HP ProDesk 400 G3 hardware upgrade "project"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StandingOvation
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-05-2022
Goedemiddag allen,

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik begonnen met een "project" m.b.t. het upgraden van een HP ProDesk 400 G3 MT computer. Het betreft hier een zakelijke HP computer met onderstaande specs:

MOBO: HP ProDesk 400 G3 standaard moederbord (zo snel geen info kunnen vinden)
CPU: Intel Core i5-6500 @ 3.2GHz (3.6GHz turbo)
RAM: 4GB DDR4 3600
HDD: 500GB HDD

Het bovenstaande zit in een standaard HP micro tower behuizing en functioneerde naar behoren.
Wel heb ik direct een 256GB Samsung 840Pro SSD geïnstalleerd en een 4GB RAM bank erbij gezet. Ook heb ik een AMD Radeon HD7750 videokaart geïnstalleerd. Het systeem werkte prima, maar ik miste toch wat performance.

Ongeveer 3 jaar later heb ik geprobeerd om de HP om te bouwen naar een mid-high range gaming computer. Uiteindelijk heb ik onderstaande setup kunnen creëren (in nog steeds dezelfde HP micro tower):

MOBO: HP ProDesk 400 G3 standaard moederbord (zo snel geen info kunnen vinden)
CPU: Intel Core i5-6500 @ 3.2GHz (3.6GHz turbo)
CPU COOLER: SilentiumPC Grandis 3 EVO ARGB (look-a-like, with 6 copper pipes + RGB LED fans)
RAM: 16GB DDR4 3600 RAM (standaard Kingston ValueRam)
SSD: 256GB Samsung 840Pro SATA
SSD: 500GB M.2 NVMe Western Digital Black SSD (d.m.v. PCI-E insteek kaart (helaas wel x1))
HDD: 500GB 3.5"
GFX: MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X 6GB RGB LED (overclocked @ 2070MHz core (boost) + memory @ 15000MHz, stock cooler)
PSU: Antec NeoEco Gold Zen NE700G 700W (80Plus Gold)
FAN: 1x 92MM RGB case fan

Met wat moeite heb ik uiteindelijk alle hardware in de standaard HP behuizing kunnen bouwen. Deze zit letterlijk ramvol (afbeelding: https://imgur.com/a/DjhL1ES) en weegt inmiddels 3 a 4 keer het standaard gewicht. Ik durf 'm niet meer als tower te gebruiken door het gewicht, maar dit is geen probleem omdat deze in mijn TV meubel ligt. De computer is verder aangesloten op mijn 55 inch TV in de huiskamer en kan de meest recente games op de hoogste (video) instellingen draaien, zonder problemen (@ 1080p ;) ).

Voor een "opgevoerde" HP micro tower computer, is dit "project" mijns inziens toch wel een succes geworden :D

Nu even het volgende:

Aangezien het toch weer een beetje begint te kriebelen, zou ik eigenlijk nog een moederbord + CPU upgrade willen doorvoeren. Op zich geen probleem, maar ik zou wel graag dezelfde HP micro tower blijven gebruiken. Deze past precies in mijn TV meubel (aan alle zijden zit min. 10CM ruimte en tijdens het gamen staat het deurtje van de TV meubel vanzelfsprekend open i.v.m afvoer warme lucht).

Weet iemand toevallig of er AMD moederborden beschikbaar zijn die ik zonder problemen of aanpassingen kan monteren in een standaard HP ProDesk 400 G3 MT behuizing? Wellicht heeft iemand er ervaring mee. Het huidige moederbord is volgens mij van micro ATX formaat (weet het niet 100% zeker).

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
In de G3 zit een mATX bord. Persoonlijk zou ik er eerder een Intel i5-12400/12500 met B660 bordje in lepelen.

Hoe zit het met de temperaturen? Hier staat ook een G3 maar ik vind de koeling van de behuizing om te janken.

Waarom blaast de cpu fan naar beneden ipv naar achteren?

Je hebt er 3600 MT/s RAM in zitten? Dat zal niet sneller lopen dan 2133 verwacht ik.

MS-7957 is het moederbord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqGw-qRu38VhhnJc9-5SFHjBrH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7qfPQfc6mBc93YzCxFs72DT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Uszka op 21-04-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StandingOvation
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-05-2022
Uszka schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:10:
In de G3 zit een mATX bord. Persoonlijk zou ik er eerder een Intel i5-12400/12500 met B660 bordje in lepelen.

