de gezamelijke ruimtes
4 mesh (spatwater dicht) voor buiten (ik zou niet weten hoe groot je tuin/omgeving/indeling is)
5 simpele ap`s voor de logeer kamers, snel, voldoende voor het "savonds ff internetten of netflixxen" tijdje.

Met zo`n netwerk, kan je makkelijk je aantal "honderd" gasten aan.

Ook tijdens evenementen of grotere feesten, kan het makkelijk iedereen voorzien van snel internet.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Pinin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:56:
[...]
En af en toe wat doen vind ik wel leuk eigenlijk, maar niet elke dag zitten te kloten en resetten.
Nah, met zo`n systeem is resetten niet echt nodig...
Zolang je maar geen echte gekke dingen doet.

Dat half uurtje per maand is meer analyseren waarom er n melding is geweest van een "aanval" of het bijschalen van wifi (denk aan n ander kanaal).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:53
Ik ga eerder adviseren.. laat eerst iemand komen die kan METEN hoeveel AP's je nodig hebt voor volledige dekking ...

ja, dat kost knaken maar dan ga je wel eindigen met een situatie waar je 100% je gewenste dekking hebt.

als je dan zo'n plan krijgt kan je alsnog kijken waar kabels aanleggen technisch mogelijk is, welk type accespoints je graag wilt, schakel je toch een externe partij in voor de installatie ?

kortom : nu geen keuze's maken op basis van wat je wil uitgeven , keuzes maken op basis van metingen en een ideologie van wat je wil bereiken ...

dus

Overal Wifi - Metingen laten uitvoeren
Elke kamer heeft zijn eigen wifi code - elke kamer heeft zn eigen vlan of via radius
Elke kamer heeft zijn snelheidslimiet (bijv. 20Mb) - client of vlan bandwith limit , easy
Een gebruiker hoeft niet van wifi ssid te veranderen als hij rond loopt of naar buiten gaat. - prima roaming ? is standaard mits je dekking overal goed is
In de bodega/winkel is open wifi met beperkte snelheid voor klanten - ook easy, extra vlan'etje oid
Af en toe zijn er events in de tuin, dan moeten er bijvoorbeeld 50-100 mensen op wifi kunnen - dus je wil daar een high end ap voor zoveel clients .. dure jongens als je idd 100 clients simultaan wil ..
Geen onbeperkt budget, maar wat moet moet. ...wat ligt er al wel ?
Stabiel !!!!!!!!!!!!!!!!! = locatie locatie locatie (en een beetje settings zoals niemand krijgt 100% bandwith)
Weinig tot geen tijd voor onderhoud - dan kijk je al snel naar Aruba of cisco meraki...

[ Voor 46% gewijzigd door ijske op 21-04-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Xanquezer schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:01:
[...]

Je kan nog wat spelen met de prijs.
Ik zou wel dit adviseren. (misschien 1 AP Pro erbij voor de winkel)

3 extra snelle ap`s voor de gezamelijke ruimtes
4 mesh (spatwater dicht) voor buiten (ik zou niet weten hoe groot je tuin/omgeving/indeling is)
5 simpele ap`s voor de logeer kamers, snel, voldoende voor het "savonds ff internetten of netflixxen" tijdje.

Met zo`n netwerk, kan je makkelijk je aantal "honderd" gasten aan.

Ook tijdens evenementen of grotere feesten, kan het makkelijk iedereen voorzien van snel internet.
;)
Ik denk dat ik buiten eerst met 2 probeer.
Die gezamenlijke ruimten hoeven zeker niet extra snel te zijn, ik verwacht daar niet veel activiteiten mbt internet. Dus dat kan dan een gewone ap worden?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
Pinin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:06:
[...]

