Plaatsen SSD in Macbook Pro mid 2012

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen DL
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-01-2024
Mijn vraag
...SSD wordt niet herkent in recovery voor installeren van nieuwe Mac OS

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Macbook Pro mid 2012

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Goeie dag,
Ik ben hier nieuw op dit forum en heb een probleem.
Zoals mijn titel laat vermoeden heb ik problemen om een clean install te doen op een nieuwe SSD EVO 870 500 GB.
Wat ik reeds heb geprobeerd:
Ik heb de SSD in Recovery mode (cmd, alt, R) laten opstarten.
Ik kwam daar gemakkelijk in.
Heb de SSD gewist en op Mac OS journaled gezet. Geen probleem. Schijf werd herkend.
Dan ben ik naar de installatie gegaan om Mac OS te downloaden en daar begon het probleem.
Omdat ik toch een clean install wilden ik heb nochtans een installeer stick, heb ik daar op geklikt en de voorbereiding voor het installeren van Catalina begon.
Op een bepaald moment moest ik mijn opstartschijf kiezen maar die was niet te zien.
Ik kon dus niet verder dan te stoppen.
Ik heb dan met de alt en r toets ingedrukt mijn Macbook opgestart en daar erase geklikt en de structuur zoals hierboven beschreven ingesteld.
Nu is het zo dat dit niet lukt. De minuten blijven oplopen.
Mijn eerste vraag is nu: mag ik uit dit programma gaan door op de aan en uit knop te drukken?
Ik denk dat zoals het er nu naar uit ziet dit toch niets zal opleveren.
Tweede vraag: zou er een probleem kunnen zijn met de SATA kabel en hoe kan ik dit zien?
Derde vraag: zou er mij iemand eenvoudig kunnen uitleggen hoe ik die clean install alsnog voor elkaar kan krijgen?
Bedankt op voorhand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 18:39
IMHO probeer je teveel stappen tegelijkertijd... Onduidelijk is daarbij of de installatie software nog wel goed is, datum, hardware, kabel, disk ssd, formaat problemen.

Mijn advies: probeer eerst eens op een usb schijf (ssd in een los kastje, of een gewone disk) een schone installatie te doen, bijvoorbeeld osx 10.11 of 10.13. favoriet daarvoor is hier een seagate expansion 2TB, geen weggegooid geld want deze kan tzt als timemachine disk gebruikt worden. ben je krap bij kas dan zou je ook een 32Gb sd kaartje kunnen proberen (gaat, maar wel errrruuggg laaannnnggzaaaaaam).

Gaat dit allemaal goed, dan is het tijd om een interne schijf te gaan gebruiken, kijken wat de situatie is. En dan naar 10.15 doorstomen, niet alles in 1 keer doen...

PS ik verrmoed overigens te weinig geheugen (8Gb is echt een ondergrens), media, disk of kabel problemen

kabeltje o.a. hier te koop

[ Voor 11% gewijzigd door tweazer op 21-04-2022 23:10 . Reden: xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:44
Ik denk dat ik mijn MacBook pro mid 2012 op ongeveer dezelfde manier ooit heb verbouwd. Wat ik heb gedaan is een USB stick gemaakt om daarvandaan te kunnen installeren. Als ik het goed lees probeer je MacOS over Wifi of iets dergelijks binnen te halen, wellicht dat er daar iets mis gaat. Download MacOS op een ander systeem en maak een installatie USB stick, daar zijn genoeg pagina's met uitleg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oud er een probleem met de SATA kabel is kun je ontdekken door de SSD in een usb behuizing te doen en daar installeren. Daarna inbouwen en kijken wat er gebeurt. Wanneer er niks gebeurt of je krijgt een mapje met een vraagteken weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen DL
Is een paar dagen geleden dat ik gereageerd heb. Ik was een beetje gefrustreerd door het vele zoeken.
Ik heb geprobeerd om die SSD via USB aan te sluiten en inderdaad dan werkte die schijf feilloos.
Ik heb ondertussen een nieuwe SATA kabel besteld en ga proberen om die te installeren. Hopelijk luk mij dat. Heb dat nog nooit gedaan.
Hopelijk krijg ik met die kabel mijn Macbook opgestart.
Zodra ik die kabel heb en heb kunnen inbouwen hou ik jullie op de hoogte.
Alleszins bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat kabeltje is niet zo moeilijk. Even goed kijken naar de kribbe schroefjes waar een en ander me vast zit. Gebruik wel goedpassende bitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen DL
Op zicht ziet het er niet zo moeilijk uit maar in de praktijk weet ik het zo nog niet. Ze zijn wel laat daar bij Bol.com.
Zit reeds op hete kolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geen DL
Goeie dag,

Ik heb heuglijk nieuws te vertellen.
Vandaag is mijn SATA kabel toegekomen en onmiddellijk ben ik begonnen met het plaatsen van die kabel. Ik wist niet wat mij te wachten stond want die kabel had ik nog nooit vervangen. Maar al bij al ging dat toch vlotjes.
Ik kon niet wachten om mijn macbook terug te laten opstarten met de schijf ingebouwd en JAWEL, dat deed ie voortreffelijk.
Die Macbook Pro werkt zoals ik het had gewild; met de SSD ingebouwd.
Heeft mij wel veel kopzorgen opgebracht maar uiteindelijk na veel zoekwerk ben ik er toch in gelukt.
Hieronder post ik nog een foto waarop je kan zien dat Mijn Macbook is opgestart met de ingebouwde SSD.
Hartelijk dank aan alle mensen die hebben meegedacht met mij.

cid:E73289D2-B66A-4AB1-9865-8D3B33DE49F6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geen DL
Zoals beloofd; hier nog de foto/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRtL0CY8IfEV6Q7iFWb3nAmVae8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uzMzFJQAxBPIRwHDSg1wl7Q1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen DL
Het is mij ondertussen gelukt om een clean install uit te voeren nadat ik de SATA kabel heb vervangen.
Waar ik wel problemen mee heb is het overzetten van mijn bestanden van oude naar nieuwe Macbook.
Heb dit gedaan met migratieassistent maar die geeft op het einde zeer veel foutmeldingen. Hij had alleen mijn apps geplaatst maar geen fotos en ook geen enkel document. Eigenlijk wil ik alleen mijn fotobibliotheek en mijn documenten op die nieuwe installatie hebben. Daardoor heb ik nog maar eens een clean install gedaan en wacht ik nu af of er andere oplossingen zijn om alleen foto
bibliotheek en documenten over te zetten naar die nieuwe Macbook. Eventueel met een app?
Hoor ik jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Schakel even bestandsdeling in, hang beide MacBooks in je netwerk en regel de rest lekker via Finder. Je kunt dan van de ene MacBook op de andere bladeren om bij je bestanden te komen en te kopiëren.
Pagina: 1