Hoe zit het met de temperaturen? Hier staat ook een G3 maar ik vind de koeling van de behuizing om te janken.

Waarom blaast de cpu fan naar beneden ipv naar achteren?

Je hebt er 3600 MT/s RAM in zitten? Dat zal niet sneller lopen dan 2133 verwacht ik.

MS-7957 is het moederbord

[Afbeelding]
In principe maakt het me niet uit of het een AMD of Intel mobo/cpu wordt. Ik moet me nog even verdiepen in het hedendaagse aanbod van mobo's/cpu's aangezien ik in 2004 voor het laatst een pc heb samengesteld/gebouwd. Ik zal sowieso eens kijken naar een B660 mobo, thanks.

Wat betreft de temperaturen, deze zijn beter dan verwacht. De CPU wordt niet warmer dan 43-46C (package + afzonderlijke cores) tijdens full load en idle blijft deze net onder de 30C. De fan wordt d.m.v. een 4 pin stekker trapsgewijs aangestuurd door het mobo (logisch). Ik ga er even vanuit dat de temperatuurwaarden kloppen die op het scherm worden weergegeven. De videokaart zit rond 73C op full load. Dit vind ik eigenlijk wat hoog, dus daar wil ik op korte termijn ook nog wat aan doen.

Ik probeer straks nog even een screenshot te maken en te uploaden van de temperaturen van alle hardware in de pc.

De cpu fans blazen inderdaad beide naar beneden (2 fans). Dit komt door mijn eigen gefaal. Het mobo zat al in de behuizing geschroefd en daarna heb ik pas het koelblok vervangen. Aangezien ik onvoldoende "werkruimte" in de kast had tijdens het plaatsen van het koelblok, heb ik deze tijdelijk naar beneden gericht. Dit ga ik nog aanpassen. Ik wacht nog even op de koelpasta die ik gisteren besteld heb. De pasta die nu op de cpu zit is van die standaard meuk die je "gratis" bij het koelblok krijgt. Deze heeft een lage w/mk doorvoer. Deze ga ik vervangen en zal er ook direct voor zorgen dat de fans de goede kant op blazen.

Het RAM draait inderdaad max. op 2133. Ik heb voor de 3600 gekozen omdat deze toch backward compatible is en met het oog op de toekomst zodra ik een ander mobo + cpu aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:25

SpamLame

niks

Misschien dat je power/reset button en leds wat aanpassingen behoeven.

Als de connectors van je kast los per functie zijn is er geen probleem te verwachten.
Als het 1 blok blijkt te zijn EN je nieuwe moederbord heeft niet de identieke pinlayout voor de header dan moet je daar iets voor verzinnen.

Van de andere kant en als het geen sleeperproject is, waarom niet een nieuwe MATX kast kopen die voldoet aan jouw tvmeubel maten? Kan je deze (specifieke?) HP combi bijelkaar houden voor doorschuif/verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-09 13:26
Sorry dat ik dit oude topic weer omhoog breng, maar ik vroeg me af hoe je die 2e SSD erin hebt gekregen?

Ik heb een 400 G3 staan en ik wil de optische drive eruit halen en in plaats daarvan een 2,5 inch SSD'tje plaatsen. Ik kan alleen nergens een bracket vinden. :/

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 13:55
Compeuter schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:11:
Sorry dat ik dit oude topic weer omhoog breng, maar ik vroeg me af hoe je die 2e SSD erin hebt gekregen?

Ik heb een 400 G3 staan en ik wil de optische drive eruit halen en in plaats daarvan een 2,5 inch SSD'tje plaatsen. Ik kan alleen nergens een bracket vinden. :/

Ben benieuwd!
Dubbelzijdig plakband 😀
Een 2,5 “ ssd weegt niets en vibreert ook niet (bij hdd allebei wel) en die kun je dus gewoon even vastplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:30
Compeuter schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:11:

Ben benieuwd!
400 G3 MT of SFF? Volgens mij had mijn laatste MT gewoon twee plekken voor HDD/SSD namelijk, maar moet eerlijk bekennen dat het alweer even geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-09 13:26
Ah ik zie het al!

Het is inderdaad een 400 G3 SSF.

De SSF heeft één 2.5 inch bay en een 3.5 inch bay. Dat verklaart waarom ik wel een custom "3.5 to 2.5 Bracket" kon vinden.

Ga dat maar proberen dan! En als dat niet lukt dan kan idd altijd ducktape nog :P

Bedankt voor de reacties :)
Pagina: 1