Ik denk dat ik buiten eerst met 2 probeer.
Die gezamenlijke ruimten hoeven zeker niet extra snel te zijn, ik verwacht daar niet veel activiteiten mbt internet. Dus dat kan dan een gewone ap worden?
De reguliere (goedkope) voor de logeer kamers (5 pack)
De Wifi 6 variant voor de gezamenlijke ruimte (puur net wat meer snelheid) (+ Winkel?)
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite

Misschien is 2 mesh AP`s genoeg, je red er geen 50 meter mee, maar zeker wel n meter of 10.

Bij bestellen kan later ook altijd nog...

Slaap er maar eens n paar nachtjes over.
Dit is alleen de makkelijkste weg voor je eisen lijst.

*note: begin niet aan Radius server, moet je iedereen handmatig toevoegen :X

[ Voor 14% gewijzigd door Xanquezer op 21-04-2022 21:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je hebt ruim voldoende bandbreedte waarom wil je dan een complex systeem bouwen om het eerlijk te verdelen. Zelfs als 200 gasten gelijktijdig gaan streamen trek je het niet vol, lijkt me niet zinvol. En het is iets wat je weer moet beheren en beheer zijn kosten en die wil je laag houden.
Afhankelijk van de omgeving moet je misschien wel nog iets meer of minder voor beveiliging. Je wilt wel je prive/zakelijke netwerk afschermen vanuit een stukje veiligheid en privacy.
Je kan natuurlijk voor het nieuwste AX spul gaan maar kijk eens naar gewoon AC ook prima snel zat en al veel goedkoper. Kortom hou het vooral simpel jij bent geen IT'er en er zit er geen om de hoek, hou er rekening mee.
Maak ook een afweging van alle risico's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Wat het makkelijker voor ons maakt is als je wat kunt uitzoomen wat je qua functionleren wensen hebt.
Dus ipv "aparte wifi code" > Ik wil per persoon toegang kunnen geven & kunnen monitoren wat ze op internet doen.

Bijvoorbeeld die wifi code & snelheidslimiet:
Wat is de achterliggende reden dat je dit wilt? Het kan allemaal maar bv wifi codes geeft ook weer overhead/administratie.

Mbt snelheidslimiet:
Ik gok dat je achterliggende vraag is: ik wil dat iedereen de juiste snelheid heeft.
Het ironische is dat je met een speedlimit dit juist erger kan maken. Knijpen zorgt ervoor dat ze er langer over doen en meer "airtime" in beslag nemen.

Ipv per client een bandbreedte te verdelen kun je beter op router niveau ervoor zorgen dat je continue zo optimaal mogelijk de volledige snelheid gaat verdelen :)

Voor de wifi nerds :P

[ Voor 176% gewijzigd door laurens0619 op 22-04-2022 10:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Bedankt voor alle info.
Wellicht skip ik dan toch -op jullie advies- de snelheidsbeperking en eigen logincode.
Ik begin dan enkel met enkele Unifi AP's uitbreiden kan altijd.

Klopt het dat ik dan nog wel een (poe) Switch moet hebben om alle AP's dus te voorzien van UTP&stroom?

Edit: Ik zie dat 1 AP 12-16W gebruikt, dan heb ik weinig aan een 42W poe switch als ik ongeveer 10AP's nodig heb. Ik heb dus waarschijnlijk injetors nodig, maar daar heb je 2 soorten in, wat is dan handig?
En heb ik dan wel een poe switch nodig of beter een normale zonder poe?

[ Voor 33% gewijzigd door Pinin op 23-04-2022 20:35 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pinin schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:19:
Bedankt voor alle info.
Wellicht skip ik dan toch -op jullie advies- de snelheidsbeperking en eigen logincode.
Ik begin dan enkel met enkele Unifi AP's uitbreiden kan altijd.

Klopt het dat ik dan nog wel een (poe) Switch moet hebben om alle AP's dus te voorzien van UTP&stroom?

