Vragen over faseverdeling nieuwe PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-04 14:45
Ik heb een offerte getekend voor een nieuwe PV installatie waarbij ik me afvraag of deze gaat werken in samenwerking met onze 3 bestaande PV installaties. Ik heb de vraag bij de installateur neergelegd en er heeft een elektricien naar gekeken, en ik geloof best dat het qua veiligheid allemaal kan, maar ik vraag me af of de netwerkbeheerder het er ook mee eens is.

De situatie is als volgt:
We hebben een 3*25a elektriciteitsaansluiting
We hebben 3 bestaande PV installaties:
1 met een 1 fase omvormer (op fase 1) met uitgaand vermogen van 2000W
1 met een 1 fase omvormer (op fase 3) met uitgaand vermogen van 2500W
1 met een 3 fase omvormer met een uitgaand vermogen van 4000W

De nieuwe installatie wordt een installatie met een 3 fase 8000W omvormer.

Ik heb op diverse plekken op internet gevonden dat je op een 25A fase een installatie van 25*230V=5750 W mag plaatsen. Het totaal van 2000+2500+4000+8000=16500 W. Dat zou dus passen binnen de 3*5750=17250.
Met mijn simpele boeren verstand kom ik vervolgens op de volgende verdeling over de 3 fases:
fase 1: 2000+(4000/3)+(8000/3)=6000
fase 2: (4000/3)+(8000/3)=4000
fase 3:2500+(4000/3)+(8000/3)=6500

fase 1 en 3 komen dus boven 25*230 en fase 2 blijft eronder. Dit boerenverstand gaat er van uit dat er niets in de complete installatie is wat de stroom slim over de fases gaat verdelen.

De elektricien zegt: alles is afgezekerd op 40A, daar blijf je binnen, dus niets aan de hand. Mijn boerenverstand zegt: op piekmomenten ga ik 2 fases structureel overbelasten en dat zal de netbeheerder niet leuk vinden (en ik weet niet wat de consequenties daarvan zijn).

Als ik gelijk heb zijn er uiteraard voldoende mogelijkheden. Bijvoorbeeld micro-omvormers (maar 6k duurder op mijn nieuwe installatie) of de twee 1-fase omvormers vervangen door 1 nieuwe 3 fase omvormer.

Ik heb het halve internet afgezocht, maar ik kan geen sluitend antwoord vinden, dus hoop dat iemand hier me kan helpen: wie heeft gelijk: mijn boerenverstand of de elektricien / installateur?

Alvast vriendelijk bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is geen probleem. Ik heb 5080 Wp op 1×16. Zolang je niet meer dan 8000 Wp op 1-fase op het zuiden hebt liggen hoef je je geen zorgen te maken.

Automaten kunnen langdurige opgewarmd worden. Mijn ervaring is zelfs na 3 uur lang 120% stroom de automaat nog niet uitgaat. Sowieso heb je nog wat eigen verbruik.

Overigens lijkt er wat miscommunicatie te zijn tussen jou en de elektricien. 40A is niet je hoofdzekering, maar 25A.

[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 21-04-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Illusion

(the art of)

Je berekening klopt precies.
Je gaat net over de 25A heen, maar het risico lijkt me beperkt.
Hebben alle panelen dezelfde orientatie?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Je kan eventueel een omvormer nog wat afknijpen. Dus instellen dat ie max x vermogen mag leveren (als ze dat kunnen).
Intern in je meterkast kunnen er wel flink wat stromen gaan lopen waar die waarschijnlijk niet op berekend is. Zie https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Ik hoop dat je netspanning nu niet al in de buurt van de 250V ligt. Elke omvormer zal deze een beetje verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dit heet injectieonbalans, en mag niet meer dan 5kW zijn (tussen fases) als je 1 fase aanhoud.

Jij verdeelt het redelijk over de 3 fases, dus dat is prima.
Die 6.5kW is dat ook je kW piek aan zonnepanelen (aka, matched je omvormer de totale Wp van de panelen?) zo ja, dan is het geen probleem omdat je Wp lang niet altijd haalt, en als je het haalt kortstondig.

Als je echter 6500 watt aan omvormer hebt op 9000Wp aan panelen, tja, dan ga je wel langdurig boven je hoofdzekering terugleveren (als er geen / weinig eigen verbruik is).
Persoonlijk zou ik dat niet doen. Maar het gaat vast lange tijd goed.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBP
Dank voor de reacties tot zover.

Verdere info over de pv installaties:
De 3 bestaande installaties zijn allen ZO georienteerd (35 graden hellingshoek):
De 2000W omvormer hoort bij 2700 WP panelen (9 stuks)
De 2500W omvormer hoort bij 3000 WP panelen (12 stuks)
De 4000W omvormer hoort bij 4480 WP panelen (14 stuks)

De nieuwe installatie komt op de andere kant van het dak (NW orientatie). Omdat het ook deels een cosmetische reden heeft leggen we het hele dak vol: 36 panelen van 340 WP = 12240 WP totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBP
jobr schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:29:
Je kan eventueel een omvormer nog wat afknijpen. Dus instellen dat ie max x vermogen mag leveren (als ze dat kunnen).
Intern in je meterkast kunnen er wel flink wat stromen gaan lopen waar die waarschijnlijk niet op berekend is. Zie https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Ik hoop dat je netspanning nu niet al in de buurt van de 250V ligt. Elke omvormer zal deze een beetje verhogen.
Wat gebeurt er dan? Dan is je spanning te hoog op piekmomenten en stopt je omvormer ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBP
_eLMo_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:38:
Dit heet injectieonbalans, en mag niet meer dan 5kW zijn (tussen fases) als je 1 fase aanhoud.

Jij verdeelt het redelijk over de 3 fases, dus dat is prima.
Die 6.5kW is dat ook je kW piek aan zonnepanelen (aka, matched je omvormer de totale Wp van de panelen?) zo ja, dan is het geen probleem omdat je Wp lang niet altijd haalt, en als je het haalt kortstondig.

Als je echter 6500 watt aan omvormer hebt op 9000Wp aan panelen, tja, dan ga je wel langdurig boven je hoofdzekering terugleveren (als er geen / weinig eigen verbruik is).
Persoonlijk zou ik dat niet doen. Maar het gaat vast lange tijd goed.
Wat kan er gebeuren als het niet meer goed gaat? Boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBP
Dre schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:00:
Is geen probleem. Ik heb 5080 Wp op 1×16. Zolang je niet meer dan 8000 Wp op 1-fase op het zuiden hebt liggen hoef je je geen zorgen te maken.

Automaten kunnen langdurige opgewarmd worden. Mijn ervaring is zelfs na 3 uur lang 120% stroom de automaat nog niet uitgaat. Sowieso heb je nog wat eigen verbruik.

Overigens lijkt er wat miscommunicatie te zijn tussen jou en de elektricien. 40A is niet je hoofdzekering, maar 25A.
40A gaat over de aardlekken, inderdaad niet over de hoofdzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 18:22
Als je het netjes wil doen misschien de 2 enkelfase vervangen door 4kw 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
CharlieBP schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:04:
Wat gebeurt er dan? Dan is je spanning te hoog op piekmomenten en stopt je omvormer ermee?
Elke omvormer in NL hoort zich uit te schakelen als de spanning op de omvormer >253V is.
Pagina: 1