Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 15:30
De Samsung SCX-5637FR is gekoppeld aan mijn LAN netwerk en ik probeer deze werkend te krijgen icm MacOS 12.

De printer heb ik via IP toegevoegd met IPP protocol waar deze automatisch als Generic PostScript Printer wordt toegevoegd. Zodra ik een print opdracht probeer te versturen zie ik vanuit de Macbook acties maar deze pauzeert daarna het printen. Vanuit de webgui van de printer zie ik geen printopdracht binnenkomen.

Daarna heb ik de printer toegevoegd als Generic PCL Printer en resultaat is hetzelfde.
Aangezien deze printer uit 2011 komt ondersteund deze zover ik weet niet airprint. Dus dat is geen optie.

Zodra ik de drivers opzoek kom ik uit op de HP site en op Samsung site is niets terug te vinden. Echter is voor Mac enkel de faxdrivers een optie.

Heeft iemand nog ideeën om dit werkend te krijgen, want zowel PostScript als PCL staan ingeschakeld vanuit de printer zelf.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:53

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Niet dat ik expert ben voor printen op MacOS, maar MacOS gebruikt "gewoon" CUPS net als Linux toch? Het lijkt me de verkeerde weg om 'm als generieke PCL-/PS-printer te installeren als er een specifieke driver is en die heeft de Linuxgemeenschap gemaakt. Hier is het PPD-bestand:

https://www.openprinting....r=Samsung-SCX-5635&show=1

Ik zie niets Linuxspecifieks in dit bestand staan, dus ik denk dat de CUPS op MacOS dit bestand zonder problemen zou moeten lusten.

Als ik vriend Google mag geloven dan heeft MacOS net als Linux het lpadmin-commando, dus als de printer ip-adres 1.2.3.4 heeft en je het PPD-bestand gedownload hebt als Samsung-SCX-5635.ppd, dan zou dit het commando moeten zijn om de printer te installeren:

lpadmin -p samsung -m Samsung-SCX-5635.ppd -v socket://1.2.3.4/ -E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@dmantione
Zojuist geprobeerd en de drivers zijn deprecated en kan de PPD file niet importeren.

code:
1
2
3
lpadmin -p samsung -m Samsung-SCX-5635-Postscript-Samsung.ppd -v socket://192.168.178.206/ -E
lpadmin: Printer drivers are deprecated and will stop working in a future version of CUPS.
lpadmin: Unable to copy PPD file.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:53

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Oké, dus Apple heeft printerdrivers verboden verklaard... |:( Maar ik denk dat we nog goed weg komen, mijn instructies waren namelijk verkeerd. Ik heb het zelf even geprobeerd op mijn OpenSuSE-desktop en:

commandchair:~ # lpadmin -p samsung -m ./Samsung-SCX-5635.ppd -v socket://1.2.3.4/ -E
lpadmin: Unable to copy PPD file.

Het juiste commando is kennelijk:

commandchair:~ # lpadmin -p samsung -P ./Samsung-SCX-5635.ppd -v socket://1.2.3.4/ -E

En vervolgens had ik een printer operationeel:

commandchair:~ # lpq -P samsung
samsung is ready
no entries
commandchair:~ #

Wat betreft die waarschuwing: Ik denk (hoop) dat het voorlopig enkel een waarschuwing is. Voor de toekomst echter: De SCX-5637 ondersteunt wel IPP, doch geen IPP Everywhere en IPP Everywhere is nodig om zonder driver te kunnen printen. Wat ik er van lees, is dat het de bedoeling is dat je het commando ippeveprinter gebruikt:

https://www.cups.org/doc/man-ippeveprinter.html

Ippeveprinter zou nog wel PPD-bestanden lusten, het realiseert een eenvoudige printerserver die wél IPP Everywhere ondersteunt en de IPP Everywhere-printer zou je dan wél met lpadmin moeten kunnen installeren. Ik kan evenwel nergens praktische voorbeelden vinden, volgens mij zijn nog weinigen op ippeveprinter overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@dmantione
Uiteindelijk heb ik het opgegeven om de printer via IPP te benaderen. Ik had nog een Raspberry Pi 3 liggen. Deze heb ik direct verbonden met de printer via USB en daarop CUPS geinstalleerd welke nu als printserver fungeerd. De locale verbinding icm met de PPD drivers werkt nu zonder problemen. Scheelt toch weer om onndig een MFP te vervangen en de printer is meteen verbonden met WiFi. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 24-04-2022 11:10 ]