Edit: Ik zie dat 1 AP 12-16W gebruikt, dan heb ik weinig aan een 42W poe switch als ik ongeveer 10AP's nodig heb. Ik heb dus waarschijnlijk injetors nodig, maar daar heb je 2 soorten in, wat is dan handig?
En heb ik dan wel een poe switch nodig of beter een normale zonder poe?
Wat je bovenal nodig hebt is - zoals al genoemd - een site survey - oftewel iemand die ter plekke uitzoekt hoe het zit met dekking en dus hoeveel AP's je nodig hebt. Dat bepaalt vervolgens weer hoe je moet dimensioneren qua (PoE) switches.

Dat kun je prima zelf doen met een AP en een WiFi meet-app (bijv Android WiFi Analyzer). Zonder site survey blijft het gokken met risico op overdimesionering (veel teveel geld uitgeven) of onderdimensionering (de boel niet genoeg dekken voor goede dekking en/of snelheid)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 24 april 2022 @ 02:07:
[...]

Wat je bovenal nodig hebt is - zoals al genoemd - een site survey - oftewel iemand die ter plekke uitzoekt hoe het zit met dekking en dus hoeveel AP's je nodig hebt. Dat bepaalt vervolgens weer hoe je moet dimensioneren qua (PoE) switches.

Dat kun je prima zelf doen met een AP en een WiFi meet-app (bijv Android WiFi Analyzer). Zonder site survey blijft het gokken met risico op overdimesionering (veel teveel geld uitgeven) of onderdimensionering (de boel niet genoeg dekken voor goede dekking en/of snelheid)
Zoals gezegd, ga ik hier in Spanje geen bedrijf vinden die dat kan/doet. Ik zou het zelf graag doen uit interesse en omdat ik het leuk vindt.

Ok, ik kwam dit tegen https://www.netspotapp.co...site-survey-software.html

https://www.netspotapp.com/

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waar ik de AP moet hangen. Moet ik die af en toe verplaatsen? Of hang ik hem centraal en ga dan de map maken, maar hoe intepreteer ik dan de survey map en de benodigde AP's en locatie.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pinin schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:51:
[...]

Zoals gezegd, ga ik hier in Spanje geen bedrijf vinden die dat kan/doet. Ik zou het zelf graag doen uit interesse en omdat ik het leuk vindt.
Die zijn er absoluut, ik ken mensen die bij Telefonica werken en dat vroeger voor bijverdienste ernaast deden (salarissen in ES zijn geen vetpot...)

Maar inderdaad, dit kun je prima zelf - leuk en leerzaam.
Ok, ik kwam dit tegen https://www.netspotapp.co...site-survey-software.html

https://www.netspotapp.com/

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waar ik de AP moet hangen. Moet ik die af en toe verplaatsen? Of hang ik hem centraal en ga dan de map maken, maar hoe intepreteer ik dan de survey map en de benodigde AP's en locatie.
Hang hem om te beginnen op een logische plek (bijvoorbeeld in de buurt van je internetaansluiting). Hij hoeft hierbij geen (inter)netverbinding te hebben, je bent alleen in de beacons geinteresseerd, dus dat hij aan staat is voldoende. Loop dan door het gebouw en meet op verschillende plekken je RSSI in zowel 2.4GHz of 5GHz (als dat teveel werk is/lijkt, beperk je tot 5GHz). Je wil minimaal een plek per kamer meten, idealiter meer. Bij een B&B denk ik aan in op bed zittend en aan een evt bureau in de kamer. Noteer als rij in een tabel (kan eenvoudig in een spreadsheet). Vergeet ook niet in buitenruimte te meten.

Als je dat gedaan hebt, heb je een overzicht van dekking vanuit die ene AP. Heb je overal >=-70dBm? Dan ben je klaar. Kans is echter groot dat je meer nodig gaat hebben. Dan wordt het tijd om de AP te verplaatsen. Insteek is drieledig: 1) zorg dat er geen gaten in de dekking zijn 2) minimaliseer overlap 3) kies ook hier locaties waar je makkelijk met een netwerkkabel kunt komen. Herhaal dan het rondlopen en vul zo een nieuwe rij in in je tabel. Herhaal totdat je geen enkel kolom hebt met minder dan -70dBm. Je kunt voor de zekerheid nog een paar extra locaties proberen om te kijken of je daarmee efficienter (minder AP's) uit bent. Kies uiteindelijk het minste aantal AP's waarmee je overal -70dBm of beter haalt.

Gefeliciteerd: je weet nu hoeveel AP's je nodig hebt en waar ze moeten hangen - en of je dedicated outdoor AP's nodig hebt of toe kunt met dekking vanuit binnen :)

Er zijn inderdaad tools om dit voor je te automatiseren, maar eerlijk gezegd ga je waarschijnlijk meer tijd kwijt zijn aan leren hoe de tool werkt dan je ermee wint als je dit maar eenmalig gaat doen voor eigen gebouw. Je leert er ook meer van als je zelf overzicht houdt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Om je een beeld te geven van een boerderij waar we met 3 AP's overal in de gebouwen dekking hebben (100 clients is ook geen probleem. Belangrijk voordeel weinig verstorende andere AP's. Behalve alle auto's met een AP aan boord, die zie je in de tool van Unifi. Kortom je begint met ze neerleggen en dan meten.
Als je start vanuit een minimale inschatting kan je zo verder werken. Kosten technisch zou ik het in eerste instantie op AC-pro's houden scheelt toch euro's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBJgPLm0Kfbgit8szJ60tyxzZTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kc7dA3WSF27XhmMFivIPcLfC.png?f=fotoalbum_large

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Xanquezer schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:14:
[...]

*note: begin niet aan Radius server, moet je iedereen handmatig toevoegen :X
Als je een netwerk professioneel wil aanbieden, zou ik er maar zorg voor dragen dat mensen niet bij elkaars apparaten kunnen.

Nee, de gemiddelde B&B boeit dat inderdaad niet, waardoor jij als bezoeker alle apparaten kunt benaderen die aan dat netwerk hangen.

Een captive portal, al dan niet met Radius, lost dit voor je op. Dan kun je bij de balie van je B&B codes uitgeven aan je bezoekers, waarmee ze het netwerk op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
CodeCaster schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:12:
[...]

Als je een netwerk professioneel wil aanbieden, zou ik er maar zorg voor dragen dat mensen niet bij elkaars apparaten kunnen.

Nee, de gemiddelde B&B boeit dat inderdaad niet, waardoor jij als bezoeker alle apparaten kunt benaderen die aan dat netwerk hangen.

Een captive portal, al dan niet met Radius, lost dit voor je op. Dan kun je bij de balie van je B&B codes uitgeven aan je bezoekers, waarmee ze het netwerk op kunnen.
Met n UDM (pro) kan dat.
Evt. Tegen betaling en geldigheids duur.

Maar... Maak t niet te ingewikkeld voor de beste man (TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Xanquezer schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:49:
[...]

Met n UDM (pro) kan dat.
Evt. Tegen betaling en geldigheids duur.
Dat is dan toch een interface voor de ingebouwde Radius-server van Ubiquiti, of mis ik wat?
Maar... Maak t niet te ingewikkeld voor de beste man (TS).
Ik vind dat wanneer men een dienst professioneel aanbiedt, dat het ook goed moet zijn. Je wil de apparaten van je gasten toch niet blootstellen aan wat de andere gasten met hun spul doen? Denk aan DNS en ander onversleuteld verkeer dat zo uit de lucht te plukken is.

Als hij een brug over het water naar z'n landgoed heeft, dan moeten daar ook leuningen op. We gaan die ook niet door de vingers zien omdat het zo zielig is dat stevige leuningen duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
CodeCaster schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:12:
[...]

Eens dat het belangrijke is maar dat los je toch niet op met een captive portal? Wel via een wpa2 key icm client isolation?

Een captive portal draait doorgaans op een open netwerk en juist dan kun je makkelijk elkaars device zien/spoofen en onversleuteld verkeer onderscheppen

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 24-04-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

laurens0619 schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:55:
[...]

Eens dat het belangrijke is maar dat los je toch niet op met een captive portal? Wel via een wpa2 key icm client isolation?

Een captive portal draait doorgaans op een open netwerk en juist dan kun je makkelijk elkaars device zien/spoofen en onversleuteld verkeer onderscheppen
Ik zeg hierboven al dat ik op dit niveau niet genoeg weet van netwerken inrichten, maar wél dat ík zou verwachten dat als je ergens een WiFi-netwerk aanbiedt, dat je ervoor zorgt dat je klanten elkaars verkeer en apparaten niet kunnen zien.

Hoe dat tegenwoordig precies geïmplementeerd moet worden, weet ik niet. Ik dacht dat je met zo'n portal je bezoekers elk een eigen key kunt geven, die wordt meegenomen in de encryptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Unieke WPA2-Enterprise keys idd.
Eens. Ondingen. Gewoon gebruikersnaam + wachtwoord meegeven bij inchecken. Niet voor niets een feature van vrijwel iedere SOHO-level WIFi aanbieder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanquezer
CodeCaster schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:55:
[...]

Dat is dan toch een interface voor de ingebouwde Radius-server van Ubiquiti, of mis ik wat?
Ja, soort van, je hebt in een UDM mogelijkheden met token voor internet.
CodeCaster schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:55:
[...]

Ik vind dat wanneer men een dienst professioneel aanbiedt, dat het ook goed moet zijn. Je wil de apparaten van je gasten toch niet blootstellen aan wat de andere gasten met hun spul doen? Denk aan DNS en ander onversleuteld verkeer dat zo uit de lucht te plukken is.

Als hij een brug over het water naar z'n landgoed heeft, dan moeten daar ook leuningen op. We gaan die ook niet door de vingers zien omdat het zo zielig is dat stevige leuningen duur zijn.
Ik bied het professioneel aan, zakelijk, tot op heden nog geen of iig nauwelijks klachten gehad over deze senario`s.
Maar als de Topicstarten (Pinin) dit zelf gaat bouwen, wil je het niet te moeilijk maken met configureren zodat het "on the budget" blijft.
In principe kan iedereen zo`n ding configureren (met acces points), avondje werk en spelen maar.
Laag drempelig, dus geen Aruba (mobility master), Cisco of andere high end solutions (daar voor moet je iemand in huren die er verstand van heeft)
[...]

Bij Unifi kan je inderdaad "Client isolation" inschakelen.
Geen Web acces tot de gateway en iedereen zit veilig :)
WPA2 is nog even optioneel (wpa3 kan tegenwoordig ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Xanquezer schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:55:
[...]

Ja, soort van, je hebt in een UDM mogelijkheden met token voor internet.

[...]

Ik bied het professioneel aan, zakelijk, tot op heden nog geen of iig nauwelijks klachten gehad over deze senario`s.
Maar als de Topicstarten (Pinin) dit zelf gaat bouwen, wil je het niet te moeilijk maken met configureren zodat het "on the budget" blijft.
In principe kan iedereen zo`n ding configureren (met acces points), avondje werk en spelen maar.
Laag drempelig, dus geen Aruba (mobility master), Cisco of andere high end solutions (daar voor moet je iemand in huren die er verstand van heeft)

[...]

Ik begrijp dat goeie infra zorgt voor "client isolation", waarbij devices op hetzelfde netwerk geen verkeer naar elkaar kunnen sturen, omdat het AP pakketjes dropt naar MAC-adressen anders dan dat van het AP.

Weer wat geleerd, thanks. Dat lijkt me inderdaad afdoende voor willekeurige B&B-gasten die met hetzelfde netwerk verbinden. Dan kan men nog steeds elkaars verkeer afluisteren, maar dat is een geaccepteerd risico?

Ik snap dat het een afwezigen afweging is tussen niet te duur/gebruiksvriendelijk/veilig genoeg. Ik verbind zelf nooit met draadloze netwerken anders dan dat van mezelf of mensen die ik vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xanquezer schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:55:
[...]

WPA2 optioneel? 2004 belt en wil z'n beveiliging terug. WPA1 is al 18 jaar deprecated en als je WPA/WPA2 anno nu aanbiedt op een AP zullen client devices al snel een "Unsecured network" waarschuwing geven. Nog los van de technische aspecten is het gedonder en de vragen die je daarover gaat krijgen volkomen onnodig en iets wat je kunt missen als kiespijn :o

Wat je wilt is WPA2 required met WPA3 optioneel (dat laatste de facto alleen op WiFi-6 apparatuur)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 24-04-2022 21:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:45

3DDude

I void warranty's

• Elke kamer heeft zijn eigen wifi code
• Een gebruiker hoeft niet van wifi ssid te veranderen als hij rond loopt of naar buiten gaat.

Dus je wilt een kamer een eigen wifi naam geven: welke je vervolgens door het hele huis kan 'ontvangen'
Goed verhaal wel :+, dan is het toch niet meer wifi voor alleen die kamer maar voor het hele huis / pand ..?

[ Voor 13% gewijzigd door 3DDude op 24-04-2022 21:14 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:45:
[...]

Unieke WPA2-Enterprise keys idd.

[...]
Maar een static wpa2 key is ook afdoende lijkt mij als je client isolation hebt.
Het scenario dat je de wpa2 session key kunt sniffen als je de wpa2 psk hebt werkt geloof ik alleen met arp poisening wat niet werkt door client isolation :)

Maar we gaan wat offtopic hehe

@Pinin heb je ook aruba instant on overwogen? Ook tof spul hiervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
3DDude schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:08:
• Elke kamer heeft zijn eigen wifi code
• Een gebruiker hoeft niet van wifi ssid te veranderen als hij rond loopt of naar buiten gaat.

Dus je wilt een kamer een eigen wifi naam geven: welke je vervolgens door het hele huis kan 'ontvangen'
Goed verhaal wel :+, dan is het toch niet meer wifi voor alleen die kamer maar voor het hele huis / pand ..?
Sinds wanneer is een SSID het zelfde als een code?
TS bedoelt het wachtwoord uniek maken per klant ib de captive guest portal.
Wordt ook wel een voucher genoemd.

Bij tp link omada makkelijk te regelen
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/915/

Zal dan ook wel by unifi op een vergelijkbare wijze kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door frankyfn126 op 24-04-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:23:
[...]

Maar een static wpa2 key is ook afdoende lijkt mij als je client isolation hebt.
Het scenario dat je de wpa2 session key kunt sniffen als je de wpa2 psk hebt werkt geloof ik alleen met arp poisening wat niet werkt door client isolation :)
Grootste risico met generieke key is niet dat clients elkaars verkeer gaan afluisteren, maar dat de buren (of anderszins geen betalende klanten) de key bemachtigen en dan vrolijk gaan parasiteren.

Wat ook kan meespelen is de juridische aansprakelijkheid bij gedonder via de verbinding. Exact hoe dat geregeld is per land verschilt (in DE en AT erg streng, in NL laks, ES... geen idee). Met unieke logins die bovendien alleen geldig zijn gedurende het verblijf kan het een stuk makkelijker zijn om aan te tonen wie $kiddiepr0n/$ISIS-shit heeft zitten surfen/uploaden als de digitale tak van de Guardia Civil (GTD iirc) aan komt kloppen - en vooral dat jij het zelf NIET was.

Nu is kans daarop klein, maar nonzero. Nagaan wat de juridische kaders zijn van internet aanbieden aan gasten lijkt me net zo relevant als het technische, des te meer als daar bepaalde technische requirements uit voortkomen, zoals logging, of trouwens een verplichte captive portal (ja, die dingen blijven ranzig :r ) waar je gasten akkoord gaan met voorwaarden die jou vrijwaren als zij shit uithalen.
Maar we gaan wat offtopic hehe
Mwoeah, vraag ging over totaaloplossing, niet alleen WiFi, dit zou ik nog on-topic noemen.
@Pinin heb je ook aruba instant on overwogen? Ook tof spul hiervoor
Inderdaad uitstekend spul en sinds enige tijd prima binnen budget.

[ Voor 0% gewijzigd door dion_b op 24-04-2022 21:45 . Reden: typo ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b helemaal eens maar in sommige landen (zoals nl) krijg je door het loggen juist extra verantwoordelijkheden. (Passief of actief internet aanbieden).
Wel goed puntje om te onderzoeken hoe dat binnen de lokale wetgeving geregeld is.

Maar om een aruba beeld te geven:

Aruba switch:
12 poe poorten 195watt totaal
pricewatch: Aruba Instant On 1830 24G 12p Class4 PoE 2SFP 195W

Of als je iets ruimer wil zitten (qua watt verwacht ik dat je hier wel 20 accesspoints op krijgt):
24 poe poorten 195 watt totaal
pricewatch: Aruba Instant On 1930 24G Class4 PoE 4SFP/SFP+ 195W

Aruba Wifi 6 indoor:
Pak je er 3 van voor de gezamenlijke ruimte
pricewatch: Aruba Instant On AP22 (RW, zonder voedingsadapter)

Aruba wifi 5 indoor 5 stuks:
Voor de kamers
pricewatch: Aruba Instant On On AP11 (RW) (met voedingsadapter)

Aruba wifi 5 outdoor :
Voor de tuin
pricewatch: Aruba Instant On AP17 Outdoor

Ben je voor <1500 euro klaar.
Wel zou ik overwegen om binnen een AP22 op te hangen (Wifi 6). Is een totale meerprijs van een euro of 300 en wel stuk toekomstigbestendiger. Jammer dat aruba geen wifi 6 outdoor heeft, ook daar zou ik wel (als je een beschutte plek hebt/doosje) misschien een AP22 buiten hangen dan de ap17

Realiseer je wel dat Aruba geen routers levert,zoals unifi wel, dus daar moet je dan even goed kijken of je een aparte router nodig hebt in je setup.

Hier wat achtergrond informatie over de verschillen :)
https://evanmccann.net/blog/2021/7/aruba-ap22-review
https://evanmccann.net/blog/2021/7/aruba-instant-on-overview

Ga ik even een gevaarlijke uitspraak doen op dit forum :P
Ik zou niet meer in ubiquiti investeren. Het was de nobrainer setup tussen 2015-2020 maar het begint een beetje zijn glans te verliezen veel onderhoud te vragen. Rare disconnects, rare firmware issues etc.
Nu moet ik zeggen dat ik geen persoonlijke ervaring heb met aruba instant on (wel met unifi) maar ik lees wel veel bedrijven/specialisten de overstap maken van unifi naar aruba en die er erg blij mee zijn. Veel minder features (dat is jammer) maar wel veel stabielier.

[ Voor 98% gewijzigd door laurens0619 op 25-04-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Thanks, ik lees alles aandachtig. Als ik het zo bekijk heeft Aruba of Unifi beide goede oplossingen en de prijzen ontlopen elkaar niet veel.

Een voordeel van de Aruba switch lijkt mij het hoge vermogen POE, maar gebrek aan Router.
laurens0619 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:47:

Ga ik even een gevaarlijke uitspraak doen op dit forum :P
Ik zou niet meer in ubiquiti investeren. Het was de nobrainer setup tussen 2015-2020 maar het begint een beetje zijn glans te verliezen veel onderhoud te vragen. Rare disconnects, rare firmware issues etc.
Nu moet ik zeggen dat ik geen persoonlijke ervaring heb met aruba instant on (wel met unifi) maar ik lees wel veel bedrijven/specialisten de overstap maken van unifi naar aruba en die er erg blij mee zijn. Veel minder features (dat is jammer) maar wel veel stabielier.
Betreft overstappen van diverse bedrijven en stabiliteit. Heb je het over Instant of Instant-ON? Er zit nogal een verschil in als ik het zo zie/lees.

[ Voor 75% gewijzigd door Pinin op 27-04-2022 22:11 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Je kan ook een test doen met een andere mobiele telefoon naast je AP die je in thetering modus zet: vergelijk het signaalverschil tussen je AP en je thetering mobiel. Verplaats vervolgens je thetering mobiel naar een andere ruimte ear een mogelijk AP moet komen en test weer de dekking/demping.

Voordat je dit doet: meet bijwelke dBm de snelheid acceptabel is (speedtest.com ofzo)
Verder zou je ook nog met meerdere wifi apparaten tegelijk moeten streamen om te zien hoeveel dit de snelheid van wifi beïnvloed: apparaten die op dezelfe band zitten kunnen aardig wat storen en de bandbreedte flink reduceren, vooral als die twee apparaten elkaar niet kunnen 'horen' maar de AP ze wel beide hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Pinin schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:04:
Thanks, ik lees alles aandachtig. Als ik het zo bekijk heeft Aruba of Unifi beide goede oplossingen en de prijzen ontlopen elkaar niet veel.

Een voordeel van de Aruba switch lijkt mij het hoge vermogen POE, maar gebrek aan Router.

[...]

Betreft overstappen van diverse bedrijven en stabiliteit. Heb je het over Instand of Instand-ON? Er zit nogal een verschil in als ik het zo zie/lees.
Instant-on met een t :)
Zie ook de pricewatch linkjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:38
Unifi levert wel router maar die zijn zo waardeloos dat je beter een ander merk kunt nemen om te combineren met de Aruba spullen.
Ik zou voor een Draytek gaan bijvoorbeeld de Vigor 2135 als je perse een eigen router wilt hebben.
Persoonlijk zou ik het gewoon op de router van je provider houden.

Just my two cents!

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 27-04-2022 21:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Ben(V) schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:37:
Unifi levert wel router maar die zijn zo waardeloos
Onderbouw eens.
Is nogal n statement die je daar maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:38
Google maar eens dan kom je er wel achter.
Hele dure routers met tegenvallende prestaties en regelmatig problemen.

En het is net zo'n statement als wat hier altijd gebeurd door Unifi als de heilige graal te bestempelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Als je mij invliegt en een weekje om de opdracht heen zorgt voor onderdak, eten en de apparatuur betaald zou ik (bijna) zeggen: wanneer beginnen we >:)

Er zijn meerdere invalshoeken. Je kunt dit prima af met Ubiquiti/UniFi spul, maar updates zijn niet altijd even stabiel. En omdat je aangeeft geen tijd kwijt te willen zijn aan onderhoud (of althans, weinig) vraag ik mij af of dat de beste keuze is voor dit scenario. Misschien is TP-Link Omada wat intuitiever voor een wat kleiner budget - en Aruba iAPs en een beetje een doordachte firewall/gateway oplossing iets voor een wat breder budget.

Het blijft, van een afstandje, altijd ietwat giswerk. Je schetst de situatie wel goed en uitgebreid, maar zoals anderen ook al hebben aangegeven: meten is weten. Bij de meeste 'enterprise-grade' apparatuur is remote management wel mogelijk, dus je zit niet per se vast aan lokale ondernemers (als die inderdaad niet te vinden zijn).

Ik zou persoonlijk heroverwegen om de codes kamergebonden te laten zijn. Misschien beter een code specifiek voor de overnachter, die ook alleen tijdens het verblijf geldig is. Immers, als ze zich op locatie bewegen is een continue verbinding wel fijn.

Ten slotte: ben je in staat om de huidige verbinding te meten? Je wilt als het even kan voorkomen dat je, desondanks het Gbit abonnement, dit niet haalt en de schuld gaat zoeken bij de geimplementeerde nieuwe situatie, terwijl het bij de provider kan liggen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1